Suikerverslaving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Suikerverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 23:42

Goed, zoals de titel al zegt: ik ben lichtelijk verslaafd aan suikers.
Afgelopen dagen heb ik er eens meer op gelet, en toen pas viel me op hoeveel suikers ik eigenlijk nuttig Bloos

Ik ben niet dik, heb maat 38 en weeg 64kg bij een lengte van 1,70. Maar sinds ik weer aan de anticonceptie ben, nu 2maanden, merk ik dat ik weer wat 'ronder' ga worden: op mijn heupen, bij m'n buik en bij mijn bovenbenen ben ik weer dikker geworden, en ik wéét dat dat komt omdat ik teveel snoep, ineens houdt mijn lichaam alles lekker vast Vork

Ik ben nu eenmaal dól op zoetigheid. Ook hartige snacks overigens, maar dan spreek ik van hooguit een schaaltje chips per week.
Van zoetigheid echter kan ik ieder moment van de dag wel iets op, en dat doe ik dus ook gerust.
Een lekkere twix, snel nog even een pak yoghurtdrink op het station, 's avonds achter de laptop een zak chocopinda's.
Ongemerkt gaat het hard, en dan vergeet ik voor het gemak de vruchtensapjes en ander drinken.

Zomer 2005 ben ik 6 kilo afgevallen, puur door niet te snoepen. Opeens lukte dat gewoon, maar op de één of andere manier kan ik nu gewoon niet zonder die suikers. Ik begin regelmatig maandag vol goede moed, aan minstens een week niet snoepen.
2 dagen denk ik aan niets anders, om me vervolgens woensdag weer vol te proppen en de gemiste suikers in te halen Clown
Het zal deels ook wel tussen m'n oren zitten, 'ik moet nu iets zoets, ik heb nu trek in zoetigheid', maargoed, ben ik nog niet mee geholpen Knipoog

Ik wil niet drastisch afvallen, maar net die 3-4 kilo om me weer even lekkerder te voelen in mijn lichaam. Als ik nu zit, heb ik toch wel een klein rolletje over m'n broek, en dat vind ik van de zomer allesbehalve leuk in m'n bikini
Bovendien denk ik ook dat het niet goed is, al die suikers en zoetstoffen voor me, ik wil dus echt gaan matigen Ja

Wie herkent het, en vooral: wie heeft er tips om die drang naar suiker (geleidelijk) af te bouwen? En hoe lang duurt het voordat je lichaam 'afgekickt' is?
Ik wil ook graag dat ik blíjvend van die suikers af kan blijven, dat ik na op mijn streefgewicht te zitten, niet na 2 weken weer terugval in mijn oude gewoonten. Toch wil ik ook wel af en toe eens een ijsje kunnen eten of wat lekkers kunnen nemen, het moet natuurlijk wel leuk blijven Knipoog

Een drastisch dieet (South Beach bijv) is geen optie, ik wil wel mijn gewone maaltijden kunnen blijven volgen, m'n moeder gaat nl niet voor mij apart staan koken oid Tong uitsteken

Dus....wie helpt Haha!

Anoniem

Re: Suikerverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:24

Hahaha. Ja ik herken het heel goed. Haha!
Ik zat laatst een dag sneeuwvrij thuis, huppa pak ChocoChip Cookies, pak Milka koekjes met dik plak chocola erop, ff een paar handjes M&M's en oh een reepje Cote d'Or is ook nog wel lekker. Nagelbijten / Gniffelen
Ik word ook bijna niet misselijk, over het algemeen eet ik niet veel, maar ik ben wel een enorme zoetekauw.

Wat bij mij altijd helpt is als ik een vreet/snoepkick dreig te krijgen is heel veel gaan drinken; gewoon een flesje naast je. Of ergens anders op knabbelen; wat in ieder geval even de honger stilt (zo zat ik laatst met wortels, ik bedoel maar Clown ). En gewoon bepaalde dingen niét in huis hebben/nemen (mijn moeder koopt wel eens een week geen snoep bij en als dat eenmaal op is grijp ik vanzelf, met pijn en moeite, wel iets gezonders Vork ) .

Gouden tips heb ik niet, ik kan enkel met je meeleven. Schijnheilig Haha!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:46

Ow ja ik heb het ook gehad hoor! Er is mij zelfs gewaarschuwd dat ik zo een bepaalde aanleg voor suikerziekte in de hand zou werken. HEt was bij mij zo erg dat ik in het weekend dubbel snoep en vooral chocoalde kocht. Op een gegeven moment was ik dat zo zat, ik was bijwijze van spreken verzadigd door de suiker. Ik ben er toen zonder moeite mee gestopt. Er is zelfs een periode geweest dat ik helemaal niets meer snoepte.
Ik denk dat je gewoon zelfbeheersing moet ontwikkelen. Zeg eens nee tegen jezelf. Das moeilijk...

Marjet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:51

Ik herken het probleem lichtelijk. Ik merkte dat ik lichtelijk verslaafd aan chocola was. Ik kreeg zo'n drang om chocolade te eten dat ik helemaal onrustig werd en aan niets anders dacht. Ben toen heel veel fruit gaan eten ipv snoep en alleen 's avonds lekker snoepen.
Suiker is een gewenningsstof. Je lichaam raakt er aan gewend en blijft er dus naar vragen. Gelukkig kan je het je lichaam ook laten "onwennen". Stel een bepaalde tijd vast waarop je wel mag snoepen en na een paar weken is je lichaam gewend alleen rond die tijd suikers binnen te krijgen Lachen (btw, wat betreft je lichaamsgewicht/lengte: Ik vind je absoluut niet zwaar Tong uitsteken )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:28

goh, het verhaal van de ts kon mijn verhaal zijn Haha!
echt exact hetzelfde
ik weeg 62-63 met 1m72, en heb ook dat vetrolletje, en ik pas zelden in maatje 38 van broek (al het vet stapelt zich op bij men kont, dit in combi met brede heupen (je ziet men heupbeenderen wel uitsteken, echt weird) is het een ramp om broeken te kopen Haha!

kwa gewicht, ik weeg niet veel, maar het is gewoon wat verkeerd verdeelt op men lichaam Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:31

ik herken veel
ik weeg 100 ben 1 meter 70
alleen door te snoepen kan niet zonder wat te eten ik kauw nu veel kauwgom.
van de zomer bijna niks gegeten was in 1 week 10 afgevallen

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:13

Je kan wat extra chroom proberen in de vorm van chroomtabletten.
Chroom helpt een efficientere vetverbranding en doet de trek in suiker (iets) verminderen.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:54

sweetrebecca schreef:
ik herken veel
ik weeg 100 ben 1 meter 70
alleen door te snoepen kan niet zonder wat te eten ik kauw nu veel kauwgom.
van de zomer bijna niks gegeten was in 1 week 10 afgevallen

Nee dat is lekker gezond Sigaar

Suiker is wel degelijk lichamelijk verslavend. De eerste fase van South beach is bedoeld om daarvan af te kicken, en duurt in feite maar 1 a twee weekjes, dus het is jammer dat je dat niet wil proberen, want veel mensen hebben er wel baat bij.

Wat je kan doen om je lichaam een beetje voor de gek te houden, is suikervervangers gebruiken. Dus wel die zoete smaak, maar niet de bloedsuiker-effecten die suiker zo ellendig maken. VAn bijvoorbeeld Zonnatura, of de reformzaak.
Succes, ben benieuwd hoe het gaat! Lachen

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:05

Ik heb er ook last van. Scheve mond

Ik blijf maar die kast induiken voor snoepjes ed. Scheve mond Niet dat ik dik ben hoor (60kg met 1.75), maar ik snoep gewoon zo veel en ik merk dat het de laatste tijd toch wel aankomt. Tong uitsteken

Bij mij helpt het wel om een kauwgom te pakken... Dan kauw ik toch op iets weetjewel. Clown Mijn vader waarschuwt me ook steeds van voor je het weet ben je te dik en dán krijg je het er niet meer af... Dus ik probeer er nu wel rekening mee te houden. Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:17

laura, is dit een verslaving zoals sigaretten, dat je beter afkickt en dan geen (kunstmatige) suikers meer eet (met het risico dat je later hervalt)
of kun je deze verslavinbd wél onder peil houden?

over het 1-2 weken ben ik het trouwens niet eens. Deze zomer heb ik het vrij druk gehad met de paarden, heb meer dan 2 maanden nauwelijks gesnoept.
Maar plots kreeg ik weer trek in snoepjes en dan was er geen houden meer aan, nu is het weer wat afgezwakt.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:26

Heb je weleens van koolhydraatverslavin gehoord?

Sommige mensen maken als reactie op koolhydraten (dus ook suikers) teveel insuline aan, waardoor iedere ieniemini beetje aan calorieen opgenomen wordt en er juist een groter hongergevoel ontstaat dan voor het eten (hongergevoel wordt niet alleen door de vulling van je maag, maar ook door je bloedsuikerspiegel bepaald).

Mensen die hiernaar neigen kunnen gek genoeg afvallen van het eten van eiwitten en vetten (en het heel spaarzaam nuttigen van koolhydraten). Mijn moeder volgt een dergelijk dieet op advies van de dietiste. Erg raar, om af te vallen door zaken als volle kwark en vleeswaren eten, maar het werkt!

Het Heller dieet lijkt hier heel erg op. Atkins heeft ook een dergelijk dieet, maar dat is helemaal zonder koolhydraten en dat lijkt me persoonlijk niet echt gezond.

Dat Heller dieet heb ik ook een tijdje uitgeprobeerd, maar dat hield ik niet vol. Niet omdat ik honger had, maar omdat het vreselijk lastig eten is. Je mag 's morgens en 's middags geen brood, niets waar koolhydraten in zitten. Gewoon lastig.

Maar wat TS schrijft over de 'suikerkick' herken ik helaas helemaal! Verdrietig Verdrietig Ik kan ook helemaal blij worden van een zak dropjes Bloos Of juist helemaal chagrijnig als ik ze, zoals nu, van mezelf niet mag. Zeker in het weekend of op een dag als vandaag (Valentijnsdag) want dan is er iets te vieren en dan vindt er iets diep in mijn psychedat dater gewoon bij hoort en bovenal: dat ik er recht op heb.
Boos!
Aaargh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:32

ben nu 88 kilo!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:30

Je bent in één dag 12 kilo afgevallen? Rolleyes

Trek in snoep hoeft niet persé trek in suiker te zijn overigens. Als je veel hebt gedaan (dus bv veel paarden hebt gereden op één dag) en niet voldoende koolhydraten hebt gegeten (brood,pasta,havermout oid) kan je lijf gillen om snelle koolhydraten. Want die geven het meeste energie. Snoep is snelle koolhydraten, dus daarom denken veel mensen dan snoeptrek te hebben. Die kan je dus ook stillen met fruit of brood. Beter is overigens om te voorkomen dat je die vraag van je lichaam krijgt door je eten van te voren goed te houden Knipoog

En dan is er natuurlijk idd de psychische 'verslaving'. Ik ben zelf erg gevoelig voor het 'belonen' met snoep; als ik een lekkere avond heb, of juist een stressvolle dag, dan heb ik zoiets van: hmmmm koekjes (of ijs, of snoep, chcocla, noem maar op) die heb ik wel verdiend.... Dat is een kwestie van instelling - jezelf een lekkere lange douche gunnen of een lekkere pot thee als beloning gaan zien ipv het snoepgoed.

BBreedveld: klopt helemaal. Ik heb daar ook last van. South Beach is ook een dergelijk dieet, Heller ken ik niet zo goed.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:38

Heb jij mij gedachte op papier gezet ofzo?! Clown

Ik heb dus ook het gevoel dat ik onverzadigbaar ben.. Ik prop me met het avondeten zo vol mogelijk, maar na een uurtje of 8 heb ik écht trek.. (bij mij is het vooral 's avonds, ook nog eens het slechtste tijdstip om te eten Clown ) Chips, chocolade, snoep.. alles gaat er in rap tempo in, schaam me er echt voor Clown Ik ben nu bij mijn verzorgpaard geweest en heb dus al even niks meer op, en ik heb nu écht trek. Ben bang dat het toch een beetje een verslaving is, en dat je echt even zult moeten "afkicken".

Ik heb het laatst 2 weken volgehouden, maar ben helaas weer in mijn oude patroon teruggevallen..
Ik ben nl. wel wat te zwaar. En ben name me buik is erg rond geworden Verdrietig

Dus ik blijf even meelezen, misschien heeft iemand hier wel de gouden tip Cool

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:23

Als je om een uur of 8 trek krijgt, ligt het vaak aan een slecht ontbijt. Klinkt heel dom, maar als je slecht ontbijt, schreeuwt je lijf tegen die tijd om snelle koolhydraten. Ik kan er de klok op gelijk zetten.... van de week haast; alleen wat yoghurt gegeten, en ja hoor. Na een grote kom havermout ontbijt met nootjes en rozijntjes heb ik 's avonds nergens last van.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:36

Ook ik nuttig zeer veel suikerhoudende producten en ik merk ook dat mijn lichaam dit soms 'nodig' heeft. Het verschil met TS is alleen dat ik er niet van aankom- zal er eerder nog van afvallen!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:42

ga naar de tandarts laat een of meerder kiezen open boren.. gegarandeerd dat jij niet meer snoept Tong uitsteken
ik eet bijna nooit snoep, koek of chips, omdat ik dan gelijk afgestraft word. heb zwakke kiezen, dus ik krijg echt snel steken als ik snoep enzo eet.

hehe maar ff serieus, er is ergens een topic over 'wat extreem lijnen met je gewicht doet' ofzo iets. daar staat heel netjes in beschreven hoe je op een goede manier kan afvalllen. zeker een aanraden op ff op te zoeken hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:46

Ik heb dat ook wel eens. Vooral als ik ergens mee zit kan ik heel veel snoepen. Net als MacavityL kom ik er niet van aan, dat scheelt dan weer. Wat bij mij helpt is even wat gaan eten wat flink vult, zodat je daarna gewoon geen trek meer hebt in iets anders. Of gewoon een paar broodjes met vruchtenhagelslag eten, dat is iig wat gezonder dan repen chocola etc. Vork

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:49

eten tot je gevuld bent helpt niet.
ik kan perfect een hele maaltijd eten, en dan nadien nog rustig een ijsje naar binnen lepelen, en een hele hoop ander snoepgoed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:51

Als ik veel eet ben ik vaak wel zo vol dat ik echt niks anders meer lust. Maar dat kan natuurlijk bij iedereen anders zijn Lachen

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:07

Nog een addict meldt zich!
Ik werk momenteel als receptioniste en op mijn balie staat een enorme snoeppot. Vingers aflikken Dat ding wordt elke ochtend volgestort met lekkers en aan het eind van de dag issie leeg. En ik heb daar een groot aandeel in.. Bloos Ik kan er met geen mogelijkheid van afblijven!
Ik heb nu tegen mezelf gezegd dat ik elk uur 1 of 2 snoepjes mag pakken, maar het is moeilijk...

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:11

ik heb precies hetzelfde, ik eet elke dag wel een snicker/mars en een zakje chips.. per week eet ik wel 2 zakken (soms meer) chips.. ik moet er echt op letten, m&ms prop ik er zo in, evengoed chocola en zoete koekjes.. ik ben niet echt dik ofzo 1.63 en 51 kg.. mnaar ik moet er nu echt op gaan letten want ik ben zo ongezond als maar kan.. ik heb een bére conditie de hoogste van de meisjes, en een aantal jongens uit de klas..

Maar tjaa, ik kan het lekkere gewoon niet weerstaan..

Waarom openen we niet een snoep-diéet topic dat je een bepaalde periode niet veel mag snoepen en dat samen doet met andere bokkers, en zo verteld hóe moeilijk je het wel niet hebt hhahaha...

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:12

Laura schreef:
Als je om een uur of 8 trek krijgt, ligt het vaak aan een slecht ontbijt. Klinkt heel dom, maar als je slecht ontbijt, schreeuwt je lijf tegen die tijd om snelle koolhydraten. Ik kan er de klok op gelijk zetten.... van de week haast; alleen wat yoghurt gegeten, en ja hoor. Na een grote kom havermout ontbijt met nootjes en rozijntjes heb ik 's avonds nergens last van.

ik heb altijd héel erg honger rond een uur of 3/4.. Sigaar

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:45

Ow echt erg...ik heb hier ook echt last van *schaam* Als ik iets te doen heb (werken of bij de paarden) denk ik er niet aan en hoef ik geen snoep, maar zodra ik dan thuis kom is het *hup* naar de kelder, kijken of er chocolaatjes zijn, of koekjes. Meestal hoop ik dat we fruit hebben en stort ik mij daar maar op, dan is het tenminste nog gezond.
Bij mij zijn er 2 snoepredenen: verveling en echt drang naar suiker. En ja, als ik thuiszit en er is niks op tv word de kelder toch steeds aanlokkelijker.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 16:08

Gelukkig, ik ben dus niet de enige Nagelbijten / Gniffelen

Citaat:
En dan is er natuurlijk idd de psychische 'verslaving'. Ik ben zelf erg gevoelig voor het 'belonen' met snoep; als ik een lekkere avond heb, of juist een stressvolle dag, dan heb ik zoiets van: hmmmm koekjes (of ijs, of snoep, chcocla, noem maar op) die heb ik wel verdiend.... Dat is een kwestie van instelling - jezelf een lekkere lange douche gunnen of een lekkere pot thee als beloning gaan zien ipv het snoepgoed.

Oei, je slaat de spijker op de kop: als ik iets goed gedaan heb, mag ik van mezelf lekker snoepen.
Maar als ik me rot voel, vind ik dat ik het ook verdien.
Ik ben een echte emotie-eter, asocieer snoepen en lekker eten ook met gezelligheid. Een avond film kijken is bij mij niet compleet zonder chocolaatjes, chipjes, toastjes en ijs Bloos

Het gekke is dat ik fruit heerlijk vind, maar niet zie als 'lekker' tussendoortje. Het is zoet, ik vind het lekker, maar het geeft geen bevrediging Puur psychisch natuurlijk, maar denk dat het dat bij toch wel voor een groot deel is Clown

South Beach heb ik al eens naar gekeken, maar ik ben bang dat ik na die 2 weken zo weer in mijn oude patroon verval.
Bovendien vind mijn moeder het onzin, die vind dat ik maar 'gewoon' moet stoppen met snoepen en voelt er weinig voor om het eten op mij af te stemmen Tong uitsteken