Mijn vriendin automutileert

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimonoo

Mijn vriendin automutileert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 21:53

de titel zegt het al, mijn beste vriendin snijd zichzelf vind het zo erg. En weet niet wat ik meot doen. Hoe kan ik haar nou helpen, zit er echt heel erg mee Boos!

yyy

Re: Mijn vriendin automutileert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:55

hm wat is de reden dat ze zich zelf snijd? want volgens mij is het vaak als er iets tegen zit.. proberen dr voor te zijn als je bij haar in de buurt bent en dan goed over dat tegenvaller(tje) praten mischien is dat ook al een hele opluchting.
mischien ik heb er eigenlijk geen verstand van sorry

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:56

Zorgen dat ze hulp wil zoeken, afleiding zoeken samen en het vooral niet willen oplossen. Dit is iets van haar, laat zien dat je er voor haar bent, bied een luisterend oor en laat haar inzien dat ze dit niet alleen kan oplossen

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:59

heeft ze al eens hulp gezocht? zorg er in ieder geval voor dat jij er voor haar bent en praat erover met iemand die je vertrouwt ik ben bang dat jijzelf haar er toch niet van kan weerhouden dus moet je zorgen dat ze het verteld aan 1 van haar ouders als ze dat durft of anders aan haar huisarts die heeft een zwijgplicht en kan haar ook nog verder helpen veel succes!

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 22:00

Ik kan niet zeggen tegen haar dat ze hulp moet zoeken ofdat ik het haar ouders vertel. Dan is er iets(waar ik op bokt niet over praat zij kan op deze manier anoniem blijven ik niet) wat zij mijn moeder kan vertellen.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:01

ben bang dat jij haar niet kan helpen
waarschijnlijk zit ze met emoties of gebeurtenissen die ze niet kan verwerken of een situatie die ze niet aankan op dat moment
snijden is dan een uitweg
beter lichamelijke pijn dan geestelijke pijn
ik zou haar aanraden om proffesionele hulp te zoeken om dingen te kunnen verwerken en het snijden langzaam aan af te leren

misschien kunnen jullie samen met iemand praten
zo kun je haar ook steunen en leren begrijpen
veel succes

en je vriendin mag blij zijn met iemand zoals jou

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:02

Als zij geen hulp wil zoeken dan kan je afspreken dat ze het iig niet doet waar jij bij bent, leg de verantwoordelijkheid bij haar. als ze gaat chanteren o.i.d. dan zou ik afstand van haar nemen

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:02

Ga alsjeblieft niet naar haar ouders..
1: ze zal jou niet meer vertrouwen
2: als ze geen goede 'praat band'' heeft met haar ouders zal het probleem alleen maar erger worden.

Automutileren kan verschillende redenen hebben. Vaak is het simpelweg het niet overweg kunnen met emoties (bijvoorbeeld woede). Je mag me pb'en voor tips etcetera, ik ga er hier niet verder op in Lachen

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:08

het slechtste wat je kunt doen: haar in de steek laten, haar bedreigen(door bijvoorbeeld zelf hulp in te schakelen voor haar o.i.d) iets tegen haar wil doen, haar niet in een hoekje drijven of chanteren o.i.d

het beste wat je voor haar kunt doen: er voor haar zijn en blijven zijn, haar rustig proberen om te praten, zeggen dat je het heel erg vind dat ze zichzelf zo pijnigt e.d.. gewoon zeggen wat je vind enzo..

Ik heb het zelf ook gedaan en mijn vriend heeft me laten beloven dit nooit weer te doen... hij is me toch wel heel wat meer waard dan zoiets en bij mij is het nog geen 'gewoonte' of 'dwang' geworden.
Al heeft hij dat eigenlijk ook een beetje met chantage gedaan.. waar ik uiteraard niet blij mee ben..

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:10

Hallow: bij jou heeft dat nog kunnen werken.
Als het bij haar vriendin al gewoonte of dwang is geworden kan ze daar ook niet mee helpen.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 22:11

Natasja91 schreef:
Ga alsjeblieft niet naar haar ouders..
1: ze zal jou niet meer vertrouwen
2: als ze geen goede 'praat band'' heeft met haar ouders zal het probleem alleen maar erger worden.

Automutileren kan verschillende redenen hebben. Vaak is het simpelweg het niet overweg kunnen met emoties (bijvoorbeeld woede). Je mag me pb'en voor tips etcetera, ik ga er hier niet verder op in Lachen

Neeik ga niet naar haar ouders. Vind het nu erg belangrijk dat ze mij in elk geval vertrouwd.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:11

Dat is in elk geval een heel goed begin.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 22:14

ja) maar ga slapen ben ziek alvast bedankt voot jullie reacties:)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:16

Succes ermee en veel beterschap Lachen

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:18

wil nog wel even opmerken...

snap dat je vriendin niet wil dat je er met iemand over praat, maar als iemand je met zo'n geheim opzadelt ga je je verantwoordelijk voelen en draag je best wat met je mee,

spreek wel af dat als jij er behoefte aan hebt dat je in overleg met haar er zelf met iemand over mag praten

maak van haar probleem niet jouw balast

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:18

Maar toch heb ik een beetje een idee dat ik geen keus had.. ik hou te veel van hem om hem kwijt te raken dus hij gaf me de keus: het mes weg of hij weg.. ik vond het niet echt eerlijk maargoed.

Nee precies dat kan ze ook niet.. ik hoop alleen dat het weer goed komt.. ik ken het gevoel wel.
Waar snijd zij zich dan?

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 22:20

Natasja91 schreef:
Succes ermee en veel beterschap Lachen

dankje Lachen

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:21

@ hallow: wilde je zelf niet stoppen dan?
Ik bedoel; met welke reden automutileerde je?
Mag ook via pb hoor.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 22:22

Smystique schreef:
wil nog wel even opmerken...

snap dat je vriendin niet wil dat je er met iemand over praat, maar als iemand je met zo'n geheim opzadelt ga je je verantwoordelijk voelen en draag je best wat met je mee,

spreek wel af dat als jij er behoefte aan hebt dat je in overleg met haar er zelf met iemand over mag praten

maak van haar probleem niet jouw balast

Nja ik vind het niet erg dat ze het heeft verteld en ik me nu verantwoordelijk voel, ze is mijn betste vriendin en ik ben er niet alleen voor haar om lol te maken maar ook om haar te steunen als ze het moeiljk heeft

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 22:22

hallow schreef:
Maar toch heb ik een beetje een idee dat ik geen keus had.. ik hou te veel van hem om hem kwijt te raken dus hij gaf me de keus: het mes weg of hij weg.. ik vond het niet echt eerlijk maargoed.

Nee precies dat kan ze ook niet.. ik hoop alleen dat het weer goed komt.. ik ken het gevoel wel.
Waar snijd zij zich dan?

boven arm en polsen

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:23

Ik denk dat je het beste met haar erover kan praten en haar duidelijk maken dat dit niet de oplossing is.

x

shet_rules

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:27

mijn vriendin doet dit ook maar zij deet het eerst omdat ze geen aandacht kreeg maar nu zijn der ouders erover in gelicht (ze heeft het zelf vertelt) maar nu zegt ze dus dat ze er niet mee kan stopen omdat ze verslaaft eraan is dus ik zou der ook bij na denken dat als ze er eenmaal aan begone is is het ZEER moeilijk af te komen

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:27

Natasja91 schreef:
@ hallow: wilde je zelf niet stoppen dan?
Ik bedoel; met welke reden automutileerde je?
Mag ook via pb hoor.

PB!

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:29

Kimonoo schreef:
hallow schreef:

Waar snijd zij zich dan?

boven arm en polsen

boven arm is makkelijk te verbergen.. daar had ik het ook gedaan.. polsen is toch meestal de reden dat je daar snijd dat je jezelf echt in levensgevaar wil brengen? (kan het fout hebben)
Persoonlijk kon ik dat gewoon niet in mijn polsen snijden..

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:31

mijn ervaring met snijden is dat het dwang word (verslaving dus )
zodra je iets te veel word grijp je daarnaar (heb het ook gedaan )
ik weet niet hoelang je vriendin het al doet maar ik denk dat het belangrijk is dat ze met iemand praat(jou?) zo kan ze toch wat van die emoties kwijt
maar idd probeer van haar probleem geen last voorjezelf te maken
dat gaat sneller dan je denkt

ik denk dat steunen en luisteren nu het enige is wat je kan doen
en dan toch bij haar aankaarten om professionele hulp te zoeken zoals ik al zei misschien samen omdat ze jou vertrouwdmaar vertel het idd abssoluut niet aan ouders of iemand anders waarvan ze het niet wil

heel veel succes

*edit* ik lees dat natasja19 haar pm box open heeft staan voor vragen
maar ook ik heb hem open voor je