Trombose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leila1

Trombose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 22:59

Kan iemand me uit ervaring vertellen hoe trombose bij hem/haar ontdekt is en wat voor klachten er bij gepaard gingen? Ik slik namelijk de pil en ik heb af en toe steken in mijn borst, ik heb het na een wild avondje stappen ook weleens in mijn linkerschouder gehad. Ik begin me nu eigenlijk wel zorgen te maken, wie kan me helpen?

MISTRAL94

Re: Trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:49

Trobose is dus erg gevaarlijk! Bij twijfel direct de arts waarschuwen! Ik weet alleen niet waarom je aan trombose denkt?

Trombose gaat vaak gepaard met pijn, zwelling van bijvoorbeeld het been glanzende warme rood/paarse huid.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:52

Ik heb in oktober trombose in mijn been gehad. Heb er nu sinds kort weinig tot geen last meer van. Bij mij werd met hele kuit dik en rood. Google eens op trombose, je vindt echt heel veel. Bij twijfel echt meteen je huisarts raadplegen, het kan echt heel gevaarlijk zijn!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:17

Er staat ook eea in de bijsluiter van je pil als het goed is.
Maar als het zo sporadisch voorkomt de pijn, is het volgens mij geen trombose. Maar ik ben geen arts..

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:29

Die steken in je borst en linkerschouder, dat komt puur door een te hoog alcoholpercentage. Je hart kan dit niet echt trekken.
Ik ken die steken, aangezien ik een tijdje teveel dronk als we op stap gingen. niet 5 biertjes, niet 10, nee, rustig 20 en daarna nog wat sterke drank.
Ik ben flink op m'n nummer gezet door de huisarts destijds. en sindsdien drink ik niet veel meer, of gewoon helemaal niet, en heb de steken nooit weer gehad. Ik snap nog niet hoe ik het destijds zover heb laten komen, en dat mijn lijf het niet begeven heeft op zo'n moment.

Wat betreft trombose: het trombosegevoel in je onderbeen (die weet ik) is net alsof je hele erge spierpijn hebt en tegen de kramp aanhangt. Meestal wordt been rood of blauw en zet helemaal op.
Maar dit hoeft niet. Bij mij was niks te zien, alleen te voelen. en 1 avond is het onderbeen goed dik geweest en de volgende dag had ik nergens meer last van. En zijn er dus ook geen stappen ondernomen.

Een paar maand later lag ik in het ziekenhuis met mijn longen vol met kleine embolieen (ook trombosevorm) ze vroegen of ik een trombosebeen heb gehad, dus ik zeg nee... gelukkig was mijn vriend zo helder die het zich herinnerde, en dat is volgens de artsen in het zh wel degelijk een trombosebeen geweest.
Ik kwam in het ziekenhuis terecht omdat ik heel erg moest hoesten, en als ik ging liggen op bed, dan kreeg ik geen lucht meer, en moest mijn vriend me omhoog helpen. dus ik ging naar ha: heb denk ik een kuurtje nodig, want hoesten wordt steeds erger en kan ook niet meer liggen.
Het werd dus een heel ander kuurtje dan gedacht.....
Ik zit niet meer aan de pil, aangezien dat de kans wel aardig vergroot, en nu ik dit heb gehad, mag ik het niet meer slikken van mijn artsen.

De steken die jij omschrijft zijn naar mijn ervaringen niet hetzelfde als trombose.
Mocht je het niet vertrouwen, ga naar je huisarts, en wees eerlijk in welke situaties je er last van hebt...

Leila1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 17:51

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik ga morgen naar de ha!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:04

goedzo! beter een keer te vaak, dan te weinig Haha!
hou je ons op de hoogte?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:33

Ja idd Whissie, ik heb ook een trombosebeen gehad. Ben daarmee naar de huisarts gegaan en die heeft me weer naar huis gestuurd met 'het is spierpijn/kramp'. Mja, dat was het dus niet..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 01:19

ik heb trombose in mijn been gehad en die is vrij goed te herkennen...maar op andere plekken heb ik er geen ervaring mee

Leila1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 15:29

Het is goed, het is niks! Wat ik voelde was het samentrekken van een spier die over de borst loopt Haha!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:32

Ik heb ook trombose gehad, voelde als kramp, héle erge kramp.

Mijn HA heeft me dirext naar de SEH gestuurd, omdat hij het vermoeden had dat het wel eens trombose kon zijn .

O ik zie nu dat je al weet wat het was. Geen trombose gelukkig! Ben daar maar blij mee!

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:33

je bent dus naar de Huisarts geweest? Fijn dat het niets is!

Wissie: jouw verhaal is echt precies hetzelfde als die van mij. Ik was ook min of meer 'vergeten' dat ik een aantal weken terug last van m'n kuit/been had. En liggen lukte mij inderdaad ook niet, ik kon alleen nog maar rechtop slapen! Hoesten had ik geen last van gelukkig, wel pijn in m'n schouder.

Uiteindelijk is bij mij APS ontdekt, weet jij ook de oorzaak van jouw trombose?
Laatst bijgewerkt door onbekend2 op 01-02-07 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:33

Als het trombose zou zijn, was je al niet meer op deze aardbol.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:34

marleen_usar schreef:

dat is een rare opmerking Marleen...
ik heb 5 weken met een trombose rond gelopen en 1 week met een longembolie. De artsen stuurden mij steeds terug naar huis met pijnstillers en de mededeling dat het een griepje of stress is.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:35

marleen_usar schreef:

eeuh hoe kom je hier bij??? IK ben er ook nog hoor en heb wel degelijk trombose gehad

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:38

Inderdaad... En ik had dan al 2 keer onder de zoden moeten liggen Haha!

Misschien bedoel je een hersen/hartinfarct? Dat is een bloedpropje in je hart of hersenen? Maar zelfs dan zijn erg genoeg overlevingskansen...(bovendien merk je het echt wel als je dat hebt, dan ga je niet op een forum vragen wat het zou kunnen zijn Vork )

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:41

Is er bij jullie eigenlijk uitgekomen hoe je eraan bent gekomen?
Op jonge leeftijd trombose is natuurlijk wel vreemd.
Ik ben toevallig gisteren nog naar het ZH geweest en heb te horen gekregen dat ik mag stoppen met de bloedverdunners. Na bijna een jaar, gelukkig!
Wel moet ik er aan denken dat als ik ooit 'immobiel'wordt, of zwanger raak, of een lange bus/vliegtuigreis ga maken, dat ik dan weer moet spuiten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:43

Sans6 ik bedoel te zeggen, dat als je al een paar dagen trombose hebt dan je er dan aan overlijd.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:44

nee dan nog hoor... ik he er weken last van gehad, ook al vóór ik naar de HA ging, omdat we een zweepslag in mijn kuit vermoedden

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:49

hier meld zich nog een dooie Haha! !
heb 3 dagen met een trombose been gelopen voordat de HA me naar het ziekenhuis door verwees Clown

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:53

zie ook mij posts hierboven.. Lachen

't wordt uiteraard wel gevaarlijk als je er te lang mee rondloopt, maar dan nóg vond ik de reactie wel een beetje overdreven. Helemaal omdat ik denk dat je niet weet waar je over praat.... (maar dat weet ik niet, misschien heb jij iets anders in je omgeving meegemaakt??)

@sans6: ik heb Antifosfolipine Syndroom. De eerste keer trombose hebben ze niets getest (komt door de pil zeiden ze), maar ik was amper een 2 maanden gestopt met bloedverdunners of er ontstond ook trombose in m'n andere been (op vakantie in Frankrijk notabene No Cheer )
Daarna zijn ze wezen testen en bleek dat ik dat syndroom had. Een auto-immuunziekte die stolsels (en miskramen Verdrietig )doet ontstaan..
Waarschijnlijk zit ik de rest van m'n leven aan de antistolling. Gelukkig heb ik nu een zelfmeetapparaat en kan zelf doseren, dus ik ben niet meer afhankelijk van de trombosedienst.. Go jij! Go jij!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:55

das wel 'fijn' dan, voor zover je daarvan kunt spreken. Iedere week (en later om de week) naar het ziekenhuis om bloed te prikken, daar werd ik ook niet goed van

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:56

Ik ken het gevoel, was ook wel fijn dat ik voor die zelfmeetapparaten in aanmerking kwam (die zijn duuuur!! Bloos!)
Ik moet nu ook iedere week prikken, maar wanneer het MIJ uitkomt zonder 20 wachtende voor me en dan ook nog alleen in m'n vinger...

bovendien is het een stuk makkelijker op vakantie (in Frankrijk moesten we 3 kwartier rijden naar een prikpost)

@Yvonne: beetje oftopic, maar wat een prachtige zwitserse herder heb jij in je profiel staan!

babbel7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:19

Ik heb vorig jaar een ruiterembolie(een grote longembolie op de aftakking voor de longen)gehad en de artsen zeiden dat ik door het oog van de naald ben gekropen. Ik merkte enkele dagen voor mijn ziekenhuisopname alleen dat ik wat kortademig werd en slap gevoel had in mijn benen. 2 dagen voor de opname heb ik een afspraak gemaakt met mijn huisarts, omdat ik ook steeds ergere hartkloppingen kreeg(ook tijdens rust). De dag erna ben ik naar de vervangende huisarts gegaan omdat de klachten steeds meer toe namen. De ochtend van de afspraak met mijn huisarts kon ik amper van mijn bed naar de woonkamer komen,omdat ik zo'n slap gevoel in mijn benen had, de hartkloppingen toenamen bij elke stap die ik zette en ik erg benauwd werd en hierdoor ben ik ook flauwgevallen voordat ik bij de huisarts was en deze kwam op spoedvisite en belde de ambulance.
De huisarts had niet het vermoeden dat het een longembolie was(mede doordat ik 28 jaar was) en zelfs op de SEH duurde het lang voordat een diagnose gesteld kon worden,omdat ik niet alle klachten had zoals pijn op de borst.
Uiteindelijk hadden de artsen een vermoeden en toen is er een CT-scan gemaakt. Hieruit bleek dat ik een levensbedreigende longembolie had en kreeg ik snel medicijnen om het stolsel op te lossen.Deze medicijnen hebben mijn leven gered. Ik slikte ook de pil en moest er direct mee stoppen. Mijn internist zegt dat de situatie zo gevaarlijk was dat ik levenslang bloedverdunners moet gebruiken.

Ik sta nu een half jaar op de wachtlijst voor zelfmeetapparatuur en hoop dat ik snel aan de beurt ben,want het lijkt me ideaal om zelf te kunnen prikken wanneer mij het uitkomt en niet steeds naar het ziekenhuis hoef.

Ik heb ergens gelezen dat 1 op de 3 patienten waarbij trombose vermoedt wordt het ook echt heeft.
Ik ben blij dat mijn huisarts het risico niet wilde lopen en direct een ambulance liet komen en achteraf maar goed ook.Ik dacht zelf dat het hyperventilatie was door spanningen en dit zette de artsen ook op het verkeerde spoor. Het is dus niet zo simpel om een diagnose te stellen als we soms denken,maar liever 10 keer teveel naar de dokter dan 1 keer te laat.

Ik merk dat ik na de longembolie minder vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Hebben jullie dat ook? Als ik hartkloppingen heb of me slapjes voel of een hoge ademhaling heb,denk ik snel van ojee als ik maar niet weer hetzelfde heb.
Voor iedereen die ook de angst heeft raad ik je aan om je lichaamssignalen serieus te nemen en er niet te lang mee te blijven doorlopen,maar aan paniekzaaien heb je ook niet veel.
Bel bij twijfel je huisarts,maar de signalen bij een trombose kunnen ook bij andere aandoeningen horen.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:32

Ja idd, bij alles wat ik nu in mn been voel, denk ik? Nee, krijg ik het nu weer? Maar goed, sinds een maandje doet het bijna geen pijn meer en kan ik gelukkig weer beginnen met paardrijden.

Ik moest ook meteen stoppen met de pil, morgen moet ik naar het ziekenhuis gaan ze bloedprikken. Ze gaan dan bekijken of ik Factor vijf Leiden heb of niet. Iemand daar ervaring mee? En, degenen die toen ook met anticonceptie moesten stoppen, mochten jullie dit later wel weer gebruiken?