vraagje voor de vegetariërs...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

vraagje voor de vegetariërs...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 15:44

Even een vraagje voor de mede vegetariërs onder jullie :
Ik ben sinds 1 januari 2005 vegetariër. Voordien at ik ook al helemaal niet zoveel vlees, omdat ik het ook gewoon niet lekker vond...

Ik eet wel nog vis. En meestal ook vervangproducten zoals tofu, groentenburgers,...
Nu voel ik me de laatste tijd vaak heel erg moe, dat had ik vroeger eigenlijk niet.
Gisteren bijvoorbeeld ben ik om 22h gaan slapen en ben vanmorgen om 8h opgestaan. Ik voel me nu alsof ik geen oog heb dichtgedaan. Ik zit op mn werk en er zijn heel wat dringende zaken die nog afghandeld moeten worden maar ik kan me gewoon niet concentreren...

Heeft iemand hier nog ervaringen mee?
Nemen jullie extra vitamen? Zo ja, de welke?

Elise

Re: vraagje voor de vegetariërs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:46

Ja, vegetarian mutiple. Zit bv. extra veel B12 in. (door een tekort hieraan kan je je idd slap voelen). Ik weet alleen even het merk niet.

Moon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:47

ik heb hetzelfde probleem.. ik volg even misschien kom ik er nog nuttige tips voor, en ik gebruik geen extra vitamines, maar ik hoorde wel dat ik meer spinazie moest eten, omdat ik misschien tekort aan ijzer heeft.

neem ff abbo Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:50

Ik ben dan wel geen vega, maar ik raad je toch aan om de vitaminen die je tekort komt in te nemen (ik weet wel niet als het alleen in pilvorm is, volgens mij zitten ze ook in bepaalde groenten maar dat moet je aan de vegetariërs vragen Knipoog ).

De dochter van mijn vroegere klassenleraar is namelijk ooit in het ziekenhuis beland omdat ze die vitaminen tekort kwam. Dus beter voorkomen dan genezen.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 15:54

Ja ik weet natuurlijk niet zeker of het hierdoor komt maar waarschijnlijk wel.
Ik ben echt moe, slap en kan me moeilijk concentreren.

Misschien dat ze dit bij de apotheek wel hebben.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:55

Bij de kruidvat vind je ook met hopen, ik had ijzer tekort trouwens en ook de klachten die jij had, en een hoop meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:57

Een mens kan niet zonder de dingen die in vlees zitten.
Doe je dat wel zul je vervangers moeten eten Ja

Zoals noten, vitamine B12, ijzer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:02

Moe, slap, en slecht kunnen concentreren. Vaak komt dat door een tekort aan vitamines die in vlees zitten. Vooral B12, die kun je gewoon in pil vorm nemen.

Maar denk erom, niet iedereen kan de kunstmatige vitamines opnemen. Dus producten die verijkt zijn met B12 en de pilletjes. Dan zit er niks anders meer op dan vlees te eten, als is het maar met mate.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:10

Vitamine B12 zit met name in vlees, in mindere hoeveelheid ook in melkproducten. Je hebt dan ook al snel kans dat je een tekort aan vitamine B12 krijgt wat er weer voor zorgt dat je ook onvoldoende ijzer in je bloed krijgt, tenzij je er erg goed om denkt wat je moet eten om voldoende B12 binnen te krijgen. Vitamine B12 is aan de vleesvervangers van de Albert Heijn toegevoegd. Eet je die niet meedere keren per week, dan kun je beter vitamine pillen halen. Bij de Etos hebben ze vitaminepillen speciaal voor vegetariers of kies ander pillen waar vitamine B12 en ijzer in zitten.
Ik heb ook een heel groot tekort gehad aan Vitamine B12 en ijzer.....de arts schrok ervan dat het zo laag was. Na een paar weken aan de pillen, was mijn tekort weer prima bijgevuld Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:16

Ik eet al heel lang vega, ook geen vis, geen extra suppelementen. Kan bij stress ook wel eens slecht slapen en in de winter kan ik als het nog donker is moeilijker wakker worden.
Ken meer mensen die hier wel eens last van hebben, en die eten vaak wel vlees.
Denk dat je lekkerder slaapt wanneer je de zaken op je werk hebt afgehandeld. Succes!!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:19

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:01

Bij een tekort aan ijzer kun je ook Roosvicee Ferro drinken. Vitamine B12 vind je ook in bepaalde dranken, o.a. in de Alpro Sojamelk. Maar je kunt natuurlijk ook vitamine B tabletten slikken, alleen moet je dan even opletten dat er ook daadwerkelijk vitamine B12 in zit!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:59

een vitamine tekort hoef je als vegetarier niet snel op te lopen als je maar gevarieerd genoeg eet (tuurlijk zijn er uitzonderingen )
als ik jou was zou ik even een bloedonderzoek laten doen , dan weet je zeker of je het 1 of ander tekort komt
en kun je dit compenseren

ik ben nu een 3 jaar weer vega en heb nergens last van terwijl ik ook vrijwel geen melkproducten eet of drink

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:10

Ik ben ook vegetarier, eet vervangers maar heb zelf verder nergens last van Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:11

Vooral erop letten dat je genoeg ijzer binnen krijgt, te weinig ijzer is ook een oorzaak van zo'n moe gevoel!

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:12

ik ben ook vegatarier en ben ook een paar maanden heel snel moe geweest en zag er wit uit. Kwam omdat ik bloedarmoede had, dus als ik jou was zou ik gewoon naar de dokter en vragen of hij kan onderzoeken wat er met jou aan de hand is. Ook kun je langs de dieetiste (ben ik ook geweest) die kan je tips geven om gezond te eten en ze kan ook vertellen wat jij allemaal nodig hebt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:24

Ik ben vegetarier en heb een tijd een melk allergie er bij gehad. Bovendien heb ik een lage bloeddruk.

Zoals anderen al noemen zijn Vit. B12 en ijzer erg belangrijk in je voeding.

De plantaardige Vit. B12 kunnen mensne jammer genoeg niet op nemen. We zit vit. B12 in alle dierlijke producten. Dus ook in melk(producten) en in eieren.
Ook vind je vit. B12 in de meeste soja producten en vleesvervangers. Gewoon even de verpakking lezen dus.

Verder is het heel verstandig om geregeld peulvruchten te eten. Dit zijn boontjes, maar ook bijvoorbeeld pinda's. Ook zijn noten, bananen en zouten in jouw geval erg verstandig om te eten.

Ik verwacht dat je een lage bloeddruk hebt. Hierdoor wordt je snel moe en bovendien wel eens duizelig en slap. Laat dit even na kijken bij de dokter of kijk het nog een tijdje aan als het nog wel gaat.
Ik raad je dan wel aan om dagelijks dingen als:
banaan (op brood?)
mueslibrood (noten)
boulion (b.v. cup a soup (let op! vaak vleesbestanddelen)
te eten...

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 22:37

Ik heb heel snel last van een lage bloeddruk, dat klopt wel. Vroeger viel ik heel vaak flauw, nu is dat al n beetje geminderd.
Ik probeer veel groenten te eten. 's morgens eet ik steeds cornflakes met veeeel melk.
Ik weet wel dat ik te weinig fruit eet.

Ik ben nu gaan rijden, een uurtje, ik ben echt stikkapot... Ik ga zo meteen al slapen omdat ik me gewoon niet wakker meer kan houden... Ik ben nu 2 jaar vegetariër en dit heb ik eigenlijk nog niet eerder meegemaakt...

Misschien toch maar eens naar de dokter voor een onderzoek dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:06

draumpje schreef:
een vitamine tekort hoef je als vegetarier niet snel op te lopen als je maar gevarieerd genoeg eet (tuurlijk zijn er uitzonderingen )
als ik jou was zou ik even een bloedonderzoek laten doen , dan weet je zeker of je het 1 of ander tekort komt

ik ben nu een 3 jaar weer vega en heb nergens last van terwijl ik ook vrijwel geen melkproducten eet of drink

Dat jij er geen last van heb betekent niet dat iedereen er geen last van hoeft te hebben Knipoog

Sommige mensen kunnen alleen de vitamines uit vlees verwerken, omdat er andere stoffen en factoren mee spelen in het verwerken van vitamines. Vleesvervangers bevatten niet die stoffen die vlees wel heeft, en dan gaat het niet alleen om de vitamines die je vooral in vlees kan vinden maar het geheel. Daardoor kan niet iedereen gezond vegetarier zijn. En het zijn er meer dan je denkt, het gaat er hier niet om 1 op de 10.000 maar ik gok toch al wel snel 1 op de 50 mensen. Misschien wel meer zelfs nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:10

Ik ben er 1 van
Vind vlees niet lekker, dus at dat al weinig, ben er toen een poos mee gestopt.
Slikte wel vitamine bij.
Maar van 3 artsen heb ik te horen gekregen dat ik weer een beetje vlees moest gaan eten. Mijn lichaam nam niets of veel te weinig op van de suplementen. Toen nummer 3 dat ook zei heb ik maar geluisterd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:15

Mij lijkt het nog steeds vreselijk om vlees te gaan eten. Mijn lichaam doet het nu goed op vervangers en suplementen. Maargoed, als het moet dan moet het.

Meerdere mensen van mijn studie zijn weer kleine stukjes vlees gaan eten omdat ze dus de kunstmatige vitamines niet kunnen verwerken.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:26

Ik ben al 11 jaar vegetarier en gelukkig heb ik nergens last van gehad. Eet je wel veel noten? Die zitten vol met dingen die 'wij' juist extra nodig hebben. En als dit gevoel te lang aanhoudt moet je toch echt een bezoekje aan de dokter brengen. Ik ben zelf niet zo van het vitamines bijslikken, ik denk dat we alles prima uit 'normale' voedingsmiddelen kunnen halen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:56

Judith_ schreef:
draumpje schreef:

Dat jij er geen last van heb betekent niet dat iedereen er geen last van hoeft te hebben Knipoog

daarom meld ik al eerder dat de meeste! vega's geen enkel probleem hebben
(de meeste problemen treden op bij mensen die niet gevarieerd genoeg eten )
maar dta er wel mensen zijn die dus idd vlees nodig hebben
maar ipv opeens weer vlees te gaan eten
of allerlei vitamines of mineralen bij te gaan slikken
kun je dta het beste gewoon even laten onderzoeken
zomaar allerlei vit/min gaan slikken hoeft ook niet altijd goed te zijn

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:15

Elise schreef:
Ja, vegetarian mutiple. Zit bv. extra veel B12 in. (door een tekort hieraan kan je je idd slap voelen). Ik weet alleen even het merk niet.

Alleen krijg je zo'n tekort pas na een aantal jaren, en ook alleen als je zeer streng vegetariër bent. Als je nog vis eet en bijv. ook eieren en melk/zuivelproducten gebruikt, dan zul je er geen last van krijgen. Bovendien zitten de meeste vleesvervangers ook vol toegevoegd vitamine B12.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:18

FlashyFreddy schreef:
Even een vraagje voor de mede vegetariërs onder jullie :
Ik ben sinds 1 januari 2005 vegetariër. Voordien at ik ook al helemaal niet zoveel vlees, omdat ik het ook gewoon niet lekker vond...

Ik eet wel nog vis. En meestal ook vervangproducten zoals tofu, groentenburgers,...
Nu voel ik me de laatste tijd vaak heel erg moe, dat had ik vroeger eigenlijk niet.
Gisteren bijvoorbeeld ben ik om 22h gaan slapen en ben vanmorgen om 8h opgestaan. Ik voel me nu alsof ik geen oog heb dichtgedaan. Ik zit op mn werk en er zijn heel wat dringende zaken die nog afghandeld moeten worden maar ik kan me gewoon niet concentreren...

Heeft iemand hier nog ervaringen mee?
Nemen jullie extra vitamen? Zo ja, de welke?

Ik zou iig extra vitaminen gaan nemen (kan toch bijna nooit kwaad). Ik zou wel even verder gaan kijken dan alleen het moe zijn doordat je vegetarisch bent. In die valkuil ben ik ook gestapt en uiteindelijk bleken mijn hormonen door de pil helemaal van slag te zijn.
Als je namelijk nog steeds vis eet en ook vaak vervangingsproducten zou je niet zo snel een tekort moeten hebben aan ijzer of B12. Je zou ook naast je vitamine tabletten extra ijzertabletten kunnen slikken. Ik ben ook vaak moe en snel bloedarmoede (had ik al voordat ik vegetarisch werd) en slik daarom ook af en toe ijzertabletten bij.