Alcoholisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Alcoholisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 00:36

Wat kan je doen om iemand van een drankprobleem af te helpen als diegene niet 'meewerkt'? Heb al raad gevraagd bij m'n huisarts, drinktest op internet laten doen. Ogen zijn geopend en de belofte als het fout zou gaan een afspraak bij de huisarts te maken. Het gaat dus alsnog fout en de huisarts afspraak word geweigerd.

Wat kan ik doen?

lesilla

Re: Alcoholisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:38

Contact nemen met een alcoholvereniging zoals de aa ?

En in erge gevallen is het opnamen om af te kicken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:41

Tsja, als iemand een verslaving heeft (wat voor verslaving dan ook) dan zal het afkicken daarvan helemaal vanuit die persoon zelf moeten komen. Je kunt wel sturen door informatie te geven, zoals je nu ook gedaan hebt. Uiteindelijk zal de motivatie toch uit de persoon zef moeten komen.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:43

Als diegene niet geholpen wil worden, kun je er, helaas, helemaal niets aan doen Bloos

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 00:45

M'n huisarts gaf mij aan een drinktest op www.drinktest.nl te laten doen . Geheelonthouding werd beloofd aan mij en aan de ouders en als het fout zou gaan een afspraak bij de huisarts. Inzicht in wat het met je leven en omgeving doet werden ingezien.

Eerst was er toch weer dat ene drankje, later weer wat meer en nu weer aangeschoten. De vraag wanneer er nu een huisarts afspraak gemaakt gaat worden word 'niet' op geantwoord. Het verdere antwoord wat ik krijg is 'ja maar jij doet...' kortom de bal terugkaatsen als excuus of weet ik wat.

M'n huisarts heeft wat namen van instanties doorgegeven, maar dat moet idd vrijwillig en ik alleen daarheen gaan heeft geen nut.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 00:45

Het is 'jammer genoeg' niet drastisch genoeg voor opname als dat uberhaupt mogelijk is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:52

Grappige test trouwens.

Wat ook helpt is gewoon geen alcohol in huis halen Lachen.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 01:07

Helpt niet, thuis word niet meer gedronken, buiten de deur wel...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 01:10

Tsja, dan is het kijken wat nog acceptabel is en wat niet.

Is dat eens per week flink stappen? In het weekend een drankje en door de weeks niet? Daar kijken of je grenzen in kunt stellen.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 01:20

Ik heb de grens gegeven geen merkbaar alcoholgebruik te hebben. Maar dat is dus al mislukt en al verergert.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 01:24

Ik vind de uitkomst nog heel tam hoor van die site! Ik heb hem eens ingevuld vanuit het oogpunt van een ex van vroeger die dagelijks een krat Grolsch beugels wegdronk en dan op zijn werk (avondjes bar draaien e.d. buurthuis) nog eens tot laat doorging en dan al dan niet nog eens de kroeg in ging.
De antwoorden zijn niet echt in die mate alarmerend dat ze iemand wakker schudden heb ik het idee.

Als hij niet geholpen wil worden en hij wil niet veranderen, dan moet je voor jezelf kiezen.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 01:28

Nee dat vond ik ook. Ze geven alleen hulpteksten, geen schrikwekkende uitslagen en alarmbellen.

Moeilijk...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 01:49

Zoiets is haast een onmogelijke opgave..

Diegene is verslaafd, probeerd wel zn leven te beteren, doet allerlei mooie beloftes maar gaat toch weer de fout in

En verslaafd wil niet zeggen dat ie steeds helemaal lam thuis komt, maar gewoon niet zonder die paar drankjes kunnen kan je imo al verslaafd noemen in dit geval.

Het vervelende is dat je iemand niet kan helpen als diegene zelf niet echt geholpen wil worden, je zou kunnen dwingen naar huisarts en/of psycholoog te gaan maar dat zal dan toch niet gebeuren of geen effect hebben

Weet hoe gefrustreerd je je voelt, ik ben er nogsteeds niet overheen hoe ik voorgelogen ben door een gokverslaafde die ik zonder aarzelen op zn woord geloofde als ie vertelde waar ie geweest was, terwijl achteraf bleek dat ie dus steeds was gaan gokken
Voel me nu ik dit typ wéér echt dom naief en een klein goedgelovig kind(gaat om ex, relatie is nu over, haat hem om zn gokverslaving maar weet hoe die ook kan zijn en daardoor kan ik geen hekel aan hem hebben, t liest wil ik hem nooit meer zien maar aan de andere kant wil ik hem helemaal niet kwijt!! maar voel me gewoon zo voor de gek gehouden en alle vertrouwen is weg Verdrietig )

Heel veel sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 02:43

Mayo; heel veel sterte hiermee, gaat het om een huisgenoot, of is het je partner?

Ze zitten vaak in een patroon en geloven heilig dat ze geen drank probleem hebben...
En idd...ze moeten het zélf inzien en zélf hulp gaan halen...

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 11:15

Partner helaas...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:24

Sterkte! zoiets is slopend en bepaald niet goed voor de relatie... Ach gut

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:22

Het is heel cru wat ik nu ga zeggen, of hem het huis uitzetten of het gaan negeren.

Je zegt het zelf al, een alcholist kan je niet helpen, als hij zelf niet wil.

Waarschijnlijk moet er eerst iets schokkends gebeuren, want er zijn er maar weinige die stoppen met drinken voor hun partner/familie.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:31

Zelfs dan vaak niet Scheve mond
Ieder slecht ding is reden om opnieuw te beginnen, want "wat heeft het voor zin om nu nog te stoppen" wordt er vaak gedacht..
Of het gaat een tijdlang erg goed, tot er iets ergs gebeurd en dan speelt de verslaving weer op..wordt als soort uitvlucht gebruikt, weg van die harde wereld waarin nare dingen gebeuren, even nergens aan denken maar gewoon vluchten in de verslaving
Ik heb er voor gekozen om weg te gaan, wilde me niet de rest van mn leven af hoeven vragen of ik weer bedonderd werd, wilde hem niet wantrouwen maar kon hem niet meer vertrouwen nadat ik maandenlang keihard was voorgelogen.

Hij zit nu wel weer bij de Agog, maar die is hiervoor al 2x "succesvol" gevolgd, dus ja hoe succesvol is dat dan vraag ik me af..

Weet niet of het bij alcoholisme net zo werkt, maar denk dat in grote lijnen de meeste verslavingen wel veel overeenkomsten hebben.

Misschien kan je hem verplichten een keer naar de AA te gaan, daar zal hij wrsch wel wat heftige verhalen te horen krijgen, misschien dat dat hem aan het denken zet, maar dan nog blijft het onmogelijk hem te helpen als hij niet geholpen wil worden en er zelf het probleem niet echt van inziet.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:37

Renske_ schreef:
Misschien kan je hem verplichten een keer naar de AA te gaan, daar zal hij wrsch wel wat heftige verhalen te horen krijgen, misschien dat dat hem aan het denken zet, maar dan nog blijft het onmogelijk hem te helpen als hij niet geholpen wil worden en er zelf het probleem niet echt van inziet.

Hoe wilde zij hem wat gaan verplichten? Zo te lezen heeft ze dat al geprobeerd. Alcohol maakt egoistisch. Hij ziet nu alleen zichzelf.

En net wat ik al zei, als hij niet wil, is het onmogelijk hem te helpen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:44

Dat zei ik in mn post van gisteravond idd ook al, maar gezien het om partner gaat kan ze hem voor de keus stellen óf je gaat naar de AA óf je pakt je spullen en vertrekt.

Dan is het nog de vraag of het iets zal helpen, maar vaak zitten daar behoorlijk extreme gevallen en kan hij inzien dat hij erg fout bezig is en voorkomen dat het van kwaad tot erger gaat, dat is iig wel het effect wat de Agog hier heeft.

Zo doorgaan haalt iig niets uit, dus in Mayo's plaats zou ik het proberen, lukt het niet dan heb je er zelf alles aan gedaan en blijft er weinig over. Of zo doorgaan of stoppen met de relatie.
Geen van 2 een leuke optie..

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 12:56

Ik heb hem dit gezegd net:
Ga je vandaag bellen voor een afspraak met je huisarts? Je faalt in je poging tot stoppen met drinken. Überhaupt drinken nu is niet goed, geheelonthouding is je enige kans. Je zegt dat het goed gaat, maar dat gaat het niet. Je gebruikt mij als excuus. Maar je zou er voor JEZELF aan gaan werken omdat het JOUW leven kapot maakt. Maar toch kaatst je het terug op mij. Je hebt al een aantal keer weer gedronken, waarvan ook merkbaar. Vrijdag heb je volgens mij gedronken, zo leek het in ieder geval qua gedrag bij thuiskomst. Zaterdag had je merkbaar gedronken. Gisteren weer goed aangeschoten. Dus het lijkt me tijd dat je een afspraak maakt met je huisarts, ik ga dan mee met je afspraak.

Ik kreeg dit terug:
Geef me nog heel even de tijd, ben nu bijna klaar met mijn stage. Ik doe het inderdaad voor mezelf en het gaat wel degelijk goed. Vrijdag heb ik dus echt bijna niks op, maar daar gaat het niet om.
Ik gebruik jou niet als exuus, maar ik vind het wel vervelend dat je weer het weekend pleite was. Mag ik toch zeggen.

Dus ik heb dit weer gestuurd:
Ik heb geen tijd meer, ik breek door de slaappillen heen! Ik zit op m'n werk te janken. Het gaat niet goed! Je zou NIET drinken en dat doe je wel. Je bent je eerste afspraak al voorbij. Je gebruikt typische smoezen voor verslaafden. Je hebt het over vrijdag, maar zaterdag en gisteren dan? Je was aangeschoten. 3 dagen achter elkaar drank en je zegt dat het goed gaat? Hoe blind kan je zijn!

Tuurlijk mag je zeggen dat je het vervelend vind dat ik het hele weekend weg ben. Maar dat hoeft geen reden of smoes te zijn om maar weer te drinken. Dat staat los van de beloftes die je hebt gemaakt en niet nakomt.

Het gaat fout met je! Zie dat nou eens in!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:27

Ach gut Mayo..
Veel meer zeggen dan wat hier en bij de mutsen gezegd is, kan ik niet. Ik heb er geen ervaring mee, maar kan heel goed begrijpen dat het erg moeilijk is en hem niet 'zomaar' de deur uitzet.. Meis probeer echt aan jezelf te denken!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:32

Mayo... Ach gut

Moeilijk punt... Mijn eerste reactie is te zeggen dat je beter bij hem weg kunt gaan, want als iemand zijn verslaving niet erkent is er geen uitzicht op verbetering.. Dit houdt in dat hij jou noooooit!!!! op de eerste plaats zal zetten, maar altijd zijn verslaving..!!

Maar dat wil jij ongetwijfeld niet.. Je kan proberen hem zover te krijgen dat hij zijn verslaving erkent.. en er dus zelf iets aan wil doen.. En daar ligt je enige openingspunt.. want sorry dat het zo hard klinkt, een andere kant is er niet..

Iemand die verslaafd is, leeft enkel en alleen voor zijn verslaving.. Pas als ie erkent dat er een verslaving is, zal hij ook weer rekening gaan houden met jou!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:46

Ik zou meteen wegwezen.
Het is heel simpel, ik ben al vanaf mijn 16e bezig met een alcoholist die wél hulp wilde, maar geloof me, we zijn nu 8 jaar verder en komen continue terug bij af. Het doet me niks meer; het oprapen van een lamme, in bed stoppen, detoxen, het hele riedeltje is wel bekend nu. Maar ik ben wel zwaar boos om wat de omgeving aangedaan wordt. Daarom zal ik komende week weer mee naar de psycholoog om nu maar eens te eisen dat er maatregelen genomen worden. Je eigen leven naar de klote helpen is prima maar niet dat van je omgeving.

Dus als dit mijn partner geweest zou zijn had ik hem meteen voor die keuze gezet en anders gaat de deur heel makkelijk dicht. Helaas kies je familie niet uit maar daar zit je wel aan vast.

nikkeia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:59

Toevallig had ik het gisteren met een dokter over een soortgelijke situatie. Hij vertelde me dat er pillen bestaan (zowel smaak- als geurloos) die zonder alcohol geen enkele effect hebben, maar als er gedronken wordt, word je er echt heel erg ziek van... hij kende verschillende vrouwen die hun partner dagelijks zo'n pil door de koffie (of wat anders) gaven, waardoor de partners al snel geen lol meer hadden van 't drinken (ze zijn ook nooit op de hoogte gebracht dat dit door deze pillen kwam) Misschien is dit iets voor jou? Ik weet niet meer precies hoe ze heten, maar dat zou je in een apotheek zou kunnen vragen...
Heel veel succes ermee!