Door breuk arm 3/4cm korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wickedjazz

Door breuk arm 3/4cm korter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 17:53

Zo'n 4 jaar geleden heb ik mijn linkerbovenarm gebroken (joepie! paardrijden Knipoog ), net onder mijn schouder. Toen het net 3 maanden genezen was viel ik opnieuw en brak ik hem op dezelfde plaats. Nu, zo'n vier jaar later, is mijn arm zo'n 3 á 4cm korter dan mijn rechterarm en heb ik een harde bult op de plek van de breuk. Veel last heb ik er niet van, alleen met het vasthouden van mijn fietsstuur merk ik dat mijn arm korter is, en het is af en toe wat gevoelig als ik erop lig met slapen.

Is dit normaal, dat mijn arm na 2keer gebroken te zijn op dezelfde plek zoveel korter is geworden, en is die harde bult op de breukplaats normaal?

Faelivrin

Re: Door breuk arm 3/4cm korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:55

Heb je deze vragen nooit aan een HA gestelt? Lachen Ik weet niet of het 'normaal' is dat je arm zoveel korter is, maar het kan natuurlijk wel, hoor je wel eens vaker, geloof ik. Harde bult.. Hm dat klinkt raar'der. Is het ook gevoelig/pijnlijk als het aangeraakt word?

Dit kan overigens beter naar [MW] denk ik. Lachen *temt.

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 17:57

Nee, ik durf niet zo goed naar de huisarts, ben bang om enge dingen te horen denk ik en ben bang dat ik onder het mes moet Nagelbijten / Gniffelen
Het is wel gevoelig als iemand erop drukt ja...

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:01

Dan zou ik toch maar eens ff langs de HA gaan, want dat is niet gezond

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:05

Je kunt bang zijn voor de HA. Maar hoe langer je wacht, hoe erger het "kan" worden. Bij mij in de kenniskring is er iemand overleden doordat ze niet naar de HA wou (en het was uiteindelijk dus te laat om er nog iets aan te doen) Nou zal het bij jou vast niet dodelijk zijn, maar je kan er best wat aan over houden.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:41

-> MW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:42

Ik heb mijn arm vroeger ook net onder de schouderkop gebroken en daar zit nu ook een harde plek.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:53

Wat een gedoe toch weer om even naar een huisarts te gaan?
Is het een huisarts die jou op zal eten??Ik geloof dat hij gestudeerd heeft voor geneeskunde en geen opeetkunde! Knipoog

Maar goed nu even terug naar je probleem:
Bult/harde plek op de arm: Ja klopt!
uitleg: Stel het je zo voor,je breekt een arm,dit moet weer aan elkaar genezen...dit kan niet door inelkaarschuiving en een nette rechte groei. Nee dit gebeurt via de botweefsels(callusvorming). Dit callus groeit als het ware in en om de breuk heen. Dus ter hoogte van je breuk zal je bot wat dikker zijn(je bult/harde plek).
Callusvorming noemt men dit met een mooi woord! Lachen

Hoe hebben ze je breuken toen destijds behandelt? Met een mitella en dan rust houden?

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:40

Omdat het te hoog zat kon het niet worden ingegipst.
Ik moest dus rust houden met een mitella (zeer pijnlijk kan ik
je vertellen, want iedere beweging voelde ik Verdrietig )
mams heeft voor mij morgen een afspraak gemaakt met de huisarts Verdrietig
ik ben na mijn breuk nog een keer terug geweest, een paar weken daarna, gewone controlecheck en ben toen ook op de foto gezet. Toen was alles nog oke,..

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:24

Ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken om de HA hoor!
Hooguit wordt je doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een röntgenfoto! Knipoog

En idd revalidatie met een mitella is heel pijnlijk ja! Ze hadden het beter meteen vastkunnen zetten met een plaatje,dan had je minder leed gehad!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:34

Je hoeft inderdaad echt niet bang te zijn. Misschien is het eenvoudig op te lossen, die gevoelige plek op je arm. Lachen Leg het gewoon rustig uit, en als je iets niet wilt is het echt niet een verplichting! Succes! En laat je het ons nog even weten?

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:43

Ik heb precies hetzelfde gehad! Onder mijn schoudergewricht, dwars door midden. Lachen

De chirurg zei tegen mij dat het een moeilijke operatie zou worden omdat de groeischijven van de arm weer precies op elkaar moesten, anders groeit het niet goed aan, en groeit je arm dus niet meer door.

Misschien zitten de groeischijven bij jou niet goed op elkaar zodat je ene arm niet meer verder groeit? Ik weet het niet, maar het zou best kunnen. Lachen

En die harde bult is wel normaal volgens mij, die plek rond mijn schouder is ook wat hard.

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 22:17

Ik ga morgen langs de huisarts, dan zal ik hier neer zetten hoe het is gegaan. Maar die revalidatie met mitella was erg pijnlijk, omdat je toch
altijd per ongeluk iets beweegt, en dat doet zo'n zeer. En slapen was ook
niet zo'n succes toendertijd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:48

Een bult is helemaal niet raar. Als je een bot breekt, wordt hij altijd dikker als hij heelt.
Mensen die de pols breken, krijgen daardoor dat ze de pols niet meer helemaal kunnen draaien.
Het polsgewricht bestaat nl. uit twee relatief dunne botten die wat om elkaar heendraaien. Als een bot dikker is, wil dit niet meer zo ver.
ik zou me er dus helemaal niet druk om maken.

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:51

Ik had mijn arm ook op die plek gebroken (net onder mij schouder).
Mijn arm is nu 2cm korter.
Maar ik heb geen harde bult alleen ik kan geen velletje meer pakken bij die arm.

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 22:55

pff ik ben niet de enige *joepie Lachen * hahaha.
maar jij hebt hem dus 1 keer gebroken gehad = 2cm korter en ik 2x = 4cm korter Haha! *LOL* hahaha Knipoog

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:15

Ik heb ook 2 keer mijn arm gebroken gehad, welliswaar mij polsen, maar ik heb er ook nog steeds last van. Terwijl het inmidels al meer dan 5 jaar geleden is. Ik merk het bijvoorbeeld wanneer het weer opeens veranderd dus of heel koud of heel vochtig ofzo wordt.

Maar goed dat je een afspraak bij de huisarts hebt. Ik zal voor je duimen morgen dat het een gunstige uitslag is Lachen

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:28

beantsje schreef:
Een bult is helemaal niet raar. Als je een bot breekt, wordt hij altijd dikker als hij heelt.
Mensen die de pols breken, krijgen daardoor dat ze de pols niet meer helemaal kunnen draaien.
Het polsgewricht bestaat nl. uit twee relatief dunne botten die wat om elkaar heendraaien. Als een bot dikker is, wil dit niet meer zo ver.
ik zou me er dus helemaal niet druk om maken.

Dat legde ik dus ook uit! Knipoog
Alleen heeft de TS het net onder haar schoudergewricht!

@nienewiep: als ik het verhaal goed lees van de TS,schrijft ze dat de breuken net onder haar schoudergewricht zaten. En alleen t.h.v. het schoudergewricht zitten evt.groeischijven. Dus ik betwijfel het of het daadwerkelijk een epifysiolyse zou moeten zijn.(Ofwel: groeischijfbreuken).

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:39

Ben benieuwd wat de dokter ervan zegt. Heb er verder geen verstand van maar denk dat t niet erg is al er een bult zit, maar wel als die pijn doet! Ik heb zelf vroeger mn pols dubbel (beide botten) gebroken. 6 weken gips en oefeningen met zon balletje. Dat hadden ze dus nooit mogen doen. Daardoor zijn beide botten gaan schuiven en hebben ze na 6 weken mn pols opnieuw moeten breken en mocht ik nog eens 6 weken. Ik voel geen bulten en heb geen pijn met draaien/ bewegen.
Ik ben benieuwd wat meneer de dokter zegt!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:46

Kit_for_ever schreef:
Ben benieuwd wat de dokter ervan zegt. Heb er verder geen verstand van maar denk dat t niet erg is al er een bult zit, maar wel als die pijn doet! Ik heb zelf vroeger mn pols dubbel (beide botten) gebroken. 6 weken gips en oefeningen met zon balletje. Dat hadden ze dus nooit mogen doen. Daardoor zijn beide botten gaan schuiven en hebben ze na 6 weken mn pols opnieuw moeten breken en mocht ik nog eens 6 weken. Ik voel geen bulten en heb geen pijn met draaien/ bewegen.
Ik ben benieuwd wat meneer de dokter zegt!

au Ziek
Wat ben ik blij dat ik nog nooit iets gebroken heb! Hopen dat het zo blijft want als ik deze verhalen lees..*Brrr*
Sterkte aan iedereen die in het gips zit, of nog aan het "revalideren" is

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:49

Toen was ik nog heel klein, groep 2 ofsow Tong uitsteken schijnt dat ik in het ziekenhuis nog kei hard met mn arm heen en weer heb lopen schudden alsof er niks aan de hand was.... Tja, altijd al een beetje raaaar kind geweest Tong uitsteken

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:41

Revanches schreef:

@nienewiep: als ik het verhaal goed lees van de TS,schrijft ze dat de breuken net onder haar schoudergewricht zaten. En alleen t.h.v. het schoudergewricht zitten evt.groeischijven. Dus ik betwijfel het of het daadwerkelijk een epifysiolyse zou moeten zijn.(Ofwel: groeischijfbreuken).

Ja, dat dacht ik dus ook al, maar ik had het ook precies onder mijn schoudergewricht en mijn chirurg had het wel over groeischijven. Lachen

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:25

Ik heb het ook. Geen bult, maar wel lengteverschil. Ik heb hem ook gebroken door paardrijden. Tong uitsteken Bij mij was de kop van mijn schouder gebroken, en vlak daaronder. Moest ook een mitella dragen. Ik heb ongeveer 4 cm lengteverschil. Vlak na de breuk nog niks. Bij mij wijten ze het lengteverschil eraan, dat waarschijnlijk mijn groeischijf ook is gebroken. Hierdoor is hij min of meer gestopt met groeien. Waarschijnlijk is mijn geval dus toch iets anders.
Wist niet dat er meer mensen met lengteverschil waren. Lachen

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:30

Ik heb (ja ook door paardrijden... leuke sport is dat toch!) een gebroken scheenbeen gehad. Ook ik heb een bult op m'n been zitten en je kunt bij mij duidelijk voelen dat het bot is. Of m'n been langer of korter is kan ik niet echt zeggen, maar de fysiotherapeut zei wel dat dat zou gebeuren.

Erg charmant is zo'n bult niet en ik scheer regelmatig m'n huid kapot daar.... Het is nu een mooie charmante bult met wit littekenweefsel Haha!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:31

Ik heb me linker arm in de herfstvakantie (2006) Gebroken. Dat was ook erg pijnlijk.
Me arm staat nu iets krommer en is zeker 1 cm korter.

BIj mij ook door paardrijden gebeurt Vork