scoliose wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

evanescence

scoliose wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 13:16

heej
ik ben marleen
ben 14 jaar
en heb een scoliose van 35 grade uit het lood...*dokter praat*
ik draag een corset*niet te koop in de winkel hoor Knipoog *
als ik boven de 40 graden was/wordt moeten ze het opereren.
ik moet binne kort weer naar het ziekenhuis maar heb zelf het idee dat me corset weinig heeft gedaan vind het nog al eng.... Bloos
ik vind het zelf ook best moeilijk om over tepraten
aleen met bente (bente1 @ bokt) kan ik er wel over praten en grappjes over maken, maar met andere mensen niet.
mijn scoliose is ondekt toen ik 7 was ik ga dus ook al van af me 7de naam mensendieck en zij zegt weer dat het wel de goede kant op gaat met de spieren in me rug maar over de vergroeing niks...
bij ons in de familie is een scoliose erfelijk

me moeder 15 grade
me oma 25 grade
me tante had er 1 van 72 grade * ze is geopereert tot 25 grade *
me andere tante heeft er 1 van 5 grade
me neefje 16 grade * de enige jongen*
en ik van 35 grade

ik heb nog geen foto van me scoliose op me computer me vader gaat nog proberen hem te scanne
als de foto op me computer staat plaats ik hem wel Knipoog

wie heeft er nog meer een scoliose of is daar aan geopereert of draagt ook een corset... hoeveel graden is jullie scoliose.
ben wel benieuwt.. Haha!

xx marleen xx

nO0rtjj

Re: scoliose wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:53

Wat is scoliose als ik vragen mag?
Het klinkt wel heel eng enzo, dus Beterschap Ach gut

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 13:56

nO0rtjj schreef:
Wat is scoliose als ik vragen mag?
Het klinkt wel heel eng enzo, dus Beterschap Ach gut

dat is als je ruggen wervel scheef groeit dus niet in 1 lijn naar boven maar met bochten er in.....
is best moeilijk uit te leggen
maar als je naar je rug kijkt van af de zijkant
zie je een S
bij mij zie je die ook
aleen als je naar me rug van achtere kijkt
zie je ook S en dat hoort niet

nO0rtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:56

O dat is écht heel vervelend voor je!
Kan je wel paardrijden of kan dat ook niet ? Scheve mond

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 14:00

ja ik kan gewoon paardrijden doe het nu al 6.5 jaar Haha! Haha! als dat niet zou kunne zou er voor mij geen leven bestaan Knipoog
ik kan gewoon alles doen mag aleen niet te zwaar tillen of hoog tillen en wat dingen niet met gym enzo * kan er ook gebruik van maken natuurlijk Knipoog *

nO0rtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:02

Oké.. Gelukkig dat je wel kan paardrijden Knipoog

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 14:06

nO0rtjj schreef:
Oké.. Gelukkig dat je wel kan paardrijden Knipoog

zekker wel Go jij! Go jij! zo zat ik ook in het ziekenhuis toen ik aan die arts vroeg of ik wel kon blijven paardrijden die man zo van
ja tuurlijk dat kan gewoon
ik zat daar gelijk zo van jeej Go jij! Go jij!

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:07

ik he ook scoliose. Is indd erfelijk. Mijn moeder en nog een paar mensen in de familie hebben het ook. Ik heb er niet heel veel last van, maar wel sneller pijn aan mijn rug enzo. Ik rijd ook gewoon paard, het enige vervelende is dat mijn instructrice dan bijv zegt dat ik een te holle rug heb en een beetje naar links hang (valt overigens verder echt niemand op, dus ik zit echt niet gigantisch scheef/hol, krijg vaak complimenten over mijn houding) dus ik probeer er heel erg op te letten, maar het voelt heel ongemakkelijk als ik 'recht' ga zitten.
Ik hoef trouwens niet in corset of geopereert te worden, maar wel als het erger mocht worden.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 14:09

krumel schreef:
ik he ook scoliose. Is indd erfelijk. Mijn moeder en nog een paar mensen in de familie hebben het ook. Ik heb er niet heel veel last van, maar wel sneller pijn aan mijn rug enzo. Ik rijd ook gewoon paard, het enige vervelende is dat mijn instructrice dan bijv zegt dat ik een te holle rug heb en een beetje naar links hang (valt overigens verder echt niemand op, dus ik zit echt niet gigantisch scheef/hol, krijg vaak complimenten over mijn houding) dus ik probeer er heel erg op te letten, maar het voelt heel ongemakkelijk als ik 'recht' ga zitten.
Ik hoef trouwens niet in corset of geopereert te worden, maar wel als het erger mocht worden.

ja dat hoor ik ook wel is ja probeer je linker schouder niet zo op tetrekken als we een in val instructeur hebben
dan probeer ik het wel..
en ja als je gaat stappen ofzo of te lang staat voel je het wel in je rug... het wordt zwaar en moe enzo
en wees maar blij dat je nog geen corset draagt het is heel irtand al me broeken moeten 4 maten te groot *skate broeken maakt niet zo veeluit bij mij* en als je bukt gaat nog al irtand elke keer door je knielen als je pen valt enzo op school

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:12

Bij mij zijn we er nog niet zo lang geleden achter gekomen. Helaas is er bij mij helemaal niets aan te doen, ik ben 24 en uitgegroeid.

Naast dat er een bocht (geloof 20 of 25 graden) in mijn ruggewervel zit is in dat gedeelte mijn wervel ook nog eens gedraaid.

Hierdoor zit ik scheef op mijn paard en is het dus extra hard werken om zelf recht te zitten maar ook mijn paard recht te richten.

Zolang mijn paard er nog niet zoveel hinder van ondervindt blijf ik rijden, maar als hij er wel hinder van onder gaat vinden stop ik er gelijk mee.

Nadeel voor mij is ook dat ik regelmatig last van mijn rug heb en dus niet altijd kan doen wat ik wil. Dit in het dagelijks leven, maar ook qua rijden.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 14:16

ja dat mij werfel is gaan draaien zijn ze nu aan het stoppen met me corset...
wel jammer dat ze er niks maar aan kunnen doen dat je niet meer groeit...
maar omdat je niet meer groeit en je paard nu geen last heeft zal het ook zo blijfen.... of draai je verder....?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:17

Ik heb ook een scoliose. Geen idee hoeveel graden. Was vroeger een beetje eigenwijs en wou geen corset dragen. Nu heb ik met paardrijden dus dat als ik voor mijn gevoel recht zit ik in een knik zit. En als ik recht wil zitten ik mijn linkerschouder moet draaien op de volte e.d.
Mijn zadel (en mijn paard) moet ik goed in de gaten houden. Mijn vorige beugelriemen verschilden flink in lengte terwijl ik ze toch echt vaak wisselde. Wel 4 gaten Wow! Mijn zadel moet ik ook ieder jaar laten nakijken want die word ook scheef.

Ook heb ik met mijn kantoorbaan eerder last van rsi omdat ik vaak vergeet een juiste houding aan te nemen.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 14:23

ja ik wou eerst zelf ook geen corset... Bloos schaamde me er voor Bloos
maar ik dee het maar wel want ik ken de verhalen van me tante met haar 72 en heb foto's gezien van na de operatie en er voor
die arts vroeg zo aan mij
ja wil je een corset of opereren over een jaar
ik zag gelijk die foto's voor me en toen zijn ik best hard
ja ik neem een corset
en in de auto zo van
is het wel goed wat ik zij... me vader dacht grapig te zijn door te zeggen ja maar het kan wel wat zachter.....
haha heel grappig

ouders wat heb je er aan Whoosh!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:25

evanescence schreef:
ja dat mij werfel is gaan draaien zijn ze nu aan het stoppen met me corset...
wel jammer dat ze er niks maar aan kunnen doen dat je niet meer groeit...
maar omdat je niet meer groeit en je paard nu geen last heeft zal het ook zo blijfen.... of draai je verder....?

Ik ga ervan uit dat het niet erger wordt. Dit gebeurd namelijk wel wanneer je groeit.

Ik merk ook met mijn kantoorbaan dat ik meer last heb, niet zozeer sneller kans op rsi, maar wel veel hoofdpijn omdat ik verkeerd zit. Ik houd het gewoon niet vol om de hele dag in de - volgens mijn fysio - juiste houding te zitten.

Ik merkte wel dat het beter ging toen ik nog in een dierenpension werkte, ondanks dat het vele malen zwaarder werk was (vooral lichamelijk). Klinkt als de omgekeerde wereld, maar wel makkelijker vol te houden voor mij.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 14:29

Ik merk ook met mijn kantoorbaan dat ik meer last heb, niet zozeer sneller kans op rsi, maar wel veel hoofdpijn omdat ik verkeerd zit. Ik houd het gewoon niet vol om de hele dag in de - volgens mijn fysio - juiste houding te zitten.

Ik merkte wel dat het beter ging toen ik nog in een dierenpension werkte, ondanks dat het vele malen zwaarder werk was (vooral lichamelijk). Klinkt als de omgekeerde wereld, maar wel makkelijker vol te houden voor mij.[/quote]

ja dat is wel zo want dan sta je gewoon en je zit weer even en je beweegt
ik kan nog geen kwartier stil zitten of ik heb al weer last van me rug
ik werk zelf vrijwillig op een kinderboerij... tijdens het werk heb ik nergens last van mij als er pauze is en ik zit de hele tijd niet goed
dan voel ik dat wel....
ja de kans is groot door dat je niet meer groeit dat hij niet door draait..
ik zit nu nog in de groei en groei hard dus die arts zegt elke keer weer ja we zijn presies op tijd enzo ja nu weet ik het wel hoor....

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:32

evanescence schreef:
krumel schreef:

ja dat hoor ik ook wel is ja probeer je linker schouder niet zo op tetrekken als we een in val instructeur hebben
dan probeer ik het wel..
en ja als je gaat stappen ofzo of te lang staat voel je het wel in je rug... het wordt zwaar en moe enzo
en wees maar blij dat je nog geen corset draagt het is heel irtand al me broeken moeten 4 maten te groot *skate broeken maakt niet zo veeluit bij mij* en als je bukt gaat nog al irtand elke keer door je knielen als je pen valt enzo op school

mijn instructrice is altijd best hard. Dus als ik zeg, ja maar dat doet echt pijn, zegt van komop, dat kan iedereen, dus jij ook. hmm.. okee dan maar. Heb ik ook nog de pech dat er iemand na mij les heeft die ook een beetje een scheve rug had en ook gewoon recht kan zitten, hehehe.
Ik heb indd als ik lang sta vooral snel last van mij rug, net zoals jij, dat het helemaal zwaar en moe wordt.
Hopelijk hoef ik geen corset, maar als het moet, dan doe ik het maar. Rijdt je dan ook paard met corset, of mag je hem dan af?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:34

Ik wilde dat ze er bij mij op tijd mee waren geweest. Had me een hoop ellende gescheeld.

Wij zijn jaren aan het tobben geweest met mijn knie. Ze wisten toen niet waar de pijn in mijn knie vandaan kwam. Ik snap eigenlijk niet dat ze niet eerder de link legde met mijn rug. Het blijkt dus dat ik door mijn rug mijn linker knie overbelast.

Helaas is het nu niet anders en weet ik gewoon dat ik sommige dingen niet meer kan doen.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:39

goed dat je dit zegt. Ik heb namelijk ook áltijd last van mijn linkerknie. Ik heb een jaar fysiotherapie gehad, maar ik ben er niet veel mee opgeschoten. Dit is wel de reden dat ik ben gestopt met atletiek, en de enige sport die ik nog zonder pijn kan doen is paardrijden. Bij andere sporten krijg ik echt gigantische last van mijn knie.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 14:40

Rijdt je dan ook paard met corset, of mag je hem dan af?[/quote]

nee met sproten moet hij zelf af... gelukking ik heb al een paarkeere met me corset wezen paardrijden bij een vriendin ging ik springe
nou het zin voor geen ene meter
maar je zit wel recht op.... Haha! Haha!
ik ga hem aan doen met een dreseur wedstrijd
haha krijg ik punte voor me houding

ik heb nooit last van me knie
mijn spier in me linker been verkramt wel is hele maal....dan klapt me been gewoon dicht en kan hij niet meer open
meestal snachts dan bel ik naar me ouders
me been zit vast
komen ze me been even los maken

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:42

Een vriendin van mij had het ook, zij is 1,5 jaar geleden geopereerd en de operatie is geslaagd. Nu is het dus recht gezet en heeft ze er niet meer zo veel last van gelukkig..

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:47

Dat heb ik ook!
Als ik zeg maar voorover buk kan je het ook aan mijn ruggegraat zien! maar ik heb geen idee hoeveel graden ik heb!
Moet nu 1 keer in de zoveel tijd naar de "kraker" en die zet alles dan met wrikken en wringen op de goede plek.. voor zover als hij kan komen helemaal goed lukt dat natuurlijk niet;)!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:48

Ik heb het ook, maar maar 3 graden dus ik heb geen corset (brace) nodig.
Mijn zusje wel, die heeft 27.5 graden.
Mijn zusje heeft sinds een paar weken haar brace, en die doet heel veel pijn..
Had jij dat ook op het begin en hoe heb je het weten op te lossen?

Ik kan ook nog gewoon rijden met mijn rug, alleen mijn rug doet wel sneller pijn en heb er ook vaker last van dan mensen die geen scoliose hebben..
Dat is wel het mindere ervan, maar het gaat nog goed! Lachen

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 14:52

ja aan het begin doet het ook pijn
waar heeft ze pijn...??
en langzaam op bouwen
net meteen in 1 X 23 uur dragen maar de eerste week gewoon 2 uur perdag
en dan de week er na 4 uur perdag
en dan daarna er mee probere te slapen
en dan zo ga je maar door
welk zieken huis zitten jullie dan eigenlijk..?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:00

Ik heb trouwens altijd dat ik "scheef" zit!
op me fiets ook maar voor mezelf zit ik dan wel gewoon recht!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 15:02

collendoorn schreef:
Ik heb trouwens altijd dat ik "scheef" zit!
op me fiets ook maar voor mezelf zit ik dan wel gewoon recht!

ja dat heb ik ook me stuur staat ok zo scheef als het maar kan
en ik vind zelf dat hij recht staat...
als andere mensen op mijn fiets gaan fiesten ishet altijd zo van dat jij hier op kan fietsen zeg
hun fietsen ook overal tegen aan