adhd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1978

adhd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 19:05

Wat houdt dat nou precies in? Ik heb een vriend die beweert dat ie dat heeft, maar volgens mij niet. hij heeft af en toe agressieve buien en gooit dan met spullen en scheld en slaat tegen de muur bij hem thuis zegt hij, maar dat heeft toch niets met adhd te maken? Geef jullie mening!

wizewo

Re: adhd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:12

Ik ben er geen expert in, maar weet wel dat adhd niet alleen druk doen is. Concentratieproblemen, niet meer weg kunnen met eigen gevoelens of die van een ander en dat dan op voor ons vreemde mannieren uiten...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:12

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:16

ADHD is een constante factor....komt niet in buien. ADHD is dagelijks merkbaar en niet een paar weken niet en dan plots een bui. Mijn bescheiden mening is dan ook dat die vriend zichzelf TE gemakkelijk verschuilt achter ADHD en dat in mijn ogen ook dan niet heeft. Maar goed...ik ken hem verder niet.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:08

Het is dat ik nu even geen tijd heb, heb pas een referaat moeten maken en heb als onderwerp ADHD genomen (doe de PABO).

Het is makkelijk te zeggen dat je ADHD hebt, vroeger dachten ze dat ik het ook had omdat ik zo hyper kan doen. ADHD is niet alleen hyperactief zijn zoals heel veel mensen denken. Het kent zelfs meerdere varianten zoals met of zonder Hyperactiviteit, je hebt namelijk ook ADD.

bouwina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:02

Mijn broer heeft ook ADHD zelf weet ik niet precies wat het inhoud,,
alleen is het soms erg vervelend. Maar hij heeft ook nog PDDnos en dat is eigenlijk een afwijking van autisme maar een kind die autisme heeft trekt zich meestal terug alleen hij trekt het zich er zich veel van aan. En je kan het niet aan de buitenkant zien.!
hij kan er wel pillen voor werken alleen dan mag je niet met montoren werken en dat is juist het probleem, Het vissen is alles bij hem. En dan heb je wel met montoren te maken.
Het is het een of het ander

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:53

Ik denk dat die vriend van jou inderdaad geen adhd heeft, of nouja, op basis van de dingen die jij als voorbeeld geeft.
Mijn broertje heeft ook ADHD en wat ik vooral gelezen en gezien heb, is dat mensen die dit heben niet echt een rem hebben. Ze doen voor ze denken, en stoppen niet als iets vervelend of pijnlijk wordt(dit is even een voorbeeld bij stoeien of ruzie etc.). Ik kan dan ontzettend boos en verdrietig worden van de dingen die hij zegt/doet terwijl hij het zelf niet door heeft. 10 Minuten later komt hij dan weer vragen of we een spelletje kunnen kaarten of of ik hem kan helpen met zijn Frans. Dat is dan ook gelijk weer een kenmerk, concentratieproblemen. In een paar zinnen is het natuurlijk niet echt te beschrijven, en niet iedereen zal de zelfde symptomen/problemen herkennen. Maar als je op internet zou gaan zoeken zou je waarschijnlijk wel zien dat wat jij noemt niet echt bij ADHD hoort. Het kan trouwens wel, mijn broertje heeft af en toe ook ontzettende uitbarstingen. maar hij heeft medicijnen die hem in principe tot het einde van de middag onder controle houden. Tong uitsteken
Is het bij hem niet vastgesteld dan door een arts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:09

bij mij is het nooit vastgesteld ze denken dat ik adhd heb en pdd-nos

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:31

Hoezo denken, laat 't dan vast stellen.
neem aan dat je er last van hebt als ze het denken?
Dan kan je er medicijnen vor krijgen!

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 10:40

Ik vind ook dat ze het officieel moeten vaststellen, daar heb je toch testen voor die je moet maken? Gelukkig heeft hij nu hulp, ik hoop dat hij goed geholpen zal worden.

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:29

krijgt je vriend medicatie voor zijn adhd?
agressie kan een bijwerking zijn van de ritalin..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:32

Veel mensen vinden dat ze het hebben omdat ze van die buien hebben. Mijn broertje, zusje en vader hebben allemaal o.a. ADHD en zou willen dat het alleen buien waren.

Het is echt iets wat elke 24/7 is. Ritalin kan inderdaad agrressie op wekken, mijn zusje word ook behoorlijk agressief van en krijgt volgens mij nu andere medicatie.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 20:27

Nee hij heeft geen medicatie nog en heeft alleen nog maar een intake gesprek gehad.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:55

Wat jij beschrijft kan met ADHD te maken hebben, maar dat hoeft niet noodzakelijk zo zijn.. In principe is het hyperactiviteit, impulsiviteit en concetratiestoornissen, maar dat heeft bij iedereen heel andere uitwerkingen. Agressiviteit komt regelmatig voor bij mensen die adhd hebben, ze doen voor ze denken, worden gefrustreerd omdat niemand hen begrijpt, zijn 'vanbinnen' heel onrustig.

Een heel goeie vriend van mij heeft ook adhd. Samen naar een film kijken zonder af en toe eens recht te springen is onmogelijk, gezellig niks doen hetzelfde. Hij kan ook soms heel emotioneel zijn, trekt zich dingen echt aan, voelt zich vaak minderwaardig (terwijl dat absoluut onterecht is! hij is super!), is heel onzeker (maar komt door zijn praatvaardigheid wel heel zeker over), heeft faalangst,... Ook in school had hij nogal problemen. Hij is echt héél slim, maar zich echt concentreren is echt moeilijk voor hem, net als leren dus.
Maar op zich heeft hij het wel slim aangepakt. Een hoge richting in school lukte niet, want het leren ging niet. Dus is hij naar een sportschool gegaan (2-4uur zware sport per dag), en sport daarnaast ook nog minstens 10uur. Perfecte combinatie voor hem. Hij is bezig, mag actief zijn, krijgt meer zelfvertrouwen door echt te kunnen uitblinken in het sporten, en is rustiger achteraf (doodmoe). Hij heeft gekozen voor de optie gevechtsport, weer iets dat hem ten goede gekomen is. Bij gevechtsport is zelfbeheersing één van de belangrijkste punten, controle en beheerst bewegen. Iets dat hij kan meenemen in zijn leven..

Maargoed, niet iedereen met ADHD kan er zo goed mee om, in het geval van je vriend: conclusie van de arts/psychologen afwachten, en er dan mee aan de slag gaan! Want inderdaad, ADHD hebben is een makkelijk excuse om je volledig fout te gedragen.. Maar daar kom je niet mee vooruit in je leven. Je er niet bij neerleggen, maar iets aan doen!

djuno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:50

tantjeuh schreef:
Wat jij beschrijft kan met ADHD te maken hebben, maar dat hoeft niet noodzakelijk zo zijn.. In principe is het hyperactiviteit, impulsiviteit en concetratiestoornissen, maar dat heeft bij iedereen heel andere uitwerkingen. Agressiviteit komt regelmatig voor bij mensen die adhd hebben, ze doen voor ze denken, worden gefrustreerd omdat niemand hen begrijpt, zijn 'vanbinnen' heel onrustig.

Een heel goeie vriend van mij heeft ook adhd. Samen naar een film kijken zonder af en toe eens recht te springen is onmogelijk, gezellig niks doen hetzelfde. Hij kan ook soms heel emotioneel zijn, trekt zich dingen echt aan, voelt zich vaak minderwaardig (terwijl dat absoluut onterecht is! hij is super!), is heel onzeker (maar komt door zijn praatvaardigheid wel heel zeker over), heeft faalangst,... Ook in school had hij nogal problemen. Hij is echt héél slim, maar zich echt concentreren is echt moeilijk voor hem, net als leren dus.
Maar op zich heeft hij het wel slim aangepakt. Een hoge richting in school lukte niet, want het leren ging niet. Dus is hij naar een sportschool gegaan (2-4uur zware sport per dag), en sport daarnaast ook nog minstens 10uur. Perfecte combinatie voor hem. Hij is bezig, mag actief zijn, krijgt meer zelfvertrouwen door echt te kunnen uitblinken in het sporten, en is rustiger achteraf (doodmoe). Hij heeft gekozen voor de optie gevechtsport, weer iets dat hem ten goede gekomen is. Bij gevechtsport is zelfbeheersing één van de belangrijkste punten, controle en beheerst bewegen. Iets dat hij kan meenemen in zijn leven..

Maargoed, niet iedereen met ADHD kan er zo goed mee om, in het geval van je vriend: conclusie van de arts/psychologen afwachten, en er dan mee aan de slag gaan! Want inderdaad, ADHD hebben is een makkelijk excuse om je volledig fout te gedragen.. Maar daar kom je niet mee vooruit in je leven. Je er niet bij neerleggen, maar iets aan doen!

hoe herkenbaar en wat een super post!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:54

weet je wat me soms ook opvalt, het is niet aanvallend bedoeld hoor, maar vak zeggen mensen dat ze ADHD hebben,zonder dat ze weten wat het precies is.

of een beetje druk zijn, terwijl het nooit is vastgesteld.

net zoiets als dat mensen zeggen dat ze dyslectisch zijn.
sommigen weten niet eens wat het is, en omdat ze dan geen leestekens gebruiken, zeggen ze dit soort dingen dan.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:27

Ja, heel vele mensen zijn er die zeggen dat ze ADHD hebben, of dat ze dénken dat ze het hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:34

tantjeuh : hele goede pist

de agressieve buien kunnen idd wel met adhd te maken hebben
in de zin van frustratie die opbouwt

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:38

draumpje schreef:
tantjeuh : hele goede pist

de agressieve buien kunnen idd wel met adhd te maken hebben
in de zin van frustratie die opbouwt

ja, maar dan zul je daar elke dag en dan elke minuut wel last van moeten hebben.
niet in 1x dat het komt, het wordt minder en komt weer ineens.
dat klopt niet Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:38

mickey1978 schreef:
Wat houdt dat nou precies in? Ik heb een vriend die beweert dat ie dat heeft, maar volgens mij niet. hij heeft af en toe agressieve buien en gooit dan met spullen en scheld en slaat tegen de muur bij hem thuis zegt hij, maar dat heeft toch niets met adhd te maken? Geef jullie mening!

mm "zegt hij"
daar zit wat mij betrefd al een punt in van aandachtstrekkerij.
de term adhd wordt al gauw gebruikt tegenwoordig, te gauw, m aar adhd is wel heel erg breed, van een lichte tot een hele zware vorm.

het kan dus wel met adhd te maken hebben, idd wat al wordt gezegt, frustratie is een heel duidelijk punt daarin.

maar verder houd ik er al helemaal niet van als mensen öpscheppen"dat ze thuis hebben gescholden en tegen de muur hebben geschopt etc,
en dan ter verontschuldiging zeggen dat dat komt door de adhd..
adhd kan bevestigd worden door het doen van een tigtal testen, pas dan krijg je officieel het adhd label, en echt leuk is dat niet, maar heb je het in een lichte vorm, dan is medicatie niet nodig, en is het besef dat je het hebt, genoeg omdat dat verklaart waarom je zo ongeduldig en druk bent Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:30

ik zit sinds mijnn 10de op speciaal onderwijs
ik kan soms ontploffen en dan ben ik echt boos dan houdt niets of niemand mij tegen.
ik kan ook erg druk zijn.
ik kan niet goed conctreren
ik sit altijd te kloten in de klas noooit werken
ik ben al vaak geschorst

datben ik een probleem kind erg hoor
van buiten zie je niks maar van binnen sit iets niet helemaal goed

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 22:36

Mij lijkt het ook opschepperij en een goed excuus om zich fout te gedragen, maar aan de andere kant kan er ook een kern van waarheid in zitten. Ik wacht die testen wel af en dan zien we wel verder.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:53

Ja idd, ik kan er ook niet tegen dat mensen het als excuus gebruiken, vreseliujk vind ik dat.
Laatst bijgewerkt door PintoNatal op 22-01-07 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:57

tantjeuh heeft het goed uitgelegd vind ik.

ben het er niet mee eens dat het geen adhd kan zijn.

met adhd kun je om leren gaan. (maar dan moet hij het eigenlijk in zijn jeugd wel erger gehad hebben)

ik ken ook iemand met adhd en die heeft er alleen nog maar zichtbaar last van als je hem erg kwaad maakt. dan moet hij weglopen om te voorkomen dat het fout gaat.

maar dat moet je dan wel aan voelen komen en dat moet je dus in de loop der jaren leren.

veel sporten kan ook goed helpen idd Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:16

mn moeder zegt altijd dat ik een gebruiksaanwijzing heb is ook zo maar die moet je wel kennen
dan kan je leren ermee ongaan
het zit in mn famielie:
mn moeder:adhd
mn vader:dyslexie(heeft er nix mee te maken)
mn oudste zus:heeft uh hoe heet dat..
mn zus daarna:nix
mn zus daarnaa:adhd
mn broer:dyslexie
en ik:weten ze niet