waarschijnlijk hernia..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smiek

waarschijnlijk hernia..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 11:49

ik wil even mijn verhaal kwijt, en vooral omdat ik graag wil weten of meer mensen dit hebben, en of ze mij een paar tips kunnen geven wat ik moet doen.. okee nu komt mijn verhaal Tong uitsteken

eind zomervakantie werd ik een keer wakker met een soort van spierpijn in mijn linkerbil.. ik dacht dat het kwam doordat ik die dag daarvoor een eind had gefiets met mijn moeder, normaal duurt spierpijn een paar dagen, maar bij mij was het na 2 weken nog niet over.
ik ging dus naar de dokter en die konden er zeer weinig over zeggen, dus die stuurde mij door naar de fysio.. daar ben ik ongeveer 8 keer geweest, en het werd alleen maar erger. Ik was ondertussen al gestopt met paardrijden, want als ik ging draven was de pijn verschrikkelijk. na die 8 keer dat ik daar was geweest zei de fysio dat ze niks meer voor mij kon betekenen, want het zat waarschijnelijk niet in mijn spieren maar dieper.
ik dus weer terug naar de dokter, en heb fotos laten maken van mijn rug, omdat dat het centrale punt is waar de pijn vandaan komt. Op de foto was niks op te zien. de dokter wist eigenlijk niet wat hij nu moest, dus stuurde hij mij door naar de manueel terapie..
ik ben al met al 3 keer bij de manueel terapie geweest, en hij had gehoopt dat de pijn al minder was geworden, maar dat was dus niet zo.
toen heeft mijn moeder die manueel terapie opgebeld en afgezegd, ik ben diezelfde week nog naar een osteopaat gegaan.
Jullie zullen vast wel denken waarom ik zo snel ben weggegaan bij de manueel terapie, maar dat komt omdat ik er al zo lang meer loopt, bij zowat elke beweging voel ik die pijn in mijn bil dat nu ook al doortrekt naar mijn been en soms ook al mijn kuit.. mijn leven is hierdoor zo beperkt geworden!
maar ik ben dus bij die osteopaat geweest, en om een lang verhaal kort te maken, hij denkt dat het hoogst waarschijnelijk een hernia is.. ik ben 15 jaar en een hernia op mijn leefdtijd komt niet vaak voor. maar die osteopaat zei dat het verstandig is om een mri scan te laten doen, zodat ik dan eindelijk eens zekerheid heb, over wat er met mij is.
alleen nu heeft gister de dokter gebeld, en die wil niet dat ik een mri scan doe..

het is een beetje lang verhaal, maar ik hoop dat er miss mensen zijn die ook zoiets hebben, of iemand die ze kennen ofso..
want ik weet gewoon even niet meer wat te doen!

sjaslique

Re: waarschijnlijk hernia..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:54

Jeetje wat vervelend en dat op zo'n leeftijd. Ik ben zelf ook nog vrij jong en herken die pijn in je bil wel. Erg vervelend dat je leven daardoor zo beperkt wordt.
Ik denk dat de osteopaat niet zomaar zal zeggen dat hij denkt aan een hernia. Wat betreft de reactie van de huisarts zou ik eens langsgaan en een gesprek aan gaan en duidelijk maken dat het heel erg hinderlijk is. Mocht de huisarts dan nog moeilijk doen over de MRI scan dan zou ik aan de osteopaat vragen of die de huisarts op wil bellen of een brief wil schrijven. Heel veel succes ermee en ik hoop dat er duidelijkheid voor je gaat komen, ben zelf al meer als een jaar bezig en heb nog geen duidelijkheid.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:56

vervelend en sterkte er mee en ik zou idd een mri scan laten doen

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:57

Bij mij dachten ze ook dat ik een hernia had, of jeuggdreuma.. Mijn huisarts vond het ook niet nodig dat ik voor scna naar het ziekenhuis ging, maar heb er op gestaan dat ik het wou voor mezelf, en anders bij andere huisarts of ziekenhuis aanvragen, je hebt er recht op.

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 12:01

ja inderdaad.. mijn moeder gaat ook voor deze week een afspraak maken met de huisarts en dan maar hopen dat het wel mag..

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:06

Hoi, Ik heb precies dezelfde klachten als jou. Bij mij is het ook van de zomer begonnen in mijn heup/bil en trekt nu helemaal naar mijn kuit. De ene dag gaat het beter dan de andere dag. Ook ben ik een paar keer bij de huisarts geweest en ze hebben gisteren foto's gemaakt en een MRI van mijn rug. Volgende week krijg ik de uitslag. Hebben ze bij jou geen MRI gemaakt dan? Dat doen ze toch als ze aan een hernia denken?? Verward
Helaas tips heb ik niet voor je maar we hebben wel dezelfde klachten.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:44

Veel sterkte! Ik heb zelf ook een hernia en met rijden altijd moeite gehad ook jaren bij een hauptonoom gelopen! Maar toen wist ik nog niet dat ik een hernia had.. Nu heb een jong paard dus rijd ik eigenlijk bijna nooit! Maar als ik straks weer ga rijden ben ik misschien van plan weer terug te gaan naar de hauptonoom en misschien dat we nu we een oorzaak hebben de pijn beter tegen kunnen gaan!

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 12:46

djoeka schreef:
Hoi, Ik heb precies dezelfde klachten als jou. Bij mij is het ook van de zomer begonnen in mijn heup/bil en trekt nu helemaal naar mijn kuit. De ene dag gaat het beter dan de andere dag. Ook ben ik een paar keer bij de huisarts geweest en ze hebben gisteren foto's gemaakt en een MRI van mijn rug. Volgende week krijg ik de uitslag. Hebben ze bij jou geen MRI gemaakt dan? Dat doen ze toch als ze aan een hernia denken?? Verward
Helaas tips heb ik niet voor je maar we hebben wel dezelfde klachten.

nee, maar mijn dokter denkt nog steeds dat het ook met manueel terapie kan overgaan, maar als een osteopaat al zegt dat het hoogst waarschijnlijk wel een hernia is..
maar die dokter heeft zich wel vaker vergist met dat soort dingen, niet echt leuke gedachten eiglijk Boos!

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 12:48

miesie schreef:
Veel sterkte! Ik heb zelf ook een hernia en met rijden altijd moeite gehad ook jaren bij een hauptonoom gelopen! Maar toen wist ik nog niet dat ik een hernia had.. Nu heb een jong paard dus rijd ik eigenlijk bijna nooit! Maar als ik straks weer ga rijden ben ik misschien van plan weer terug te gaan naar de hauptonoom en misschien dat we nu we een oorzaak hebben de pijn beter tegen kunnen gaan!

wat is een hauptonoom precies dan?
en heb je er ook over gedacht om een operatie te doen dan? daar ben ik namelijk ook wel benieuwd naar..

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:55

Aan wat voor hernia denken ze? Er zijn zoveel verschillende soorten..

Een hauptonoom is een soort fysio en psycholoog in een.. Mijn vader is 3 jaar terug overleden en alle klachten die je dan krijgt worden dan vaak gelijk geschoven op je rouwproces.. Maar het probleem is dat ik mijn middenrif niet kan ontspannen en daardoor alles altijd heel gespannen deed (echt elke handeling, zelfs bijv. koelkast openmaken) daardoor zat mijn hele lichaam vast!
Bij dat hauptonoom heb ik verschillende oefeningen gedaan om weer te leren ontspannen, omdat ik niet meer wist wat dat was..
Hij is zelfs een keer meegeweest naar de manege en heeft mij gecoacht bij het rijden, dat heeft toen ook wel even geholpen!

Een jaar geleden ongeveer (toen liep ik ook al een tijd niet meer bij de hauptonoom) had ik een kijkoperatie laten doen na jaren maagklachten en daar kwam uit dat ik een hernia diafragmatica heb, een operatie wordt eigenlijk zelden uitgevoerd bij deze hernia omdat het niet veel succes heeft! Alleen als de scheur te groot wordt doen ze het geloof ik..
De dokter zei tegen mij, je moet er mee leren leven Verward Ik heb nu vaak zware kuren voor mijn maag enz. maar het wil allemaal niet echt helpen!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:15

Jeetje Annemieke, das niet niks Ach gut
Ik zou zeker een MRI scan laten maken, wat apart dat dat niet mag van de huisarts Scheve mond
Ik hoop voor je dat er snel iets komt waardoor de pijn over gaat
Sterkte Ach gut

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:19

6 hernia's gehad, 4 operaties, nu littekenweefsel en moet er mee leren leven. door paardrijden nu klachtenvrij Ja eerste hernia toen ik 12 was trouwens.

(korte versie, zit op werk Nagelbijten / Gniffelen je mag me altijd pb'en! OK dan! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:20

Ik ben toen ik 20 was aan een hernia geopereerd en heb nog 2 keer teruggekregen. Ik word nu bij de fysio behandeld met de DAM methode en ik heb geen hernia meer. Waarschijnlijk werd het bij mij veroorzaakt door een oude blessure in mijn voet en een verkeerde stand van mijn bekken. Opereren is dan een lapmiddel.

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:22

mijn moeder belde net vanaf haar werk..
vrijdag een afspraak bij de dokter, hij wou me nog een keer zien voordat hij toestemming gaf om een mri scan toe doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:03

Oja, je stelt je aan zeker.... Als ze zeggen dat het tussen je oren zit moet hem achter zijn bureau wegtrekken. Neem je moeder mee, of iemand anders die zijn mondje roeren kan. Als je 15 bent met zulke klachten is dat heus niet verzonnen en het gaat ook niet vanzelf weer over.
Wat de verdere behandeling ook is, een scan is toch wel het begin om te zien wat er aan de hand is.
Ik ben bijvoorbeeld eerst bij de neuroloog geweest, na het testen van mijn reflexen zei hij dat het geen hernia kon zijn. Na verlammingsverschijnselen en een scan bleek er juist een hele grote te zitten! Dus een beetje doordrammen.

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:23

ja ben ik ook van plan..
ze dachten ook dat ik ergens mee zat, nouja elke puber heeft wel eens wat, maar ik heb echt niets waar ik me verder over zorgen moet maken, maar mijn fysio zei tegen mijn moeder dat ze eens met mij moest gaan praten omdat ik vast ergens mee zit, en dat dat miss ook wel de oorzaak kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:28

Waarschijnlijk is het enigste waar je mee zit een hernia!
Sterkte vrijdag.

Lexmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:38

Dat is echt balen! Echt niet leuk!

Sterkte vrijdag bij de dokter....

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:05

Oh Annemieke wat balen voor je! Dat weet je al maar goed. Mijn vader liep ook bij de haptonoom, maar dat is wat anders. Die wil je bewuster laten maken van je lijf, heeft hier niks mee te maken.

Heel veel beterschap, en ik kom een keer op Mirza rijden! Haha!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:08

@ ijslanderfan, ik heb er erg veel baat bij gehad hoor! Weet ook dat als ik weer last krijg, ik zeker terug ga! Een haptonoom is gewoon een fysio die net iets meer kan Knipoog

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:09

[***] schreef:
Oja, je stelt je aan zeker.... Als ze zeggen dat het tussen je oren zit moet hem achter zijn bureau wegtrekken. Neem je moeder mee, of iemand anders die zijn mondje roeren kan. Als je 15 bent met zulke klachten is dat heus niet verzonnen en het gaat ook niet vanzelf weer over.
Wat de verdere behandeling ook is, een scan is toch wel het begin om te zien wat er aan de hand is.
Ik ben bijvoorbeeld eerst bij de neuroloog geweest, na het testen van mijn reflexen zei hij dat het geen hernia kon zijn. Na verlammingsverschijnselen en een scan bleek er juist een hele grote te zitten! Dus een beetje doordrammen.

Ik heb echt precies hetzelfde gehad! Maar dan bij de huisarts en niet bij neuroloog getest.

MissKaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:34

Eehj Annemiek.. Lachen

Wat erg voor je..! We hebben het hier net over gehad met bio..! Dus weet nu ook wat het in houd. Knipoog
Sterkte Meisiej.. Lachen

Kiss Kaylee

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:45

miesie schreef:
@ ijslanderfan, ik heb er erg veel baat bij gehad hoor! Weet ook dat als ik weer last krijg, ik zeker terug ga! Een haptonoom is gewoon een fysio die net iets meer kan Knipoog

Oh, okee. Ik dacht dat het meer een soort man was die je bewust maakte van je lichaam. (zo leerde we dat ook bij bio. Nagelbijten / Gniffelen ) Maar hij kan dus meerdere dingen.

Gaat weer lekker offtopic. Sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:33

Jeetje wat vervelend! Maar neem je rugklachten serieus hoor, ookal ben je jong! Bij mij begon de rugpijn ook rond mijn 15'de jaar.. ik heb er toen weinig mee gedaan en ben gewoon doorgelopen, nu ben ik 24 en heb 2 stukkenkraakbeen in mijn rug zitten die zo goed als opgesleten zijn, artrose dus. Ook heel zeldzaam voor jonge mensen... Als ik mezelf nu weer overbelast krijg ik ook een "accute hernia" doordat m'n ruggenwervels inzakken en daardoor de zenuwen klem zetten. Dus laat je niet weg sturen maar blijf doordrammen tot je weet wat er met je aan de hand is!! Anders word het gronisch net als bij mij, en geloof me dat is t laatste wat je wilt!

Sterkte ermee!!

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 12:49

ja dank je wel.. Lachen

ik zou ook wel willen weten hoe jullie over een operatie denken??