Waar word je nou dik van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Waar word je nou dik van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 10:05

Ik heb al meerdere dingen gehoord waar je dik van word, maar waar word je nou echt dik van?
Zijn dat koolhydraten, suiker of vet?
Ik zou denken vet maar het volgens Atkins dieet is dat juist weer niet zo, dan mag je zoveel vet eten als je wilt alleen geen koolhydraten.

Ik zou graag een paar kilo afvallen en daarom willen weten wat nou de echte dikmakers zijn.
Dieettips zijn ook welkom!

tita

Re: Waar word je nou dik van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:06

nieuwe hype is sonja bakker dus ff googlen.
Schijnt makkelijk te zijn en de kilo's vliegen ervanaf.

off-topic hoe gaat het nu met jullie huishoudenbudget

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:07

volgens mij van vetten en suiker.
ik eet zo weinig mogelijk vetten en suiker, dus zwarte koffie, geen vla, roerbakken zonder vet, geen boter op brood, ect.

verder let ik nergens op, en eet ik gewoon normaal.
het heeft echt geholpen, niet dat ik overgewicht had, maar wel wat vet en dat wou ik kwijt, en dat is nu ook echt al heel lang weg! Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:08

Kaas, eieren, cola, chocolade

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:10

Haha is er ook een topic hoe je dikker kan worden Knipoog Lachen.
Ik eet vet veel en kom geen kg of wat dan ook aan.
Ze zeggen dat je bananen moet gaan eten dat je daar dikker van wordt ,heb ik een maand gedaan maar kom niks aan en hetzelfde voor geklopte slagroom helpt ook niet Knipoog

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 10:11

Word je van Kaas en eieren dik?

@tita: je hebt een pm

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 10:13

netam12 schreef:
Ze zeggen dat je bananen moet gaan eten dat je daar dikker van wordt ,heb ik een maand gedaan maar kom niks aan en hetzelfde voor geklopte slagroom helpt ook niet Knipoog

Dan zou ik zeggen, elke dag een slagroomtaart eten en alleen maar cola drinken, chocola, en bakken in veel roomboter.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:13

netam12 schreef:

ik vroeger precies zo.
maar als je in de twintig komt dan moet je iets meer opletten.
maar niet veel hoor, ik teminste niet, heb gen aanleg om zwaar te worden, moet dan eerst heel lang héél veel eten.

/edit: maar je moet niet alleen om je gewicht denken, maar ook om je gezondheid.
steeds slecht en vet eten is echt niet goed voor je!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:14

Arrabel schreef:
Word je van Kaas en eieren dik?

@tita: je hebt een pm

Yep hoorde ik gisteren nog op de tv maar dat klopt wel hoor. Ja

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:15

Kijk eens op www.voedingscentrum.nl - daar staat alles over gezond eten.

Overigens heeft je lichaam zowel vetten als koolhydraten en eiwitten nodig om te functioneren. Als je een van deze dingen weglaat uit je voedingspatroon, dan ontstaan er tekorten. Men doet altijd zo panisch over vetten, maar die heeft je lichaam gewoon nodig. Iets als kaas is ook niet per definitie slecht.
Laatst bijgewerkt door Karin op 08-01-07 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:16

Wanneer je 'gewoon gezond' eet dan wordt je niet dik, wanneer je te veel gaat eten dan gaat het mis. Drie keer per dag eten, ontbijt, lunch en avondeten en dan twee of drie tussendoortjes in de vorm van fruit ofzo. En dan veel groente en fruit (minimaal 200 gram groente en 200 gram fruit per dag) en kies voor magere varianten. Bijvoorbeeld gekookte aardappels ipv gebakken of gefrituurd, mager vlees zonder paneermiddel, halfvolle yoghurt en melk ipv volle, ga zo maar door.

Te veel snoepen is helemaal verkeerd. Snoepgoed en koekjes en chips ed zijn gemaakt van suiker, vet en koolhydraten die je lichaam helemaal niet nodig heeft en vaak ook niet kan verwerken. Vol met geraffineerde suiker en transvetten en meer rare dingen om het lekkerder te maken en langer houdbaar. Er zitten dus helemaal geen dingen in die goed voor je lichaam zijn zoals vezels en vitaminen.

Wat meer beweging, bv rondje hardlopen, zal ook goed zijn voor wat kilo's eraf. Succes

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:16

het scheelt wel als je bepaalde dingen niet tegelijk eet.
zoals beter brood met kaas, dan brood met pasta, want dan eet je twee verschillende dingen tegelijk (koolhydraten en eiwit ofzo, ik weet niet precies wat wat is.)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:18

Kaas, chocolade, volle zuiveltoetjes, volvet ijs, sausjes....

Maar de allergrootste dikmaker zijn hongerdiëten. Die waarbij je in een paar weken heel veel af valt. Geheid dat je dan in de jojo val trapt. En dus de rest van je leven heen en weer blijft slingeren.

Ik heb al heel wat geprobeerd, koolhydraat arm, vetarm, hongerdieet... maar sinds ik gewoon goed en uitgebalanceerd, verstandig en vooral genoeg eet ben ik veel konstanter van gewicht.

Voorbeeld: ik heb 2 dochters, nr 1 eet echt als een paard, schept haar avondeten soms zelfs 3x op en eet af en toe een klein tussendoortje en is superslank. Nummer 2 eet bijna niks aan tafel, als ik haar de kans geef eet ze het liefst chocola en snoep tussendoor, oftewel zij is een "grazer". Als ik dat niet binnen de perken zou houden zou ze zo moddervet zijn.

Nog een heel belangrijke tip: 's avonds na 8 uur niets meer eten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:20

Met alles is het: wat je teveel eet is niet goed.

Tuurlijk is kaas ook gezond en eieren ook, maar het zet wel aan. Net als vlees. Daar zitten ook gezonde dingen in maar je wordt er wel dik van.
Anders moet je als een konijn gaan leven maar dat zou voor een mens weer ongezond zijn.

Gewoon gezond van alles eten met mate, dan is er niks aan de hand volgens mij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:24

Remy schreef:
Maar de allergrootste dikmaker zijn hongerdiëten. Die waarbij je in een paar weken heel veel af valt. Geheid dat je dan in de jojo val trapt. En dus de rest van je leven heen en weer blijft slingeren.

Juist. En daarom vind ik die sonja bakker hype ook zo verkeerd. Das weer een nieuw hongerdieet in jip en janneke taal...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:25

honger dieet sonja bakker..........valt toch wel mee?

Ik doe het niet hoor

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:26

Ik ben ooit eens 20 kg afgevallen. Ik at dus helemaal geen vet meer. Ook afslank pillen gebruikt. Ja het vloog er af. Allen nu werken mijn darmen niet meer zo goed. Het komt wel eens voor dat ik bijna 2 weken niet naar de wc kan. Eet nu dus gewoon vet. ( niet te veel natuurlijk maar gewoon normaal) Zoals boterham met boter een prakje met jus. Als je gewoon normaal eet en niet snoept en veel beweeg ook dan val je af.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 10:30

Ik las net het een en ander over het Sonja Bakker dieet maar ik lees ook een heleboel negatieve reacties.
Ook schrijft ze weetjes en tips in haar boek die helemaal niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 10:31

herbey schreef:
Ik ben ooit eens 20 kg afgevallen. Ik at dus helemaal geen vet meer. Ook afslank pillen gebruikt. Ja het vloog er af. Allen nu werken mijn darmen niet meer zo goed. Het komt wel eens voor dat ik bijna 2 weken niet naar de wc kan. Eet nu dus gewoon vet. ( niet te veel natuurlijk maar gewoon normaal) Zoals boterham met boter een prakje met jus. Als je gewoon normaal eet en niet snoept en veel beweeg ook dan val je af.

Pfoe! daar had ik nooit zo bij stilgestaan, ik ben ook een type die vollop aan de dieetpillen gaat en zo goed als niks meer eet.
Het is goed dat je laat weten dat dat ook behoorlijk mis kan gaan.
Dik(ker) zijn kan zo een frustratie zijn, zeker als je al die mooie lijfjes op televisie ziet...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:33

Arrabel schreef:
Dik(ker) zijn kan zo een frustratie zijn, zeker als je al die mooie lijfjes op televisie ziet...

Daar heb ik de perfecte oplossing voor gevonden: zet je tv altijd op de breedbeeld stand. Is heel goed voor je ego *LOL*

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:36

ach ik kijk nu naar mensen van mijn leeftijd............Haha!
ben ik gelukkig nog stuk dunner

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:37

Arrabel schreef:

O ja ik ken het gevoel hoor maar ik weet dat het heel hard klinkt maar elk pondje gaat nog steeds door het mondje. Het heeft heel veel met zelfbeheersing/controle te maken.
Als je een paard hebt wat moet afvallen, geef je hem minder te eten. Wel gewoon gezond compleet voedsel maar gewoon in mindere mate. Een paard kan alleen niet zelf het snoepkastje opentrekken of zeggen dat ie zo'n honger heeft. Maar het werkt wel en eigenlijk is het bij een (gezond en zonder afwijkingen aan schildklier/spijsvertering etc) mens ook zo.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:37

Remy schreef:

Het crashdieet is niet de boosdoener, maar het feit dat mensen na zo'n dieet weer 'normaal' gaan eten. Waarmee ik bedoel dat ze in hun oude eetpatroon terugvallen. En dan gaat het mis. Waarom besluit je dat er wat kilo's af moeten? Omdat ze er in de loop der tijd 'aan geslibt' zijn. En waardoor? Omdat je al die tijd op een bepaalde manier hebt gegeten, waardoor je dus blijkbaar kilo's verzamelt. Dan moet je vooral na een crashdieet terugvallen in je oude eetpatroon - gegarandeerd dat de kilo's er dan weer aan vliegen.

Wil je blijvend gewicht kwijt, dan zul je ook je eetpatroon blijvend moeten veranderen. En vergeet ook het belang van bewegen niet.

Uit mijn jeugd herinner ik me de uitspraak 'Eet gevarieerd en matig'. Die hoorde bij de Schijf van Vijf, en die vind je op de site van het Voedingscentrum.

Sonja Bakker is geen hongerdieet. Het is zelfs niet eens een dieet, het is een methode die je bewust maakt van gezonde en minder gezonde producten en eetmomenten. Ook bij SB gaat het om 'eet gevarieerd en matig'. En ook bij SB is er geen 'wat nou na die 9 weken'? Ook bij SB is het niet de bedoeling dat je terugvalt in je oude eetpatroon. Wil je er geen gewicht meer bij, pas dan je eetpatroon blijvend aan (en beweeg).

Overigens is SB niet heilig. Merk je dat je niet kunt functioneren op die twee crackertjes die een of twee keer per week op het ochtendmenu staan, dan neem je toch gewoon iets anders uit 'de lijst' waar je wél op kunt functioneren? Dan val je misschien wat minder snel af, maar het principe is hetzelfde: eet gevarieerd en matig.
Laatst bijgewerkt door Karin op 08-01-07 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 10:38

Citaat:
Daar heb ik de perfecte oplossing voor gevonden: zet je tv altijd op de breedbeeld stand. Is heel goed voor je ego *LOL*

Hahahaha, ja dat is ook wel weer zo.
Maar ik krijg putjes.. Misselijk
Putjes in mijn benen in mij armen en zelfs in mijn buik!!
Dat wil ik echt niet hoor, dan walg ik echt van mezelf.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:44

ja putjes in je armen over paar jaar krijg je daar hangend vel (waarschijnlijk met putjes)