Keel amandelen eruit laten halen op je 20e! Iemand ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Metellica

Keel amandelen eruit laten halen op je 20e! Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:36

Hallo allemaal,

Omdat ik al een hele lange tijd rondloop met onverklaarbare klachten ( elke x keelpijn, keelonsteking, reumatische klachten, moe, ziek zwak en misselijk ) ben ik vandaag voor de zoveelste x terug geweest naar de dokter. Conclusie is dat er nu toch echt een x een afspraak moet worden gemaakt bij de k n o arts omdat die amandelen toch elke x weer opspelen en al mijn klachten zo verklaard zijn. Ik moet 26 jan er naar toe, maar de kans zit er dik in dat ik er toch echt aan moet geloven en ze eruit moeten Huilen

Nu heb ik gehoord dat keelamandelen laten knippen zowieso al geen pretje is op je achtste, laat staan op je twinstigste. Wie heeft er ervaring mee op latere leeftijd en hoe gaat het allemaal in zijn werk? Heb je veel pijn? Enz enz......

Ooooh ik schijt echt in mn broek...... Vriendjes zijn?

PPPeet

Re: Keel amandelen eruit laten halen op je 20e! Iemand ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:44

Ik ga dit topic in de gaten houden want ik hoor helaas ook bij de groep twintigers waarvan de amandelen eruit moeten....

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:21

Ik heb op mijn 19e mijn keel en neus amandelen laten verwijderen.. Dit omdat ik in een jaar tijd 11 keer angina heb gehad, en inderdaad net als jij non-stop ziek zwak en misselijk was.. Ik ben toen (op míjn verzoek) door verwezen naar de kno arts en die schrok best van mijn neus amandelen Nagelbijten / Gniffelen mijn keelamandelen vielen wel mee voor mijn leeftijd, maar hij had nog nooit zulke grote geirriteerde neus amandelen gezien Bloos Nagelbijten / Gniffelen

Een paar maanden later is de hele boel verwijderd onder algehele narcose.. Ik heb een nachtje moeten blijven in het ziekenhuis, omdat het risico op bloedingen groter is als je al wat ouder bent.
Ik heb 3 dagen niets kunnen eten, niet kunnen praten (was wel lekker rustig dus Knipoog) en was flink beroerd van de narcose..
Na 3 dagen ben ik weer gaan eten (eerst zachte koude dingen) en gaan drinken. Na 5 dagen was ik weer helemaal op de been. Maar ben er nog wel 2 weken niet lekker van geweest, en dat mijn keel nog erg gevoelig was.

Het is allemaal flink pijnlijk (vond ik dan). Maar achteraf ben ik heel erg blij dat ik het wel heb laten doen! Ja Ik ben een stuk minder snel ziek, en verkoudheidjes duren nu minder lang dan voorheen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:24

bij me nichtje zijn ze eruit gehaald, was idd geen pretje maar ja, keelontsteking hebben ook niet. Proberen heel veel ijs te eten.
Zelf heb ik "als" ik keelontsteking heb, direct een opname in het ziekenhuis, stat zelfs vermelt in de pc van de dokter. Het slaat bij mij naar binnen. Maar als het over is dan zit er zo goed als niks. De dokter was toen der tijd zo verbaasd, dat hij zei, snap niet dat jij daar zo,n keelontsteking kan hebben, er zitten erwtjes zo grote amandelen. dus weg laten halen is bij mij geen optie

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:35

Ik zit hier ook over na te denken. Ik ben dus ook bijna altijd verkouden, keelpijn en moet het hele jaar hoesten. Maar ik ben ook al 24 dus dat houd me heel erg tegen.

_Karolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:08

ik was bijna 24 toen mijn amandelen er zijn uit gehaald Haha! Och, prettig was dat niet maar na alle "horrorverhalen" die ik eerder had gehoord bleek het best mee te vallen... de eerste dagen waren lastig, ook omdat ik flink van de kaart was door de narcose, maar al bij al viel het best mee hoor...

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 20:08

Oke dan, veel verschillende verhalen dus. Waar ik gewoon een beetje mee zit is gewoon de pijn er na. Ik haat pijn ( wie niet Haha! ) en ik hoop gewoon dat dat gewoon mee valt. Dit ziek zijn elke x is ook zekers geen pretje. Voel me eerder 80 dan 20 op sommige dagen. Voor de operatie zelf zit ik niet zo mee, maar de weken, dagen er na vind ik minder prettig ben ik bang. Ik ben gewoon heel erg benieuwd wat de dokter mij gaat vertellen de 26 ste!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:13

Ik heb het gedaan toen ik 18 was, erg pijnlijk kan ik je zeggen.
Maar even een week bikkelen en je bent voor altijd van je keelontstekingen af. Ik heb sindsdien nooit meer keelontsteking gehad of gehoest of flink verkouden.

Veel ijs eten helpt erg goed. Flinke voorraad raketijsjes aanleggen Haha! Goed rusten, flink wat tijsschriften inslaan en een schrijfblok waar je je wensen op kan schrijven. Ik kon niet praten, een aantal dagen. Dit verschilt wel per persoon, hoorde ik.

Ohja, 1 tip: slik geen bloed in na de operatie. Heb ik wel gedaan en was daarna zoooo ziek! En overgeven is ontzettend pijnlijk na zo'n operatie. Schijt aan alles hebben, gewoon uitspugen dat bloed!

En verder, nog een advies: geef je over aan de situatie en laat alles maar over je heen komen. Ik heb me zo druk gemaakt toendertijd voor de operatie. Maar achteraf gezien is die pijnlijke week voorbij gevlogen!

Succes en beterschap alvast!

_Karolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:46

SymO schreef:
Ohja, 1 tip: slik geen bloed in na de operatie. Heb ik wel gedaan en was daarna zoooo ziek! En overgeven is ontzettend pijnlijk na zo'n operatie. Schijt aan alles hebben, gewoon uitspugen dat bloed!

En verder, nog een advies: geef je over aan de situatie en laat alles maar over je heen komen. Ik heb me zo druk gemaakt toendertijd voor de operatie. Maar achteraf gezien is die pijnlijke week voorbij gevlogen!

Succes en beterschap alvast!

Inderdaad ! ik had hetzelfde en dat overgeven was 100 keer erger dan de hele operatie en zo samen Verdrietig
Maar probeer er zo ontspannen mogelijk heen te gaan (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het), het is voorbij voor je't weet en als je dan niet meer de helft van de tijd met een ontstoken keel loopt zal je zooo blij zijn dat je doorgezet hebt.
Succes en alvast beterschap !

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:54

Ik heb ze er laten uithalen toen ik 19 was. Ik vond het pokke-pijnlijk... Die tip van geen bloed inslikken is niet helemaal juist. Tijdens de operatie loopt het bloed namelijk toch in je keel, en dus in je maag (amandeloperatie is één van de bloederigste operaties), dus braken moet je toch. Althans, dat zeiden ze bij mij, en het klopte jammer genoeg ook Knipoog

Ik voel mezelf nu wel veel beter. Ben niet meer zo moe als vroeger, en ook de keelontstekingen zijn fel geminderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:28

sissie schreef:
Tijdens de operatie loopt het bloed namelijk toch in je keel, en dus in je maag (amandeloperatie is één van de bloederigste operaties), dus braken moet je toch. Althans, dat zeiden ze bij mij, en het klopte jammer genoeg ook Knipoog

Ik heb nooit hoeven braken van de operatie.. (Gelukkig!!!) Ik had wel een bloederige smaak in mn keel en mond.. maar verder niets.. dus dat ligt er denk ik ook maar net aan Knipoog

MooiZow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:55

Ik wordt ook geopereerd aan mn amandelen.... 7 februari gaat het gebeuren...
Ik vond het eerst allemaal nie zo erg, ma nu ik de datum weet, zit ik iets meer in spanning,haha! denk er nu nog nie teveel aan(proberen dan)!
Bij andere al datum bekend???

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 02:25

@ts: hoe is het nu? de 26ste is nu geweest.
@ mooizow, ik ben in mei vorig jaar aan mijn keelamandelen geopereerd. ik moet zeggen dat het geen pretje was, maar dat het wel een van de beste besluiten ooit is geweest. naast dat ik veel minder vaak ziek ben voel ik me eigenlijk de hele tijd door beter in mijn vel. ik slaap beter en heb daarom minder lange nachten nodig.
raketijsjes had ik me erg op verheugd, maar toen het eenmaal tijd was om ze uit t vriesvak te halen vond ik het alleen maar pijnlijk. appelmoes blijken ineens ook stukjes in te zitten en tomatensoep is een absolute afrader (ik dacht dat t chiliesoep was ofzo, zo erg brandde het) ik kon al heel snel patat eten, haha.
en ik ben erg bang voor overgeven (ja, lekker stom ik weet t Tong uitsteken) en had daarom van tevoren gevraagd hoe het zat met bloed dat in de maag zou komen tijdens de operatie en daarna het overgeven. mijn kno arts zei dat dat vroeger wel gebeurde, maar dat ze tegenwoordig veel beter materiaal hebben om het bloed weg te zuigen tijdens de operatie. na de operatie moet je het bloed wel steeds uitspugen (ik kreeg een bak met tisseus op mijn bed) anders kan je wel misselijk worden.

al met al: geen leuke gebeurtenis, maar absoluut de moeite waard.

btw, mijn kno arts riep zijn stagaire en nog een collega erbij om mijn amandelen te aanschouwen. dit had ie nog nooit gezien in zijn carriere (en hij was toch al grijs) Clown

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:35

Kom op, 't is even anderhalve week doorzetten, maar dan ben je er wel voor altijd van af! Ik heb heel veel ijswater gedronken en van die ontbijtfruitdrankjes en zo.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:43

Vorig jaar januari zijn mijn keelamandelen eruit gehaald. Ik was toen 30 jaar oud.
Het is een paar weken (had fijn een ontsteking dus extra antibiotica) afzien.
Maar ik heb nooit meer zware keelontsteking gehad.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:45

Ik heb het laten doen op mijn 18e. De pijn viel op zich wel mee, ik was alleen heel ziek van de narcose en moest daardoor steeds overgeven. Dat was echt geen pretje. Maar de pijn voelde ongeveer als een flinke keelontsteking, en na een paar dagen wordt dat minder. Veel koud drinken helpt (ook al heb je daar geen zin in..)

Sterkte alvast!!

ConAmoreX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:47

Hoi ik ben afgelopen jaar eraan geholpen. Was toen 21 jaar.
Verder had ik precies dezelfde klachten als Miek_lotte.
Ik kon echt heel slecht eten door de pijn. Maar babyvoeding is een goede optie.
Succes!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:55

Ik moet ook nog Nagelbijten / Gniffelen
Ben 24 en idd altijd moe, altijd half grieperig, standaard verkouden & niet fit...
ik stel het al 3 jaar uit, t is nu zelfs zo erg dat ik met een keelontsteking gerust doorga zonder naar de dokter te gaan, laatste x pas gegaan toen ik zelf mn vuurrode keel kon zien met witte stippen erop, toen was t echt extreem en dus naar de vervangend arts gegaan(eigen HA stuurt me direct door naar ziekenhuis als die me nog 1x ziet met keelontsteking, vandaar dat ik daar niet meer heen ga)

Ow ik ben zo'n schijterd wat dat betreft Nagelbijten / Gniffelen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:27

Herkenbaar Renske Knipoog

Hier nog zo;n schijterd. Ze moesten er eigenlijk jaren geleden al eens uit omdat de KNO arts schrok van hoe groot ze waren. Maar als ik hoor hoeveel pijn het daarna doet
Paar maanden geleden had ik ook een rode keel met allemaal witte stippen. D*mn, wat een pijn deed dat. 's Nachts was het niet meer te harden en toen heb ik ook de vervangende HA gebeld. Gelukkig hoefde ik niet te komen en kreeg ik zo een kuur mee, anders wist ik wel wat hij gezegd had. Dan vraag je je serieus af waarom je eigenlijk amandelen hebt.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:14

Ik heb ze laten verwijderen toen ik 23 was en nog mocht het eigenlijk niet echt van de dokter, na mijn zoveelste twijfel-angina aanval heb ik een gesprek met de KNO-arts geeist.

Zes weken later was het zover, en ik moet zeggen het is mij niet meegevallen.
Een dikke week kon ik niks, niet goed slikken niet goed eten, veel slapen.
Tweede week, was ik eigenlijk alleen maar moe, en de moeheid van de narcose heeft bij mij heel lang aangehouden.

Toch, ook al was het vrij pijnlijk zou ik het iedereen aanraden, ik heb al 3 jaar geen ontstekingen meer in KNO-streek en dat vind ik nog het allerfijnst.... Haha!

Succes iig, en de rest die erover twijfelt ook!!

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:33

Ik heb een half jaar gewerkt als verpleegkundige op de kno-afdeling. Een goede tip: eet veel ijs! Direct na de operatie mee beginnen, ijsklontjes werken ook goed! In het begin doet het slikken enorm pijn, maar je zult merken dat door het ijs je keel verdoofd wordt en dus de pijn veel minder wordt! Werkte bij alle patienten waarbij de keelamandelen verwijderd waren...

Voor iedereen die nog geopereerd gaat worden: sterkte!

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:42

Heb ze laten verwijderen toen ik 24 was. Ze waren zo groot dat ze elkaar raakten, ook wel kissing toncils genoemd.
Mijn tandarts zei vroegeral dat 'ie nog nooit zulke grote had gezien, en die zie er nogal wat. Omdat ze ze groot waren en het bij het verwijderen zo'n bloederig zooitje werd is er een stukje linkeramandel blijven zitten. Daar heb ik geen last van. Het was wel onwijs pijnlijk, maar ik had ook vreselijke grote wonden. Toen ik wakker werd kreeg ik morfine (weet niet of dat gebruikelijk is?) dus in het begin zat ik alleen maar te brallen tegen mijn kamergenoten die nog moesten dat het reuze meeviel!... totdat het uitwerkte AUUUUww!!!!! Veel ijs, alleen raakte ik aan de spetterpoep van al die kou, en aangezien ik geen vast voedsel kon eten kan je wel raden dat dat geen pretje was.... hihi

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:48

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Mijn zus haar keelamandelen zijn er vorig jaar uit gehaald, zij was toen 29 jaar. Ze vertelde dat het echt geen pretje was, maar uiteindelijk is ze blij dat ze er wel vanaf is. Ze had veel pijn en moest veel overgeven, hierdoor moest ze ook een aantal keer in de week terug naar de arts om bloedproppen te laten verwijderen.

Heel veel sterkte!

MooiZow

Re: Keel amandelen eruit laten halen op je 20e! Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:37

Veel mensen met pijn, zo te lezen....
Ik heb de ijsjes al binnen Haha! de ijsblokjes zitten in de diepvries!!
En verder denk ik er nog nie teveel bij na...(ut wordt nu toch wel een beetje spannend Bloos )
Kan dinsdag bellen over hoelaat ik woensdag moet... Nou hopen dat ik mooi optijd mag,haha!