Meisje vertelt dat ze zichzelf snijdt, wat doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MariseLover

Meisje vertelt dat ze zichzelf snijdt, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 16:16

Ik weet niet goed waar ik dit moet plaatsen, maar ik moet het even kwijt, want ik weet niet wat ik moet doen.

Het gaat over een de dochter van vrienden van mijn ouders. Ik woon met mijn ouders in Nijmegen, zij in Alkmaar. Erg ver van elkaar af dus. We zien hun 2 keer per jaar of zo.

Dat meisje, ik noem haar even X om haar anoniem te houden, is nu geloof ik 14. Ik weet dat ze altijd al slecht over zichzelf dacht en een echte puber was. Maar wat ik gister hoorde, daar schrok ik echt ontzettend van!

Ik sprak haar op MSN, en ze vroeg of ze haar verhaal even bij mij kwijt mocht. Tuurlijk, ze mag altijd alles tegen mij zeggen. Want ik weet dat ze niks aan haar ouders of vriendinnen verteld.
Ze vertelde hoe ze zichzelf haat, en dat ze zichzelf snijdt. Ik schrok me kapot. Ik wist niet precies wat ik moest zeggen, heb haar maar veel verteld dat het goed is dat ze het mij vertelt en dat ze mij altijd mag mailen als ze zich slecht voelt.
Nu spreek ik haar weer, en vertelt nu meer details. Over hoe vaak ze zich snijdt, hoe erg ze zichzelf haat. Ze vertelt zelfs dat ze 2x een zelfmoordpoging heeft gedaan. Ik viel zowat van mijn stoel. Ze is ook een keer weggelopen, is ze met de trein van *** naar *** gegaan en toen de hele nacht gaan lopen.

Het gaat zo slecht met haar, en ik weet niet hoe ik haar kan helpen. Ik wil haar niet verraden door het aan mijn ouders te vertellen (dan komt het vanzelf bij haar ouders). Ze wil het niet aan haar ouders zeggen, en haar vriendinnen vertrouwt ze ook niet. De vertrouwenspersoon bij haar op school begrijpt haar niet zegt ze. Ze weet het echt niet meer zegt ze, en ik ben heel bang dat ze binnenkort echt zelfmoord gaat plegen als het zo door gaat.

wat moet ik doen, ik weet het echt niet. ik zit er heel erg over in.. aan mijn ouders vertel ik het niet, want dan komt het hoe dan ook bij haar ouders terecht en dan vertrouwt ze mij niet meer, met als gevolg dat ze het niemand meer vertelt. en dan gaat het helemaal fout. Ik weet het niet meer...

Ik zou echt heel graag tips krijgen... alvast bedankt.

Talisa

Re: Meisje vertelt dat ze zichzelf snijdt, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:03

Je moet echt professionele hulp inschakelen.... Meer tips zijn er niet, dit kan je gewoon niet zelf oplossen. Succes ermee, en ik hoop dat je er zelf niet te erg mee zit want ik weet hoe dat voelt, en da's niet leuk Ach gut

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:07

Tsja lieve meid, jij kan hier ook niet mee blijven lopen. Ze heeft hulp nodig, en die hulp kan jij niet bieden !!

Ik zou haar zeggen dat je je genoodzaakt voelt het wel te vertellen, en dat ze hulp nodig heeft. Als jij het niet verteld tegen haar ouders, kan het alleen maar van kwaad tot erger worden. Nu kunnen haar ouders haar nog helpen !!

Veel succes !!

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:15

Dat is nog eens een moeilijke situatie zeg !

Ik kan me voorstellen dat je denkt dat je het niet tegen je ouders moet zeggen , maar bedenk je is wat er gebeurt als je het niet doet ? Misschien heeft het meisje er dan alleen maar nog meer last van! Ik ken de situatie niet , maar misschien weten haar ouders er ook wel niks van af! Ik denk dat het misschien slim is om met je ouders te praten en vragen wat je moet doen , maar das makkelijker gezegt dan gedaan !
Als ik het zo hoor heeft dit meisje hulp nodig en jij hebt ''de kans '' ! Het is trouwens wel goed dat het meisje zoiezo het tegen iemand zegt !
Maar wat denk je zelf ?
Succes in ieder geval !

miepjevlug11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:22

Oh wat vervelend! Ik ken een meisje die dat doet. Het lijkt net een soort verslaving? Want ze zegt dat ze wil stoppen maar dat het niet lukt.

Goed dat ze je vertrouwt Knipoog Heel veel succes er mee nog!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:18

Oh jeetje, heftig..
Ik zou zo een-twee-drie geen antwoord weten te vinden.
Wat doen?
Er voor haar zijn, samen met haar hulp gaan zoeken?

Ik volg het topic even.
Een van mijn beste vriendinnen heeft het de laatste tijd niet makkelijk gehad,
zij vertelde me/liet me onlangs zien dat zij ook aan am (automutilatie) deed.
Ze is gestopt, of iig een poging tot.
Nu is het zo dat ze veel problemen heeft met haar vriend en zodra dat mis gaat, vrees ik het ergste..
Maar goed, zoals het er nu uitziet gaat dat wel goed komen.
Ik zal er voor haar zijn.

Heel veel succes ermee, 't is niet niks waar je ze even mee opzadelt.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:04

Hulp zoeken, iedergeval zorgen dat zei hulp zoekt. Dit is duidelijk een groot probleem en ernstig ook nog en jij bent niet "proffesineel" genoeg om zoiets optelossne. Niet banketstaaf bedoelt hoor Lachen
Ik hoop dat je haar zo ver krijgt, en anders tja dan kun je het beste gewoon een luisterend oor bieden denk ik.
Ze is iedergeval al wat veder in het pad tot hulp want ze heeft jouw in vertrouwen genomen en schijnbaar ook der vertrouwenspersoon dus ze is bewust van der probleem en hoop ik wil ook hulp zoeken of een oplossing.
Ik denk dat je moet denken aan jeugdzorg maar daarvoor moeten der ouders wel op de hoogte zijn denk ik.

(edit sorry eventussendoor Clown ik had nooit gemerkt dat ie "scheldwoorden" gelijk omzet Haha! )

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:07

Ik ken ook iemand & die heeft precies hetzelfde. Haat zichzelf ook, snijdt in zichzelf & weet niet meer wat ze met haar leven moet!
Maar ik weet zelf ook niet meer wat ik ermee moet..

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 21:25

Heel erg bedankt voor de reacties..!

@ Talisa: inderdaad, het is niet leuk als iemand je dit vertelt. Ik zit er best mee, omdat ik bang ben dat ze zelfmoord gaat plegen (omdat ze al 2 pogingen heeft gedaan). Maar ik wil er voor haar zijn, niet alleen omdat het anders nog slechter gaat, maar ook omdat ik zelf ook in zo'n 'dal' heb gezeten vorig jaar. Ik was dan altijd blij als er mensen voor me waren.

@ racheltjj: Het aan mijn of haar ouders zeggen durf ik niet, maar ik bedenk me wel de eventuele gevolgen daarvan. Haar ouders weten hier (nog) niks vanaf, maar ik kan me niet voorstellen dat ze niet in de gaten hebben dat er iets niet goed gaat met hun dochter. Ik hoop dat ze het vroeg of laat toch aan haar ouders wil zeggen, of dat we op een andere manier een oplossing vinden, want dit kan niet.

@ miepjevlug11: Zij omschrijft het inderdaad als een verslaving. Ze wil wel stoppen, maar ze kan het niet.

@ MissHaffie: Ik probeer er inderdaad zo veel mogelijk voor haar te zijn, zorg ervoor dat ze altijd haar verhaal bij mij kwijt kan. Sterkte met je vriendin, en probeer er echt voor haar te zijn, ik weet hoe fijn dat voor iemand met problemen is. Ook als iemand het op dat moment niet van je wil aannemen. 'T is inderdaad niet niks..

@ Iwan_Fjord: Ik heb haar verteld dat ze hulp nodig heeft, maar ze wil het niet, met de rede dat ze haar ouders en vriendinnen niet wil kwetsen. Ze bedoelt daarmee dat ze niet wil dat ze weten dat het niet goed met haar gaat. Maar ik ga haar proberen over te halen. Jeugdzorg is misschien een idee, maar ik ga nog niks ondernemen waar haar ouders iets te weten krijgen, omdat ik niet wil dat ze mij niet vertrouwt.

Even algemeen...
Ik spreek haar nu weer op MSN. Ik had haar gezegd dat ze moest opschrijven hoe ze zich voelde enzo. Ze heeft net haar tekst van vandaag aan mij getypt. Ik zat het serieus met een glimlach te lezen. Ik zal het kopieren:

Moderatoropmerking:
[stuk persoonlijk tekst verwijderd]

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:02

Het spijt me TS maar jou zou ik niet als vertrouwenspersoon willen Dat je dit alleen al op een grote openbare forum zet,al haar gevoelens.Ongelooflijk toch

Nouja,verder raad ik je aan om wat meer over automutilatie te lezen.Het is een verslaving en om het te begrijpen moet je een beetje begrijpen wat er in zo'n persoon omgaat

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:16

Die reactie hierboven vind ik een beetje banketstaaf, ze noemt toch geen namen ! Dit doet ze alleen om haar te helpen hoor :s..

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 00:22

Dit soort dingen kan je eigenlijk nooit alleen oplossen. Dat meisje is al naar jou gestapt en naar de vertrouwenspersoon, maar om echt de kern aan te pakken zal er toch meer moeten gebeuren en zullen haar ouders ook ingeschakeld moeten worden.
Ze zal het je ongetwijfeld niet in dank afnemen, maar als haar ouders niks weten kunnen die ook geen actie ondernemen als er iets echt fout dreigt te gaan.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:07

Armaris schreef:
Het spijt me TS maar jou zou ik niet als vertrouwenspersoon willen Dat je dit alleen al op een grote openbare forum zet,al haar gevoelens.Ongelooflijk toch

Nouja,verder raad ik je aan om wat meer over automutilatie te lezen.Het is een verslaving en om het te begrijpen moet je een beetje begrijpen wat er in zo'n persoon omgaat

Onzin hoor, ze noemt geen namen en behoudt de volledige anonimiteit.
Geen kip die hier kan achterkomen welk meisje dit is, enkel degenen die de TS wel heel goed kennen.

Ik zou persoonlijk níet met de ouders gaan praten, ze heeft je vertrouwd en dat vertrouwen moet je niet beschaden.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:28

Waauw, wat een verhaal!

Het lijkt me zó moeilijk dat ze dit aan jóú verteld! Maar word ze gepest ofzo? Heeft ze geen goede vriendinnen? Ik snap namelijk niet hoe je zo negatief over jezelf kunt denken terwijl je gewoon goede vriendinnen hebt enz.

Ik zou haar vertrouwen maar niet beschadigen en haar wel 'proberen' over te halen voor profesionele hulp. Ze moet weten dat wat ze nu aan het doen is! En dat het écht niet langer zo kan!

Ik heb hier verder geen ervaring mee hoor! Ik zou als ik jou was zo doorgaan en haar veel positiefe complimenten geven. Ze moet gewoon zelfvertrouwen krijgen, toch?

Het is in elk geval wel serieus, zelfs 2x zelfmoord!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:54

Ze zal wel weten dat het zo niet kan en wat ze aan het doen is, maar ze voelt zich niet bij machte / wíl geen hulp, omdat ze, zoals de TS al zegt, dan het gevoel heeft dat ze 'faalt' tegenover haar ouders of dat ze hun niet wilt kwetsen.
Positieve complimenten zullen weinig helpen ben ik bang.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:03

vooral niks doen zolang zij aangeeft dat ze dat niet wil. waarschijnlijk is dit een heel grote stap voor haar, om het aan jou te vertellen.
als je het doorverteld bestaat de kans dat ze nooit meer iemand iets toe durft te vetrouwen.
ik zou haar ervan proberen in te laten zien (niet pushen!) dat ze er met iemand over moet gaan praten. en vooral haar proberen in te laten zien dat ze de moeite waard is, er wel mag zijn.

Armaris: het is anoniem, en ik begrijp de TS goed, die krijgt dit ook rauw op haar dak en weet ook niet wat ze ermee aanmoet.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:04

ik heb ook een vriendin gehad die zich zelf sneed ik kwam er alleen zelf achter ...

ze at ook niks meer viel ook een keer flauw tijdens de gymles omdat ze niks had gegete ..
na die gymles heb ik er mee naar buiten getrokken en haar mauw op gestroopt en alles aan der gevraagd ..
ze begon te huilen en wilde me maar niks vertellen ...

het ging slecht thuis en op school. ze sliep al twee weken bij een andere vriendin en idd zei haate ook zich zelf ..

ik zat er zo mee dat me moeder het die avond door had ik vertelde het tegen haar en er moest gewoon wat gebeuren ..
mijn moeder heeft toen samen in overleg met mij de school opgebeld omdat we ook niet haar ouders wilde inlichten ...omdat ze dat ook absoluut niet wilde...
school heeft toen professionele hulp ingeschakeld en ze was thuis en op school goed onder behandeling!!
ze is twee weken boos op geweest ..
daarna belde ze me op en was ze heel blij dat ik het voor haar had gedaan ..
nu is ze er vanaf en is ze me moeder ook nog altijd dankbaar ..!!!

jou vriendin zegt het al tegen jou dus ondanks tegen haar beter weten in wilt ze geholpen worden ..
grijp die kans ook!! want het wordt alleen maar slechter tot erger ..!

ik hoop dat je hier wat aan heb !! ik woon by the way ook in heerhugowaard dat ligt naast alkmaar !

groetjes en doe wat met mijn verhaal AUB! Haha!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:06

@scarlet Ja, je hebt gelijk...
Als iemand het tegen mij zou hebben verteld, zou ik dus niet wéten wat ik zou moeten doen! Behalve rustig luisteren enz.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 02:57

Jij kunt er niks aan doen dat zij zich zelf snijd.
Zij is toch echt de enige die zich zelf dat kan afleren omdat niet te doen.
Ik haat mij zelf ook wel eens maar daarom snij ik mij zelf niet want dat is het domste wat je kunt doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 03:32

MariseLover,

ten eerste wil ik even zeggen dat het goed van je is, dat je er voor haar wilt zijn. Je denkt er goed over na, anders zou je hier dit niet op een forum zetten. Wel raad ik je persoonlijk aan om de plaatsnamen uit je eerste post te halen. Wanneer iemand flink in de knoop zit, kunnen kleine dingen al snel opgeblazen worden, plus vaak een angst om 'ontdekt' te worden. Dit is iets waardoor de post minder anoniem wordt. Het lijkt mij verstandig om dat te veranderen; internet is toch een openbaar iets. Overigens wil ik daar niet mee zeggen dat het niet goed is dat je een dergelijke post plaatst, maar wel dat er liever nog wat meer anoniemiteit in zit.

Verder denk ik dat je het beste niet al te veel kunt 'pushen'. Ze heeft jou al opgezocht (waarschijnlijk omdat jij te vertrouwen bent, en niet te dichtbij of te ver weg van haar staat als persoon), dus weet je min of meer te vinden, als dat nodig is. Als ze haar verhaal bij je kwijt wil, luister dan goed naar haar. Je kunt best eerlijk zijn, daar heeft ze meer aan. Maar je kunt je mening wel subtiel indekken. Zij zal zich fijn voelen doordat je eerlijk tegen haar bent, maar door wat voorzichtigheid van jouw kant kan je mening niet zo snel verkeerd vallen. Je kunt vragen hoe het met haar gaat, maar als ze je echt iets 'belangrijks' wil vertellen, zal ze dit zelf wel doen.
Verder kun je er wel (subtiel!) op aandringen dat ze hulp zoekt, proffesionele hulp, want dat is toch wat ze nodig heeft. Hulp zoeken is vaak een grote stap, meestal uit schaamte, maar misschien nog wel extra lastig als je niet zo open bent, en anderen niet zo snel vertrouwt. Je kunt er op aandringen dat ze het via haar ouders speelt, maar ik zou nu nog niet te veel de nadruk daar op leggen. Je hebt kans dat ze haar vertrouwen naar jou toe beschaamt voelt als je het direct aan haar ouders verteld. Geef haar eerst de kans het zelf te doen. Bied haar ook aan om te helpen met de stap naar hulpverlening te zetten. (Als je dat zelf ook wilt en aankunt, natuurlijk.) Jij weet wel iets van haar, tegen die tijd nog wat meer, en kan haar het stapje in de rug geven wat nodig is. Samen sta je wat sterker, zeker als je iemand vertrouwt, en dat zal ze ook merken. Misschien kan je eens mee naar de vertrouwenspersoon of huisarts.
Wees in elk geval niet boos op haar als ze zichzelf weer verwond heeft, dit werkt alleen meer negatief, omdat er al zo een zelfhaat is. Je kunt natuurlijk wel trots op haar zijn als ze goed gaat. Een terugval hoort er wel bij...

Verder wil ik nog benadrukken dat het zelfverwondende gedrag meestal niet het probleem op zich is. Vaak zit er een reden achter. Het klinkt alsof het hier de zelfhaat is, maar ook daar moet een reden voor zijn. En op de lange termijn ook een oplossing. (Ik denk nu aan dingen als sociale vaardigheidstraining of iets dergelijks.) Maar dit is voor later zorg, ik wilde het je alleen nog even zeggen.

Overigens is dit een goede site:
http://www.angelfire.com/rpg/automutilatie/

Sterkte!

Edit: ik zie dat je nog wel erg jong bent. Bloos Ik wil niet zeggen dat dat veel verschil maakt, ik wilde sowieso ook nog even benadrukken, zorg er alsjeblieft wel voor, dat dit je niet té erg gaat belasten. Geef zelf ook goed je grenzen aan. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 06:52

Ga het haar ook alsjeblieft niet verbieden ofzo. Dat absoluut niet. Ok?

Herbie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 07:54

Het beste wat je voor je vriendin kan doen is het vertellen aan je ouders. Ze zal het je nu niet in dank afnemen, maar later wel. Dit is een te groot probleem om hier niets aan te doen.

Mijn dochter heeft deze ziekte, want dat is het echt, ook. Ik ben heel blij dat ik er (na 2 jaar) achter ben gekomen. Helaas was er niemand die mij hier eerder op heeft gewezen. Kinderen kunnen dit heel goed en heel lang verbergen. Zij is nu in therapie en het gaat gelukkig steeds beter. Bij mijn dochter ging het steeds erger en ik weet niet waar het geeindigd zou zijn als zij niet geholpen zou zijn door een profesionele therapeut. Voor dat kinderen dit gaan doen, zit er al een heel groot probleem. Waar wij haar niet mee kunnen helpen.

Dus mijn advies is: ga niet proberen haar zelf te helpen, maar schakel je ouders in en laat hun het bespreken met haar ouders. Hier heeft je vriendin echt het meeste aan. Al voelt het misschien niet zo.

Succes

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 08:15

Wat een verhaal zeg.Ikzelf zou dan wat informatie zoeken enz. Ik ga mee met Herbie90 en Nouks soieso.Want ik weet zelf zeker dat ALS je dat zou zeggen,dat ze denkt van ja dag en dan wordt ze misschien kwaad en doet ze het weer.

Een vriendin van m'n vriendin had dat ook gedaan,heel der armen zaten onder.Maar dat deed ze echt met der nagels en echt gewoon diep.Iemand van school (leraar) zag het en had haar ouders geinformeert.Ze was er zelf niet blij mee,maar ze werd wel gelijk goed in de gaten gehouden en is het toen niet meer voor gekomen.

Succes verder Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:28

Herbie90 schreef:

Mijn dochter heeft deze ziekte, want dat is het echt, ook. Ik ben heel blij dat ik er (na 2 jaar) achter ben gekomen. Helaas was er niemand die mij hier eerder op heeft gewezen. Kinderen kunnen dit heel goed en heel lang verbergen.

Nou sorry hoor, maar ZIEKTE? Boos!

Dit vind ik dus een typische opmerking van een moeder die duidelijk minder verstand heeft van dit soort zaken dan ze denkt te hebben. Medelijden met je dochter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-12-06 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:04

Bespreek het met je ouders, en zoek samen naar een oplossing, dit kun jij niet alleen oplossen en je vriendin ook niet. Ze zal het je niet in dank afnemen nu, maar later zal ze inzien dat je het beste met haar voor hebt.

Ik ben het eigenlijk wel met Armaris eens dat het plaatsen van een MSN gesprek (mag dat eigenlijk wel op bokt?) niet zo netjes is, ook al is het 'volledig anoniem'. Persoonlijk zou ik het niet op prijs stellen mocht ik er ooit achter komen dat een vriendin van mij, die ik iets in vertrouwen heb vertelt, het op een openbaar forum gooit.
Ik snap dat je hulp zoekt, dat is heel begrijpelijk, maar mijn inziens voegt dat MSN gesprek hier geen waarde aan toe.