Mantouxprik gehad,, positief wat nu...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quincy123

Mantouxprik gehad,, positief wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 11:21

Ik heb 2 weekjes geleden een matouxprik gehad ( kunnen ze kijken of je tbc hebt ) deze kwam positief eruit, Longfoto gemaakt verder niks aan de hand gelukkig. Kreeg ik weer een brief van de GGD, moest opnieuw terugkomen voor nog een mantouxprik. Deze keer was het plekje wel 3x zo groot..... de arts werd er bij gehaald. Nu moet ik dus 6 maanden lang medicijnen slikken om tbc tegen te gaan, of ik moet eerst 2x om de 3 maanden terug komen voor longfoto's en daarna nog een keer 3 x om de 6 maanden. Ik weet dus absoluut niet wat ik moet doen, stel ik kies voor de longfoto's en ze komen erachter dat ik tbc heb, denk ik weer had ik toch maar voor die medicijnen gekozen..
Maar die medicijnen zijn ook niet alles.. word je moe van en krijg er hoofdpijn van en concentratie stoornissen... Huilen
Ook de huisarts al gebeld wat de beste keuze zou zijn, Nee mevrouw dat weten wij niet die keuze is aan jezelf.. Verdrietig

Bedankt voor het lezen, ik moest het even van me afschrijven.. misschien meer mensen die dit hebben meegemaakt??

Zera

Re: Mantouxprik gehad,, positief wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:25

Ik heb het zelf niet meegemaakt wat jij hebt.. Maar als ik jou was zou ik de medicijnen pakken.. Voor hetzelfde geld moet je toch nog aan de medicijnen als je de longfoto's gehad hebt..
Ik heb ook wel eens voor zo'n soort keuze gestaan.. Was alleen het verschil opereren of medicijnen.. Ik heb toen voor de medicijnen gekozen omdat de operatie te riskant was..

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 11:30

Bedankt voor je reactie Lachen Veel mensen die ik spreek zeggen toch dat ik de medicijnen moet nemen.. word alleen al gek als ik eraan denk dat ik nog meer hoofdpijn krijg en heel moe word.. Boos!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:48

Stel dat ze er over 3 maanden op de foto achterkomen dat je toch TBC hebt, ben je dan nog ruim op tijd om met medicijnen te beginnen?
Dan zou ik nl. voor de foto's gaan, 6 maanden die medicijnen slikken terwijl je niet zeker weet of het nodig is, is ook niet alles...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:50

ik ben altijd vals positief Haha! mijn eerste test zes jaar geleden zwaar positief/ Drie jaar geleden positief. En vorig jaar nog is om met de apen te werken
positief Vork

en zo zijn er erg veel mensen die ik ken

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:06

quincy123 schreef:
Bedankt voor je reactie Lachen Veel mensen die ik spreek zeggen toch dat ik de medicijnen moet nemen.. word alleen al gek als ik eraan denk dat ik nog meer hoofdpijn krijg en heel moe word.. Boos!

Na je lichaam gaat daar vanzelf aan wennen.. Ik had dan dat ik 2 a 3 dagen ziek op bed lag als ik die medicijnen genomen had.. Maar dat werd vanzelf minder en opeens had je bijna nergens last meer van..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:35

Ik zou het denk ik om te beginnen gewoon aankijken, maar 10% van de mensen met die met TBC besmet is, wordt ziek. Als de medicijnen nou van het type baadt het niet dan schaadt het niet zouden zijn, zou ik daaraan beginnen, maar dat is hier niet het geval.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:21

Medicijnen.
Mijn beste vriend is overleden aan tbc, na zijn overlijden dus ook hele vriendenkring getest, en uiteindelijk hadden 7 mensen het ook, en vonden het op zich wel meevallen dat half jaartje...
Ik zou er zelf ook voor kiezen als ik het zou hebben..

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:50

Ik heb hetzelfde gehad en heb een half jaar de medicijnen genomen, ik mocht niet kiezen.
Heb er op zich geen last van gehad maar je mag er geen alcohol bij drinken dus dat was wel vervelend! En je mag niet onder de zonnebank, verder kan ik me geen nadelige bijwerkingen meer herinneren. Wel belangrijk is dat je ze elke dag op hetzelfde tijdstip in neemt.
Als ik jou was zou ik ze gewoon nemen, je moet er ook nog pilletjes bij nemen tegen bijverschijnselen, maar ik denk dat je het beste alles kunt doen om te voorkomen dat je TBC krijgt. De medicijnen doden de ziekte trouwens niet he, het blijft altijd slapen in je bloed..

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:53

Wij worden voor school in het laatste jaar ook getest. Vorig jaar was er naar't schijnt iemand positief, maar die was ook vals positief en was eigenlijk gewoon allergisch aan het adjuvans (de hulpstof) van de teststof. Kunnen ze dit niet nagaan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:55

JoAnn schreef:
Wij worden voor school in het laatste jaar ook getest. Vorig jaar was er naar't schijnt iemand positief, maar die was ook vals positief en was eigenlijk gewoon allergisch aan het adjuvans (de hulpstof) van de teststof. Kunnen ze dit niet nagaan?

nee bij mij in ieder geval niet. Ze nemen foto's en dan moet je na drie maanden terug gaan Haha!
En elke keer dat je pos test moet je dat doen. Zo stapel je een collectie van zes fototjes op Sigaar bij mij toch

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:51

wt is tbc dan eigenlijk?

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 14:44

Tuberculose dat is een longziekte.. Bedankt voor alle reacties!:)

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:18

Hier toch even uitleggen, voor zover ik verstaan heb is wat jullie noemen "vasl positie" = in aanraking gekomen met het virus maar niet de ziekte ontwikkelt. Dat is het toch logisch dat men eenmaal positief altijd positief is, of heb ik het mis?
Iemand met medische achtergrond hier.
Collega van mij zat in zelfde situatie en koos voor medicijnen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:21

Klopt wat je zegt, als je eenmaal met de bacterie in aanraking bent geweest heb je geheugencellen en zal je dus positief reageren. Dat je niet ziek wordt, komt doordat de bacterie ingekapseld is, er is alleen altijd kans dat hij gereactiveerd wordt er dan wordt je dus alsnog ziek.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:04

ik zou voor de medicijnen gaan... als bij de volgende foto eruit komt dat je TBC hebt, ga je een nog veel rotter traject in!!
ik heb op afdeling gewerkt met boxen voor TBCpatiënten... als je daar ligt ben je echt niet blij...

het is misschien heel banketstaaf om te zeggen, maar neem de bijwerkingen voor lief en ga de medicijnen slikken...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:06

Ik had die keuze niet eens.. moest meteen medicijnen terwijl de longfoto's gewoon goed waren. Ik zou voor de medicijnen gaan, is niet leuk, maar na een half jaar ben je er vanaf, en heb je geen last meer van de ggd Tong uitsteken

[edit] die bijwerkingen moet je met een korrel zout nemen, heb nergens last van gehad.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 09:54

he hoi, ik heb het zelfde als jou, bij mij is ook de bacterie ondekt.

En bij mij is het echt een besmetting, want ik was al eens eerder getest en toe was de test negatief en nu kwam hij positief op zetten en inderdaad de tweede montouxprik kwa gelijk bingo.

Ik heb voor dezelfde keuze als jou gestaan en heb niet voor medicatiegekozen, maar voor om eht half jaar longfoto's
De kans dat je echt ziek wordt is namelijk heel klein en de kans dat je overlijdt aan TBC (sorry van jou vriend Meisje21) maar is nihiel. Zeker omdat ze weten dat je positief ben en dat staat nu in al je dossiers en als je een vreemde longontsteking krijgt, moet je gelijk op controle komen.t

Ik heb niet voor medicatie gekozen, omdat ik geen medicatie ga slikken terwijl ik niet ziek ben en deze medicatie een erge aanslag op je lever geeft. Ik sta onder controle en moet om het half jaar longfoto's gaan maken. TBC heeft namelijk een half jaar nodig om zich te ontwikkelen tot open TBC. Verder wordt je helemaal eigen gemaakt met de sympthomen van TBC zodat zodra er wat is je gelijk aan de bel kan trekken.

En het nadeel met die medicatie is dus dat het zo'n aanslag op je lever geeft, en er nieuwe vormen van TBC op de markt zijn die ressisent zijn voor de antibiotica.
En geloof me, mocht je nu wat gaan krijgen zijn ze er als de kippen bij hoor. En als je eenmaal TBC hebt is het ook vroeg genoeg om nog medicatie te gaan slikken.

Ik heb met hier toen der tijd helemaal in verdiept, samen met mijn collega's (die gelukkig wel een positieve test hadden) en ben heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt.

Nou meisje sterkte en als je meer wilt weten of ervaringen wilt uitwisselen mijn PB staat open.
Maar echt laat die (&^$(%$)&^ medicijnen alsjeblijft staan, ze zijn echt nog niet nodig, de controles die je krijgt zijn zo streng en je leert helemaal wat TBC is, echt geloof me als je eenmaal TBC hebt kun je ook met de medicatie beginnen.
Ik hoop echt dat ik je over heb kunnen halen!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:07

en trouwens bij onze ggd zou je als je medicatie ging stikken ook op controle moeten komen, maar dan voor je lever.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:13

korte uit leg wat TBC is, het is een ziekte van vroeger die weer meer de kop is gaan opsteken door emmigranten uit met namen Polen.
Het is een bacterie die zich in je longen vestigt in en daar een wondje op maakt, dan krijg je een longontsteking, sommige mensen bouwen zelf antistoffen, anderen worden zieken en krijgen TBC.

je hebt gesloten TBC dan ben je niet besmettelijk voor anderen ze kunnen dit meten door te kijken in het spytum (het slijm wat je ophoest) TBC bacterienen zitten. Als daar baterienen in zitten heb je open TBC en ben je besmettelijk.
tegenwoordig kun je hier thuis van genezen en hoef je niet meer in een sanatorium ofzo. Zodra jij medicatie krijgt ben je al binnen een paar dagen niet meer besmettelijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:42

ben met je eens sorro ik denk dat veel mensen die medicatie slikken voor niets.
Das wel spijtig eigelijk.

Trouwens heb ik ook één keer negatief getest Knipoog of ik ben gewoon raar Vork Sigaar

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:08

dan had je gewoon niets Katiavl. ws bij mij ook de eerste keer

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:53

negatief testen is niets hebben, positief testen is het wel bij je dragen....
dus katiavl, negatief dan had je niets...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:32

weet iemand of tbc een zoönose is? ik ben namelijk een paar dagen geleden bij een koe geweest en die had para tbc. kan ik dat dan ook krijgen??

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:08

Ik heb het ook gehad.
En heb ook gewoon de medicijnen geslikt, heb echt nergens last van gehad, geen pijntje niks.
Je kunt het beter gewoon wel doen, er is 10% kans dat je TBC hebt als je mantouxprik positief was, ik zou dat risico gewoon niet lopen.