Diabetes --> Hyperventilatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meisje201

Diabetes --> Hyperventilatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 17:37

Potverdrie, heb ik weer.
Sinds januari dit jaar heb ik het echt vaak benauwd en regelmatig last van hyperventilatie.
Maar in april ben ik opgenomen geweest in het zkh met een longembolie, dus ik wijdde het daaraan.
Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds vaak benauwd en ook hyperventilatie, en ik dacht dat het lag aan dat er bij die longembolie een stukje long is afgestorven,
maar toen zat ik gisteren op school en behandelden we Diabetes, en toen kwam voorbij dat bij een vorm van diabetes je ook bij een hoge bloedsuiker hyperventilatie ziet.
En toen ben ik bij mezelf gaan denken, en eigenlijk altijd als ik heb lopen snoepen of thee heb gedronken (doe altijd VEEL suiker in mijn thee) of andere zoete dingen heb gegeten/gedronken dat ik het benauwd krijg en ga hyperventileren.
+ dat diabetes slecht is voor hart en bloedvaten, dus die longembolie misschien helemaal niet veroorzaakt hoeft te zijn door het gebruik van de pil.

Zijn er meer bokkers die dit hebben? Of mij hier info over kunnen geven?
Volgende week moet ik toch naar de dokter, en ga ik dit toch maar even met haar erover hebben Scheve mond

smurf1988

Re: Diabetes --> Hyperventilatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:10

Hoi,
Ik heb ook diabetes en als mijn suiker veel te hoog zit begin ik af en toe ook te hyperventileren. Maar dat zit puur in mijn hoofd, en dat weet ik ook. Door een te hoge suiker kan ik niet meer helder denken, ik adem dan gewoon maar heb het gevoel dat de lucht die ik binnenadem geen zuurstof bevat. Ik raak dan in paniek en ga hyperventileren.

Het is heel simpel om vast te stellen of je suikerziekte hebt, gewoon even naar de huisarts gaan. Je suiker behoort tussen de 4 en de 10 te zitten, iemand die geen suikerziekte heeft komt niet boven de 10.

Eet je veel zoet? Als je namelijk suikerziekte hebt zit je als het goed is altijd te hoog, je lijf schreeuwt dan om snelle kolydraten (= suiker in de thee, veel snoepen etc) dit gaat vaak in een soort vreetaanvallen...

edit: Ik zou geen week gaan wachten, behalve dat het heel slecht voor je is om er mee door te lopen kan het ook nog gevaarlijk zijn. Zo snel mogelijk naar de doktor dus Knipoog

Marloess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:13

Een vriendin van mij heeft ook suikerziekte, en heeft soms ook last van hyperventilatie.
Ik zou niet weten wat je eraan kunt doen, maar ik zou het iig even met een arts bespreken.
Succes!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:48

Het kan ook zijn dat je een onregelmatige bloedsuikerspiegel hebt. Dan stijgt en daalt daarna je bloedsuikerspiegel heel snel. Door de hypo kan je je dan raar gaan voelen en gaan hyperventileren (heb ik wel eens last van). Zou toch even langs de huisarts gaan om je bloedsuiker te laten meten. Of even een poos suikerarm gaan en kijken hoe dat uitpakt.

Maar_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:38

Ik zou inderdaad even langs de huisarts gaan!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:15

Medousa, hoe gaat het nu met je. Ben je al langs de huisarts geweest?

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 20:55

Ik heb mijn bloedsuiker bij de apotheek laten prikken en ik heb ondanks dat ik toch ervoor heel veel heb lopen snoepen (tja wat wil je als er voor je neus een bak staat met kleine stroopwafeltjes) en 2 bakken thee op heb met veel suiker, had ik een bloedsuiker van 1.9, kortom, ik heb meerendeel van de tijd een veel te laag bloedsuiker,
volgens die mw die het prikte zou het komen door een te hoog of te laag bloedsuiker (dat wist ik dus niet dat het bij een te laag ook kon)
Ik loop nu trouw met dextro op zak en zodra ik merk dat ik kortademig word / het benauwd krijg neem ik een dextro en dan heb ik het eigenlijk binnen 5 minuten weer onder controle Ja
Dus ik hoop dat het hierbij blijft!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:10

Als ik jou was zou ik een verwijzing vragen naar een dietiste. Dat heeft bij mij heel goed geholpen. Dextro kan ook helpen, maar het gevolg van dit kan wel zijn dat je straks diabetes krijgt als je dit niet onder controle krijgt. En een dieet kan echt een wereld van verschil zijn. Daarna kan je echt wel af en toe weer snoepen, maar te veel daar moet je toch vanaf.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:11

Ik zou het toch nog maar even bij de huisarts melden. als je zoveel gesnoept heb en dan nog maar een bloedsuiker van 1,9 is niet echt goed. maar uit 1 enkele meting kan jij eigenlijk weinig opmaken.
als de huisarts het ook niet vertrouwd dan zal hij waarschijnlijk een dagcurve doen. dan wordt er meerdere keren op 1 dag glucose gemeten.
als je werkelijk een wisselend glucosegehalte hebt of misschien suikerziekte dan kan je dit inderdaad beter laten begeleiden door een dietiste en de huisarts.
dextro helpt maar tijdelijk. het is een makkelijk oplosbare suiker dus wordt snel opgenomen in het bloed waardoor je je weer beter voelt. maar omdat het zo snel opgenomen wordt wordt het ook weer snel afgebroken en begint het gedonder dus weer van voren af aan. een soort vicueuze cirkel. je moet dus na die dextro dus altijd wat eten van brood of. dit houdt het glucose gehalte op peil omdat dit langzaam aan verbrand wordt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 01:31

Je suiker gehalte kun je het beste nuchter laten prikken bij de huisarts. Nuchtere waardes zeggen meer dan niet nuchtere. Als je suiker daadwerkelijk zo laag is kunnen ze bloed laten prikken op suiker (HBA1C), hier controleren ze het suikergehalte van de afgelopen 3 maanden. Zo hebben ze een duidelijk beeld van hoe hoog je suikers in de afgelopen maanden zijn geweest. Succes ermee!

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:09

Nou snap ik iets niet.
Jij zei dat je heel veel zoet at. Dus ook veel suikers! Maar hoe kan dan in godsnaam je suiker zo laag zijn?
(of ben ik nou zo dom Verward Bloos)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:19

Renske: Dat kan dus diabetes zijn Pling

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:20

Ja oke maar dan zou je toch eerder zeggen dat je suiker dan heel hoog is?!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:21

Dat hoeft dus niet het kan ook zijn dat het lichaam teveel insuline aanmaakt dan krijg je dus een hypo (een te laag suikergehalte in het bloed) Knipoog

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:23

Maar dan noem je het geen diabetes mellitus maar hypoglykemie.

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:24

Oke dan snap ik het helemaal Knipoog Bedankt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:24

Een te lage bloedglucosespiegel zonder gebruik van insuline of tabletten is absoluut géén diabetes!

Dit duidt op hypoglykemie en dan is inderdaad een heel goed voedingsadvies van een diëtiste het enige wat echt helpt.

Voor meer info:
http://utopia.knoware.nl/users/veldman/support/hypo.htm

Ik zag deze reactie hierboven net pas;-)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:26

superlotje er is nog helemaal geen diagnose daar komt bij dat je toch een aantal keren de nuchtere suiker of het HBA1C moet prikken om te kunnen oordelen of zij iets heeft Knipoog
Iemand kan nu een suiker van 2.9 (meende ik?) hebben maar dat kan morgen wel weer op een hele andere waarde zitten. 1 keer prikken kun je natuurlijk geen oordeel over geven!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:56

Citaat:
superlotje er is nog helemaal geen diagnose daar komt bij dat je toch een aantal keren de nuchtere suiker of het HBA1C moet prikken om te kunnen oordelen of zij iets heeft

Ik weet het, ik ben weer lekker duidelijk zoals gewoonlijk Knipoog

Ik bedoelde dat een bloedsuiker die van zichzelf te laag is hypoglykemie wordt genoemd. Hypoglykemie betekent niets anders dan lage bloedsuiker.
Dit kan ook een ziektebeeld zijn. Dit ziektebeeld kan op zichzelf staan of onderdeel zijn van (ontregelde) diabetes mellitus.

Bij diabetes mellitus type I maakt de alvleesklier (bijna) geen insuline meer aan, dit wordt behandeld door het spuiten van insuline. Hier moet je goed op ingesteld worden om hypo's(te lage bloedsuiker) en hyper's(te hoge BS) te voorkomen.
Bij diabetes mellitus type II is de werking van de alvleesklier verminderd. Dit kan komen door ouderdom, overgewicht, ongezonde leefstijl. Behandeling kan zijn: dieet, meer lichaamsbeweging en/of medicatie. Als de werking van de alvleesklier nog verder vermindert kan het nodig zijn om ook insuline te gaan spuiten.

Diabetes mellitus word doorgaans aangetoond door een paar dagen een glucose dagcurve te prikken. Daarbij wordt je bloedsuiker(BS) voor ontbijt(nuchter), lunch, avondeten en voor de nacht bepaald door middel van een prikje in de vinger. Hierbij is je bloedsuiker gelijk bekend. Een BS tussen 4 en 8 is normaal. Onder de 4 heb je een hypo en boven de 8 een hyper. Voor sommige diabetici is een BS iets boven de 8 ook acceptabel.
De interpretatie van de verschillende bloedsuikers gedurende de dag(en) van de dagcurve kan wel even op zich laten wachten.

Zo, volgens mij staat de meest relevante informatie nu wel op een rijtje.
Het kan zijn dat er een foutje in geslopen is, want ik heb het uit mijn hoofd neergetypt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:57

Citaat:
Zo, volgens mij staat de meest relevante informatie nu wel op een rijtje.
Het kan zijn dat er een foutje in geslopen is, want ik heb het uit mijn hoofd neergetypt.

Een tien met een griffel en een kus van de juf Haha!

N.B.: ik ben cursusleider bij de Diabetesverening Nederland, vandaar dat 'juf' Knipoog

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:00

oke bedankt voor de informatie.

MoniqueT: Stel ik eet 8 uur lang niks. Drink alleen water en neem vlak voor dat ik mn bloed laat prikken een paar suikerklontjes. Kunnen ze dat dan weer vinden in je bloedsuikergehalte?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:02

Ja, wel in een gewone bloedglucosemeting (met een meter dus). Niet in je Hba1c (uit de arm) want dat is een gemiddelde van 6 weken.

Voorbeeldje: ik heb een keer bij een voorlichting bij een EHBO-vereniging twee jongeren (16 jaar) geprikt. Om mij te 'foppen' hadden ze net ieder 6 tabletjes druivensuiker op (18 gram). Ze zaten allebei boven de 10!

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:04

haha wat flauw Clown
Maar goed, ik heb weer wat geleerd dus Knipoog

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:04

Ik kon er wel om lachen hoor, die knullen ook trouwens;-)

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:05

haha oke gelukkig Knipoog