ik wil stoppen met roken maar hoe??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

ik wil stoppen met roken maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 19:04

heey
ik probeer al een tijdje te stoppe met roken maar het lukt me gewoon niet!!
iedere x stop ik even en dan is zo een sigaretje toch wel heel lekker
en hup ik begin weer.. die drang naar sigaretten blijft gewoon..
wie is het gelukt om te stoppen en hoe??

Finstar1991

Re: ik wil stoppen met roken maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:10

Je kunt proberen het te minderen..
hoeveel rook je per dag?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 19:13

ik doe met 1 pakje ongeveer 4 dagen.. dus echt veel rook ik niet..

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:15

ik rook ook af en toe mee van m'n vriendin..
maar ik kan er wel vanaf blijven..hoewel als ik m'n vriendin zie roken..ik um al snel uit haar handen gris haha Tong uitsteken

je doet dus 5 sigaretten per dag of gebruik je cheq?

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:16

Eest proberen te minderen, dus in de pauze"s tussendoor even niet, enz. Het help om iets om handen te hebben zoals een lollie ofzo, dan heb je toch iets vast. Mijn vriend heeft enorm veel shaggies voor mij gedraaid als bezigheidstherapie. En je kan natuurlijk de nicotinepleister proberen. Je moet het wel echt zelf willen anders lukt het eigenlijk niemand!

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:18

4 dagen met 1 pakje is ongeveer 5 sigaretten per dag. Pak een leeg doosje en doe er bijvoorbeeld 3 of 4 in. Neem dat doosje mee en leg het vollere doosje ergens anders neer, geef het NIET aan iemand anders dat werkt niet.
Probeer het met die 3 of 4 per dag te doen, als je gewent bent aan maximaal 3 sigaretten per dag in 1 klap stoppen, het pakje leeg roken (gewoon 3 per dag) en dan stoppen. Ga rietjes kauwen of van die roerstaafjes.

Of het werkt weet ik niet uit eigen ervaring, dat je het pakje niet aan iemand anders moet geven wel.
Ik heb het van iemand anders gehoord.
Veel succes in ieder geval!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 19:19

rook rigarette geen cheq ik kan niet draaie dus dan houd t al snel op haha en in de pauze niet roken lukt ook al aardig maar ik denk heel de tijd als ik nix te doen heb alleen maar "sigaret sigaret en nog is sigaret" echt vervelend..

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 19:21

als ik weet dat er sigarette in huis liggen weet ik ook dat ik er niet van af kan blijven.. dus ik heb nu helemaal geen sigarette meer in huis maar morge kom ik weer op t station en moet ik me eige maar sterk houden om geen pakje te kopen

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:23

Ik heb vier jaar gerookt waarvan de laatste 2 jaar heel veel *1.5 pakje sigaretten per dag* ik kreeg toen een relatie met mijn vriend, zijn hele familie rookt niet, hij is heel erg tegen, brak mijn sigaretten door als ik wilde gaan roken, pakte mijn aansteker af. Toen heb ik gezegd oke ik stop. Heb alles van een op andere dag aan de kant gesmeten en klaar was het ik rookte niet meer. Nu al vier maand niet meer. Heb 2 keer nog weer geprobeerd 1 x had ik heel erg zin in een sigaret ik stikte zowat zo vies vond ik het, en paar week later nog een keer doordat ik heeel erg zenuwachtig was en dan altijd een sigaret ging roken, weer vond ik het heel erg vies. Dus ik blijf van die troep af vanaf nu Lachen

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 19:25

ik zou willen dat ik sigarette vies vond.. haha maar mischien als ik het volhoud lukt het me ook en ga ik het ook vies vinden.. we zullen maar gaan hopen. was het moeilijk om in een keer van alles af te blijven en hoe lang heeft het geduurt voordat je niet meer constand een sigaret wilde

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:27

haha...heel raar om te zeggen..en ook heel fout ik weet het,...maar ik zou heel graag roken.. ik rook wel mee met m'n vriendin..en ik kan wel zelf sigarette enzo kopen en op school bewaren..maar als mijn ouders er 8er komen kan ik mijn paard wel vergeten!!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 19:29

haha ik zou zeggen als je nog niet verslaafd ben doe het dan niet!! stoppen is echt zwaar moeilijk..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:10

Een paar dingen zijn belangrijk. Als je wilt stoppen denk dan niet "ik mag nooit meer roken" want dan slaat de paniek toe. Denk gewoon: "ik probeer vandaag niet te roken2" (of als je zwaar verslaafd bent "vaniddag" of "vanavond". Sta jezelf toe dat je best een keertje mag roken als je het niet uithoudt. Dat brengt me tot punt 2: als je dan in een zwak moment ene sigaretje rookt, denk dan niet meteen:"nu heb ik het verknalt, ik kan net zo goed de volgende opsteken, weer beginnen" . Nee, geniet van die sigaret tot het uiterste en begin daarna opnieuw aan een periode zonder roken.
Beloon je zelf als je een paar uur niet gerookt hebt en als je een dag niet gerookt hebt en dan elke dag dat je niet gerookt hebt, met iets lekkers, iets leuks.
Bel iemand telkens als je zin hebt in een sigaret. Of ga iets anders doen (wandeling). Eet rauwkost, drink een glas water.
waarschuw de mensen om je heen dat je gaat stoppen, zodat ze je bij kunnen staan, maar ook alvast weten dat je wel eens goed sjagrijnig kunt worden....

behonest2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 02:55

Ben nu zelf 2,5 week gestopt met roken. Rook normaal ongeveer 1 pakje per drie dagen. Ik ben gewoon in 1 keer gestopt zonder eerst te minderen. Heb er totaal geen last van. Heb elk jaar een half jaar een stop; de winterstop, veel te koud om buiten te gaan staan Knipoog Helaas kan ik nog steeds een sigaretje op een terras in de zomer niet weerstaan. Dit jaar gaat het me lukken, ik voel het! Pling

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 03:36

Jullie mogen fijn stoppen allemaal hoor,dan steek ik er wel een voor jullie op Sigaar Clown

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 07:36

Ik ben ok wel eens gestopt. Een jaar lang zelfs,maar toen moest mijn paard voor het eerst een veulen krijgen en de laaste weken was ik zo gestrest dat ik een sigaret opstak. (helemaal fout maar, erg lekker!) Heb het nu wel voor elkaar dat ik alleen in het weekend rookt en soms door de weeks als er iemand is die ook rookt.

Harm01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 08:14

Ik ben 3 jaar van het roken af geweest maar toch weer begonnen.
Maar als je stoppen wilt dan moet je voor jezelf wel een rustig moment uitkiezen wanneer.
Ik bedoel dus wanneer je een hele drukke week hebt dan lukt het meestal toch niet want dan rook je des te meer.
En als je eenmaal gestopt bent met roken dan moet je juist op de moeilijkste momenten wanneer je zin hebt!! iets gaan doen b.v. een eind gaan lopen of fietsen of iets anders.
Het helpt je dan zeker om even van dat moment af te komen.
Maar ik weet het, het blijft een strijd om van het roken af te komen.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:14

Ik word binnekort geopereerd dus ik moet wel stoppen met roken. Al lukt het niet echt goed...

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:51

mentjuh schreef:
ik zou willen dat ik sigarette vies vond.. haha maar mischien als ik het volhoud lukt het me ook en ga ik het ook vies vinden.. we zullen maar gaan hopen. was het moeilijk om in een keer van alles af te blijven en hoe lang heeft het geduurt voordat je niet meer constand een sigaret wilde

Uhm... Niet zo lang eigenlijk, denk een week of 2 dat ik toen zoiets had van naja door zetten en afblijven van die troep. Ik vond het niet zo moeilijk om er af te blijven, ook doordat ik weet hoe erg mijn vriend roken haat... en hoe vies hij het vind enzo. Dus was voor mij vrij makkelijk..

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 16:56

ik ben nu 2 dagen bezig met stoppen en ik heb in de 2 dagen 1 sigaretje gerookt best goed toch??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:04

Dat is heeeel goed! Bravo! Je hebt in elk geval genoeg wilskracht! Dit gaat lukken!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 11:45

ik heb nu op school 3 tusse uren en ik heb zoo super veel zin in een sigaret!! maar ik blijf gewoon achter de pc zitten zodat ik niet mag roken.. ik heb nog 1 uur te gaan

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:04

En dan rook je daarna gewoon lekker die ene sigaret (of je neemt wat lekkers)en neem je tot morgen geen meer...

Ik vind dat je het goed doet!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:18

gewoon eens op papier zetten hoeveel geld je per jaar wel niet in de fik steekt en dan kijken wat voor leuke paardespullen je daar wel niet voor kunt kopen *LOL*

Nu ff serieus: De belangrijkste reden dat het zo moeilijk is om te stoppen met roken is omdat de fabrikanten er een verslavend middel in hebben gestopt: nl nicotine. Als je veel rookt en je stopt ineens dan krijgen veel mensen ontwenningsverschijnselen. Dit is goed op te lossen door nicotine kauwgom of plijsters te gebruiken. En deze langzaam af te bouwen. Ik denk dat dit zowieso een betere optie is dan steeds minder roken, want dan doe je er nog een eeuwigheid over voor je bent gestopt.

Verder helpt het misschien om te weten dat 95% van alle longkanker patienten hebben gerookt, en dat het zo is dat hoe eerder je stopt met roken hoe kleiner de kans is op het ontwikkelen van longkanker. Helaas zal het risico wel altijd verhoogd blijven hoe lang je ook stopt, dit is niet meer terug te draaien zoals veel mensen denken.

Ook helpt het niet om bv light sigaretten te gaan roken of sigaretten met filter. Helaas maar waar.

Verder heb je een goede wilskracht nodig, zeker als je gaat stappen en je vrienden ziet roken, dat is het meoilijkste.

Iig heel erg goed dat je wil stoppen en veel succes!!!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:04

Gewoon doen. Niet zeiken. Jezelf even aanpakken. Denk na over waarom je het doet en doe het dan gewoon. Niemand anders kan het doen, alleen jij.