Hele kouden handen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limitless

Hele kouden handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 19:59

Sinds een tweetal weken heb ik de hele tijd last van koude handen, terwijl ik het zelf niet eens koud heb. Als ik ze bijvoorbeeld heel even tegen verwarming leg ( hoe stom dat ook klinkt) worden ze zelfs niet warm. Heel raar Nagelbijten / Gniffelen Loop dus eigenlijk de hele dag met koude handen rond Nagelbijten / Gniffelen

Nou vroeg ik me af of er nog meer mensen zijn die hier last van hebben?

Many

Re: Hele kouden handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:09

Ik heb ook heel vaak last van koude handen en voeten Ja Waar het aan ligt, ik weet 't niet, maar je raakt eraan gewend Knipoog

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:23

koude handen heb ik bijna nooit, maar wel altijd koude voeten.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:23

ik ook maar waar het door komt ??geen idee.
is iig wel vervelend.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:29

Ik heb altijd koude handen en voeten, zit nu met sloffen aan, maar heb alsnog ijskoude voeten. Handen valt op het moment mee, maar zijn meestal ook ijskoud. Je kunt er niet echt iets aan doen, misschien bezighouden/oefeningen doen Tong uitsteken

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:08

wat voor koude voeten goed helpt is iedere avond een warm voetenbadje ( ong een kwartier ofzo). dan gelijk een verwarmende olie erop of een lekkere lotion en gelijk warme sokken aan doen.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:55

Mijn handen en voeten zijn ook altijd koud, zelfs als het buiten mooi en lekker warm weer is, zijn m'n handen en voeten kouder als de rest van mijn lichaam.. Ach gut

Elisah1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:57

Mijn handen zijn ook echt altijd koud Tong uitsteken
mijn vriend vind dat ook erg leuk (NIET DUS!) Knipoog want dan warm ik ze op tegen ze rug Haha!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:01

Haha! Ik warm ook mijn handen aan mijn vriend. Volgens mij is het koude handen en voeten hebben een echte vrouwenkwaal.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:12

Ik heb wel eens gelezen dat de handen en voeten van vrouwen kouder zijn omdat ze hun baarmoeder warm moeten houden, en daar meer energie in steken..Of het waar is? Bloos

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:13

Ik heb ook altijd koude handen en vaak ook koude voeten. Dit vond ik!

Oorzaak koude handen en voeten

Wie gemakkelijk koude handen of voeten heeft, denkt al gauw dat zijn bloedvaten niet deugen. Maar daarmee heeft het probleem zelden iets te maken.
'De oorzaak ligt meestal bij de bezenuwing van de bloedvaten', weet prof. dr. Paul Van Schil, diensthoofd thorax- en vaatheelkunde. 'Bij de mensen in kwestie reageren bepaalde delen van het autonome zenuwstelsel - dat is het zenuwstelsel dat we niet kunnen controleren - overgevoelig op koudeprikkels, waardoor de bloedvaten gemakkelijk gaan verkrampen. Als gevolg daarvan krijgen vooral de uiteinden van onze ledematen, de vingers en de tenen, minder bloed. Ze gaan daardoor koud aanvoelen en wit wegtrekken. Het probeem doet zich vooral voor bij plots contact met koude, bijvoorbeeld als je je handen in ijskoud water steekt.'
In feite gaat het om een normale lichamelijke reactie. Alleen hebben sommige mensen er meer last van dan anderen. Bij hen blijven de witte kleur en het koudegevoel langer duren en kunnen de vingers en tenen ook echt pijn doen. Maar dan nog gaat het bijna altijd om een vrij onschuldig verschijnsel. Als het fenomeen onder invloed van warmte vrij snel weer overgaat, is er in principe geen probleem.

Behandeling en preventie

'Als mensen er echt heel veel last van hebben, kunnen we eventueel bloedvatverwijdende medicatie voorschrijven. Maar dat is toch vrij uitzonderlijk. Meestal volstaan een aantal eenvoudige maatregelen, zoals je warm genoeg aankleden en direct contact met koude vermijden. Je proberen harden heeft geen zin, want het gaat om een oncontroleerbare reflex die niet voorbijgaat. Ook meer sporten of bewegen heeft geen invloed.'
Wat mensen wel kunnen doen, is stoppen met roken. Roken heeft namelijk een negatieve invloed op de bloedvaten, waardoor deze nog sneller zullen samentrekken.
'Bij een aantal mensen neemt het verschijnsel een heel specifieke vorm aan : de vingers worden wit door de koude, en kleuren nadien onder invloed van de warmte achtereenvolgens blauw en rood. We noemen dat de ziekte of het fenomeen van Raynaud (zie stuk hieronder). Zoiets laat je best nakijken, omdat het bij een minderheid van de patiënten op een onderliggende bindweefselziekte wijst', voegt Van Schil eraan toe.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:24

ik heb ook snel last van koude handen, voeten af en toe.

Ik ben er wel aan gewend, tis dagelijks wel een paar uur raak

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:41

Ik heb ook áltijd koude handen.. Pas als het 30 graden buiten is niet Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:34

ook hier koude handen,
in de winkel waar ik werk is het ook erg koud, en dan zijn men handen wit, en de littekens (heb al wat schrammen op men handen gehad die littekentjes gevormd hebben) worden blauw-paarsachtig
niet echt leuk Scheve mond

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:35

Ik hier, ontzettend last van koude voeten... de hele dag en vooral als ik achter de computer zit en wanneer ik op bed lig.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:05

Ik heb er ook altijd last van, warm ze ook op bij mijn vriend, die krijgt het soms spontaan koud dankzij mij, maar hij is altijd dan ook heel erg warm, niet normaal soms.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:06

Ik heb ook echt altijd koude handen...

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:18

ik ook!!
ik heb het zelfs zo erg dat ik dan gewoon geen gevoel meer in mijn handen heb. dan voel ik me echt dom. dan kan ik niet eens een riempje los krijgen of iets kleins oppakken. echt niet leuk meer!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:51

Ik heb ook als het beneden de 15 graden is koude handen, pas als ik ze 10 minuten in het echt bijna hete water doe warmen ze pas op.
Hihi, ik werk met oudere mensjes en die zijn er nooit zo heel blij mee *LOL* maargoed ik kan er weinig aan doen Haha! maar het is wel vervelend maar ik ben er eigenlijk aan gewend dat ze koud zijn en kan er ook wel goed mee leven Haha!

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:42

Je handen onder koud water doen helpt ook, dan gloeien je vingers helemaal warm op Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:44

Wisselbaden: warm-koud-warm-koud. Dit verbeterd je doorbloeding.

douschka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:05

Brrr ik heb ook dat probleem!
Heb ook heel vaak koude handen en voeten
Heb nu ook bevroren handen en s'nachts slaap ik met sokken aan omdat ik anders niet kan slapen

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:05

Koop bij de Xenos van die hartjes, waar zo'n ijzeren plaatje inzit en knak die doormidden, die dingen worden best heet, ff tussen je handen houden...

2 stuks voor 1.99 ofzo Lachen Maar als je ze kookt kun je ze heel vaak gebruiken Lachen Ideaal in de winter voor onder je voeten in bed Vork

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:44

Hier nog iemand, dacht altijd dat ik de enige was Haha! *niemand hier in de omgeving heeft er last van*

Blijkbaar een echte vrouwenkwaal, ik heb nu ook ijskoude voeten & m'n rechterhand is op dit moment kouder dan m'n linker. (Ik leunde net de hele tijd op m'n linkerhand, tegen m'n gezicht Clown )

Ik heb er absoluut geen last van, kan me er echt niet aan storen. Behalve als ik in bed lig & mijn voeten zo koud zijn. Dan kom ik amper in slaap Scheve mond

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:55

ik heb koude handen als ik achter de computer zit.