tekort aan Serotonine in hersenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

tekort aan Serotonine in hersenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 15:05

Heeft iemand hier ervaring mee?
Schijnt in onze familie aardig veel voor te komen. En heb zelf ook t idee dat ik er misschien wel eens last van zou kunnen hebben.
Ik ben benieuwd hoe ze er bij jou achter zijn gekomen, en hoe t behandeld wordt.

Needje

Re: tekort aan Serotonine in hersenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 15:17

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:18

Ik ken iemand die dat ook heeft en heb er zelf ook over gehoord.
Deze persoon gebruikt anti-depressiva. Ze was er een keer mee gestopt maar werd toen weer depressief. Ze moet u altijd zo'n pilletje blijven slikken net zoals iemand anders een bloeddrukpil of een allergiepil nodig heeft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 15:22

Weet jij hoe ze er achter zijn gekomen bij die persoon?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:24

Volgens mij doordat ze depressief was en bleef en zeker toen ze na het stoppen van de medicijnen weer in een dip zakte.
Ook in haar familie komt het meer voor.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 15:27

OK, thanx.
Ik ben op zich niet depressief volgens mij. Maar vertoon wel veel symptonen van Serotonine tekort.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:19

Mijn reumatoloog had het erover. Ik heb fibromyalgie en dat schijnt ook gekoppeld te zijn aan een tekort aan serotonine. Antidepressiva zouden hier dan ook beterschap moeten geven maar ik ben niet depressief en wil dus ook geen medicatie slikken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 17:25

Dat maakt t lastig ja.
Wat ik al aangaf, ik denk niet dat ik depressief ben. Maar voel me ook niet altijd goed. Veel stemmingswisselingen, slecht slapen, onzeker, gestresst, nerveus dat soort dingen. Kan bv ook zo om niets in huilen uitbarsten. Heel irri. Anti-depressiva slikken lijkt me ook weer zo wat. Maar aan de andere kant, ik zou me ook wel weer een keer super willen voelen! Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:27

Je voelt je niet super met antidepressiva hoor Lachen Alle gevoelens worden wat afgevlakt dus ook de positieve.
Heb je je hormoonspiegel al eens na laten kijken?

Ik heb 2 jaar geleden een tijd gehad dat ik eens gigantisch aankwam, me heel traag en sloom en triest voelde en dat bleek door een overproductie van oestrogeen te komen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 17:34

Ik kom juist niet aan. Ben een magere lat. Heb toen ook al m'n schildklier laten nakijken, maar dat was OK.
De tegenhanger van Diabetes (kan ff niet op de naam komen) geeft trouwens ook veel van deze klachten. En schijnt ook wel wat met Serotonine te maken te hebben.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:20

@urielle, dat zou ik dus ook niet doen die antidepressiva slikken.
Ik heb ze dit jaar wegens een depressie voorgeschreven gekregen en heb vreselijke bijwerkingen gehad, dacht werkelijk dat ik doodging, trillen, schokken, paniekaanvallen, ik kon niet meer praten etc. Heb een heel weekend in het ziekenhuis gezeten maar ze konden niks voor me doen, het moest "uitwoeden". Nou, dat heeft het gedaan! En dat alles van 1 pilletje!!! Ik heb dus nadat eerste pilletje niks meer genomen. Volgens de huisarts kwamen zulke bijwerkingen bijna nooit voor. Nou, ammehoela. Mijn collega is met Seroxat begonnen vanwege fibromyalgie en na 2 dagen belde haar moeder op dat ze helemaal in paniek was en lag te stuiptrekken! Nee hoor, komt bijna nooit voor. Troep is het. Er zijn mensen voor wie het werkt hoor en dat is natuurlijk prima. Maar soms gaat het goed mis. Ik ben er zo slecht aan toe geweest dat mijn man na 3 jaar stoppen na die week weer rookte als een ketter!
P.s: ben nu weer geestelijk gezond hoor, volledig op eigen houtje!! Haha! Clown

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:23

ja, ik heb er nog pilletjes voor gekregen.. Hoe heette die ook al weer? Cipramil? dacht ik.. Was ook geen echte anti-depressiva hoor

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:29

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:54

Tiessie schreef:
@urielle, dat zou ik dus ook niet doen die antidepressiva slikken.

Was ik ook niet van plan Haha! Mijn vriend is depressief en die slikt Seroxat. Sorry maar wat een rotzooi is DAT!
(Offtopic: een zogenaamd licht slaapmiddel heeft hier trouwens ook al geresulteert in spasmen en hallucinaties Bloos! )

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:21

Ik kreeg toen dus ook Seroxat en kan er soms echt nog om janken wat ik toen heb meegemaakt. Het heeft ervoor gezorgd dat ik nu dus wel vrij angstig ben voor medicijnen en dat ik dus ervaren heb wat paniekaanvallen zijn en nu dus ook weleens bang ben dat ik dat weer krijg(ik voel mijn grenzen nu eerder naderen dan toen ik die ervaring nog niet had) Al met al kl*te dus, ik wou dat ik het nooit had meegemaakt!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:04

Niet lachen, maar ik heb ooit eens gehoord dat er in bananen een soort serotonine zit, dus veel bananen eten zou ik zeggen! Haha!
Zelf heb ik Efexor geslikt en werd daar idd heel vlak van. Maar het heeft me toen wel geholpen om weer uit mijn depressie te komen. Helaas gaat het op dit moment weer wat minder.

kippie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:08

Hier heb ik wel eens van gehoord, maar dat is iemand die borderline heeft in combi met een serotine gebrek.. Wil wel even navragen voor je hoe dat zit..

Maarre need, volgens mij kan je dokter dit prima testen.. Lachen Dat is fijner dan jezelf ongerust maken...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:19

kippie17, dat gaat wel meer samen Knipoog

kippie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:28

Nashke schreef:
kippie17, dat gaat wel meer samen Knipoog

Daar ben ik volledig van op de hoogte. Heeft verder ook niks met borderline te maken en zeker niet met betrekking tot need. Was meer een informatiepunt..

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:30

Ik heb ook seroxat geslikt, en je moet er zeker niet zomaar aan beginnen..het wordt niet voor niets afgeraden voor jongeren, je kunt er suicidaal van worden. (zelf gelukkig nooit last van gehad, maar ben er ook het type niet voor.)

TS, als ik lees dat je wel snel huilbuien hebt denk ik dat je toch wel tegen het depressieve aanzit hoor. Misschien moet je toch eens met de dokter gaan praten daarover.
Ik denk zelf dat je bv een erfelijk serotonine gebrek kunt hebben, maar dat de verschijnselen van een depressie aangewakkerd kunnen worden door vervelende dingen die je gebeuren, waardoor je het niet meer ziet zitten.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:33

Wanneer je medicatie slikt als antidepressiva en last hebt van bijwerkingen, kan je ook een pilletje krijgen tegen de bijwerkingen. Kan zo even niet op de naam komen, zal wel even nadenken wat het ook alweer is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 18:48

Dwaalicht, ik denk ook dta je wel gelijk hebt. Bloos

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:47

Ik heb hele goede ervaringen met seroxat/paroxetine. Kan helaas niet meer zonder, maar mijn leven is er iig een stuk op vooruit gegaan!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:18

Mijn broer had borderline en had ook een te kort aan serotinine maar hij gebruikte geen medicijnen. Serotinine wordt toch ook wel het geluksstofje in je hersenen genoemd?

Ik heb ook pas gehoord dat bananen goed zijn voor een te kort aan serotinine!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:42

Klopt AnneOmie dat is een gelukshormoon, knap dat je broer geen medicijnen gebruikt.
Ik slik wel AD maar kan het niemand aanraden wat een bende is dat zeg. Dik worden, nachtzweten, trillen, suikerschommelingen, slaapproblemen, en dan geef ik maar een paar voorbeelden waar je echt niet op zit te wachten.