Zachte/harde lenzen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Zachte/harde lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 15:38

Wat is jullie ervaring met lenzen in combinatie met paardrijden? Waarom hebben jullie toen voor zachte/harde lenzen gekozen en zou je nu dezelfde keuze maken?
Volgende week krijg ik voor een maand zachte lenzen om het uit te proberen, maar ik ben benieuwt naar jullie ervaringen.

Anoniem

Re: Zachte/harde lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:49

Ik heb zachte lenzen en daar rijd ik ook mee paard, heb nog nooit ergens last van gehad Lachen
Ik heb voor zachte lenzen gekozen omdat ik aan die harde niet gewend raakte Knipoog

marly01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:51

ik heb ook zachte lenzen, en ik rij altijd met me lenzen, en het is altijd nog goed gegaan, af toe wel wat zand in me ogen, maar dat heb je anders ook wel. mijn ervaring is dus goed!!! ik heb er nog nooit last van gehad.

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:52

De opticien zei tegen mij dat het beter is zachte lenzen omdat daar minder vuil in blijft zitten ofzo ik met elke maand nieuwe zachte lenzen en ben tevrede!

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:53

Hier nog iemand met zachte lenze!. Heb er ook een bril bij maar heb daar nog nooit mee paardgereden. Zachte lenzen voel je in principe niet zitten en harde wel, daar moet je erg aan wennen (is mij verteld). Ik ben erg tevreden over zachte lenzen, ook voor het paardrijden. Succes ermee!!

IrissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:53

Ik heb zelf zachte lenzen. Mijn opticien zei dat naast een bril (die ik overigens nooit op heb) toch echt zachte lenzen nodig had in verband met stof, die je opvangt tijdens het rijden.
En bovendien zijn zachte lenzen per maand, harde per halfjaar, dus zit je langer met vieze lenzen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:14

Ik heb nu zachte lenzen. Echt ideaal!
Voorheen had ik harde lenzen. Pff wat een ramp zeg elk stofje wat er onder kon komen kwam er ook echt onder met het gevolg dat ik maar 1 keuze had stoppen, eraf en die verrekte lens goed doen.

Nee ik ben blij met me zachte lenzen Lachen

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:14

Ik heb zachte lenzen, inderdaad omdat je dan meestal minder last hebt van stofjes etc. Lachen

HouVanStefanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:16

heb ook zachte lenzen is echt goed hoor Gaaaap heb nooti last ervan en voel ze totaal niet iztten

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:19

Ik heb ook zachte lenzen en heb ze dan ook gewoon in met paarden.
Ik heb er echt nog nooit last van gehad.
En ik zou ook niet zo snel om willen stappen op harde lenzen omdat ik daar al zo veel klachten over gehoort heb.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:30

IrissJ schreef:
Ik heb zelf zachte lenzen. Mijn opticien zei dat naast een bril (die ik overigens nooit op heb) toch echt zachte lenzen nodig had in verband met stof, die je opvangt tijdens het rijden.
En bovendien zijn zachte lenzen per maand, harde per halfjaar, dus zit je langer met vieze lenzen.

Zachte lenzen zijn ook echt per halfjaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:32

hangt vd lens zelf af armaris.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:55

Ik heb zachte lenzen per maand..
En om het half jaar ga ik terug voor controle & nieuwe lenzen..

Dus zoals Nielsd zegt, zal het inderdaad wel aan de lens liggen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:09

Armaris schreef:
IrissJ schreef:

Zachte lenzen zijn ook echt per halfjaar!

Mijn zachte lenzen zijn per maand hoor. Lachen

En ik heb er ook goede ervaringen mee, als het regent hoef je niet meer je bril te poetsen, hij beslaat ind e winter niet etc. Lachen
Erg fijn dus. Ja

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 20:56

Ik heb zachte lenzen. Ik heb wel een tijdje harde geprobeerd, ivm oogontstekingen, maar dat was niks voor mij. Kon m'n ogen niet openhouden en zag wazig doordat ze teveel bewogen.
Nergens last van bij de paarden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:03

Ik heb ook zachte lenzen. Heb ook een tijdje harde lenzen gehad, maar daar had ik veel last van: snel last van een zandkorreltje etc. Zachte lenzen zijn top!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:36

Dat is raar.
Ik kan ze krijgen of voor een maand,of een halfjaar of zelfs een jaar!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:46

Ik heb ook zacht, maandlenzen.
Nooit ergens last van OK dan!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:54

Ik heb harde nu zo'n anderhalve week. Ben er nog niet echt aan gewend. Het is niet scherp allemaal en ik zit constant te knijpen met mn ogen. Maar misschien is dit omdat ik aardig veel cilinder heb, ik weet t niet. Ik wacht nog een paar dagen af en anders ga ik terug... Ik heb ze trouwens voor 2 jaar.. Nieuw soort lens

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:56

BIj mij heb ik ook lang het probleem gehad dat ze niet scherp waren Kit_for_ever! Nu nog steeds regelmatig eigenlijk..
Maar bij jou kan het idd ook komen door cilinder, die worden niet verwerkt in lenzen toch? (Niet in zachte althans)

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:00

in de zachte zit ie wel in hebben ze mij verteld. De harde niet. Had jij in het begin ook dat je je ogen gewoon niet open kon houden? de hele tijd zitten knijpen, misschien doe ik t ook wel omdat het dus niet scherp is ofsow, dat weet ik niet. En ik kan ook niet zo goed vertellen of dat het komt omdat ze droog zijn of door iets ander, t voelt maf iig...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:06

Ik heb dat omdat ik droge ogen heb van mezelf, ook om die reden heb ik voor zachte lenzen gekozen. 's Avonds heb ik ook erg last van droge ogen en moet ik eigenlijk een bril opzetten maar die heb ik dus niet op het moment...
Druppelen kan wel werken met speciale oogdruppels of gewoon met lenzenvloeistof (al werken de druppels vaak wat langer)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:32

Ik heb harde lenzen, geen keuze. Maar die van de oogarts.

Oogartsen in nederland zijn geen voorstanders van zachte lenzen.
Wennen is inderdaad vervelend, en als er een stofje achter komt pijnlijk. Maar inmiddels ben ik er wel behendig mee. En gek genoeg heb ik bij de paarden eigenlijk net zo weinig last van stofjes als 'normaal'. De ene keer knipper ik het zo weg, de andere keer moet hij er even uit en afhankelijk van de situatie in m'n mond, onder de kraan of in de vloeistof.

Zachte lenzen hebben een groter risico op infecties. Stof en vuiligheid onder de lens kan niet weggespoeld worden door het traanvocht, dus dat blijft zitten tot je ze er uithaald en schoonmaakt. Verder kunnen bacteriën e.d. makkelijker huisvesten op een zachte lens. Zeker als je een slechte schoonmaker bent, gelukkig heb je nu ook week en daglenzen.

Het voordeel en gelijk nadeel van harde lenzen is dat ze op je oog drijven. Er zit dus voor je gevoel (zeker als je ze begint te dragen) iets in je oog. Maar de functie van je oog blijft het doen. Er blijft traanvocht onder en over de lens spoelen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:47

Kelly_ann schreef:
En gek genoeg heb ik bij de paarden eigenlijk net zo weinig last van stofjes als 'normaal'.

Mijn ervaring is anders, daarom verlies ik er ook regelmatig eentje, baal er dan wel stevig van. Toch denk ik dat ik niet overga op zachte lenzen, want de hygiëne laat bij mij te wensen over Bloos .

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:54

Maar als je een lens verliest heb je mazzel met maand lenzen kan je alvast een nieuwe indoen, maar met jaar/2 jaars lenzen lijkt me dat niet ideaal

Ik heb zachte lenzen met cilinder Ja