PAP 4; Ruggeprik of algehele narcose bij ablatio?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kkkaren

PAP 4; Ruggeprik of algehele narcose bij ablatio?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 14:40

Ik heb vorige week vrijdag te horen gekregen dat ik PAP 4 had op mijn uitstrijkje.
Slecht nieuws dus, en ik ben erg geschrokken.

Gisteren ben ik in het ziekenhuis onderzocht en omdat ik zo bang was (2 x slechte ervaringen en veel pijn met inzetten en uithalen van Mirenaspiraal) en omdat het aangetaste gedeelte zo ver in mijn baarmoeder zit, is besloten om de ingreep operatief te doen. Ze gaan dan ook, op mijn verzoek, het spiraaltje eruit halen, omdat dat over een paar jaar toch operatief moest gebeuren, dan ben ik daar meteen vanaf.

Ahoewel ik voor de verandering nu wel een erg aardige gynaecoloog had, was de anesthetist minder communicatief vaardig. Hij legde weinig uit en ik moest kiezen tussen een ruggeprik en een algehele verdoving. Ik heb gekozen voor een ruggeprik, omdat ik ooit een documentaire heb gezien waarbij mensen verdoofd waren maar wel alles meemaakte tijdens de operatie, ook de pijn. Met een ruggeprik dacht ik, kan ik in ieder geval wat zeggen als het mis gaat. Nu hoor en lees ik weer allerlei nare verhalen over de nawerkingen van de ruggeprik en neig ik toch weer naar een algehele narcose. Het lijkt me ook wel lekker om gewoon weg te zijn en wakker te worden als alles achter de rug is.

Ik ben dus benieuwd naar ervaringen van anderen, m.n. vwb de keuze tussen de 2 verdovingen, ook als je ergens anders aan geopereerd bent.
Ik ben echt een angsthaas als het gaat om ziekenhuizen, na de vervelende ervaringen met het spiraal, maar ik vind het ook eng om te worden 'weggemaakt', en geen controle meer te hebben.

Na de operatie wordt door de patholoog-anatoom bekeken of de snijvlakken schoon zijn en hoe het aangetaste gedeelte er uit ziet. Als dat allemaal goed zit, blijf ik onder controle, zoniet, dan moet het nog een keer.

Ik zou ook graag ervaringen horen van mensen die deze uitslag en deze operatie hebben gehad en hoe dat verder is afgelopen (hoe zit het met pijn, zin in seks etc.?)

Tivoli

Re: PAP 4; Ruggeprik of algehele narcose bij ablatio?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:02

ik heb even getemt,dit hoort denk ik bij mensenwelzijn.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:05

Om antwoord te geven op één van je vragen;
ik heb destijds gekozen voor een algehele narcose.
Dit omdat het me erg eng leek 'bij' te zijn terwijl ze in je snijden of wat dan ook.Ik kan slecht tegen dat soort dingen en wil het niet zien.
De kans dat je nog wat voelt bij een algehele narcose is zó klein dat het te verwaarlozen is.Naar mijn insziens is een ruggenprik risicovoller dan een narcose.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:07

Ik had pap 3 en flauwgevallen bij onderzoek (bioptie) dus ook ik mocht kiezen en heb voor een ruggenprik gekozen.
Is mij goed bevallen vooraf medicatie gekregen zodat ik mij kon ontspannen en dat lukte heel goed.
Binnen een uur ben je weer op de been en zodra je geplast hebt mag je bijna naar huis.
Ik heb voor de ruggenprik gekozen oom bij te kunnen blijven.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:10

-> MW

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:10

Ik heb laatst een voetoperatie gehad.
Mocht ook kiezen tussen algehele narcose of een ruggeprik.
Heb uiteindelijk gekozen voor de ruggeprik omdat ik in mijn omgeving veel mensen hoorde die slechte ervaringen hadden met algehele narcose.

Het is me super bevallen. Het spuitje voel je amper. Eerlijk waar, het infuus plaatsen is 10x pijnlijker. Ook was ik erg snel weer ontdoofd. (binnen 1,5 uur na de operatie zat ik aangekleed en al te wachten tot ik naar huis mocht.)

Heb over algehele narcose verhalen gehoord dat men er nog weken ziek van kan zijn. Maar dit verschilt wel per persoon.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:16

Ik heb een maand of 4 geleden mijn koperen spiraaltje moeten verwijderen, en een mirena in laten zetten. Dit moest ook via een rugge prik, of algehele narcose. Hun hadden mijn aangeraden om een rugge prik te pakken. Mij maakte het niet uit want ik vond allebei heel eng. Ik kwam daar en toen prikte de door mijn ader in mijn hand heen. ( zijn erg moeilijk aan te prikken) dat deed echt pijn. De rugge prik viel hier echt bij in het niets. Ondanks dat dat ze me te veel verdoving hadden in gespoten zodat ik alleen maar mn hoofd kon bewegen, en ondanks dat mn bloeddruk (onder druk) te hoog was, en mijn hart slag te laag, dat ik dus heel erg ziek er van ben geworden, heb ik nou zo iets van, als ik de volgende keer mag kiezen, weer de ruggeprik. het heeft me 100% mee gevallen. Aan allebei zitten voor en nadelen, maar ik zou echt voor ee ruggeprik gaan. dan kan je mee maken wat ze doen. het enige nadeel is wel, dat ik op de dag van vandaag niet weet hoe mijn benen hebben gelegen!!

Dus ik zou gewoon voor de ruggeprik gaan!!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:21

Ik ben twee keer onder algehele narcose geweest. Bij de tweede operatie wilde de chirurg een ruggeprik, maar aangezien ik geen held ben met naalden, heb ik aangegeven dat ik helemaal onder zeil wilde.
Ik verschillende malen naalden in mijn slagader moeten hebben voor een verdoving of voor een meting van het zuurstofgehalte in mijn bloed en die zijn vreselijk naar. De uitvoerende probeert je wel gerust te stellen en zegt ontspannen mevrouw; nou dat lukt mij dus echt niet.

Ik vraag altijd wel of het infuus voor de narcose al op de zaal ingebracht kan worden, want dan ben je het meest zeker dat er een ervaren anesthesist hebt. Zij zijn meestal de beste prikkers.
Op de OK zelf tref je ook degene die minder ervaren zijn.

De eerste keer geen enkele last van de narcose gehad, wel de weken erna, de algemeen bekende bijverschijnselen van een narcose ervaren, verminderde concentratie, onzeker met autorijden en afstanden inschatten.
Deze operatie kon ook alleen maar m.b.v. algehele narcose.
De volgende ochtend at ik alweer gewoon brood, en 's middags deed ik alweer mee met de warme maaltijd.

De tweede operatie was in een ander ziekenhuis, ik ben daar hondsberoerd en ziek geweest van de narcose.
Achteraf gezien had ik toen waarschijnlijk toch beter voor de ruggeprik kunnen gaan. De meeste mensen hebben weinig last van een ruggeprik en van een ruggeprik heb je veel minder last van restverschijnselen.

Een buurvrouw van mij heeft 2x een ruggeprik gehad, is haar goed bevallen. Alleen is ze erg ziek geweest na de eerste omdat de plek waar de prik gegeven wordt, niet dicht wilde gaan. Bij haar lekte er vocht uit het ruggemerg weg.
Dit is een zeldzame uitwerking, de tweede keer waren de artsen erop voorbereid dus hebben ze meteen een drukverband aangelegd.

Verder kun je natuurlijk altijd om pilletje vragen waar je rustig van wordt. Willen ze je dit niet geven Valdispert werkt ook.
Als je het aandurft om voor de ruggeprik te gaan, deed ik dat, dan heb je waarschijnlijk toch het minste last van naweeën.
Overigens moet je bij een ruggeprik ook nuchter blijven, voor het geval dat je toch onder algehele narcose moet.

Over de PAP zelf kan ik je niets meer vertellen.
Ik ken overigens wel iemand bij wie ook iets is weggehaald n.a.v. een PAP uitslag. Ik weet niet meer exact wat zij had.

Zij moet jaarlijks een uitstrijkje laten doen, en met haar zin in seks zit het geloof ik wel goed, ze heeft in ieder geval wel de nodige minnaars of speelt de maitresse.
Echt veel pijn na de ingreep heeft zij niet gehad, wel wat een branderig gevoel.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:28

ik ben een half jaar geleden geopereerd aan mijn enkel, en toen kon ik ook kiezen tussen een ruggeprik of algehele narcose, maar de anesthesist raadde me sterk aan om een ruggeprik te nemen. Ik heb die dan ook gekozen en ik heb er totaal niks van gevoeld, maar was wel nog erg lang verdoofd daarna, hoorde achteraf dat ze de sterkste verdoving gegeven hebben die ze hadden, 6 uur later was ik op sommige plekken nog verdoofd Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:30

Ik heb een galblaasoperatie gehad, en had geen andere keuze dan algehele narcose. Ik heb best wel veel last gehad van de algehele narcose, had zeker een half jaar erg veel last van concentratieproblemen. Bij ruggeprik vind ik het altijd erg eng dat ze tussen je wervels moeten. Als ik de keus zou hebben zou ik idd helemaal onder zeil gaan, ik hoef die gesprekken in de OK niet mee te krijgen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:35

Ik ben btw ook doods bang voor naalden, maar dat zit tussen je oren, als je ze niet ziet, bij de ruggeprik valt het echt mee. Ik moet we zeggen dat ik ook wel ff een zere plek heb gehad waar ze gerpikt hebben

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:38

Ik ben wel eens onder algehele narcose geweest en wel eens een ruggenprik gehad. Ik vind dat je van een ruggenprik veel sneller herstelt. Aan beide zitten risico's. Van algehele narcose kun je goed ziek zijn en tot een half jaar tot een jaar moe zijn en hoofdpijn hebben.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 17:00

Nou, de twijfel wordt er zo niet minder op, maar dat had ik ook niet verwacht. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en aan beiden kleven dus voor- en nadelen, zowel tijdens de operatie als daarna.
Misschien dat het scheelt dat het een ingreep is die niet lang duurt, dat dan de nawerkingen van de narcose minder zijn. Vwb de voor- en nadelen tijdens ga ik toch richting algehele narcose omdat ik me ook wel snel in paniek zie raken daar.

Ik vind het wel een goede tip van Tienus63 om het infuus al op de zaal in te brengen. Vwb het prikken ben ik niet zo bang, maar ik weet dat ik erg slecht te prikken ben. Vaak lukt het niet om in mijn arm te prikken en moeten ze gaan 'graven' of in mijn hand prikken.

Ik zal blij zijn als het voorbij is..... Ziek

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:01

ik zou ook voor de ruggenprik kiezen. Je herstelt toch makkelijker dan van de algehele narcose. Volgens mij kan je ook vragen om een roesje als je niet 'bij' wilt zijn.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:02

Kkkaren schreef:
Nou, de twijfel wordt er zo niet minder op, maar dat had ik ook niet verwacht. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en aan beiden kleven dus voor- en nadelen, zowel tijdens de operatie als daarna.
Misschien dat het scheelt dat het een ingreep is die niet lang duurt, dat dan de nawerkingen van de narcose minder zijn. Vwb de voor- en nadelen tijdens ga ik toch richting algehele narcose omdat ik me ook wel snel in paniek zie raken daar.

Ik vind het wel een goede tip van Tienus63 om het infuus al op de zaal in te brengen. Vwb het prikken ben ik niet zo bang, maar ik weet dat ik erg slecht te prikken ben. Vaak lukt het niet om in mijn arm te prikken en moeten ze gaan 'graven' of in mijn hand prikken.

je krijg echt wel van te voren iets kalmerends hoor...

hihi ikke niet ik wou het helemaal bewust mee maken vind dat mooi Haha!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:32

Algehele narcose heb ik ook slechte ervaringen mee die hierboven genoemd waren. Welliswaar was het alleen om mijn amandelen te knippen, maar ik was ruim een uur tot 1.5 uur onder zeil. Toen ik wakker werd kon ik niets anders dan blijven liggen en niets doen puur en alleen van de hoofdpijn en misselijkheid.

Ruggeprik heb ik nog nooit gehad, maar nav ervaringen van mensen in mijn omgeving voel je er helemaal niets van als ze hem dus in 1x goed zetten.

Hoe een ruggeprik gaat:
http://proto4.thinkquest.nl/~lld094/fil ... geprik.htm
http://www.heup.info/infohoek/images/ruggenprik.jpg

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:46

ik ben vorige week geopereerd, heb oko gekozen voor de ruggen prik. i.p.v. narcose.
Het is mij heel erg goed bevallen, deed bij mij echt totaal geen pijn.. alleen heb ik een aantal dagen erna een erg beurse rug gehad, ze hadden een beetje scheef gezeten, maar de volgende x als ik weer kan kiezen kies ik er weer voor.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 08:15

@ Kkkaren;

Bedenk maar zo; bij een plaatselijke of gedeeltelijke verdoving kun je nog een beetje ouwehoeren met de artsen. Vaak krijg je dan ook nog uitleg.

En doen ze je pijn of is er anders iets wat je niet zint, dan kun je je mond nog open trekken.

Als ik een plaatselijke verdoving kan krijgen dan doe ik dat wel, maar ik zie mezelf niet ontspannen als ik een ruggeprik moet ondergaan.

Volgens mij krijg je zeker niet standaard een pilletje om rustig te worden, mijn ervaring is dat je er om moet vragen.
Ze willen je natuurlijk ook zo attent mogelijk hebben, zeker als de ingreep wordt uitgevoerd als je bij kennis bent.

Sommige ingrepen worden bij voorkeur uitgevoerd m.b.v. een plaatselijke verdoving of ruggeprik.

Verder hebben de artsen een voorkeur voor een ruggeprik t.o.v. algehele narcose omdat de belasting voor de patiënt meestal veel minder is, en sneller herstel van de patiënt.

Bij mijn ziekenhuis zijn ze niet scheutig met roesjes bij volwassenen, wat de reden daarvoor is weet ik eigenlijk niet.

Een ander nadeel van een algehele narcose is dat je lichaamstemperatuur behoorlijk kan dalen en als je pech hebt, lig je de hele middag te klappertanden na de ingreep.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 08:29

Ik heb met het weghalen van mijn baarmoeder ook een ruggeprik gehad.
Het voordeel vond ik dat ik niet misselijk of wat dan ook was na de operatie.
Ik lag met 3 andere dames op zaal die hetzelfde onder narcose hadden laten doen.
Zij waren echter veel langer niet aanspreekbaar, en misselijk dan ik was.

Je moet op de uitslaapkamer blijven tot je weer gevoel in je benen hebt.
Omdat ik het een nogal vreemde plek vond waar de dokter in zat te wroeten, heb ik een heel licht roesje gehad, echter zodra daarvan de naald uit je arm is ben je weer wakker.

Ik vond dat roesje wel erg prettig.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 08:55

Ik ga nooit voor een ruggeprik en wel omdat mijn oma dat ook had gedaan en daarna niet meer kon lopen, nu weet ik wel het gaat niet zo vaak fout,....maar bij mij zit de schrik er wel in.
Ach ja, van de 100 mensen zijn er tcoh altijd wel 50 voor en de andere helft tegen, blijft persoonlijk.

succes ermee !!

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:31

ik zou voor algehele narcose gaan!
Ben 2 x onder algehele narcose geweest en beide keren nergens last van gehad..
laatse x was maand of 3 geleden.. zat na anderhalf uur alweer aan de boterhammen en het ijs..
en kon de volgende dag naar huis.. heb echt nergens last van gehad..

als ik ook maar een beetje bij ben dan komen ze echt niet met een mes of iets dergelijks in de buurt.. Clown

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 12:39

Ik heb vandaag het ziekenhuis gebeld dat ik toch voor de algehele narcose ga. Dit voelt voor mij toch beter.
Ik ben gewoon te bang en zie mezelf echt niet rustig blijven wanneer ze in mij gaan snijden/branden (vooral daar... Clown ).

Meestal gaat alles goed, maar als het misgaat, lijken me de lange-termijngevolgen van een ruggeprik erger dan die van een narcose, iig minder lang. Ik heb 3 weken vrij 'gekregen' van mijn werk om bij te komen, met de mogelijkheid om dit nog te verlengen, dus dat stelt wel gerust.

Iedereen bedankt voor jullie reacties en verhalen!

Nou ik deze beslissing heb gemaakt, ben ik toch ook benieuwd naar ervaringen van anderen die zo'n soortgelijke operatie hebben gehad. Op internet/gezondheidsfora lees je eigenlijk alleen maar de erge horrorverhalen, en dat zegt me weinig.

Dus: had je nog lang pijn, hoe zat het met vloeien, zin in/ander gevoel met seks, hoe lang duurde het voor je weer kon paardrijden etc. ?
Mijn paard kan op zich wel even een paar weekjes stilstaan, daar wordt ie niet raar van, hij staat ook de hele dag op de wei, maar ik heb toch iemand gevraagd om hem een paar keer te rijden, ook voor de aandacht.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:06

Kkkaren schreef:

Juist op de ok werken mensen die ervaren zijn met infuusprikken, op zaal moet je net geluk hebben dat ze niet een co-assistent sturen die nog moet oefenen met prikken. Verpleegkundigen prikken nooit zelf het infuus (heb ik nog nooit zien gebeuren!) Ik zou zelf ook een ruggeprik aanraden, daar heb je de minste complicaties bij en herstel je sneller van. Mijn ruggeprik is iig erg goed bevallen, ik was toen 15 en heb echt nergens last van gehad. Op de ok krijg je niets te zien, er wordt een scherm voor je gemaakt. Dit ook uit hygiënisch aspect. Je kunt altijd om het zogenoemde 'roesje' vragen en misschien kun je in jouw ziekenhuis wel muziek luisteren of evt zelf een discman meenemen. Dan hoef je ook niets te horen. Veel succes!!

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:16

Je kunt met de ruggenprik ook kiezen voor een roesje. Dit is niet zo heftig als een narcose, maar je krijgt dan ook niks mee.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:20

ik heb erover gesproken met een arts toen ik geopereerd zou worden.
ik was ook heel bang om 'weg' te zijn, of alles nog kunnen voelen maar niet kunnen bewegen.

na een goed gesprek heb ik wel gekozen voor algehele narcose. ze werkt er al zeven jaar, die arts, en heeft nog nooit meegemaakt dat mensen alles nog konden voelen.

ik vond het achteraf ook heel fijn dat ik helemaal weg was, omdat het toch een beetje vreemd is om alles te kunnen meemaken als ze gaan snijden en zo. dan zou ik toch van mijn stokje gaan Lachen

ze geven je een kalmeringspilletje van te voren. daar ga je een beetje sloom van worden. heel grappig eigenlijk.
dan geven ze door een infuus je narcosespul, nou, je weet niks meer. ik viel meteen weg. ik was aan het kletsen over paarden en hupsa, foetsie was ik. en ik werd weer wakker met een liedje in mijn hoofd, heel leuk.
door de morfine as ik een beetje aan het spacen, maar het was niet pijnlijk. pijn komt pas als het is uitgewerkt Lachen

je mag je altijd pbén!!!