last van knie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maryanne

last van knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 13:05

Zoals de titel al zegt, ik heb al ruim een jaar last van mijn knie na het paardrijden. Ik heb eens aan mijn instructrice gevraagd of zij wist wat het kon zijn, of mijn beugels misschien te kort/lang waren of mijn zit niet goed. Maar dit alles was wel goed zei ze. Op de manege rijd ik op verschillende paarden, en bij elk paard heb ik er last van. En als we gaan springen doet het af en toe zelfs zo zeer dat ik gewoon niet mee kan doen..
De laatste tijd rijd ik met een knieband, voor wat versteveging. Dit helpt wel een beetje, maar als ik dan weer naast het paard sta doet het weer erg veel pijn..
Ik ben een half jaar geleden ermee langs de dokter geweest, maar die kon niets vinden.

Zijn er meer mensen die dit hebben? En heeft iemand misschien tips?

Mikkie

Re: last van knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:09

Ik heb dit ook, maar niet alleen bij paardrijden. Ook als ik bijvoorbeeld lange wandelingen maak en mijn knie veel belast. Wat bij mij het probleem is, is dat de onderkant van mijn knieschijf niet helemaal glad is, waardoor deze gaat irriteren op het moment van (flinke) belasting.
Als het zo'n pijn blijft doen, dan zou ik toch nog maar een keer naar de huisarts gaan en een doorverwijzing vragen voor het ziekenhuis. Ik weet niet hoe oud je nu bent, maar mij werd in eerste instantie verteld dat ik er wel overheen zou groeien. Helaas is dit niet het geval.

edit: wat me trouwens net nog invalt is dat een knieband voor mij absoluut geen optie is, omdat die druk uitoefend op de knieschijf en klachten daardoor juist toenemen. Ik heb zefs ooit in het ziekenhuis speciaal een "bandage" laten aanmeten, maar dat was ook zonder succes.
Laatst bijgewerkt door Mikkie op 29-09-06 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:14

Advies van mijn orthopeet en fysio: nooit een knieband dragen! Je kunt beter spieroefeningen doen of bijvoorbeeld een mri laten maken.. want als je een knieband draagt, ga je je spieren ontlasten en worden ze lui.. en als je hem dan heel veel draagt kun je bijna niet meer zonder knieband. Ik gebruikte m eerst ook, maar met fysio is het over gegaan. (en operatie, maar dat was voor iets anders :p)

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:17

hier zijn speciale gpg stijdbegels voor gemaakt die je helpen de rug van het paard te ontlasten , je knieen te ontlesten en je eigen rug te ontlesten ... ik had deze maar ik heb nog iets anders aan mijn knieen :'( waardoor ik deze stijgbeugels niet kon houden

dus nu zijn ze te koop en normaalgezien word de handel vandaag af gesltoten met een meisje hier van bokt

Maryanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 15:19

Bedankt voor je reactie Mikkie Lachen

Wat doe jij als je veel last hebt van je knie? Laat je het gewoon zo, of heb je er ook iets op gevonden?
En ik ben 15 jaar

@ Mariannedeb: Ik vermoede zoiets inderdaad al. Ik ben even gaan zoeken naar wat oefeningen, maar kon niet echt goede vinden. Ik denk dat ik toch nog maar een keer langs de huisarts ga! Bedankt voor je reactie!

@ Flippieh: Dat is een goede tip! Kun je die beugels gewoon kopen bij Divoza ofzo? Ga daar maar eens naar zoeken. Nu heb ik nog geen eigen paardje, en kan dus niet bij de manege die beugels telkens verwisselen Knipoog Maar over een half jaartje heb ik wel een eigen paardje en dan is zoiets wel erg handig!
Jammer dat ik net te laat ben Knipoog Maar ik ga even opzoek!

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:19

ik heb hier ook last van.
bij mij is het gekomen doordat ik met snowboarden Clown mijn knie verdraaid heb. ik heb er tijdens het rijden ook alleen last van als ik de veel ligtrij.
als ik er tijdens het rijden last van krijg ga ik altijd even stappen en doe ik mijn voet uit de beugel. dan gaat het wel weer. rechte beugelblokjes helpen ook!
ik ben er nog nooit voor naar de dokter geweest, het zit ook wel een beetje in de famillie. pa, tante, oma, ga zo maar door!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:20

ik heb het wel gehad, maar nu niet meer, kwam bij mij ook vanwege de knieschijf.
op aanraden van m'n huisarts moest ik veel gaan fietsen om zo de banden rond de knie sterker te maken,en nu heb ik er geen last meer van

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:48

Ik heb ook al jaren last van mijn knieën. Ondertussen weet ik wel wat ik er wel en niet mee kan doen maar af en toe belast ik ze toch nog te veel.
Ik heb voor het rijden ook GPG beugels en vind ze ideaal. Verwissel ze ook vaak als ik een ander paard rijd, gewoon met beugelriem en al.
Ze zijn wel prijzig, rond de 130 euro, dus zou als ik jou was zeker kijken of je ze 2ehands kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:50

Ik had last van mijn knie (en kuit) door een beperking in mijn voet na een gekneusde enkel. Dus ik zou toch eens naar de fysio gaan. En ik heb die dure beugels.

danie_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:54

ik heb het ook ik heb een ongeluk gehad met voetbal..
maar ik heb iets aan mijn knieschijf.. ga naar het ziekenhuis en alat je daar grondig onderzoeken ze kwamen er bij mij ook pas na een half jar achter!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:03

Maryanne schreef:
Bedankt voor je reactie Mikkie Lachen

Wat doe jij als je veel last hebt van je knie? Laat je het gewoon zo, of heb je er ook iets op gevonden?
En ik ben 15 jaar

Als je 15 bent zou het erg goed kunnen dat je er over heen groeit. Knieklachten schijnen veel voor te komen bij meisjes in de pubertijd (en er net na) omdat dan het bekken in de regel breder wordt en dus niet meer "evenwijdig" op de knieen staat. Of althans de hoek veranderd. Ik weet niet of ik het helemaal goed uitleg, maar het komt er iig op neer.

Ik laat het nu maar even zo. Eigenlijk zou ik weer een keer terug moeten naar de huisarts, maar om eerlijk te zijn heb ik even geen in om weer een ellenlang traject in te gaan. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar niks lijkt echt te helpen. Ik moet wel zeggen (en dat had ik echt niet verwacht) dat het minder wordt nu ik ga spinnen. Met mijn eigenwijze kop heb ik een keer een proefles gedaan en dat bevalt echt uitstekend.

Ik kan je troosten wat betreft de GPG beugels. Ik heb ze extra voor mijn knieen aangeschaft en ook dit werkt voor mij in ieder geval niet.

Ik ga me er, denk ik, maar gewoon bij neerleggen dat mijn knieen mijn zwakke plek zijn. So be it.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:30

als je last hebt van je knie moeten je bovenbenen een stuk van het werk van de knieën overnemen. en dat doe je dus door je bovenbenen te versterken. ik heb van mijn kinesist een erg goeie oefening meegekregen.

je moet gaan liggen op de grond. dan plooi je je benen 90°. het been met de slechte knie moet je strekken en op en neer bewegen. van net boven de grond tot op gelijke hoogte met je andere knie. dit doe je 9 keer en de 10e keer laat je je been 10 sec hangen op hoogte van je andere knie. je begint met 5 reeksen van 10, 2 keer per dag, tot je aan 10 reeksen van 10 zit. en dan hang je 0.5 kilo aan je been en terug tot 100 en zo tot je aan 2 kilo bent.

maar het is inderdaad zo dat als je groeit je last hebt van je knieën.
maar als ik jou was zou ik het toch maar is goed laten checken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:56

wat ook helpt is een tijdje met langere beugels rijden. vooral korte beugels ( veel druk op de knie) en springen belast de boel flink,dus dan is het logisch dat je er sneller last van krijgt.
Ikzelf heb een knie afwijking waarbij de pees langzaam van het bot scheurt,maar zolang ik bepaalde maatregelingen neem, heb ik nooit ergens meer last van.
wie weet helpt het bij jou ook Lachen

Maryanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 13:29

Bedankt voor alle reacties Haha! Hier kan ik zeker wat mee!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:27

ga op een stoel zitten en doe je onderbeen 10 keer omhoog en omlaag. en dan de andere kant. dat 3 keeer per dag. dan train je de juiste spieren.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:27

je kunt ook bijvoorbeeld omhoog doen je been, en dan als hij boven is een rondje draaien en dan weer laten zakken. zelfde freqeuntie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:28

--> MW

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:40

Ik zou als ik jou was even langs de podotherapeut. Een knieband zowiezo niet om doen hierdoor maak je het probleem alleen maar ergerder, omdat je spieren op die manier niet de mogelijkheid krijgen sterker te worden.

Een podotherapeut heeft mij erg geholpen. Ik heb nu zooltjes waardoor ik recht sta. Ook kan hij mij rechtstellen zegmaar en heeft daardoor voor gezorgt dat ik geen last meer heb van m'n knie, rug en enkel. Het is erg vaag maar het werkt dus wel!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:43

ik zou langs de fysio gaan!! Die oefening die hierboven wordt beschreven is erg nuttig, maar als je spierfuncties niet goed zijn (en je hem dus verkeerd uitvoert) maak je het alleen maar erger. Als ik het zo lees heb jij last van RPCP (retro patellaire chondro pathie), ookwel, geïrriteerde achterkant van de knieschijf. Dat heb ik ook. Ik ben via de huisarts naar een reumatoloog doorverwezen en die heeft toen gezegd dat ik mijn dijbeenspieren sterker moest maken, maar aangezien mijn spierfuncties niet goed waren trainde ik de verkeerde spieren (je hebt er meer dan je denkt in je dijbeen) gelukkig heeft een fysiotherapeute bij mijn fitnesscentrum dit opgemerkt en me doorverwezen naar de fysio. Daar ben ik aan het werk gegaan met de spierfuncties en heb dus echt mijn hele stand en beweging aan moeten passen. Het gaat nu een stuk beter en het gaat helemaal goed komen. Mijn advies dus: ga langs de fyios en laat hun kijken wat het probleem is. Je hoeft natuurlijk niet perse RPCP te hebben, maar als dat wel zo is, kun je met je verkeerde spiergebruik oefeningen heel erg averechts laten werken... Ik kan je vanaf hier niet zien en dus ook niet vertellen of je daar last van hebt en ik ben ook geen fysiotherapeute, maar in mijn lange "knieloopbaan" ben ik er aardig wat over te weten gekomen. Heel veel succes ermee, vertel je ons nog wat eruit is gekomen?

PS Je kan eens op deze site kijken en kijken of je klachten overeen komen... Een knieband zou ik ook zoveel mogelijk afraden. http://www.fysiotherapiespijkenisse.nl/ ... /rpcp.html

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:45

hammie schreef:
Ik zou als ik jou was even langs de podotherapeut. Een knieband zowiezo niet om doen hierdoor maak je het probleem alleen maar ergerder, omdat je spieren op die manier niet de mogelijkheid krijgen sterker te worden.

Een podotherapeut heeft mij erg geholpen. Ik heb nu zooltjes waardoor ik recht sta. Ook kan hij mij rechtstellen zegmaar en heeft daardoor voor gezorgt dat ik geen last meer heb van m'n knie, rug en enkel. Het is erg vaag maar het werkt dus wel!

Dit is niet vaag hoor! Zooltjes kunnen je helpen je voeten recht te zetten en zodoende je knieschijf op zijn plaats te krijgen en de rest van je lichaam recht te stellen.

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:45

heb ik ook last van, echt erg gewoon!
alleen niet echt bij het paard rijden, als ik bijv ren ofzo schie het er heel erg vaak ik, en vooral met Taveltennisen heb ik er last van, met trainingen draag ik wel altijd een Knieband, heb ik echt steun aan, maar ga daar ook maar eesn me ophouden nu ik jullie reacties lees.
wat soms ook helpt bij mij is rek en strek oefeningen.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:48

ik heb er ook last van ook als ik slaap op mn buik dan weet ik niet hoe ik hem neer moet leggen....het is wel een tijd minder gworden maar komt nu weer terug pff hee lirritant....mijn dokter dacht dat mijn knieschijf op een 1 of andere manier te veel naar binnen stond hij had het nog nooit gezien zei die..hmmm dus tijdje later hij ging opzoek wat het kon zijn...en moest toch maar foto s laten maken...ik gedaan en hij zou mij bellen met de uitslag...nou noooit meer wat van mn dokter gehoord...! En als ik bel dan zijn ze in gesprek...het is dat het toen wat minder werd en heb het laten gaan maar nu kotmt het toch weer terug .....knieband daar word je knie alleen maar zwakker van..zou ik ook niet doen...zou ook maar foto tje laten maken maar dan wel bij een dokter die wat van zich laat horen haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:50

Ik heb het ook. Is eigelijk niet zo raar, paardrijden is heel belastend voor je knieen omdat je knieen als schokdempers werken.
Daarom heb ik nu verende beugels, eerst gpg beugels, nu flexrides (endurancebeugels) Die rijden echt heerlijk.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:52

Ik had het een tijd geleden ook heel erg, maar vooral daarna was het nog erger. Ik ben naar de huisarts gegaan en hij zei dat ik een 'jumpers knee' a.k.a. springersknie heb. Zit een botje in m'n knie die tegen mijn pees aandrukt als het ware. Ik heb hier ook een bandje voor gekregen en dit helpt juist heel goed.

Ik heb trouwens gewone beugels gehouden.
Ik hoop dat je een oplossing vindt, want rijden met pijn is geen pretje!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:55

Cantheon schreef:
hammie schreef:

Dit is niet vaag hoor! Zooltjes kunnen je helpen je voeten recht te zetten en zodoende je knieschijf op zijn plaats te krijgen en de rest van je lichaam recht te stellen.

Die zooltjes zijn niet vaag, maar hij gaat ook met een soort laser lichtje en crempjes bezig om blokades in het lichaam op te heffen zodat je lichaam in evenwicht en balans komt. Dit doet hij door aan je lichaam vragen te stellen. Hoe en wat snap ik niet maar het werkt echt! Dat is dus het vage wat ik er mee bedoel Lachen

Vandaar dat ik dat ook aan de TS voorstel, want een fysio geeft je oefeningen mee, maar deze persoon luistert dus meer naar je lichaam.