Astma en paardrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:59

Ik open dit topic om misschien ideen te kunnen uitwisselen m.b.t. astma en paardrijden.

Zelf heb ik al van jongs af aan astma, waar ik ook medicijnen voor krijg.

Met het paardrijden gaat dat op zich nog goed, omdat je met rijden/trainen je eigen tempo kan bepalen.
Behalve als ik op een wedstrijd 2 proeven achter elkaar rij. Ik ben dan erg geconcentreerd, en `vergeet` gewoon op tijd adem te halen. (In de L2 ging het nog wel goed, daar mag je nog stukjes lichtrijden.)

Wie heeft de gouden tip?

Ninla_

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:09

Ik heb eigelijk geen flauw idee hoe mijn ademhaling is tijdens het rijden Clown

Heb ook astma vanaf mijn 3e jaar. Zit ook elke dag standaard aan medicijnen, Salbutamol, en Pulmicort.

Ben er wel al een heel stuk over heen gegroeid.

*klopt af.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:13

Ik heb ook astma Ja!
Als ik me echt teveel inspan, krijg ik er last van en als ik ziek ben/aan het worden ben, dan kan het lastig zijn. Dan moet ik gewoon maar wat rustiger aan doen. Een echte tip heb ik niet .

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 17:14

Ik heb altijd Ventolin bij me, als ik het benauwd krijg gaat het meestal wel snel weer over. Zonder dat ding ga ik nergens heen. Er zit ook altijd 1 in mn paardrijjas.

Thuis gebruik ik ook Seretide.

Ik heb eigenlijk ook alleen last van benauwdheid als ik me in moet spannen.
En zoals Urselin zegt, als je ziek aan het worden bent

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:46

Ik heb Bricanyl en Symbicort, voorheen had ik Pulmicort i.p.v. Symbicort. Die overgangsperiode was zwaar Scheve mond, ik was om de week ziek/verkouden.
Sinds ik symbicort hebt, is mijn longfunctie wel ontzettend verbeterd, ik geloof dat het zo'n 16% gestegen is (van 62% naar 78 Ziek. ,

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 13:15

Ik heb trouwens in maneges meer last dan gewoon op buitenwedstrijden.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:18

Hai, ik heb zelf geen astma maar voor mijn studie (fysiotherapie) doen wij nu een project, astma en bewegen, om astma patienten meer het aan het bewegen te krijgen, nou is paardrijden natuuurlijk een lastig probleem ivm veel prikkels en ik denk dat je van geluk mag spreken als je gewoon normaal kan rijden!
Maar even offtopic, doen julllie ook nog andere sporten hiernaast? En zo ja welke en wat bevalt het beste?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:25

Ik heb m'n inhalator altjd bij me en als ik echt een aanval voel aankomen is het jammer maar volgende keer beter, ik heb eerder last bij binnenwedstrijden, wat helpt is je conditie verbeteren dmv bv hardlopen, fietsen, fitness dan wordt je longinhoud groter en heb je minder last van je astma

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 13:26

Ik heb wel earobics (of hoe je dat ook schrijft) gedaan, en steps, maar daar lag het tempo te hoog, ik had dan te weinig lucht om met de groep mee te kunnen doen. Bloos

Ook een tijdje gewoon fitness gedaan, en dan vooral fietsen, roeien en lopen. Dat ging wel goed.

Maar ik vond de sportschool eigenlijk te duur voor een uurtje fietsen, vandaar dat ik nu wel gewoon ga wandelen / fietsen oid.

Ik zal ook nog eens aan de huisarts vragen of logopedie ook kan helpen, met ademhalingsoefeningen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:27

Ik heb ook astma, maar gelukkig niet zoveel last van op dit moment. Als ik er veel last van heb kan ik wel rijden, maar zorg ik gewoon voor veel stap pauzes. Ik rijd ook altijd buiten, dat helpt ook. Al snap ik dat dat niet voor iedereen mogelijk is. Ik vergeet inderdaad ook vaak te ademen, heel stom is dat. Ik heb ook aerobics gedaan, voor mij lag het tempo ook te hoog. Verder doe ik ook wel eens aquarobic, maar ik kan niet zo goed tegen chloor, dus dat is ook niet zo vaak.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:29

zwemmen is wel fijn maar geen succes, als er iemand in je buurt is die flink verkouden is , weet ik zeker dat ik het binnen een paar dagen ook heb, omdat door de astma mijn weerstand niet heel erg goed is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:00

Ik heb het ook, maar ben er redelijk overheen gegroeid gelukkig. Gebruik nog wel medicijnen als ik aanvallen heb, maar daar is ook alles mee gezegd. Wel wisselingen van het weer.
Merk het nu met rijden behoorlijk goed. Heb een paard waar ik hard op moet werken (als mijn instructrice er 20 minuten aan heeft gereden dan moet ze gaan zitten omdat ze bijna flauwvalt, dus dat zegt genoeg Knipoog) en dat kost veel energie...
Ben nu sinds 2 weken met fitness begonnen erbij, om een conditie extra op te bouwen. In principe is mijn conditie goed (2 minuten van 170 naar 145 hartslag), maar hoop dat dit beetje werkt met rijden.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 00:47

Ik heb ook astma en ik rij ook gewoon paard

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 01:51

ik ben asmatisch, en geloof t of niet, ik sprint, ik rijd paard, ik zwem, ik skate, ik voetbal etc. uiteraard voorzichtig, vooral met sprint heb ik t weleens moeilijk, heb daarom me medicijn bij me, maar voor iemand met astma heb ik een zeer goede conditie Ja

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:20

Nibbit schreef:
Ik heb altijd Ventolin bij me, als ik het benauwd krijg gaat het meestal wel snel weer over. Zonder dat ding ga ik nergens heen. Er zit ook altijd 1 in mn paardrijjas.

Thuis gebruik ik ook Seretide.

Ik heb eigenlijk ook alleen last van benauwdheid als ik me in moet spannen.
En zoals Urselin zegt, als je ziek aan het worden bent

Ik gebruik precies dezefde middelen als jij.. ventolin en seretide!! Ik heb er zelf in de trainingen ook geen last van maar na de 2e proef op concour ben ik echt kapot!! Het is gewoon echt heeeeeel lastig!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:41

ik heb ventolin en seretide gehad. Seretide is toch zo'n paars pompje? DAt vond ik niet fijn werken. Heb nu salbutamol

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:50

ja idd zo'n paarse discus...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:58

Ik heb geen astma (althans, dat denk ik, ben er nog nooit voor naar de dokter geweest) Maar als ik me heel erg inspan, heel gestrest ben of heel erg schrik begin ik spontaan te hyperventileren. Als ik heel druk aan het rijden ben kan ik het ook heel moeilijkonder controle houden.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:05

sinds mijn geboorte heb ik ook astma. Op dit moment gaat het zo goed dat ik niet meer iedere dag medicijnen hoef te gebruiken. Wel heb ik op stal voor de zekerheid pulmicort liggen mocht ik het benauwd krijgen. Met rijden heb ik er geen moeite mee en op wedstrijden ook niet. Rijd met twee paarden wedstrijd dus rijd ook vier proeven en dat gaat met me astma erg goed. Wel moet ik heel erg uitkijken met stof, als een bak te stoffig is kan ik er beter niet in gaan rijden, dan krijg ik het benauwd.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:16

Heb ook astma...heb er ook medicijnen voor maar als ik rij heb ik nergens last van.
Alleen als ik lang ren krijg ik steken en word ik heel benauwd, word dan licht in m,n hoofd.
ben wel 1 keer heel hard op m,n buik gevallen, toen heb ik veel last gehad kon gewoon paar seconden even niet praten of normaal ademhalen.

Ik denk dat je niet echt een goude tip kunt hebben voor paardrijden en astma, je hebt het of je hebt het niet je meot er gewoon rekening mee houden. Misschien gewoon als je benauwd word meteen stoppen en gaan stappen om even op adem te komen.

Suc6 Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:49

Ik gebruik seretide en dat werkt goed

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:12

Ik nam als ik er last van had altijd mijn ventolin pufje, dan was het ook zo weer over.
Verder zat ik aan de Flixotide en de Serevent (groene en rood/oranje schijf)

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:16

Ik gebruik zelf singulair / seretide / aerius en Flixonase
Maar vlak voordat ik de ring in ga, neem ik 2 pufjes ventolin en het is dan net dope echt een zuurstof boost en kan het dan goed volhouden.
Als ik verkouden begin te worden en ik weer vreselijk benauwd word ga ik niet starten, want dat trek ik niet, dat doet echt pijn dan.
Krijgen jullie trouwens ook regelmatig longontsteking zonder dat je echt met 40 graden koorts op bed ligt?
Ik heb dan meestal 38 graden en ben dan wel heel benauwd en zweterig en krijg dan altijd prednison.
Voel me dan echt remie (alleen op de wereld en erg moedeloos), nog meer die dit hebben?
Laatst bijgewerkt door olafj op 28-09-06 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:26

Ik had astma. Ik ben er overheen gegroeid.
Ik was ook allergisch voor paarden, tot ongeveer mijn twaalfde jaar.
Begon al met rijden toen ik 4/5 was, en ik ben er nu eindelijk vanaf!
Dus, ook gewoon overheen gegroeid Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:31

@ mistral:
ik heb hetzelfde, elk jaar wel een of 2 keer, inderdaad longontsteking met 1 of 2 dagen echt koorts en dan een tijd alleen verhoging wat je zegt, ik ben helaas expert geworden in antibiotica ed door dit gedoe, maar ik probeer altijd te blijven rijden, wel heel rustig hoor en niet langer als een half uur, maar ik wil niet dat die klote astma bepaalt wat ik wel en niet kan doen Haha!