Door je enkel gaan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xXLiekeXx

Door je enkel gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 20:03

Hallo,
Ik ga echt heel vaak door mijn enkel heen, bijna elke keer dat ik ren dus zo ongeveer 2 maal per dag.
Ik ren dan meestal ook door en trek me er niks van aan, ben geen mietje.
Maar kan het iets ernstigs zijn?

Faelivrin

Re: Door je enkel gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:44

Lijkt me niet volkomen gezond dat je elke keer als je rent door je enkel gaat.
Maar wat het dan wel kan zijn? Iets met je gewricht ofzo gok ik. Lachen

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:48

Heb het veel gehoort bij ruiters, ik heb het ook, dokter rijd paard die zei dta het komt omdat je als ruiter je enkelbanden wat oprekt doordat je je hakken naar beneden hebt, en omdat je je enkels gewoon ontspannen moet laten hangen schijnt het ook allemaal wat losser te worden. Geen idee wat er van waar is Clown

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:54

er is natuurlijk wel een verschil tussen door je enkle gaan en door je enkel gaan he.....

ik ging vroeger regelmatig door mijn enkel en dan kon ik dus ook echt gewoon 2 uur niet lopen.... maar gelukkig gaat het nu al een paar jaar beter...

ik ben gestopt met judo, omdat mijn leraar het te gevraalijk en te risico vol vond... ging namelijk vaak door mijn enkel, ene keer ernstiger als de andere keer...

mijn judo leraar adviseerde mij om goede stevige schoenen te dragen die ook je enkels ondersteunen, dus schoenen die wat hoger zijn zeg maar...
geen hoge hakken dragen en met gym en dat soort dingen een enkelband dragen. maar, ook regelmatig op blote voeten lopen zonder schoen of enkelband, anders wordne je enkelbanden lui zeg maar....

bij mij heeft het geholpen, succes ermee iig!

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 21:01

Dankje,
Ik rij niet veel dus aan het rijden kan het niet liggen (let ook niet veel op mijn houding)
En misschien een enkelband een optie.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:20

Het kan best zijn dat je wat enkelbanden al kwijt bent (gescheurd hebt in het verleden). Dit geeft eigenlijk als enige probleem dat je enkel minder stabiel is en dat je er daardoor dus eerder door heen gaat.
Kijk wel uit hoor, want als je banden inderdaad gescheurd zijn dan komt de stabilisatie van je enkel des te meer aan op je pezen. Die moet je niet over belasten natuurlijk.

Maar dit is hypothetisch. Ik kan er vanaf hier natuurlijk niet in kijken Knipoog

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 09:07

Qimm schreef:
Het kan best zijn dat je wat enkelbanden al kwijt bent (gescheurd hebt in het verleden). Dit geeft eigenlijk als enige probleem dat je enkel minder stabiel is en dat je er daardoor dus eerder door heen gaat.
Kijk wel uit hoor, want als je banden inderdaad gescheurd zijn dan komt de stabilisatie van je enkel des te meer aan op je pezen. Die moet je niet over belasten natuurlijk.

Maar dit is hypothetisch. Ik kan er vanaf hier natuurlijk niet in kijken Knipoog

Ik heb mijn enkenlbanden nog nooit gescheurd, dat ik weet in ieder geval..

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 11:08

Ik zou toch even langs de dokter of de fysio gaan, als je banden opgerekt zijn (wat ik denk bij jou klacht), blijf je er doorheen zakken. Tot het op een gegeven moment misgaat en ze wél scheuren (met misschien nog wel ergere dingen Knipoog ). Dan ben je verder van huis.
Een fysiotherapeut, en misschien ook de dokter wel, kan jou adviseren wat je het beste kan doen, rust houden, oefeningen, een tape misschien.
Succes Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 11:18

idd zit er een verschil in doorheen gaan een doorheen gaan. ik ging vroeger zo eens per maand door mn enkele en was dan echt 3 dagen uitgeschakeld omdat het zó dik was en pijn deed. ik heb toen ( na de ..denk.. 15e keer verband,rust en soms ziekenhuisomdat mn banden weer écht verrekt waren) 2x 6 weken in de tape gezeten en dat heeft echt wonderen gedaan..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:06

DePeperd schreef:
Qimm schreef:

Ik heb mijn enkenlbanden nog nooit gescheurd, dat ik weet in ieder geval..

Meestal merk je dat je enkel een paar dagen goed pijn doet nadat je er door bent gegaan. Maar het kan ook zijn dat je enkelbanden te veel zijn opgerekt.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 14:26

DePeperd schreef:
Hallo, Ik ren dan meestal ook door en trek me er niks van aan, ben geen mietje.
Clown

Ik ben ook heel vaak door mijn enkel gegaan, vaak ging het 'net' goed, maar ik heb er ook al zeker een keer of tien door op mijn krukken gelopen. Twee keer heb ik mijn enkelbanden echt gescheurd en dat is helemáál vervelend, toen heb ik zeker vier weken mijn voet niet eens op de grond gekregen.
Het is wel belangrijk het weer te belasten, niet altijd steunsokken of verband blijven dragen, omdat je dan zeker je banden niet weer sterker krijgt. Het blijft lastig (en pijnlijk!)

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 16:23

Ik ga niet elke dag door m'n enkel, maar wel vaak. Nagelbijten / Gniffelen En soms doet het ook echt pijn. Is niet zo fijn, maarja. Ik probeer dan altijd gewoon door de te gaan. En dan is het in een dag weer over. Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 16:29

Ik heb hetzelfde probleem. Met fysio kan je het heel veel versterken en steunzolen kunnen ook helpen om je voet in een betere stand te krijgen waardoor je minder vaak er doorheen gaat. Als je enkels echt hopeloos zijn kunnen je banden zelfs operatief ingekort worden.

Ik weet niet wat voor schoenen je draagt, maar ik zou iig niet voor de goedkope schoenenreus schoenen gaan als ik jou was. Ik heb zelf ook veel minder klachten nu ik eindelijk een keer goeie schoenen heb gekocht (oehoeh, wat zitten die wolky's heeeeerlijk!)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 16:30

Overigens, de tijd die het kost voor banden om zich te herstellen is meen ik een half jaar. Dus het is denk ik wel verstandig om er snel bij te zijn, want anders ben je er nog wel een tijdje zoet mee.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 17:54

odetteke schreef:
Ik heb hetzelfde probleem. Met fysio kan je het heel veel versterken en steunzolen kunnen ook helpen om je voet in een betere stand te krijgen waardoor je minder vaak er doorheen gaat. Als je enkels echt hopeloos zijn kunnen je banden zelfs operatief ingekort worden.

Ik weet niet wat voor schoenen je draagt, maar ik zou iig niet voor de goedkope schoenenreus schoenen gaan als ik jou was. Ik heb zelf ook veel minder klachten nu ik eindelijk een keer goeie schoenen heb gekocht (oehoeh, wat zitten die wolky's heeeeerlijk!)

Ik heb meestal Allstar aan en heb ook 1 paar 'sandaaltjes' en 1 paar ballerina's en 1 paar madoona schoenen en 1 paar rare weirdo's die ik bijna nooit aantrek, oef, wat heb ik veel. Clown

Maar, ik denk dat ik niet met een enkelband rond ga lopen, mijn ouders willen dat ook niet. Misschien moet ik maar eens langs dokter ookal is dat geen vriend.. Sigaar

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:57

Ik heb het ook.
Allstars zijn echt afraders. Geen goed doeners voor je voeten.
Stiekem heb ik ze ook graag aan maarja.
Ik heb gewoon erg zwekke enkels, tenminste daar houd ik het maar op. Clown
Ik knak/kraak trouwens ook mijn enkels. Niet te zuinig zelfs. Wie weet of dit kwaad kan?

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 18:00

Juultj schreef:
Ik heb het ook.
Ik knak/kraak trouwens ook mijn enkels. Niet te zuinig zelfs. Wie weet of dit kwaad kan?

Knakken en kraken van je enkels is niet goed voor je, dat is met spul dat dan tussen de gewrichten zit en dat gaan dan dus weg.. als je eht vaak doet, tenminste, dat heb ik gehoord.

Maar ik blijf stug mijn All Stars dragen, heb trouwens ook cowboy laarzen en alleen die weirdo schoenen die ik nooit aanheb geven steun voor mijn enkels Clown
Mijn gymschoenen geven ook geen steun. . .

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:31

DePeperd schreef:
Juultj schreef:
Ik heb het ook.

Knakken en kraken van je enkels is niet goed voor je, dat is met spul dat dan tussen de gewrichten zit en dat gaan dan dus weg.. als je eht vaak doet, tenminste, dat heb ik gehoord.

Maar ik blijf stug mijn All Stars dragen, heb trouwens ook cowboy laarzen en alleen die weirdo schoenen die ik nooit aanheb geven steun voor mijn enkels Clown
Mijn gymschoenen geven ook geen steun. . .

Tja, stomme verslaving eigenlijk. Maar soms doen mijn enkels zo veel pijn en als ik ze dan een aantal keer kraak dan lijkt de pijn wat minder te worden. Het zou inderdaad wel eens slecht kunnen zijn voor het kraakbeen. Alle schoenen van tegenwoordig zijn volgens mij alleen maar bagger voor je voeten/enkels. Of je moet van die prachtige 'oma' schoenen aan. Clown

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 19:48

Juultj schreef:
Tja, stomme verslaving eigenlijk. Maar soms doen mijn enkels zo veel pijn en als ik ze dan een aantal keer kraak dan lijkt de pijn wat minder te worden. Het zou inderdaad wel eens slecht kunnen zijn voor het kraakbeen. Alle schoenen van tegenwoordig zijn volgens mij alleen maar bagger voor je voeten/enkels. Of je moet van die prachtige 'oma' schoenen aan. Clown

Haha, ja, en dat wil niemand, denk ik*

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:49

Ik ga ook meerdere malen per dag door m'n enkel, heb ook al een keer of 4 mijn enkelbanden flink gescheurd en al ontelbaar vele keren met krukken en tape rondgehupst. Oorzaak bij mij is: ik heb van 'mezelf' veel te lange enkelbanden, waardoor mijn voeten teveel naar binnen gekanteld staan (paardrijden heeft er niks mee te maken, dat is ongeveer nog de enigste sport die niet echt 'kwaad' kan, voetbal bijvoorbeeld is echt taboe). Door het vele verzwikken zijn ze alleen maar uitgerekt, waardoor ik er nóg makkelijker doorheen ga. Ik ben zo'n driekwart jaar onder behandeling geweest van een fysiotherapeut die mij heel veel heeft geholpen om de enkelbanden wat te versterken dmv van oefeningen. Ook heb ik nu steunzooltjes, wat sowieso beter is voor de stand van mijn voeten. Ennnnn.. zonder schoenen over het strand lopen (over het zachte zand Haha!). En naja, verder is het gewoon heel vervelend....

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:25

Hm, ik ga eigenlijk zo te horen nooit door mn enkels heen, ze klappen alleen maar heel vaak om. Maar dat kan dus niet echt kwaad?

Overigens heeft mijn dokter gezegd dat dat knakken niet veel kwaad kan, tenzij het zeer doet, dan moet je oppassen.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:12

Thokkadisje schreef:
Heb het veel gehoort bij ruiters, ik heb het ook, dokter rijd paard die zei dta het komt omdat je als ruiter je enkelbanden wat oprekt doordat je je hakken naar beneden hebt, en omdat je je enkels gewoon ontspannen moet laten hangen schijnt het ook allemaal wat losser te worden. Geen idee wat er van waar is Clown

Zit best wat in vind ik.
Ik heb t trouwens ook. Erg lastig, bij elk kort stukje dat je rent klapt mn enkel om of ga je erdoorheen en t doet ook best wel pijn. Maar nou heb ik wat hogere sneakers die wat dikker zijn rond mn enkels. Dat helpt wel een beetje, maarja t blijft vervelend
Laatst bijgewerkt door RoWi op 16-09-06 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:13

_Scarlet_ schreef:
Hm, ik ga eigenlijk zo te horen nooit door mn enkels heen, ze klappen alleen maar heel vaak om. Maar dat kan dus niet echt kwaad?

Overigens heeft mijn dokter gezegd dat dat knakken niet veel kwaad kan, tenzij het zeer doet, dan moet je oppassen.

Het knakken zelf zeer doet of moet knakken omdat je enkels anders heel zeer doen? Bloos

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:21

Ik heb het eigenlijk ook best vaak dat ik door mijn enkel ga, maar ik loop daarna gewoon rustig verder (één keer tijdens het uit een bus stappen Bloos , iedereen van: gaat het goed met je? Ja hoezo? Clown ). Ik heb dan mijn enkelbanden verrekt aan allebei mijn enkels, erg fijn....

Nu heb ik twee weken geleden een trap van een paard op stal gekregen (geen pijn) en daardoor vloog ik naar voren en klapte mijn enkel zo erg dubbel dat ik er dit keer dus wel last van had. Nu heb ik mijn enkelband gescheurd van mijn rechtervoet...ook erg fijn..not!! Die enkelbanden zijn gewoon te slap Haha!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:29

Ik heb het ook. Althands heb er nu nog weinig last van. Omdat ik oefeningen van de fisio heb gehad. Als je nog meer info wilt moet je ffies pm'en Knipoog