Ondergewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kapje

Ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 22:10

Ik ben mn hele leven al dun geweest. Maar nu krijg ik de laatste tijd wel veel opmerkingen dat ik lijk afgevallen enzo.
Ook viel het me op dat een broek die ik al een tijd (meer dan een jaar) niet meer aan had gehad ook losser zat dan toen. En laatst ging ik een keer sporten, en toen stonden we met zn allen voor zo'n grote spiegelwand en toen was ik ook wel echt opvallend dun. Normaal als ik alleen voor de spiegel sta zie je dat niet zo maar nu toen zag ik me eens tussen anderen staan.
Dus ging ik maar eens op de weegschaal staan, en toen schrok ik ook wel een beetje. 4-5 kg onder mijn normale (al lage, volgens bmi ook al ondergewicht) gewicht, dat vind ik dus echt te weinig.
Ik heb geen eetprobleem ofzo, alleen kan ik geen grote hoeveelheden eten. Ik denk dat ik gewoon een kleine maag heb.
Maar nu zit ik toch te denken om eens langs de huisarts te gaan. Aan de andere kant ben ik (bijna) nooit ziek dus waar zou ik me dan zorgen over maken? Zouden jullie in zo'n geval naar de huisarts gaan?

Ouwe

Re: Ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:16

Ik zou langs de diëtiste gaan. Als je gewicht erbij moet hebben, moet je waarschijnlijk je eetpatroon aan gaan passen, een diëtiste kan je hier alles over vertellen.

Succes ermee!

Racekees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 23:53

ik ga mee met lepeltje21 zeker doen! anders ga je vandaag of morgen nog is van je stokkie!

succes!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:36

Ik zou als ik jou was ook naar de dietist gaan. Die kan je er bij helpen

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:45

Ik zou je ook een Diëtiste adviseren, en misschien lijkt die drempel heel erg hoog omdat voor je gevoel alleen ''zieke mensen' daar heen moeten, maar ik denk dat het voor jezelf goed is om misschien alleen maar een intack gesprek te doen, gewoon om te kijken hoe ze tegen jou aankijkt en of ze je kan helpen en of jij je daar weer in kunt vinden!

Succes

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:14

Probeer vaak kleine dingen te eten. (een koekje, een appel, noemmaarwat) Verder is een dietiste geen gek idee. Die kan je het beste adviseren, die heeft daar immers voor geleerd!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:13

Ik heb jaren een ondergewicht gehad. Ook al at ik tegen de klippen op er kwam geen grammetje bij. Nu ben ik boven de 30 en heel langzaamaan komt het er een beetje bij. Ben niet meer zo'n aangeklede breinaald. Haha!
Als je een kleine maag hebt , moet je vaker wat eten in kleine hoeveelheden. Een dieetiste kan je inderdaad raad geven, maar meestal zet het geen zoden aan de dijk. Slagroom en frikandellen dieet helpt niet Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:17

Heb je ooit je schildklier laten onderzoeken? Als ik je verhaal zo leeg, kan het best wel eens zijn dat je schildklier misschien altijd al een klein beetje te hard werkt en nu misschien nog wel een klein beetje harder is gaan werken.
Je kunt naar de huisarts gaan en vragen om een klein bloedonderzoekje naar de functie van je schildklier...

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 23:58

Thanx voor alle reacties.

@racekees: daar ben ik niet bang voor hoor, dat is me ook echt nog nooit gebeurt!

@ Nickeltje: daar zat ik ook al aan te denken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 00:05

Als je daar zelf ook al aan zat te denken, dan zou ik gewoon even een afspraak maken met je huisarts. Tenzij je als de dood bent voor naalden natuurlijk...
Maar met een simpel bloedonderzoekje ben je veel verder en als blijkt dat het je schildklier is die inderdaad een beetje te snel werkt (als ik het zo lees werkt hij niet véél te snel) hoeft er verder niet eens heel grondig medisch ingeggrepen te worden, maar kan je dieet speciaal aangepast worden aan een te snel werkende schildklier.
Of jeb je verder andere klachten die kunnen wijzen op een te snel werkende schildkier? Voel je je gejaagd? Heb je problemen met je ogen, met scherp zien? Is je lichaamsbeharing veranderd? Hoofdpijn? Hartkloppingen?

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 00:06

Ik zou als het je uitkomt eens een keer naar een dokter/dietiste gaan. Ik zou me er niet heel veel zorgen om maken, maar er wel een beetje op blijven letten.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 00:18

Ik ben niet als de dood voor naalden hoor Knipoog
En andere klachten heb ik ook niet (behalve niet zo scherp zien af en toe, maar ik heb een nachtlens en die draag ik niet superregelmatig). Dus daarom heb ik ook niet zo'n haast om naar de ha te gaan omdat ik me verder gewoon goed voel. Ik zal binnenkort nog wel een keer wegen en als ik dan zeker weet dat het geen momentopname was ga ik wel langs de ha.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:00

veel tussendoortjes eten en na 8 uur nog wat eten

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:48

Ik weet niet wat jouw gewicht en lengte precies is, maar ik ben voor de norm ook 'te dun'.
Ik ben een maand geleden 1 dag niet zo lekker geweest en ben dus nu al 4 weken aan het schransen om de 3 kilo er weer bij te krijgen... 48kg wegen vind ik echt een beetje te weining (alleen voor het idee al Vork )

Mijn voordeel is wel dat ik ontzettend veel eet, en dat het dus daaraan niet kan liggen..
Naar een dietiste kan een goed idee zijn, maar volgens mij maak jij je er niet echt druk om?

Als je gewoon gezond bent en normaal eet, wat is dan het probleem? Als je nou echt vel over been bent en het er gewoon ongezond uitziet.. dan lijkt het me een goed idee!

Op de basisschool ben ik zelf ook een keer door de schooldokter doorverwezen naar de huisarts om eens naar mijn gewicht te laten kijken. Wat mijn huisarts toen zei? "Maak je niet druk.. je bent toch niet ziek?"

edit: Wat ik in jouw geval dus zou doen; lekker mezelf zijn en zelf proberen wat aan te komen, probeer gewoon vaak te eten Lachen En grijp alle snoepkansen aan Knipoog
En als je je er echt druk om maakt, dan zou ik wel even langs gaan.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:52

Inderdaad zoals de meesten zeggen, naar een dieetiste!

Ik werd vroeger inderdaad ook op mijn schildklier getest omdat ik zo ontzettend dun was (en heerlijk kon vreten zonder gevolgen Haha! ), toen ik later ziekte van pfeiffer kreeg werd ik weer mollig, dus weer getest op schildklier maar hij werkt nog steeds goed haha!

Maar ondergewicht is net als overgewicht, vind ik, niet gezond en ik zou er dus zeker even naar laten kijken en horen wat een dieetist zegt.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:02

Dat ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe ernstig het ondergewicht is.. Ik heb ook ondergewicht, ben toch al snel 7 kilo lichter dan de meeste mensen van mijn lenge en leeftijd, maar als iemand gezond is dan ben ik het wel Haha!

Daarom vraag ik me eigenlijk ook af hoe erg het is bij de TS? Want als het niet zo opvalt als ze gewoon zelf in de spiegel kijkt dan kan het volgens mij nooit erg zijn.. En naar een dieetist gaan lijkt mij alleen nodig als ze zich er zelf echt zorgen om maakt Lachen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:21

Als jij geen gezondheidsproblemen hebt zou ik ook niet nara de dokter gaan. Zorg gewoon dat je goed en gezond blijft eten zodat je gezondheidsproblemen in ieder geval voorkomt.

Ook ik ben veel te licht. Ik kan eten wat ik wil, maar ben in 6 jaar geen kilo aangekomen.
Heb wel gezondheidsproblemen en ben laatst ook naar een dietiste geweest, maar mijn eetpatroon is prima en ik eet goed, genoeg en gezond, dus zij kon mij weinig adviezen geven.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:04

Ik ben volgens de MBI ook te licht.

Ik zit meestal rond de 45 kilo en voel me dan goed.
Heb wel eens 50 gewogen en toen voelde ik me niet lekker in m'n vel.

Nadeel is alleen dat ik geen reserve heb.
Als ik ziek ben, ben ik gelijk zo slap als een vaatdoek.

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:49

Ik heb hetzelfde, ik ben ontzettend dun. Sommige mensen vragen mij wel eens of ik anorexia heb.

Maar, ik eet echt ontzettend veel, er komt gewoon niets bij. Als je goed eet enzo, zou ik me niet heel erg druk maken.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:10

Ik ben zoals m'n moeder me noemt een echt sprietje. 1.60 lang, 40 kg. Als ik 2 dagen ziek ben geweest blijft er niets meer van me over. Ik kan ook echt eten wat ik wil, want ik weet van mezelf dat ik echt vreet. Alles wat ik tegenkom gaat m'n mond in en dan heb ik nog steeds honger. Nagelbijten / Gniffelen Maar der komt niets bij.

Zolang ik niet van m'n stokkie ga, me heel zwak voel of wat dan ook vertrouw ik het wel. Nagelbijten / Gniffelen

Ik zou ook niet weten wat je moet doen. Ik lees iig mee. Ja

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:13

Jurjen schreef:
Ik heb hetzelfde, ik ben ontzettend dun. Sommige mensen vragen mij wel eens of ik anorexia heb.

Maar, ik eet echt ontzettend veel, er komt gewoon niets bij. Als je goed eet enzo, zou ik me niet heel erg druk maken.

Same here en mee eens! Haha! Ja

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:57

Als je altijd dun bent en goed eet en gewoon op een constant licht gewicht blijft, is er inderdaad niet veel reden voor onrust. Maar het verhaal hier is dacht ik dat Kapje licht is en ook nog eens afgevallen lijkt te zijn... Dan zou ik wel even extra opletten en misschien toch een keer een bloedonderzoekje aanvragen...

rianne21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:32

Ik heb ook jaren ondergewicht gehad. Toen ik 11 a 12 jaar was ging ik in éém keer de lucht in en daarna was ik echt een lucifertje. Maar hoe ouder je wordt hoe meer er bij komt. Ben nu 21 jaar en 54 kilo en nog steeds heel erg slank hoor! Maar eerder ben ik er heel erg mee gepest (riepen vaak van anorxia patient en latje enzo) maar nu kan het me niet meer schelen. Ik kan eten wat ik wil maar er komt niet veel bij aan. Maar de laatste tijd merk ik wel dat als het erbij komt het naar me buik gaat. Ik woog rond mijn 15e a 16e ook nog maar 45/ 50 kilo. Bij mij in de familie zijn we allemaal dunnetjes dus denk niet dat ik ooit dikker wordt. Wees blij, je kan eten wat je wil. Lijkt me ook niks om altijd maar te denken van ''nee dit mag ik niet eten anders komen er weer kilo`s bij''

garfieldjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:07

Ik ben ook niet een van de dikste. eet ook best veel, en veel tussendoortjes, maar dikker?
Ben nu aan het proberen met 'herbalife' 2 of 3x op een dag zo'n shake te nemen en kijken of ik hiervan wat aan kom. Lachen

Ik zou me als ik jou was je er niet te druk over maken. tenzij je nog meer gaat afvallen.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:19

Je hebt gewoon een snelle stofwisseling, als je bijna nooit ziek bent, je gewoon lekker voelt. Waar maak je je druk om? Oke, als je nu nog eens een paar kilo afvalt zal ik je toch maar even gaan controleren, maar je loopt er toch nog niet rond als een wandelend lijk? er zijn oook gewoon mensen die heel slank en tenger gebouwd zijn, dat scheelt ook gewoon. Zolang je nog niet van je stokkie valt en je lekker voelt zou ik nog niet er veel aan doen, hoewel een bezoekje natuurlijk geen kwaad kan Knipoog

en Ik heb het ook hoor! was altijd al niet zo dik ofzo. En woog altijd gezond verder, 53 kilov oor 1,73 is niet zwaar, niet dik, normaal, gemiddeld, gewoon .. alleen in de vakantie ben ik 6 kilo afgevallen. In 3 weken toen ik op vakantie was, aten we gewoon niet veel, 's ochtends, 's avonds en 's middags en heel af en toe een tussendoortje. Ben ook 3 kilo afgevallen, het enige zware wat we gedaan hebben is een vlot gebouwd [we hebben er nog niet eens mee gevaren] en 2 dagen lang door kopenhagen geslenterd. Maar terug van vakantie was mijn maag wat geslonken en at ik weinig snoep en begon ik weer met fietsen en paardrijden, hup, weer 1 kilo eraf. Toen daarna antibiotica gehad voor ontstekingen en bloedvergiftiging, een week lang ingenomen, goh hé .. nog een kilo [ben nu dus 48 kilo en ben 1,73 lang]. Voel me nu ook veel lekkerder moet ik eerlijk zijn, maar ik leef gewoon gezond, vooral in verhouding met klasgenootjes [we hadden een discussie met z'n 8en wie er nou meer dan 2x fruit per dag eet en elke avond groenten, dat waren er maar 2 Tong uitsteken]