Peuterfase: Nee, nee, nee, neeeeeeeeeee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre_Nova

Peuterfase: Nee, nee, nee, neeeeeeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 12:25

Ja, hoor het is zo ver! Sterre is 2 en 2 maanden en zit net in de Nee-fase. Tjeetje, ik kan niet wachten tot het voorbij is. Alles is echt nee, nee, nee.
Zelfs als ik even op mijn hoofd kriebel is het: Nee, mama, niet doen!!

Zij wilt niks en ik mag niks!!

Soms is het wel grappig maar als het al een hele ochtend duurt ben je blij dat het tijd is om te slapen.

En dan nog de driftbuien erbij. Gelukkig komt ze als ze klaar is naar me toe:-)

Een heerlijke periode, op naar de volgende: Waarom periode!?

Hoe gingen jullie om met de Nee-fase van je kind?

Harinaatje

Re: Peuterfase: Nee, nee, nee, neeeeeeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:27

ben 21 en heb nog steeds nee fases, denk dat het nog wel even blijft!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:28

Middenin vragen of ze ijsje wil, en als er dan een nee uitfloept hard lachen Haha!

Ach ik denk dat je er weinig tegen gaat doen, iedere peuter gaat door die fase, m'n moeder heeft wat oppaskindjes in die fase gehad, maar die leerden al snel dat ze beter geen nee tegen mij konden zeggen, want ik deed eigenlijk alleen leuker dingen met ze Knipoog (zoals m'n ma zei: ik voedt ze op, en jij voedt ze weer af Haha!)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:29

ik werk op een kinderdagverblijf.
Ze hebben door dat ze een keuzemogelijkheid hebben en testen die tot treurens toe uit.
Vaak helpt het om een keus te geven, bijv. jas aan doen, niet : sterre kom hier! je moet je jas aan , het is koud buiten! maar : we gaan naar buiten, hier is je jas, wil je hem zelf aan doen of zal ik het doen?
Dan voelen ze zich vaak al heel wat!
Verder afleiden, afleiden en nog eens afleiden....Daarbij helpt het ook wel eens ze nieuwsschierig te maken.....

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:32

ik herken het, Fenna is nu bijna 2 (eind van de maand) en alles is nee, wil je brood nee, drink je melk nee, je gaat naar bed nee Haha!
ben ook wel benieuwd naar tips kinderen moeten leren maar opvoeden moet je ook leren Knipoog

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 12:46

Ze hebben bij mij altijd een keuze omdat ik weet dat dat het beste werkt maar een kind in de Nee-fase kun je met een keuze niet altijd tevreden houden. Ze hebben die gewoon nodig. Wat in sommige gevallen erg irritant kan zijn. Na een tijdje vind ze vanzelf d'r weg of gaan we samen een puzzel maken of tekenen. Soms help ze met stofzuigen en stoffen. Dit helpt wel met afleiden. Of als ik kook dan geef ik een banaantje met een plastic mesje en dan mag ze de banaan snijden en opeten.

Op het kdv heeft ze die fase nog niet getoont.

Wat ik heb gehoort duurt deze fase zo'n 6 maanden en de waarom fase wel 2 tot 3 jaar.

Soms vraag ik inderdaad door en zegt ze steeds nee. zelfs als ik vraag of ze een snoepje wilt maar dan weet ze toch wel snel dat ze ja moet zeggen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:54

Is het niet handiger als je je kind het woordje "nee" gewoon helemaal niet leert?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:54

hihi ik hoor soms ook wel van ouders over kinderen die thuis niet te hanteren zijn:p en die zich bij ons op het kdv voorbeeldig gedragen....
het is toch een fase waar je dochter zich iets losmaakt uit de innige band met jou...dat zegt toch iets over de band van jullie

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:56

Desiree schreef:
Is het niet handiger als je je kind het woordje "nee" gewoon helemaal niet leert?

hoe wil je je kind dan duidelijk maken dat ze niet met hun handjes in hun groente/fruithapje mogen zitten en dat over hun gezicht uitsmeren Haha!
...En je wilt niet weten hoe snel ze iets opvangen....met name woorden die ze nog niet hoeven te horen....
hihi lippen op elkaar als je álweer de vliegenmepper die rotwesp mist......

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 12:58

inderdaad bij het kvd is ze heel makkelijk en eet ze wel 2 kinderen.
@Desiree: in de toekomst kan het woordje nee wel handig zijn!!

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 12:59

missnynke schreef:
Desiree schreef:

hoe wil je je kind dan duidelijk maken dat ze niet met hun handjes in hun groente/fruithapje mogen zitten en dat over hun gezicht uitsmeren Haha!
...En je wilt niet weten hoe snel ze iets opvangen....met name woorden die ze nog niet hoeven te horen....
hihi lippen op elkaar als je álweer de vliegenmepper die rotwesp mist......

Ik had laatst geen voorrang gekregen en ik zei dus: sukkel. Hoor ik achter mij: ukkel!! Ik moet echt goed opletten:-)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:01

Sterre_Nova schreef:

wát eet jou dochter?
Vork Haha! kinderen?
en die is nog steeds welkom op het kdv?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:04

missnynke schreef:

Oh, veel ouders doen dat zowiezo niet meer, die vinden dat hun kind alles mag. Haha!

Sterre_Nova schreef:

DAN leer je ze het toch alsnog!

Sterre_Nova schreef:
[
Ik had laatst geen voorrang gekregen en ik zei dus: sukkel. Hoor ik achter mij: ukkel!! Ik moet echt goed opletten:-)
[/quote]

Haha!
Grappig!
Laatst bijgewerkt door Desiree op 07-09-06 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 13:04

hhihihi, boterhammen
foutje bedankt! Clown

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:08

bij mijn neefje toen hij in de nee fase zat ging ik hem na doen. Als ie vroeg om wat drinken enz. Toen keek ie me echt zo aan van huh wat doet die nou? Vervolgens deed ie gewoon wat ik vroeg.

Of hij ging op de grond liggen en slaan op de vloer. Gewoon na doen helpt vaak best haha!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:58

geweldig he, wacht maar tot ze in de periode zitten dat de juf alles veel beter weet. Of als de periode komt dat jij echt de stomste moeder ben die ze heeft!! Vork
Maar als ze dan s,avonds uit eindelijk heerlijk liggen te slapen, dan ben je alles weer vergeten Bloos

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:07

goddank is die fase al ver achter max

IK BEN TWEE EN IK ZEG NEE
inderdaad op alles en iedreen.
krijsend in de supermarkt omdat ie een snoeppie niet kreeg.
was af en toe echt blij dat ik hem naar de peuterspeelzaal kon brengen,

daarna kwam de waarom fase, waarom dit waarom dat,
en op ieder antwoord op de vraag weer een waarom.

daarna de verlatings angst fase.
hij wilde niet bij mij of papa vandaan,
bang om in de steek te worden gelaten,

toen ging ie naar de kleuterschool en dacht ie
zooo nu ga ik naar de echte school en ben een stoere jongen van 4.
ongelovelijk lief en meegaand was ie toen.
en ik stond op zijn eerste echte hele schooldag, met tranen in mijn oogjes,had hem al die jaren dag in dag uit bij me gehad,
hij stond te trappelen om naar school te gaan, en ik kon wel janken, de eerste echte werkjes voor moeder en vader dag zoo leuk

groep 3 vorig jaar, zoooo leuk,
schrijven lezen, rekenen, werd ineens een jochie van de wereld
met zijn 6 jaar
je kon zowaar af en toe een echt gesprek met hem volgen

nu groep 4 weer een stapje verder
de ik ben 2 en zeg nee periode ligt ver achter ons
toch verlang ik af en toe terug naar die heerlijke peuter van toen
hoe dwars ie ook kon zijn
hij kon nog zo lekker bij me op schoot kruipen ff lekker knuffelen,
vond het fijn om te worden voor gelezen en te worden in gestopt
je denkt toch zeker niet dat een 7 jarige stoere jongen dat nog wilt.
echt niet dat is voor meiden

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:28

Maflinger schreef:
bij mijn neefje toen hij in de nee fase zat ging ik hem na doen. Als ie vroeg om wat drinken enz. Toen keek ie me echt zo aan van huh wat doet die nou? Vervolgens deed ie gewoon wat ik vroeg.

Of hij ging op de grond liggen en slaan op de vloer. Gewoon na doen helpt vaak best haha!

Daar heb je toch ook die reclsame van, dat die vrouw in de supermarkt op de grond gaat liggen en schreeuwen. Geweldig! Daar helpt het iig wel Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:34

hmzzzzz misschien opvoedkundig niet verantwoord........

maaruh..... ik zei WAT NEE ???? die periode heeft bij Sanne volgens mij een dag geduurd Haha! Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:43

En waarom is het niet opvoedkundig verantwoord? Ik vind het niet opvoedig verantwoord dat mensen zoveel van hun peuters pikken tegenwoordig. Ze zijn ze gewoon niet meer de baas.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:24

daar ben ik het mee eens, ouders pikken veel te veel van hun jonge kinderen.
ik zelf niet direct kinderen hebben, maar als ik er heb zullen ze luisteren.
en als ze luisteren ben ik ook lief en doen we leuke dingen
luisteren ze niet dan is het jammer, maar zullen ze wel eens een tik krijgen, naar hun bed of in de hoek vliegen, opvoedkundig of niet.
daarintegen zou ik dan wel soepeler zijn in bv thuiskomuren (niet van: owee als je 2 minuten te laat bent!!!) maar meer van: zorg dat je ongeveer rond dat uur bent, of laat iets weten hoe laat je thuis komt (als ze wat ouder zijn uiteraard)
Maar de meeste peuters/kindere ndie ik nu zie zou ik het liefst achter het behang plakken...
maar ik zie het mss anders daar ik zelf geen kinderen heb...

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:29

mijn nichtje heeft die fase gelukkig ook gehad. Word in november 3. Dus de waaromfase is bereikt.
Als zij zegt van 'waarom' zeggen wij 'daarom'. En we hebben haar toen geleerd om daar 'oké' op te antwoorden. En gelukkig vraagt ze niet 'waarom' we dat willen. Maar het helpt wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 00:48

Ik denk dat je hun het best zelf kan laten ondervinden. Ik heb geen kinderen ofzo maar we hebben wel les gehad over deze fase. Daaruit heb ik zelf zo'n beetje de conclusie getrokken, het voorbeeld met de jas:
doe je jas aan
'neen'
goed dan niet. Laat ze maar zelf ondervinden dat het koud is buiten en dat het niet zo aangenaam is zonder jas...

Natuurlijk moet het wel verantwoordelijk blijven. (dus niet in tshirt buiten als het sneeuwt Clown) of idd de vraag
'wil je een ijsje?'
'nee...Euh ja!'
en dan gewoon heel hard zijn 'je zei nee. dus dan krijg je geen'
Ik weet dat vooral dat laatste bij mij heeel goed werkte (volgensm mijn moeder dan *LOL* dat heeft ze me nl maar een keer geflikt en toen was mijn fase over *LOL* )

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 07:44

pharagirlke schreef:
Ik denk dat je hun het best zelf kan laten ondervinden. Ik heb geen kinderen ofzo maar we hebben wel les gehad over deze fase. Daaruit heb ik zelf zo'n beetje de conclusie getrokken, het voorbeeld met de jas:
doe je jas aan
'neen'
goed dan niet. Laat ze maar zelf ondervinden dat het koud is buiten en dat het niet zo aangenaam is zonder jas...

Natuurlijk moet het wel verantwoordelijk blijven. (dus niet in tshirt buiten als het sneeuwt Clown) of idd de vraag
'wil je een ijsje?'
'nee...Euh ja!'
en dan gewoon heel hard zijn 'je zei nee. dus dan krijg je geen'
Ik weet dat vooral dat laatste bij mij heeel goed werkte (volgensm mijn moeder dan *LOL* dat heeft ze me nl maar een keer geflikt en toen was mijn fase over *LOL* )

zo heb ik een keer een moeder gehad op mn stage die er ook zo over dacht: laat ze er maar achter komen.
kind speelde bij een sloot , steeds dichterbij zonder toezicht, en viel er uiteindelijk in. Het kindje kwam er gelukkig zelf uit. commentaar van hun moeder: tja, ze moeten toch zelf ondervinden dat dat niet kan.....
Boos! Boos! Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 07:56

Ik heb het Sanne ook zelf uit laten vinden, Ze had vrij snel door dat als ik zei..... Sanne, kijk uit, dat is au!...... dat het ook echt au deed als ze niet voorzichtig was...

Met zo een sloot zou ik ook doen Haha! alleen niet zonder toezicht, ik sta natuurlijk wel in de startblokken om mijn kind te redden Haha! Haha!