arm uit de kom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sita18

arm uit de kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 20:12

Ik ben gisteravond (vrijdag) van het paard gevallen en daarbij is mn arm uit de kom gegaan.. Boos!

Ik ben naar het ziekenhuis geweest en is mn arm doormiddel van een gewichten weer terug geschoten..

nu is mn vraag: heeft iemand hier ervaring mee en hoe lang duurt het weer voor dat je weer een beetje fijn kan paardrijden???

groetjes

Durante

Re: arm uit de kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:22

Ik heb er geen ervaring mee...
Maar euh; doet dat erg pijn als je arm uit de kom ligt,of gewoon n erg raar gevoel?
Sterkte ermee verder!

Sita18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 20:24

in het begin als het net gebeurd is wel.. als die terug is, is het wel minder... maar mag helemaal niets.. Boos!

en dank je Haha!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:26

Een man op onze camping had een paar dagen geleden ook zijn arm uit de kom. Hij is naar het ziekenhuis geweest en nadat de arm teruggezet was is een foto gemaakt om te kijken of niks bekneld zat. Dat was niet het geval en hij mocht gewoon alles doen, zolang het hem geen pijn deed.

Mijn tip: dus wachten totdat je geen last meer hebt. Let wel op, de banden zijn nu iets meer uitgerekt waardoor herhaling mogelijk is.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:03

ik heb het gehad toen ik als 15-jarige van m'n pony kukelde. au!
binnen een maand viel ik toen vd trap->weer eruit. de huisarts vond fysiotherapie toen niet nodig. grrrr, had ik maar niet naar hem geluisterd: het werd steeds erger, en na een jaar ofzo ging hij echt wel (schrik niet) 50xpdag eruit. kon 'm gelukkig zelf terugzetten (vraag niet hoe, zag er erg naar uit). moest toen geopereerd worden, fysio hielp niet genoeg. baalde als een stekker toen ik hoorde dat als ik direct fysio gehad had, het waarschijnlijk nooit zo ver gekomen zou zijn. na 2 jaar revalideren na de operatie was ik weer 'zo goed als nieuw'.
moraal van dit verhaal: zoek zsm contact met een goede fysiotherapeut en/of laat een orhthopeed ernaar kijken in het ziekenhuis. het is erg belangrijk dat hij er niet nog een keer uitgaat (want na iedere keer worden de banden rond je gewricht steeds slapper).
en tsja, rijden: voorlopig even niet. ik zou de eerste 6 weken geen enkel risico nemen. nu even balen, maar je baalt nog veel harder als het weer fout gaat...
wens je veel geduld, sterkte en beterschap toe!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:10

Ik weet niet of het hetzelfde is, maar vorig jaar viel ik ook van mijn paard en had ik mijn elleboog uit de kom. In het ziekenhuis hebben de die met grof geweld weer terug moeten zetten en toen schoot ie er weer uit. Toen heb ik 3 weken gips gehad en duurde het nog 9 weken voordat ik mijn arm weer recht en krom kon. Nu heb ik er nog vaak last van met rijden, en ik kan mijn arm ook niet meer helemaal recht, maar dat zal altijd zo blijven.
Ik heb dus 12 weken niet kunnen rijden.

Maar ik geloof dat jij geen gips heb dus ik weet niet hoe dat dan bij jouw zit. Volgnes mij kun je al snel weer alles doen. In ieder geval veel sterkte en ik hoop dat je weer snel kan rijden.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:18

gelukkig heb ik geen ervaring, in iedergeval beterschap

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:24

ten eerste heel veel beterschap! Ik raad je ook aan om even langs de fysiotherapeut te gaan omdat alles nu een beetje opgerekt is, vaak kun je met wat oefeningen de boel weer wat trainen!

Heel veel sterkte ermee!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:06

Ruiter-->mensenwelzijn.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:17

Ehm auw!

Ik zit in hetzelfde schuitje. Bijna 8 weken geleden ben ik van de trap gedonderd omdat de leuning losliet. Halverwege kon ik me vastpakken aan de andere leuning.maar ja ik viel echt van boven naar beneden dus ik viel hard. Op het moment dat ik mij dus halverwege vastpakte schoot mijn arm uit de kom omdat dat erg zeer deed liet ik los en toen is het vanzelf terug geschoten.
Bij mij zijn wel ook de spieren gescheurd en daarbij ook een stuk bot. Maar ik heb nu nog steeds last van het gevoel dat er teveel ruimte 'zit' zeg maar.

Ik hoef 'gelukkig' niet te rijden maar anders had ik stevig gebaald denk ik.

Sterkte ermee ! Ik hoop dat jij minder lang last houd dat ik !

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:24

jakkie!!! moet mij niet overkomen hoor :S
veel beterschap!

AlleJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:26

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me het beste dat je een tijdje rust neemt totdat je zelf denkt dat je er weer klaar voor bent Lachen Je hoeft direct ook geen lange ritten te gaan maken, dus kan je het even rustig proberen Lachen

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:58

hoi,
beterschap!!!
ik ben een keer van een paard gevallen in het bos. omdat ik de teugels vasthield...arm uit de kom. toen ik mezelf weer op wou drukken om te gaan staan. schoot ie er weer in. naar ziekenhuis...zat er een zenuw tussen, zou wel overgaan zeiden ze.
na 6 weken kon ik weer paardrijden.
maar door die zenuw, heb jij gelukkig niet! heb ik nu op mijn schouder geen gevoel meer, kan alles wel doen enzo, maar je kan er zo hard knijpen wat je wilt, ik voel het niet.
xxxxx

Sita18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 18:21

hey.. super voor al deze reacties... nu weet ik tenminste een beetje waar ik aan toe ben.. en ik plaats hier vrijdag wel wat het resultaat is van mn controle bij het ZH. Maar bedankt!!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:24

Rusten, echt niet teveel overbelasten.

Heb dit probleem met mijn knieeën, maar echt niet overbelasten, en weer rustig opbouwen.

Succes meis, en rustig aan!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:01

Was het je elleboog of je schouder? Ik heb een paar jaar geleden mijn elleboog uit de kom gehad (gevallen) en toen moest ik een aantal weken met een soort beugel met van dat plastic gipsachtig spul eromheen. Welke van de twee het ook is ik zou in ieder geval zorgen dat je de voorgeschreven (week of 6) rust neemt. Als je al te vroeg weer teveel gaat doen worden je banden slap en schiet het makkelijker weer uit de kom. Sterkte!!

tootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:52

Uhmm zal ik even minder positief doen??
22 april ben ik gevallen, ook schouder uit kom (AUW!!) heb toen ook een topic gestart..
Moest 6!! weken in mitella. Verder 2 x per week fysiotherapie.
Maar ik blijf pijn houden en kan mn arm niet meer omhoog doen. Nu tot 100 graden, normaal is dat 180
We zijn nu 4 maanden verder en ik heb een zwaar frozen shoulder, veel pijn en inmiddels weer wat ziekenhuisbezoeken rijker. 6 september heb ik een MRI scan, om te kijken wat verder nog moet (zit waarschijnlijk nog scheur).
De orthopeed zei dat ie wel gehoopt had dat mijn schouder een beetje op slot zou gaan door die 6 weken mitella, maar dat hij helemaal vast zou gaan groeien had hij niet verwacht.
Ik weet niet wat het beste is. Hoor ook wel dat als je te snel weer dingen doet, je grote kans hebt dat ie er weer uit schiet. Zou dus toch maar even rustig aan doen.. De kapsels, spieren en pezen moeten rust hebben.
Succes ermee

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:27

Ik heb mijn schouder ook uit de kom gehad, maar gelukkig niet helemaal dus ik heb hem van schrik zelf weer goed gezet, daarna naar het ziekenhuis gegaan en mijn elleboog was ook verdraaid geweest dus ik
had ook een zwaar gekneusde elleboog. Ik mocht mijn arm toen 3 weken niet gebruiken en ik mocht 6 weken niet paardrijden.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:31

Mijn broertje heeft ook een keer zijn arm uit de kom gehad en ze hebben het in het ziekenhuis weer goedgezet. Hij had alleen wat spierpijn en kon redelijk snel weer van alles doen.
Alleen bij hem schoot de arm daarna steeds vaker uit de kom. Hij moet nu er aan geopereerd worden omdat zijn spieren uitgerekt waren of zo iets.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:30

Auw! Dat doet het zeker. Als je eenmaal je arm uit de kom hebt gehad, is de kans groot dat het vaker gebeurt. Na een val van mijn paard (jaren geleden) had ik ook arm uit de kom; 6 weken rust en daarna rustig aan weer gaan beginnen. Arm is nooit pijnvrij geweest. Daarna hoefde ik maar een rare beweging te maken (bijv. skien, paard borstelen, tassen dragen) of mij arm ging weer uit de kom (schoot gelukkig zelf weer terug) en stonden er weer 6 weken voor de boeg. Nadat ik zo 4x per jaar mijn arm uit de kom had werd ik het echt spug zat. Ben naar een orthopeed gegaan en die heeft een MRI-scan gemaakt. Wat bleek: mijn banden waren zover uitgerekt dat zijn schouder geen houvast meer had (dit kunnen je overigens niet zien op een foto of echo). Ben toen geopereerd, banden zijn aangetrokken, heb 10 weken in een brache gezeten en mocht mijn arm absoluut niet gebruiken (kan ook niet want hij wordt tegen je blote buik vastgemaakt --> dus onder je kleding). Daarna een half jaar therapie en langzaam maar zeker kon ik weer alles doen. De pijn is nu weg, rijd weer fanatiek paard, en de kans dat ik mijn arm weer uit de kom draai is echt minimaal. Doe dus weer alles al ben ik wel oplettend. Sterkte ermee!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:44

Sassieja schreef:
Rusten, echt niet teveel overbelasten.

Heb dit probleem met mijn knieeën, maar echt niet overbelasten, en weer rustig opbouwen.

Succes meis, en rustig aan!

Dit dus! Je shcouder moet even weer bijkomen en 'genezen' na een aantal weken kune jweer wat meer gaan doen met je arm, maar niet overdrijven (overbelasten) Pijn is áltijd verkeerd, dus nooit doorgaan als je pijn hebt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 06:56

ik heb het vroeger heel veel gehad,omdat mijn gewrichtsbanden gerekt waren.een stuk of 9x kort op elkaar,en als het nog een keer zou gebeuren zou ik geopereerd worden.t is nooit meer gebeurd.
nu heb ik een soort gelijk probleem met mijn knieen,en daarbij moet ik ook goed rust nemen.

mijn advies is dan ook,eerst veel rust geven aan die arm,en dan voorzichtig kijken wat je kan

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:28

Die van mij is er ook tig keer uit geweest na een val van het paard. Huisarts heeft er niets aan gedaan. Paar jaar mee doorgesukkeld en toen weer om fysiotherapie gevraagd en gekregen. Echt super opgeknapt!! Je wordt dan geleerd om je reactievermogen in je koppie te veranderen dus als je valt rek je, na enige oefening natuurlijk, gelijk je arm uit zodat hij er niet uit KAN schieten.... Gelukkig gaat hij er nu nooit meer vanzelf uit tewijl hij er eerder elke nacht en elke keer met een trui aantrekken enz. al uit schoot.
Dus als je hem er vaker uit hebt gehad..vraag gewoon om een fysio!!
Ohja ik zat toen al dezelfde week weer op het paard. Opstappen was nog het grootste probleem...kreeg mijn arm niet zover op de schoft... Rustigaan dus!!
Beterschap

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:57

Het heeft ongeveer 6weken revalidatietijd nodig.
Dus dat betekend rust,en niks tillen,en zowieso niet met je arm boven je schouderhoogte uitreiken.
Vraag fysiotherapie aan,zodat je schouderspieren niet vastgroeien door het niks doen!
Sterkte!

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:01

Ik heb me arm toen ik 4 was ofzo uit de kom gehad, dus ik weet dr niets meer van..

ik heb wel nu al 3 keer me knie uit de kom gehad, dat deed ook heel erg pijn.. en dat duurde ook een maandje voordat ik niet meer kon rijden of nog langer.

sterkte iig!