Nog mensen met faalangst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coldplay

Nog mensen met faalangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 17:21

hoi,

ik ken dit forum al een eindje en was gewoon een meelezer, maar ik heb nu toch eens een account aangemaakt!

Ik heb eigenlijk een "probleem" en ik ben gewoon benieuwd of er nog mensen zijn met dit "probleem" en dat zou leuk zijn om daar eens over te kunnen praten.
Ik zet hieronder mijn "verhaal"...

Ik ga nu naar het 4e middelbaar en het begon allemaal in het 1e middelbaar...
In het lager had ik nooit problemen met faalangst ofzo, ik had altijd goeie punten en moest nooit veel doen om die te behalen...

Toen ging ik naar het 1e middelbaar , ik koos de richting Latijn. Daar is het begonnen mijn faalangst en dat gaat van heel grondig (TE grondig leren) tot niet kunnen slapen savonds en tot 2 - 3 uur wakker liggen en woelen in mijn bed.
En het is eigenlijk allemaal niet nodig, het is niet dat ik echt veel moet studeren omdat ik er anders niet "door" zal zijn.
Mijn ouders 'lijden' er ook onder, het is nioet leuk als ik iedere keer naar beneden kom savonds al wenend omdat ik helemaal gestrest ben en niet kan slapen van de zenuwen. Ach gut

Mijn ouders hebben toen contact opgenomen met iemand die zich daarmee bezighoud.
Daar ben ik een 4tal maanden naar toe geweest 1x in de week.
Ze was echt heel vriendelijk en begripvol. Ze gaf me "oefeningen" om mijn ademhaling te controleren en richtlijnen om zo efficient mogelijk te studeren.
Dit heeft me ontzettend geholpen.

in het 2e middelbaar ging het heel goed. De faalangst zoals ik ze in het 1e gekend had was er niet meer en kon beter relativeren zoals ze zeggen. Lachen

Maar het 3e dat ik nu achter de rug heb was, en zo noem ik het, een ramp! Huilen
Niet kunnen slapen, heel nerveus zijn, gespannen, en mama zegt het zo dikwijls, het is voor nix nodig.
ik haal goeie punten, ...
bv. de examenperiode komt er aan en 2 weken ervoor begin ik al nerveus te worden, niet kunnen slapen, ...
ik nam dan een heel licht INslaapmiddel dat ik toch niet te vermoeid zou zijn.
In de 2e trimester was ik 3% achteruit, dat komt allemaal omdat ik te veel studeer en dan alles vergeet omdat ik te zenuwachtig ben.

3e trimester weer hetzelfde maar nu ben ik 5% vooruit, nog eens het bewijs dat ik het aankan.

Ik maak me gewoon te veel zorgen, ik denk over alles, maar dan ook over alles na.

"en wat als dit en dat verkeerd gaat? " dat soort dingen.
bv. Gisteren gingen een vriendin en ik winkelen naar een grotstad en voor de eerste keer alleen met de trein.
de woensdagavond kon ik niet slapen, ik dacht na over "Zouden we wel de juiste trein nemen?" en dit en dat...

Ik speel ook tennis, en als ik een match ga spelen, dan ben ik altijd nerveus.
waardoor ik slecht speel en verlies. Ik kan toch wel redelijk goed tennissen ( en dit is niet als opschepperij bedoelt!) maar het komt er gewoon niet uit op een match.
Dan voel ik me altijd al minder dan de tegenstander, terwijl dat dat soms niet het geval is.
Verdrietig

Het is echt heel vermoeiend en lastig voor mezelf maar ook voor mijn ouders.
Ik probeer er aan te werken, maar dat gaat ook niet vanzelf.

Ik ben gewoon benieuwd of nog meer mensen met dit probleem zitten en zo ja reageer dan aub.
heb je tips om beter tot rust te komen, om je zelf rustig te krijgen...?

Alvast bedankt! Lachen

Melvern

Re: Nog mensen met faalangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:07

heey

ik ken het ook hoor, ik ben ook bang om lage ciijfers te halen enzo. ik leer ook lang door omdat ik dan een hoger cijfer heb.
ik ken het maar het is al een stuk minder aan het worden bij mij.
blijf gewoon je best doen meer kan je niet doen, gewoon lekker ontspannen je dingen doen dan komt het ook wel goed. en het gaat meestal nog beter als je gewoon rustig bent en gewoon je best doet. je hoeft je niet minder te voelen dan een ander iedereen is anders en iedereen heeft zo zijn ding dat diegene bijzonder maakt. je hoeft helemaal niet minder te zijn dan iemand. doe je best en geniet ook lekker van je hobby tennis.

succes

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:46

ik heb het ook!
al jaren, en ik moet zeggen, zo langzamerhand begin ik er wat over heen te groeien Lachen
Leer relativeren(schrijf je dat wel zo?), kijk eens hoe anderen scoren met cijfers? er zullen waarschijnlijk maar weinig verschillen te vinden zijn. en verwacht vooral van te voren niet te veel, dan kan het alleen maar meevallen Clown

Coldplay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 19:10

hey,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik probeer dan tegen mezelf te zeggen : " Rustig, wrr doe ik dit mezelf aan? Het is voor nix nodig!"

dit lukt dan voor een minuutje maar soms is het zo weer over.
Ik probeer me altijd te ontspannen. Een bad nemen, eens lekker gaan wandelen, zo'n dingen.

Wat deden of doen jullie om jezelf rustig te krijgen en niet te panikeren?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:11

Coldplay schreef:
hey,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik probeer dan tegen mezelf te zeggen : " Rustig, wrr doe ik dit mezelf aan? Het is voor nix nodig!"

dit lukt dan voor een minuutje maar soms is het zo weer over.
Ik probeer me altijd te ontspannen. Een bad nemen, eens lekker gaan wandelen, zo'n dingen.

Wat deden of doen jullie om jezelf rustig te krijgen en niet te panikeren?

Mediteren Lachen Je moet je er wel echt even toe zetten, maar dan ben je daarna ook echt veel rustiger Lachen en bij heeel belangrijke dingen wil ik nog wel eens wat valeriaan slikken, en lavendel is ook rustgevend:)

monica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:49

och, daar heb ik dus ookal last van!!!! mediteren doe ik ook ja Knipoog enb die Lavendel; GEWELDIG!! Haha!

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:38

Ik heb het ook, heb ook hele faalangst curcussen gehad maar dat helpt niet echt. Je moet gewoon tegen jezelf zeggen dat je het kan en proberen altijd positief te blijven. Dat is het enige wat ik daarvan geleerd heb, maar het is inderdaad heel erg vervelend.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:02

Ik heb met het zelfde gezeten als waar jij nu mee zit. Bij mij begon het in de derde en ben er dit jaar langzaam van af gekomen (zat dit jaar in de 5de, heeft bij mij ruim 2,5 jaar geduurd). Ik werd ook zenuwachtig voor toetsen, examens, begon een week van te voren al knetterhard te blokken, en nog steeds denkend dat ik het niet kende. Daardoor werd ik zenuwachtig en nerveus en kon ook moeilijk in slaap komen. Daar kwam het 2de probleem uit voort; slaapprobleem. Doordat ik door de zenuwen niet in slaap kon komen, begon ik ook letterlijk te denken dat ik niet kon slapen. Lag gemiddeld rond half 5 in de ochtend pas te slapen, dagen lang, dagen werden weken, weken werden maanden. Mn mentor heeft me laten vrijgeven: kon op school mn ogen met moeite openhouden, concentratie was 0,0.

Voor mijn ouders was dit, net zoals jouw ouders ondervinden, geen pretje. Kwam elke avond naar beneden, vaak huilend, omdat ik maar niet kon slapen. Werd 's ochtends vaak zenuwachtig wakker na die paar uurtjes slaap: wat als ik vanacht weer niet kan slapen...dan ben ik moe, kan ik niet leren, haal ik geen goeie cijfers...ga ik niet over! Aan het einde van de dag waren de zenuwen voor het slapen gaan echt enorm. Zo raar: kan je zenuwachtig zijn voor slapen gaan? ja dat kan.

Een truukje over hoe ik er langzaam overheen ben gekomen: heb mezelf ervan overtuigd dat ik toch wel in slaap zal vallen . Daardoor ging ik al ontspannender naar bed. Ook ben ik mn slaapkamer van school gaan scheiden. Ik leerde beneden of in de studeerkamer. Op deze manier scheide ik school en privé waardoor ik me in mn kamer niet meer aaan school hoefde te denken. Ook ben ik ´s avonds kopjes warme melk met anijs gaan drinken. Zal wel tussen mn oren hebben gezeten, maar als ik dat had gedronken kon ik voor mn gevoel wel weer lekker naar bed (ik werd ook licht soezig, slaperig van de melk met anijs).

Maar geloof me, je komt er over heen! Ik heb nog steeds wel nachten dat ik moeilijk slaap, maar dit is zelden. Ook als ik me soms nog zenuwachtig voel voor het slapen, spreek ik mezelf streng toe dmv tegen mezelf te zeggen dat ik de nachten daarvoor ook normaal heb geslapen, en dat dat heus de aankomende nacht ook wel zo zal zijn.

Ik wens je iig succes met alle tips die je van bokkers van deze topic. Je weet nu iig dat je niet de enige bent die hiermee zit! Ach gut

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:06

Ik heb er ook in vrij erge mate last van. Scheve mond
Ook faalangstcursussen gevolgd, maar dat helpt voor geen meter. Ik ben naar een haptonoom gestuurd en die probeert me er nu vanaf te helpen. (Ook om andere redenen daarheen gestuurd hoor) Of het helpt, dat weet ik eigenlijk niet eens. Nagelbijten / Gniffelen Maar dat zie ik wel.

Coldplay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 12:13

hey mensen!
heel erg bedankt voor jullie reacties!
Het doet goed om te weten dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Millennium: heel erg bedankt voor je verhaal en je tips dat ga ik zeker proberen!
ik probeer nu ook tegen mezelf te zeggen van kom zeg wrr maak je je nu nerveus? Alles gaat goed!

maar het helpt nog niet echt.

bv. gisteren een avondje uit geweest tot kwart voor 1, ik heb me rot geamuseerd, en wilde nog lang niet naar huis, maar toen ik in mijn bed lag kon ik niet slapen, ik was nerveus.
Het wordt haast een automatische reactie, als ik naar boven ga dat ik nerveus word. Ik was nochtens niet aan nhet denken van en oe dit en wat al....
Mss wel onbewust waarschijnlijk.

Ik ben dan uiteindelijk toch in slaap gevallen gelukkig.

ik moet me gewoon leren ontspannen voor ik ga slapen. Maar dat zal ook wel niet direct lukken maar ik werk eraan.

Al de rest, bedankt voor jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:30

Ik ken het probleem. Dat niet kunnen slapen heb ik niet. Begon bij mij eind tweede jaar, was proefwerkweek. Frans proefwerk, één van m'n favoriete vakken, moest lukken OK dan! ! Ging ook aardig. Totdat ik bij een opgave kwam, waarvan ik één woord niet wist. En dus de hele zin niet. Ik baalde flink. Wou graag een goed cijfer.. De volgende opgave; Lukte ook niet. Ik schoot in de stress. Meestal compenseer ik de opgaven een beetje, zodat ik van alles wel wat goed heb zeg maar, maarja.. Dat ging zo niet? Toen wou ik die zinnetjes zo makkelijk mogelijk maken, wou iets met 'paard' schrijven. Maar op dat moment wist ik in alle stress m'n God niet wat de vertaling voor paard was. Hoe kon dat nou? M'n handen begonnen gigantisch te plakken, ik was ontzettend nerveus. Ik wou verder, maar het ene na het andere woord wist ik niet. Bij de laatste opgave was het multiple choice, ik was niet meer in staat de rest te maken en vulde klakkeloos a,b,c of d in. Proefwerk terug, wonder boven wonder had ik een 4 of net een 5 ofzo; Omdat ik die black-out halverwege kreeg en op het laatst nog goed had gegokt.
Vakantie volgde, een nieuw jaar. Gymnasium op precies te zijn. Grieks ging steeds slechter. Ik deed weinig op school verder, als ik thuis kwam ging ik naar m'n paard, als ik thuis weer kwam deed ik niets. M'n tas inpakken. Dat bleek ook met m'n rapport, vooral Grieks, een 3. Met dit rapport bleef ik zonder twijfel zitten, zeiden ze me. Ik móest wat gaan doen.
Toen ben ik flink gaan doorwerken, vooral om m'n Grieks op te heisen. Dat lukte niet. Ieder proefwerk zat ik weer te kl.ten gewoon. Mijn docente stamelde toen uit 'Misschien moet je maar naar Atheneum' . Op dat moment, gezien ál m'n vakken onder Grieks leden, leek dat mij dé optie. Had ze niet moeten zeggen, want zo simpel was het niet. Goddank met een beetje hulp van mijn vorige mentrix en mijn coordinator, maakte ze een uitzondering voor mij, ik mocht halverwege het jaar, naar Atheneum.
Spannend was het. Ik kende de meeste uit m'n nieuwe klas; Dus dat zat goed. Geen Grieks meer! Ook geen Latijn, tijd zat.
Die had ik. Ik was positief, haalde bij de meeste vakken de hoogste cijfers van de klas, alleen de rekenvakken zaten me dwars. Toen, meen in begin December hadden we een Ecoproefwerk. Ik las de eerste opgave en kreeg het benauwd van al die nullen die achter de getallen stonden, de combinatie van de begrippen die ik wél kende, en de cijfers waar ik voor vreesde, herhaalde zich het voorval van een jaar terug. Deze keer stoot het zweet me aan alle kanten uit en draaide ik álles om. Ik schreef tot 3 keer toe een formule van Natuurkunde op en wist op gegeven moment niet meer ik welk lokaal ik zat. Echt niet. Aan het einde van het proefwerk barstte ik in huilen uit. Letterlijk. Mijn docent was gelukkig erg aardig. Wel een uur lang heeft hij die volgende dag mij tips gegeven en hij gaf me de kans het proefwerk nogmaals te maken, maar die onvoldoende zou wel mee tellen, hij zou het gemiddelde nemen, want hij mocht niet anders. Tips werkte; Ik haalde een 8. Lachen
Maarja, Economie was ik dan wel onderuit gekomen dus. Tis tenslotte meestal een combi van theorie en daarmee reken je dan met formules. Totdat we in een hoofdstuk kwamen met begrotingen, in de proefwerkweek nam ik voor mezelf álles door (goedlezen, formules direct neerzetten) en ik was er klaar voor. Ik dacht zóveel na, dat dat me 'betaald' werd gezet. Er stond een typfout in, ipv 2005; 2003 en daardoor raakte ik compleet in de war. Ik zag die getallen weer, zweet brak weer uit en wéér een onvoldoende.
Met Wiskunde kreeg ik dit ook. Alleen is het bij Wiskunde echt pure logica en inzicht en tja, dat ging niet. Alles met hakken over de sloot. Toen bij Wiskunde. Het werd steeds erger. Toen in de proefwerkweek, stond ik huilend op de mand, met trillende handen, bang om weer te falen tijdens het proefwerk.
M'n moeder wist zeker dat ik faalangst had ontwikkeld en wou hulp zoeken, dat wou ik echter niet. In mijn klas was dat namelijk een rage, iedereen zei 'Ik heb ook faalangst' , alsof het leuk was ofzo. Maar niemand die zoals ik stond te shaken en écht een blackout kreeg, zij leerden ook simpelweg niet, ik wel.
Hoe ik het heb gedaan, weet ik niet. Maar dit jaar heb ik gered met één 5 voor Wiskunde, één verliespunt; That's it.
Voor Economie behaalde ik een 8.6 in de proefwerk; Waarvoor ik een dikke duim van de docent kreeg, en voor Natuurkunde had ik niet veel gedaan, alles op m'n gemak en met hulp van mijn Opa. Kauwgompje erbij, lekker koekje en doen alsof ik een dom rekensommetje ging maken. Het heeft geholpen; Ik haalde een 7 voor Natuurkunde; Nog nooit gehaald. De leraar zei; Vorig jaar flikte je dat ook al, hij snapte er niets van. Haha!
Ik hoop dat ik het volgende jaar beter begin..

Laatst speelde het weer. Mijn paard kwam na 6 weken thuis, ingereden, stermerrie zijnde, drachtig en wel. Ik was enthousiast, wou graag even 'zitten' . Eerste tien minuutjes waren toppie. Die avond wou ik nog even een paar minuutjes. Wat er gebeurde weet ik niet, maar ik hoorde plots de wind ruisen, zag Keet der oren op alert springen en voelde een enorme klap op mijn rug, ik landde op een houten hekje. De pijn was ondraaglijk en 10 minuutjes lang zag ik 4 grote hoeven naast me. Ik ben gevallen, weer verpest voor mezelf. Godzijdank kon ik alles nog bewegen, alleen die pijn. De schrik. Na 10 minuutjes stond ik met knikkende knie-en op, paard was ook totaal van slag. Eén vinger was zeer pijnlijk en stond helemaal gedraaid, ik kreeg er geen enkele beweging in. Heiligbeen bleek een breukje te zitten, vinger was door het gewricht gebroken en uit de kom. Alsof dat nog niet genoeg was, moesten ze em ook nog rechtzetten. Het ergste van allemaal was dat, qua pijn. Scheve mond
Ondertussen is het 5 weken geleden en ik voelde na 2 a 3 weken eigenlijk niets meer. Wel ben ik m'n vertrouwen kwijt. Ik heb er laatst op gezeten, paard was al bereden en moe, werd vastgehouden. Maar ik kreeg het er benauwd van. Ook bij andere paarden. Steeds schiet dat beeld door m'n hoofd. Ik ben nú al bang dat alles misgaat. Het lijkt misschien niet op faalangst, maar ergens is het gevoel dat ik erbij heb net zo als op school. Ik ben bang om het weer te moeten doorstaan, wat zo erg was.
Ik hoop dat ik m'n vertrouwen voor beide weer kan terugwinnen, hoe dan ook..

Jij veel succes komend schooljaar.. Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:36

Tja ik ben eroverheen gegroeid: op de universiteit is het niet van belang of je nu een 6 of een 10 haalt: de punten blijven gelijk (tenzij je cum laude wil afstuderen, maar dat is wel een hele opgave!)
Toen heb ik het snel afgeleerd: met een 6 ben ik net zo blij als met een 10 (al leer ik nu voor een 6je). Ik ben met zoveel studenten dat ik me ook moeilijk kan vergelijken met de rest dus dat scheelt. Ik ben nu anoniem Lachen Wel zo fijn als je een slecht cijfer hebt gehald want jij bent de enige die dat te weten krijgt.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:42

Ik heb ook last van faalangst,alhoewel het wel minder is geworden, maar ik leer inderdaad ook te veel waardoor ik juist onderpresteer , vooral met presentaties gaat het niet echt lekker maar als ik me op me gemak voel kan ik het wel

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:44

ik ook heel erg , het ergste ervan.. ik "verbloem" het ( volgens zo'n test die ik moest maken ) en er is niemand die het ziet , alleen mijn moeder :S

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:19

Ik heb ook faalangst, altijd al gehad.
Ik ging allemaal hersenspinsels maken die negatief waren en daar ging ik dan in geloven en zo werd ik onzeker en dus bang om fouten te maken..
Ben er nog steeds niet overheen maar het is wel een vast onderwerp bij m'n psycholoog. Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:31

ook ik ken het probleem.... zal het proberen zo kort mogelijk tehouden:)

toen ik naar de middelbare school ging heb ik 1havo/vwo gedaan, de 2e ruim gehaald ben toen havo gaan doen, ging geweldig... ook het 3e jaar havo...hele jaar ging goed, alleen wiskunde en bio niet gewedlig, maar ach...
ik kwam een halve punt te kort om vol lof door te gaan en werd toen een bespreek geval, van alle docenten gehoord dat ze mij positief advies zouden geven omdat ik het makkelijk aan zou kunnen. vrijdag avond 21.00 , laatste dag voor de vakantie belde mijn decaan... helas pindakaas maar rosita was niet door naar havo en moest maar mavo gaan doen. 2 leraren tegengesteld was voldoende. op stel en sprong een andere school gaan zoeken( iuk was het daar eigenlijk al langer zat, maar omdat ie zo netjes aangeschreven stond, hadden we zoiets van... toch maar afmaken daar) wat erin resulteerde dat ik op een school terecht kwam wat zéér slecht aangeschreven stond, ik slapend de mavo heb afgerond en mijn toekomstdroom( pabo) in duigen viel omdat je daar havo als vooropleiding voor moest hebben. ik heb uiteindelijk mbo gedaan op mn sloffen, alleen bij grote toetsen etc kwam die faalangst helemaal boven. de druk bij de laatste presentatie was zeer hoog, alles hing af van die presentatie, hele klas stikzenuwachtig.... 's nachts niet geslapen, 's ochtends kotsend boven de plee gehangen maar met glans geslaagd. bij elke grote stap wat in handen van iemand anders ligt, komt de faalangst weer terug...bromfiestcertificaat, rijbewijs, spaanse les... het wordt al met al steeds minder, maar zie nu al ontzettend op voor mijn examen spaans mei volgend jaar... het idee te kunnen zakken enzo..
ook met mijn paard heb ik in het begin de nodig faalangst gehad, gelukkig is dat nu helemaal over

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:09

Als je het al krijgt wanneer je richting je slaapkamer loopt...
wel eens geprobeerd je hele kamer te verbouwen? alles eens ergens anders neer zetten?
Dan ben je savonds zo bezig met je nieuwe kamer dat je er niet zo aan denkt.
Ik merk wel dat ik een poos beter slaap als ik mn kamer weer eens verbouwd heb Lachen (doe het gemiddeld 2x per jaar, ja het houdt je wel bezig Tong uitsteken )

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:14

Ik heb ook last van faalangst.
Ik wist niet dat ik het had tot een leraar het tegen me zei. Nu vallen alle puzzelstukjes op hun plaats.

0laura0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:16

ik ken het probleem heb er zelf ook last van al is het wel minder geworden, alleen bij mij ging het om blackouts tijdens proefwerken enzo maar er niet van kunnen slapen heb ik niet gehad. ik heb ook veel faalangst cursussen gedaan en bij heef het wel een beetje geholpen.
maar ik wens je er nog veel succes mee (en kan nu even geen nieuwe tips bedenken Knipoog )

Coldplay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 16:20

mm kamer verbouwen, dat ga ik ook eens doen, is nog eens leuk ook!

bedankt!

Gisteren gebabbeld met mijn ouders, en nu ga ik naar de 4e latijnse met 5 uren wisk, en wisk is niet mijn sterkste punt.
en ze zeiden zou je toch niet beter naar de 4 uren wiskunde gaan dat zal me minder stress bezorgen met die wisk enzo..
en dan zit ik ook eens in een andere klas met andere mensen, want op school en in de klas heb ik wel vriendinnen waarmee ik veel plezier maak en soms eens uitga. Maar het zijn geen vriendinnen waar ik alles aan ga vertellen en waarmee ik eens serieus kan babbelen.En dat mis ik toch wel. Ik heb enkele zulke vrienden nl mijn nicht,mijn broer en men ouders.

nu twijfel ik wel erg, want ik ken niemand in die andere klas.
Langs de ene kant is het ja en langs de andere kant is het nee.

Wat zouden jullie doen?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:24

Ik heb ook last van faalangst...soms erg en soms in mindere mate....
En dan zeggen mensen het zit in je hoofd..tussen je oren..Deels is dat natuurlijk wel waar..maar soms kan ik me gedachten gewoon niet op iets anders zetten...

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:39

ik had last van faalangst (heb nu nog een beetje) maar ik ven naar zo'n cusus geweest en het heeft best wel geholpen 1 ding is belangrijk : praat er over (heb ik ook gedaan) bij bijv. emergis (zo heet dat bij ons) of op school bij een vertrouwens persoon. ik moet nu voor het eerst met de bus naar school (zit in de 2e maar ben van school veranderd) nu ben ik dus ook best zenuwachtig) en ik ken dan ook nog eens niemand.
ik heb dat heel vaak bij toetsen (vooral als de docent zegt hij telt 3 keer mee (dat heel vaak herhalen) maar nu heb ik vankantie nog een paar dagen (tot donderdag) en dan begint mijn faalangst toch ook weer Huilen Huilen Huilen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:28

roosje84 schreef:
Ik heb ook last van faalangst...soms erg en soms in mindere mate....
En dan zeggen mensen het zit in je hoofd..tussen je oren..Deels is dat natuurlijk wel waar..maar soms kan ik me gedachten gewoon niet op iets anders zetten...

Faalangst zit idd tussen je oren, de wereld vergaat echt niet door een slechte prestatie Lachen Je moet leren relativeren, dat is het belangrijkste (en het heeft ook deels met de leeftijd te maken: puberteid is al vol onzekerheden dus je wil zoveel mogelijk controle hebben over sommige dingen zoals bv cijfers)

Marjolein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:37

Ik heb het ook. Toen ik in de 1e zat hebben ze het ontdekt en mij op faalheids cursus gezet, daar leerde ik er niks van totdat een lerares apart met mij dingen oefende zodat het beter ging. Zelf ben ik best onzeker, ze denken dan ook dat als die tijd over is, dat mijn faalangst dan ook minder wordt ofzo. Bij mij was het dit jaar heel erg, ik had het niet zo zin op mijn school doordat ik nogal gemotiveerd moet worden, en daar was mijn mentor niet echt sterk in. Als ik een slecht cijfer haalde was het altijd van ja je kan niet beter dit is gewoon wat je moet. Zo was het alleen maar erger geworden. Ik hoop er nog van af te komen, ik vind het vreselijk

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:40

Ik denk dat iedere puber wel faalangst kent.