zenuw weg branden (hernia)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 20:24

hoi.

ik ben vandaag weer naar het ziekenhuis geweest hij(de neurochirurg) wilde geen MRI scan maken, zoals hij de vorige x zei, maar nu wil hij pijnbestrijding gaan doen zeg maar. dan krijg ik eerst een verdovingsspuit bij die zenuw, die pijn doorgeeft als ik dan geen pijn meer voel, dan willen ze het zenuwtje dat alleen pijn doorgeeft weg laten branden..(als ik nog steeds pijn heb is het dus iets anders, dus gebeurt het niet)
nu heb ik zo iets van het zit er allemaal niet voor niets.
ik kan na de spuit de keuze maken of ik het wil of niet.

zijn er hier mensen die dit hebben gehad en gedaan hebben of juist niet en waarom niet?

heb je geen pijn of last meer en kun je alles weer?

alvast erg bedankt!

Anoniem

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:59

Dit topic ga ik even volgen. Heb er geen ervaring mee. Aan de ene kant lijkt het me wel wat, maar aan de andere kant vraag ik me af welke nadelen eraan vastzitten.

Ilsiie

Berichten: 8226
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 23:27

hmm mijn moeder heeft ook 3 hernia's gehad.. (ja, serieus, drie..) de eerste is ze 2 keer aan geopereerd, nu heeft ze geen knokkels meer op de wervels in d'r rug dus daar liggen de zenuwen bloot.. de 2e en 3e zijn verholpen met manuele therapie volgens de marsmanmethode (millimeter voor millimeter rechtzetten)..

in elk geval, ik heb hier dan nog nooit van gehoord.. maar vind het ook een beetje eng klinken, eigenlijk..

maargoed.. goed informeren naar de voor en nadelen en dergelijke.. (en zorgen dat je een goede arts hebt die weet wat ie doet..)

vanini

Berichten: 732
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: heerlen

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 23:36

tja,
het kan gewoon goed gaan,maar zoals bij iedere operatie is er een kkans dat er complicaties optreden.
Bij mijn moeder is deze operatie ook uitgevoerd. Hij was niet gelukt (niet gewenste resultaat) en ze had verlamd kunnen raken als een millimeter verder was geweest.
Maar zoals ik al zei,er is altijd een risico, zelfs bij een relatieve eenvoudige ingreep.

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 08:38

hm mn arts zei dat 95%die dit deden er 95% er goed van af zijn gekomen. ik weet het niet zo met de pijn die ik nu heb wil ik ook niet mn hele leven lopen.

@vanini: het is toch een klein uitstulpje van de zenuw die weg gebrand word hoe kan dat dan dat ze verlamd had kunnen raken (schrikt)

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:13

Ik heb 3 jaar geleden zo'n proef blok(zoals ze dat noemen) gehad voor mijn kleine hernia die niet te opereren was.

Het heeft redelijk geholpen totdat een manueel therapeut de boel in de vernieling draaide en ik 2 weken in het ZH mocht doorbrengen.

Daar heb ik een MRI onder narcose gehad(kon niet platliggen) en sinds die dag kwam er verbetering. Ik geloof dat iedereen daar een beetje raar naar me keek toen Haha! speciaal geval.

Nu 3 jaar later ben ik weer de pineut, ga vanmiddag langs de huisarts.
Maar ik wil geen blokkade omdat ik ervan overtuigd ben dat mijn hernia wordt veroorzaakt door overbelasting(werk).

Ik vond die proef blok zetten ook niet echt fijn.
Bij een definiteive branden ze je zenuw heel even aan (thank god voor de vloekwoorden...want het doet zeer!) daarop komt een littekentje zodat de pijn niet meer aan je hersens doorgegeven wordt.

heb je al eens gekeken op www.nvvr.nl daar zijn vast meer mensen die het hebben laten doen.

Zelf heb ik intresse in het boek rugpijn weg. http://www.rugpijnweg.nl/hernia.htm

Maar wil dat eerst eens an mijn HA vragen.

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:26

Hoi, speciaal voor dit bericht een profiel aangemaakt, keek zo nu en dan maar poste nooit. Ik wilde je ook al attenderen op de nvvr.nl maar dat heeft Cowgirl ook al gedaan. Het boek dat zij noemt, heb ik ook besteld, mijn advies niet doen want ik vond het oplichterij, de oefeningen die een manueel of fysio voorschrijft staan hierin daarbij zegt hij dat wanneer je elke dag minstens 2 liter water en 1 dag per week vette vis eet, je van je rugproblemen afkomt! Nou bij deze, heb ik jullie geld bespaard.
Ik heb zelf baat gehad bij accupunctuur, puur voor pijnbestrijding. Heel veel sterkte, een mede rugpatiënt

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 14:47

@kraal: weet je of de huisarts je daar naar door kan verwijzen ivm vergoeding?

@Cowgirl:dat proef blok zetten is dus eigenlijk het zelfde als zenuwbranden? wat van pijn was het dan toen de verdoving uitgewerkt was? heb je er baad bij gehad en geen spijt dat je het gedaan hebt?

btw welkom op bokt dan maar Knipoog

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 15:11

ik zie trouwens dat je er voor moet betalen voor die site voordat je wat kan plaatsen enz en om nou voor een berichtje te gaan betalen vind ik ookal zo onhandig..

ik kan het ook nog niet vinden dat mensen het er hebben laten doen dat word dus de hele site doorspitten hihi

zijn er echt geen mensen hier op bokt die het hebben gedaan?

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:36

@Jen33 waarvoor doorverwijzing? nvvr of acupunctuur?

Ik moest om de week naar de acupunctuur, betaalde meen ik € 45,00 en kreeg 50 % vergoed, het is alternatieve geneeswijze en dit krijg je niet voor 100 % vergoed, via de belasting kan je het wel weer declareren, ik kreeg er geld van terug in ieder geval Tong uitsteken . Voor de nvvr hoef je niet te betalen, gewoon account aanmaken en je vraag, ervaring etc plaatsen op het forum! Anders mail je maar rechtstreeks voor vragen etc. Mag ik ook iets persoonlijks vragen, hoe oud ben je?

Ik heb al heel veel geprobeerd, gedokterd etc dus wie weet kan ik je wijze raad geven!

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 16:19

@kraal: accupuntuur.. ik ben ook naar energetische therapie geweest maar daar werd dan echt helemaal niks van vergoed..

chiropracter, ostheopaat, secar,fysio heb ik ook nog gehad maar hielp mij ook niet, dat was ook allemaal voordat het bekent was dat ik een hernia had.. ik ben 16 en loop er al 2 jaar mee dus dat vind ik langzamerhand wel genoeg hihi

edit:hier een link waar ik al meer in heb verteld..
viewtopic.php?f=136&t=630682&hilit=

Pharlap
Berichten: 1665
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: spijkenisse

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:17

Ik ken deze methode niet.
Ik heb erg baat gehad bij de nieuwe methode van opereren.
Na 2,5 jaar van erge pijn, fysio, manueel, chiropractie, medisch corset, de zwaarste medicijnen, rust en neurologen en andere artsen die niet wilde opereren omdat het zogenaamd een moeilijke plek is, ben ik deze arts erg dankbaar.
Waarom wil jou arts eigenlijk geen mri scan laten maken als ik vragen mag?
( Ben nieuwschierig Bloos Haha! ).

Mag via pb hoor!

Groetjes Pharlap.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:34

Citaat:
@Cowgirl:dat proef blok zetten is dus eigenlijk het zelfde als zenuwbranden? wat van pijn was het dan toen de verdoving uitgewerkt was? heb je er baad bij gehad en geen spijt dat je het gedaan hebt?



Ze schakelen je zenuw tijdelijk uit door een injectie met verdoving (even in jip en janneke taal).

Ik heb er 2 weken wat aan gehad voor die manueel me in de kreukels hielp...de pijn was zeker minder dus ik reageerde daar wel goed op.
Ik ben uiteindelijk niet in aanmerking gekomen voor een definief blok omdat ik 'vanzelf' weer genezen was.

Misschien dat dit heel raar klinkt....maar ik vergeleek mijzelf met mijn paard die een slijmbeurs ontsteking had. Ook hij is ingespoten zonder resultaat.
Maar door een andere manier van trainen dus de eenzijdige belasting weg te nemen is hij hersteld.

Ik kijk nu dus graag naar de oorzaak van iets en ga dan een oplossing zoeken.
helaas zitten wij mensen opgescheept met een baas die daar het gedult niet voor heeft (mijn vorige baas zei gewoon dat het hem te lang duurde!) en zo ook de uitkerings instanties.

Ik heb mne nu dus ook nog niet ziekgemeld vooral vanwege die instanties.
Mar denk dat ik er niet onderuit kom wil ik weer beter worden.

Overigens had ik niet veel aan mijn HA vanmiddag...ik had een vervanger.
Ik heb wel andere pijnstillers...maar lopen gaat nog steeds @#%^

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 22:25

ik heb nu vooral last van 5 cm naast het midden van mn L4 L5 en heb vandaag de stal weer uitgemest dus zit nu steeds rondjes om mn stoel te lopen het is dus niet echt beter geworden..(ik kan niet mn hele leven niks blijven doen dus..)en mn bibs heb ik last van maar weet dus niet of het daar mee te maken heeft Bloos )

Citaat:
de pijn was zeker minder dus ik reageerde daar wel goed op.


dus de pijn was niet helemaal weg?en klopt het dat je erna meteen weer na huis mocht en alles weer kon en mocht doen wat je ervoor ook deed?

merk nu wel dat ik echt meer vragen aan de arts had moeten stellen Boos! jammer genoeg was ik er te overdondert voor toen hij over spuitjes begon hihi

@Cowgirl:
aan vervangers heb je echt idd niks. meestal is het zo van kijk het nog maar even aan.. succes in iedergeval!
de oorzaak zoeken is meestal ook mijn motto van dingen maar als je niet weet waar je het moet zoeken dan word het lastig..

ah das wel balen hé je moet het maar van je baas hebben.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:11

Ik heb niet alles gelijk gedaan....laten we zeggen dat ik wat beter kon lopen en allang blij was dat de pijn minder was.

Als je een blok hebt wil nog niet zeggen dat je alles weer kan....de hernia zit er nog gewoon.
Dus in mijn ogen kan die altijd erger worden als je gewoon alles weer gaat doen.
Vermijd dus gewoon zoveel mogen til werk, bukken voorover staan, lang zitten etc etc.
Uitmesten zou ik lekker door iemand ander laten doen...helemaal als er veel uit moet.

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:22

@Cowgril, je haalt de woorden uit mijn mond, ik mest nog steeds niet tja heel zelden, maar probeer zoveel mogelijk zware belastingen op mijn rug te vermijden, samen met de pijnbestrijding heeft dat voor mij de mogelijkheid gegeven enigzins mijn normale leven weer op te pakken. @Jen33 probeer je vraag eens te posten bij de nvvr wie weet heeft er daar iemand ervaring mee en kan je wat meer over deze behandeling vertellen, de voors en de tegens! Vind het zo knap dat je wel kunt paardrijden, ik kon dat dus echt niet! Bij zit het lager, ik heb ongeveer een jaar lang met een rugband gereden om de bewegingen op te vangen en rij nu een half jaar zonder! Enne over je gemaakte kosten vanwege je rug, verzamel al je rekeningen en geef ze aan de persoon die de belastingaangifte altijd voor jou of je ouders verzorgd, je hebt recht op teruggave.

Nog even in het algemeen, het meest frusterende van iets mankeren aan je rug, is het onbegrip dat mensen hiervoor hebben, als je nou met een arm, been ofzo n het gips zit is er veel meer begrip voor. Ik ben in ieder geval tegen heel veel begrip aangelopen, mijn werkgever zei zelfs je mankeert niets, je stelt je aan.....

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 09:34

hm echt paardrijden is het niet hoor zitten en dan heb ik het wel gehad hihi en totaal nu mischien iets van 6 x er op geweest en tot nu toe gaat het redelijk maar als ik ergens last van krijg nadie tijd dan klim ik er ook een poosje weer niet op dus..

de rekeningen worden al allemaal bewaard dus Knipoog

hm ik weet dat ik de stallen nog niet had moeten doen heb weer een poos de gevolgen er van gezien maar als je op dat moment nergens last van hebt is de verleiding zo groot..

en sommige mensen zeggen wel van ag jij doet toch niks jij luiert alleen maar nou dat komt hard aan moet ik je zeggen dan heb je zoiets van en of ik wel wat kan, en dan is het weer mis...

zo iritant ja dat mensen je niet serieus nemen. wel je betuttelen als je heel slecht loopt gaat het iets beter dan is het van oh dan kan je dit weer en dat weer..

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:56

@Jen33 heb net voor je gezocht op de site van nvvr, helaas geen zoekresultaten opgeleverd. Heb je al eens overwogen om een s.o. te vragen bij een andere arts? Ik zal ook eens in de clubbladen kijken voor je, misschien dat er iets in te vinden is, maar ben zelf pas een jaar lid van de nvvr dus heb er nog niet zo veel....

Ik ben depressief geraakt na mijn rug geklooi, heb het nu redelijk geaccepteerd en op zoek naar andere invulling aan mijn leven met heel veel dank aan zeer lieve ouders en vriend. Moet ook eerlijk bekennen dat die stallen uitmesten mij zo bekend in de oren klinkt, ging het toch weer irriteren, maar het gevolg was dat ik dan niet kon rijden, nu mest mijn vriend iedere dag. Ook heb ik moeten leren dingen te vragen die ik beter niet zelf kan doen. Bijvoorbeeld heb ik heel lang niet zelf mijn paard opgezadeld, liet ik iemand anders doen...........

Je bent nog wel heel erg jong voor zulke beperkingen! Ik was 16 toen de eerste problemen zich voordeden en vervolgens was ik 23 toen het serieus ernstig werd, dat vond ik toen al te jong!

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 10:24

kraal als goed is heb je een pb

Pharlap
Berichten: 1665
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: spijkenisse

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:06

Nog even in het algemeen, het meest frusterende van iets mankeren aan je rug, is het onbegrip dat mensen hiervoor hebben, als je nou met een arm, been ofzo n het gips zit is er veel meer begrip voor. Ik ben in ieder geval tegen heel veel begrip aangelopen, mijn werkgever zei zelfs je mankeert niets, je stelt je aan.....

Dat komt mij bekend voor Haha!
Daardoor liep ik ook altijd maar door.
Maar het erge vind ik nog dat er huisartsen en neurologen zijn die naar je kijken of je gek bent, want je loopt immers nog.
Ik hoor en lees zo vaak dat mensen niet serieus genomen worden, en dan mijn eigen ervaring nog.
Het klonk mij dan ook als muziek in de oren toen de arts van de operatie een paar keer zei: onvoorstelbaar, ik snap niet dat ze je zolang door hebben laten lopen. Waarop mijn antwoord was: Ik snap niet dat ik nog heb kunnen lopen.
Maar dat schijnt weer in je te zitten, want op het moment dat ik wist dat ik geopereerd zou worden kon ik dus ook echt niet meer staan en lopen Clown

Maar voor iedereen, laat je niks aanpraten jullie kennen je eigen lichaam het beste.

Groetjes Pharlap.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:41

Citaat:
Nog even in het algemeen, het meest frusterende van iets mankeren aan je rug, is het onbegrip dat mensen hiervoor hebben, als je nou met een arm, been ofzo n het gips zit is er veel meer begrip voor. Ik ben in ieder geval tegen heel veel begrip aangelopen, mijn werkgever zei zelfs je mankeert niets, je stelt je aan.....


Juist en dat is de reden dat ik me nog niet ziek heb gemeld.
De stress en het onbegrip dat ik de vorige keer had heeft er kennelijk nog dieper ingehakt dan ik dacht. Ik werkte toen al 4 jaar bijdezelfde baas en het enige wat hij zei was "GDV je hebt ook altijd wat". Mijn collega's toen hebben al die maanden (stuk of 8 a 9) NIKS van zich laten horen.
En als ze me dan zagen gingen ze dat aan de baas vertellen die mij dan weer belde. Nee, het kwam niet in ze op om me dan even aan te spreken en te vragen hoe het ging.

Toen ik op een brancardje binnen werd gebracht in het ZH kreeg ik te horen dat ze niet wisten wat ze met me aan moesten.
Toen ik daar lag scheen die dezelfde man gezegd te hebben 'dat ie uitgedoktert was met me of iets in die trant. Ik ben dat vergeten(teveel pillen ) maar mijn pa heeft het er nog wel eens over die ging erachter aan namelijk Tong uitsteken .
Gelukkig kon ik later wel met hem praten maar je eerste indruk is al fout.

Tijdens de revalidatie training van het UWV melde ik nadat ik weer even had gewerkt er toch weer iets niet lekker zat en ik last had: Ja daar moest ik maar mee leren leven want iedereen heeft dat wel. Toen werd het me ook even te veel..heb even zitten janken op de plee...had even geen zin in die 'goed bedoelde' adviezen en die zogenaamde mensen die met je 'meeleven en het beste voor je willen'

Waar is die kots smile Haha! Haha!

Ik heb gelukkig wel een hele goede huisarts. Pling

Pharlap
Berichten: 1665
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: spijkenisse

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:31

Dit is echt niet normaal he Cowgirl Ach gut

Ik heb tot 2 keer toe ontslag gehad, de eerste keer na wel 5 weken thuis op rust te zijn geweest en afgelopen december omdat mijn contract af liep in de revalidatieperiode.
Nou ik ben blij toe, want mijn arts van het uwv is super!

Ik heb eens mijn dossier opgevraagd bij de huisarts, die deed nl ook nooit wat terwijl ik jaren met dezelfde klachten kwam.
In mijn dossier stond patient is erg ongeduldig, haha, zal hij raar gekeken hebben toen er wel een hernia bleek te zitten.
Gelukkig zitten ze bij ons samen en ik vraag dan altijd naar de vrouwelijke arts, die is nl wel serieus.

Heb je mijn pb gehad?

Groetjes Pharlap.

Anoniem

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:05

Ik zou het niet laten doen.
Ik ben geopereerd aan een hernia en had daarna nog heel veel klachten. Werd door de chirurg naar huis gestuurd en ik kreeg een oproep voor een zenuwblokkade. Toedeledoki. Op internet gekeken, het helpt bij heel veel mensen maar tijdelijk en er zitten nog risico's aan ook.
Een hernia kan je zien als een gevolg en niet als een oorzaak. Bij mij tenminste. Ik heb nog 2 keer een hernia teruggehad en fibromyalgie, ben zo ver geweest dat ik net de bakker om de hoek kon halen en terug.Heleboel -phaten gehad, mijn fysio had een nieuwe cursus gedaan, heeft me behandeld en nu na 2 jaar ben ik bijna weer net zo fit als voor mijn operatie in 2001. Ik bleek een scheve voet te hebben(zat vast, enkel een keer gekneusd) en mijn heupen zat niet genoeg beweging in. Ik probeer nu meer te sporten, hardlopen, paardrijden e.d. en er zit steeds meer tijd tussen mijn behandelingen. Laatste keer 2 maanden niet geweest.

Ik heb een beetje het idee dat je erg sterk zelf aan moet geven wat je wilt en niet wilt, als je je rugpijn accepteerd laten ze je gerust thuiszitten. Ik zou dus nog even verder zoeken naar andere behandelmethoden.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:01

Citaat:
ben zo ver geweest dat ik net de bakker om de hoek kon halen en terug


Ik haalde nog net de WC op het laatst.....2,5 meter lopen...nou ja lopen. handje vast aan de verpleegster voor het omvallen Haha!

(kan er nu gelukkig wat om lachen.)

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: zenuw weg branden (hernia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:05

Tja cowgirl, maar er dan nog vanaf komen!!!!

Ik heb staan huilen toen ik een jonge meid van net 25 ingehaald werd door een hoogbejaarde vrouw met rollator! Ook nu kan je er om lachen, maar toen echt niet! Of de lessen waarin ze je opnieuw gaan leren lopen, dat je dank, HALLO ik weet best hoe je moet lopen