Hoe agressieve cyclus vriend doorbreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Hoe agressieve cyclus vriend doorbreken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 13:26

Mijn vriend is een schat van een jongen, meestal...
Als hij door mij of zijn gezin gewezen word op zijn fouten of iemand van het gezin pest hem wat, gaat hij door het lint. Hij schreeuwt en scheld je compleet uit. Ik heb van alles geprobeerd: weglopen, hem proberen te kalmeren en er wat van zeggen of juist negeren.
In het ergste geval gooit hij met dingen, maar het is echt doodeng als hij zo begint te schreeuwen en te tieren.
Wie weet wat te doen want ik trek dit echt niet langer....

Kristie

Re: Hoe agressieve cyclus vriend doorbreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:30

Bij hem weggaan?
Je bent eigenlijk gewoon bang voor je eigen vriend, OF eisen dat hij hulp zoekt, en anders je spullen pakken en vertrekken...

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:34

Dit is een situatie waar jij niet in wil zitten. Omdat dit zeer waarschijnlijk een karakter eigenschap van je vriend is, kun je maar 2 dingen doen.

1. Eisen dat hij hulp gaat zoeken. Dit is iets wat hij onder controle moet houden. Als hij nu met dingen gooit is de volgende stap zeer waarschijnlijk dat hij gaat slaan...

2. Weggaan bij hem. Stel je voor dat hij je slaat!! Als jij iets verkeerd tegen hem zegt?? Als je iets doet wat hem niet zint? In een relatie zit je met zijn 2en!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:37

De deur achter je dicht trekken en nooit meer omdraaien. Zulke types heb je niets aan en je kunt hem echt niet zomaar veranderen.

Vladeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:38

Hij kan dus duidelijk niet tegen kritiek. En dat is heel vervelend. Ziet hij zelf nooit in, dat hij verkeerd bezig is? Op die manier komt er geen echt vertrouwen tussen jou en je vriend, omdat er een (verkeerde) karaktereigenschap tussen zit.
Ik denk dat hij het best hulp kan gaan zoeken. Als jij hem dat tenminste normaal kan uitleggen, zondat dat hij door het lint gaat.
Sterkte ermee Ach gut

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 13:41

Bij hem weggaan is geen optie Lachen
Mij slaan zal die nooit doen, omdat hij zichzelf slaat uit frustratie...
Hij weet dat het verkeerd is, hij zegt ook sorry etc, maar ik wil gewoon ingrijpen voordat het zover komt. Ik durf niet eens meer te zeggen: ruim nou eens op achter je kont....

hij heeft adhd, dus ook moeite met impulscontrole...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:43

En waarom is bij hem weggaan geen optie?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:44

Professionele hulp zoeken... en het HEM laten doen. Hij zal zelf in moeten zien dat hij hulp nodig heeft...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:45

Ik zou hem dan adviseren om eens te gaan praten met een maatschappelijkwerker o.i.d. Wellicht dat die goede tips voor hem hebben zodat hij er beter mee op kan gaan..
Succes!

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:47

Niet iedereen meteen beginnen over weggaan. Dit is 1 karaktereigenschap van die jongen, en mischien heeft hij duizend goede.

Je zou hem wel voor de keuze kunnen stellen: Of ik ga bij je weg Of je zoekt hulp. En als hij dan zegt dat hij geen hulp zoekt, dan vrees ik wel dat je weet hoe laat het is...

Gebruikt hij medicijnen voor zijn adhd? Zo niet, zou je dat ook kunnen aandragen als optie bij hem...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 13:49

Katja schreef:

omdat het mijn mannetje is en ik hou heel veel van hem Lachen

Ik zal vandaag eens met hem praten hoe hij denkt over gedragstherapie. Zijn psychiater controleert slechts zijn medicijn gebruik dus die doet daar niet mee. ik baal er vooral van dat ze hem vroeger nooit therapie hebben gegeven want alleen ritalin lost neit alles op.
Ik studeer psychologie en snap die agressie vanwege zijn geschiedenis (zus altijd voorgetrokken en adhd), maar ik kan het gewoon niet doorbreken....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 13:50

Ik heb al wel gezegd:dat als hij dit nog een keer flikt dat het dan over is, hij MOET veranderen.
Meneer heeft ook nog doktervrees, maar hij moet doorverwezen worden... woepie gaat nog leuk worden vanavond...

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:52

Ja, maar op een gegeven moment houdt het toch ook eens op?
Hoever moet het komen? Je zegt dat hij je nooit zal slaan, hoe weet je dat zeker?
Wat ik hier zo lees is niet echt 'normaal', en wie zegt niet dat hij een keer helemaal doordraait, en naar jou uithaalt?

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:55

kristie schreef:
Ja, maar op een gegeven moment houdt het toch ook eens op?
Hoever moet het komen? Je zegt dat hij je nooit zal slaan, hoe weet je dat zeker?
Wat ik hier zo lees is niet echt 'normaal', en wie zegt niet dat hij een keer helemaal doordraait, en naar jou uithaalt?

Dat was ook mijn gedachte. Je zegt wel van dat doet hij nooit etc etc etc. Maar je hoort toch wel vaker dat mensen dan doorslaan??

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:55

Ik begrijp heel goed dat je van hem houdt maar je moet ook eerlijk naar jezelf zijn. Je zit nu in een relatie met iemand waarbij je op je tenen moet lopen. In een gunstig scenario worden jullie samen heel erg oud en moet je misschien nog wel 70 jaar rekening houden met waar hij wel en niet tegen kan. Daarnaast moet je je ook afvragen als je kinderen wilt of je dat met hem wilt zoals hij nu is.

JIJ kunt hem niet veranderen dat zal hij zelf moeten doen en als hij dat niet doet zie ik weinig opties.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 13:56

Nee doet hij niet, aangezien hij alle aggressie alleen op zichzelf botviert om het maar zo te zeggen. Hij schreeuwt alleen zo vreselijk naar me als ik hem terrecht wijs oid... mij heeft ie ook nog nooit uitgescholden, zijn vader wel...
Zou gedragstherapie wat zijn?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 13:58

Hij is het meest kwaad op zichzelf dat hij zo is, dat hij adhd heeft, dat hij niet alles gewoon tegelijk kan en dat hij zo vergeetachtig is. Maar dat geschreeuw is echt eng, krijg daar elke keer weer hartkloppingen van..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:58

Welshcobfan schreef:
Katja schreef:

omdat het mijn mannetje is en ik hou heel veel van hem Lachen

Typerend Lips are sealed

tja, dat ie ADHD heeft ala, maar dat is nog geen reden om zo uit je dak te gaan. Het kan er aan MEE dragen. Mijn broertje heeft het zelf ook, maar die heb ik nog nooit uit zijn dak zien gaan. Die is alleen maar superdruk Haha!

Tja, of je van hem houd of niet, dit is gedrag dat van kwaad tot erger gaat worden, en ik spreek uit ervaring meid Ach gut Wat als hij je slaat? "ik hou van hem en hij van mij" gaat dan toch niet meer op hoop ik.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:03

Hij is dus rustig als alles gaat zoals hij het wil? Maar zo werkt het natuurlijk ook niet in real life.
Wat als jij iets wil en hij niet. Dan gaat hij tegen jou tekeer. En als er dan een paar dingen achter elkaar gebeuren? Dan blijft hij schreeuwen?
Moet jij dan uiteindelijk maar alles doen zoals hij het wil?? Ondat hij anders gaat schreeuwen?
Dit lijkt me nou niet echt een optie? Of wel?

Hij moet hier echt met iemand over gaan praten. Voor zichzelf voor jou en voor zijn familie. Zo zal hij zichzelf beter onder controle kunnen houden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 14:04

Als hij me ook maar met 1 vinger aanraakt kan hij per direct vertrekken Knipoog

Hij heeft niet de hyperactieve vorm, maar het gebrek aan concentratie en vooral: erg impulsief. Of ik moet eens overleggen met zijn moeder of huisarts want concerta werkt de hele dag door, hij is vooral snel aangebrand als zijn pillen uitgewerkt zijn,

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 14:09

Daantje1981 schreef:
Hij is dus rustig als alles gaat zoals hij het wil? Maar zo werkt het natuurlijk ook niet in real life.
Wat als jij iets wil en hij niet. Dan gaat hij tegen jou tekeer. En als er dan een paar dingen achter elkaar gebeuren? Dan blijft hij schreeuwen?
Moet jij dan uiteindelijk maar alles doen zoals hij het wil?? Ondat hij anders gaat schreeuwen?
Dit lijkt me nou niet echt een optie? Of wel?

Hij moet hier echt met iemand over gaan praten. Voor zichzelf voor jou en voor zijn familie. Zo zal hij zichzelf beter onder controle kunnen houden.

Het is niet zo dat hij bij alles flipt wat tegen werkt, en ik zeg het ook wel als iets me niet zint. Ik blijf altijd heel rustig. Maar op moment dat zijn pillen niet meer werken dán is het snel mis. Ik praat er ook met hem over dat als hij voelt dat hij door gaat slaan, hij gewoon weg loopt (time-out), gaat vaak goed maar soms is het al te laat. Ik pik zijn gedrag neit en zeg er wat van en ga opzoek naar oplossingen. Helaas geven mijn studieboeken geen advies hierover. Wel over eetstoornissen, depressies etc. Maar dit valt onder psychiater die adhd. Maar psychiaters geven slechts pillen en letten zelden op gedrag. Misschien psychologisch onderzoek kan geen kwaad.... cognitieve gedragstherapie lijkt me echt ideaal!

voor de duidelijkheid: ik stel duidelijke grenzen van toelaatbaar gedrag, ik laat niemand over me heen denderen. Dus ik ga wel weg als hij zo doorgaat en dat weet hij.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:39

Het gaat hier om een volwassen kerel die zelf moet willen veranderen. Jij kunt wel zoveel mogelijk zaken uitzoeken, maar hij moet zelf die stap zetten om zijn agressieve gedrag aan te passen.

Wat je nu doet is excuses/ uitvluchten/ verklaringen zoeken voor zijn gedrag...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:41

Goed geformuleerd Ann.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 14:42

Adhd is een zeer goede verklaring voor zijn gedrag, hij is overigens 19 (ik 21). Ik wil gewoon zaken uitzoeken zodat ik hem kan uitleggen wat de mogelijkheden zijn. Kijk aan alleen psychlogisch gebabbel heeft hij niet, maar misschien wel gedragstherapie. Ik wil gewoon het beste voor hem en hem helpen, want alleen doet hij niets omdat hij niet durft.

Voor de extra info:
wij hebben in onze hersenen een controle systeem zitten, welk gedrag we wel en niet uitvoeren. Bij hem is dat defect, wat bij ons zou worden tegen gehouden wordt nu doorgelaten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-06-06 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:46

Denk je niet dat het verstandiger is dat hij professionele hulp zoekt? Jouw studie is heel handig, maar je bent er heel persoonlijk bij betrokken. Een professionele psycholoog kijkt er "van een afstandje" tegenaan en ziet alles misschien helderder.