En dan willen ze je in een inrichting stoppen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

En dan willen ze je in een inrichting stoppen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 21:42

Brrr...
Besloten om maar niet meer mijn SA te gebruiken,maar om er gewoon voor uit te komen.
Ik heb de laatste jaren veel problemen met mezelf,en daardoor ook in mijn relaties met anderen.
Ik ben pas 18 jaar,maar heb al een behoorlijk verleden achter me. (ik treed liever niet geheel in detail)
Ik heb altijd van mijn naasten te horen gekregen dat ik er wel overheen kwam,en dat ik maar gewoon door moest zetten.
'Hulp is niet nodig,dat is voor zwakke mensen'
Zo heb ik ruim anderhalf jaar depressief rondgelopen en zelfs suïcide gedachten gehad.
Al het mogelijke dat mis kon gaan in mijn leven ís misgegaan.Ik gaf mezelf de schuld,en vond dat ik niet moest zeuren,wou geen aandacht trekken en ach...het zou toch wel overgaan?
Niet dus...
Zo vond ik het 3 weken geleden genoeg en ben ik naar de HA gestapt en hulp geëist.
Eerst nog even wat tegengesputtert want 'tieners hebben wel vaker een dipje..' aldus de arts.
Toch maar doorgestuurd naar een psycholoog.
Daar mijn verhaal vertelt in grove lijnen,waarop ze mij met spoed naar een psychiater heeft gestuurd.
Nu heb ik twee sessies met mijn psychiater gehad,en er is al meer duidelijkheid voor mij.
Toch zegt hij mij niet goed genoeg te kunnen helpen daar ik zoveel problemen tegelijk te handelen heb.
Hij heeft mij voorgesteld dat ik me laat opnemen op een fulltime psychiatrische afdeling....
Dit zodat ze elke dag aan mijn problemen kunnen werken en blabla.
Ik zie dit helemaal niet zitten...
Ze halen me weg uit mijn vertrouwde omgeving ( zo'n beetje het enige was nog goed voelt...)
Weg bij mijn paarden (wie zorgt er dan voor ze?!)
Weg bij mijn ouders en vriend. ('s Weekends mag ik bezoek...wauw..)
Dan mag ik wonen op een grijs kamertje met een bed en een kast...

Van het idee alleen al wordt ik nog veel depriër dan ik al was.

De psychiater zei dat het een voorstel was,geen verplichting,maar hij vroeg wel of ik er goed over na wil denken.
Alles in mij zegt 'nee' ... maar aan de andere kant wil ik graag geholpen worden.

Daphna

Re: En dan willen ze je in een inrichting stoppen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:46

Wow, tja ik ken je situatie niet maar dit klinkt wel erg heftig.
Ik weet niet wat je het beste kunt doen.

ik kan je alleen veel sterkte wensen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:48

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik vraag me af hoeveel je geholpen kunt worden als je inderdaad alleen in een onbekend, niet vertrouwd kamertje zit en de hele dag bezig bent met je problemen. Geconfronteerd worden en eraan werken is goed, maar is dat niet veel prettiger in je eigen omgeving en met enige regelmaat, ipv de hele dag door?

mandy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:53

Ik heb er ook geen ervaring mee maar
Mischien kan je het daar even proberen? voor een week of meer ofzo.
Of dat je in de week meerdere sessies hebt met je pshygiator? (geen idee hoe je het schrijft)

veel sterkte Ach gut

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:54

Ik heb er helaas wel ervaring mee en geloof me je wilt het liever niet dan wel...

Ik weet helaas niks van jou problematiek en waarom de psychiater jou wil laten opnemen. Maar mijn verzorgpaard heeft meer voor mij kunnen betekenen dan die mensjes daar...

Hoe vaak heb je gesprekken met de psychiater en slik je nu ook medicijnen? Zo ja welke en wat zegt de psychiater daarvan?

Euh proberen gaat niet...

Rocco1

pff dat is idd een drastische verandering als je hier in mee zou gaan.. je moet doen waar JIJ de meeste voordelen uit haalt je doet het immers voor jezelf en niet voor anderen. ik kan niet voor je beslissen maar volg je gevoel zou ik zeggen. veel sterkte ermee

verootjoo

Mijn zusje zit ook in een psychiatrische inrichting. Ze zag er eerst idd ook heel erg tegenop, idd ook om de redenen die jij geeft. Toch is het haar heel erg meegevallen. Ze zit daar met leeftijdsgenoten die hetzelfde meemaken, die haar begrijpen, en het is lang niet alleen maar therapie en aan problemen werken. Vaak zat wordt er ook lol gemaakt, en gewinkeld met zijn allen. Ik ben er pas even geweest, en het oogde mij op het eerste gezicht ook als 'gezellig'. Om als voorbeeld maar even te nemen: Nu met het WK hebben ze een groot scherm opgehangen, om met zijn allen naar het voetbal te kijken.
Daarbij zit ze ook niet in een grijs kamertje met een bed en een kast, maar samen met 3 andere meisjes op een kamer, en je eigen hoekje mag je zo maken als je wilt.
Het enige wat ze moeilijk vind, maar dat is ook haar behandeldoel, is de openheid die ze daar van je verwachten. Alles wat je wilt doen, moet je eerst uitgebreid bespreken in je groep. Alles waar je mee zit wordt besproken in je groep. Dat is in het begin natuurlijk moeilijk, maar volgens haar went het heel gauw. Je zult snel merken dat het niet raar is wat je vertelt, niemand vind je raar.
Ik zie mijn zusje enorm opklaren sinds ze daar zit. Ze heeft nog heel wat voor de boeg, maar ik zie nu, na 2 maanden ongeveer, al resultaat, en zij zelf volgens mij ook Knipoog

Ik kan het je dus alleen maar aanraden Lachen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:59

Het hangt er heel erg vanaf in wat voor groep je komt en Turbo Tinker is 18 en dus volwassen...

Ik had gelukkig wel mijn eigen kamer, dan kun je je nog terug trekken. Maar ik was dolblij dat ik er echt weg mocht! Je ziet je paarden niet meer en je hebt na 2 dagen alles wel gezien daar...

Probeer het eerst via andere kanalen op te lossen, je bent iig op de goede weg door naar de psych te gaan! Vraag of je een signaleringsplan kunt opstellen als dat past bij jou problematiek en overleg daarover zo mogelijk met je naasten Lachen

Heel veel sterkte want het is niet niks!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:06

Mijn zusje is 17, en wordt ook bijna 18, en dan blijft ze in dezelfde groep Lachen

Verder moet je idd wel gemotiveerd zijn te werken aan je problemen, en er dingen voor opgeven, en er tijdens je verblijf in de inrichting keihard aan je problemen werken. Tuurlijk, het is niet alleen maar lang leve de lol. En als je niet gemotiveerd red je het ook niet.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:11

Ik was zeker wel gemotiveert en dat is mijn redding geweest dat ik er zeer snel weer uit was en maar... 3 maanden medicijnen hoefde te slikken van de GGZ arts.

Je zusje is zo te horen jonger, bij mij zat ook een meisje van 18, maar die zat wel in een groep met mensen wisselend van 18 t/m 65... en ik zat daar dus ook tussen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:15

Ow dat scheelt dan wel ja. Zij zit in een jeugdinrichting, voor jongeren tot ong 25 jaar Lachen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:16

Ik denk dat dat idd wel een verschil maakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:17

Ja, dat lijkt me ook wel. Tussen leeftijdsgenoten lijkt me veel fijner. Je zit dan toch in dezelfde levensfase, en je begrijpt elkaar.

@TS: Ik zou dus vooral even kijken naar welke inrichting je gaat Lachen

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:20

Turbotinker, begrijp ik nou dat ze je op een gesloten afdeling willen plaatsen? (omdat je alleen in het weekend bezoek mag & hoe je die kamer beschrijft)
Dat lijkt me een beetje heftig, omdat die stap natuurlijk wel wat groot is.

Ik werk zelf bij een beschermde woonvorm {RIBW}, wat wil zeggen dat de bewoners zelf mogen gaan en staan waar ze willen, het zou voor hen dus ook mogelijk zijn om paarden te houden enzo. Verder is er dan wel begeleiding bij en contact met de psych.

Jouw psych zal waarschijnlijk wel het beste weten op welke manier jij het beste kan helpen, maar ik zou inderdaad vooral even kijken naar welke instelling je gaat.

Heel veel sterkte en ik vind het heel erg dapper van je dat je de stap hebt gemaakt om om hulp te vragen. Ja

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:37

Ik zou het heel erg vinden ik zou het daar echt niet vol kunnen houden. en dan weg bij je familie vriend en paarden nee dat had ik nooit gekund.
Is het misschien een idee om te vragen aan je pyschiater of er geen andere oplossing is.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 11:14

Er zijn vast wel andere oplossingen...
Daar hoop ik op.
Mijn psichiater vindt dit alleen de beste en snelste oplossing.
Medicatie gebruik ik niet,om lichamelijke redenen.

Ik zou liever intensief maar extern geholpen willen worden en evt. met creatherapie. (van je af schrijven,tekenen,schilderen e.d)
Alles in mij zegt nog steeds nee,en nu besef ik pas wat ik allemaal heb.
Dat het heel fijn is om te kunnen zeggen dat ik een eigen huis heb,een lieve vriend en 2 geweldige paarden.
Ik heb beide ouders nog,en dit alles kan lang niet iedereen zeggen.
Ik wil vragen om intensieve behandeling,maar dat is wel thuis kan blijven wonen.
Bedankt voor jullie reactie's .
@ Adriana ; zou ik je mogen pb-en?

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:45

Wat geweldig dat je naar de huisarts bent gestapt. Wat een moeilijk keuze moet je dan maken. Hoe lang zou je daar moeten zitten of heb ik daar overheen gelezen (sorry dan)?

Edit: ik zie dat je al wat meer weet.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:49

Qua leeftijd, tot je 23e val je in 9 van de 10 gevallen nog onder jeugdzorg.

Het is een keuze die je nu maakt. Als je voor behandeling kiest zul je daar waarschijnlijk de rest van je leven toch profijt van hebben. En die paar maandjes zijn echt snel voorbij dan hoor!

Zoek voor je paardjes een betrouwbare verzorg(st)er en dan komt dat ook heus wel goed!

Het is inderdaad super dat je naar de huisarts / hulpverleners bent gestapt, dat is al een hele stap!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:32

Zou het niet doen. Je kunt ambulante hulp krijgen, oftewel gewone bezoeken aan de psychiater.
Zodra je in een instituut komt, woon je in een schijnwereld. Als je er weer uit komt, is het lastig met de normale wereld om te gaan, daarom zie je dan mensen steeds terug blijven vallen en op het laatst niet meer buiten de inrichting wíllen leven.
Zolang je je nog staande kunt houden in deze maatschappij en niet met zelfmoord bezig bent, zou ik het sterk afraden om naar een instituut te gaan. Wel kunnen ze daar medicatie beter bijhouden, maar als je geen gevaarlijke medicijnen nodig hebt, zou ik dat geen reden op zich vinden.
Sterkte. Je hebt nog een heel leven voor je, het zal heus niet allemaal zo zwart blijven, houd je daar maar aan vast. Wat achter je ligt, moet je wel verwerken, maar het hoeft niet te betekenen dat je geen toekomst meer hebt, want die maak je helemaal zelf en dat is ook mogelijk met littekens op je ziel.

Trouwens, paarden zijn de beste therapeuten. Knipoog

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:58

Natuurlijk mag je mij pben!! Ik ben het ook helemaal eens met Lusitana!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:04

Jeetje zeg.. Scheve mond Ik heb er gelukkig geen ervaringen mee..
Je zou het kunnen proberen.. ?
Sterkte iig..

Nanak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:14

ik heb een tijd geleden zelf de keuze gemaakt om meer hulp te zoeken na 2 jaar hulp bij verchillende psychologen omdat ik gewoon merkte dat het te weinig was...dinsdag moet ik er weer heen er dan krijg ik een rondleiding en moet me aanmelden op een speciale school op dat terein...best spannend ik kom er sterker uit Lachen want je leert daar wel heel veel dingen hoor Lachen
succes! en als je wil praten erover kun je altijd een pm sturen Lachen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:34

De ts zit al bij een psychiater, dat is alweer een ander traject dan bij een psycholoog.

Als de ts denkt dat ze voldoende heeft aan de hulp die de psychiater kan bieden dan moet ze proberen die gesprekken vol te houden. Want in de kliniek waar ik zat had je ook niet elke dag gesprekken en ik liep op laatst tegen de muren op (figuurlijk) omdat ik dus de paarden niet mocht zien.

Het voordeel voor de ts is dat ze na de gesprekken met de psychiater naar de paarden kan gaan en daar bij wijze van spreken even kan uithuilen. Die combinatie lijkt me persoonlijk sterker te werken dan in een kliniek.
Maar daar zou de ts met psychiater over kunnen praten en zoals ik het zei probeer samen met de psychiater een signalerings plan te maken. Dan wordt je gedrag in verschillende stadiums in kaart gebracht, van je 'positieve' gedrag t/m wanneer je in een crisis dreigt te raken. Bij mij heeft mijn beste vriendin dit, mijn ouders en mijn huisarts. Zodat iedereen weet wat er moet gebeuren om mij kunnen helpen. En dat kan beginnen met kleine dingen, even naar de stad of naar de bios etc.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:18

Ten eerste sterkte gewenst en succes met het maken van een beslissing. Misschien is het een idee om na te denken over wat je aan de paarden hebt. Voor sommige mensen is het puur lol, voor mij is het noodzakelijk ontspannen. Het zou, als jij er ook heel ontspannen en weldaan van wordt, heel negatief kunnen uitwerken. En daarnaast denk ik dat van totaal geen hulp naar een afgesloten inrichting een behoorlijk heftige overgang is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:21

Wow.. Veel sterkte ermee! Ach gut