Uitstrijkje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NoaC

Uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 21:09

Slik, en toen lag ie vanmorgen in de bus; mijn eerste oproep voor een uitstrijkje.
Ben niet preuts uitgevallen maar hier zie ik toch wel heel erg tegen op....en ben nog niet eens echt 30....nog een half jaartje.
Slik.
Twijfel zelfs nog of ik niet gewoon ga afzeggen; heb het al niet zo op huisartsen en dan meteen ook nog een uitstrijkje......
Wie kan even zeggen dat het allemaal heel erg gaat meevallen en praat me wat moed in.....

ElskedZ

Re: Uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:37

Ik zou het wel doen en eventjes over dingen heen zetten..
Tis inderdaad natuurlijk een gebied wat eigenlijk nogal "intiem" is...en daardoor ook vervelend...

Maar tis toch wel een belangrijk onderzoek...
Het vervelendste is de "eendebek"...als je een goede assistent of arts heb zal je op zich weinig merken...

Zeg vooral tegen diegene die het onderzoek moet doen, dat je het vervelend vind en er tegenop ziet...

Succes, en gewoon doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:52

Het gaat heel erg meevallen en ik zou zeker niet afzeggen. Het is idd een heel belangrijk onderzoek. Ik zou het wel bij de huisarts doen en niet bij zo'n bevolkinsonderzoekinstantie.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 13:17

Ik moet het inderdaad bij de huisarts doen.....

EENDEBEK??? Slik! Was ik die even helemaal vergeten! Ga er toch nog maar even over denken ben ik bang.....

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:23

NoaC schreef:
Ik moet het inderdaad bij de huisarts doen.....

EENDEBEK??? Slik! Was ik die even helemaal vergeten! Ga er toch nog maar even over denken ben ik bang.....

Niet bang zijn, maar gewoon doen. Dit soort onderzoeken zijn zo ongelooflijk belangrijk, die mag je niet afzeggen!

Ik vind het ook niet leuk, maar nog altijd beter dan het indoen en verwijderen van mijn spiraaltje... Een uitstrijkje is zo gemaakt, binnen een paar minuten sta je weer buiten. En een tip: als je mag kiezen tussen een mannelijke of een vrouwelijke huisarts, kies dan de mannelijke. Mijn ervaring is dat die nog voorzichtiger zijn dan vrouwelijke artsen Knipoog

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:45

Ik zal zeker de afspraak niet afzeggen. Van uitstel komt afstel en de huisarts krijgt ook de melding dat je opgeroepen bent voor een uitstrijkje. Ik vond het erg meevallen. En ja die eendebek, klinkt allemaal dramatisch maar als je probeert mee te persen op het moment dat je arts de eendebek plaatst, en in principe zal hij dat ook wel zeggen dat je wat moet persen, voel je er echt niets van. Dit jaar heb ik het uitstrijkje, om medische redenen, 2x moeten laten doen: 1e keer door de huisarts (mannelijk) en 2e keer door de assistente. Beide keren heb ik het als prettig ervaren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:01

Oh, die heb ik ook weer gehad. Goed dat je me helpt herinneren. Echt leuk is het niet vind ik; meer noodzakelijk kwaad. Als beloning voor mezelf neem ik als het klaar is altijd wat lekkers mee van de bakker.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:26

Javelin schreef:
Beide keren heb ik het als prettig ervaren.

prettig Nagelbijten / Gniffelen

ik heb 1x een uitstrijkje moeten laten maken, was niet prettig ben alles behalve preuts dus had er geen moeite mee, ook volledig ontspannen als iemand daar beneden bezig is maar tijdens t uitstrijkje viel het flink tegen Lips are sealed

dan maar eigenwijs maar ik ga ook echt niet nog een keer
achja het duurt nog 6 jaar voor ik 30 ben dus wie weet denk ik er over 6 jaar wel anders over
heb iig een andere huisarts dan toen Knipoog

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:57

Bij mijn allereerste uitstrijkje viel het ook tegen. Nu bij mijn nw. huisarts heb ik dat ook verteld en die zei dat je er in principe niets van mag voelen. Misschien komt het ook wel doordat ik al div. keren een inwendige echo heb gehad. Niet dat dat nu hetzelfde is maar toch.....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:27

Gewoon kiezen op mekaar en het is zo voorbij Lachen Van te voren even zeggen dat je het eng vind dan kunnen ze daar rekening mee houden.

SnelleSas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:32

Je voelt je een beetje opgelaten. Ik voel me altijd net een koe, maar het doet geen pijn en je moet maar voor ogen houden dat ze zo in een heel vroeg stadium nare ziektes op kunnen sporen! Probeer jezelf ontspannen te houden en denk aan iets leuks, dan is het zo voorbij!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:50

Ik heb een paar jaar geleden ook zo'n oproep gehad en heb het niet laten doen. Ik vond het niet nodig. Eind vorig jaar heb ik me laten steriliseren en toen moest ik van de gyneacoloog een uitstijkje laten maken. Vond het erg genant en zeer pijnlijk. Zal het ook niet gauw weer laten doen. Er was ook niks aan de hand.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 18:58

Ik zie me rustig daar keihard gaan huilen....vanacht gewoon niet van geslapen.
Komt ook nog bij dat ik mijn hele huisarts niet ken omdat ik er nog nooit geweest ben; heb echt een hekel aan huisartsen. Mannelijk of vrouwelijk maakt me dan nog niet eens uit.....

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:34

Als ik jou was zou ik het doen,ik dacht er ook zo over als jij nu,Ben nu 35 jaar maar omdat ik niet was gegaan konden ze ook niets vinden,toch het jaar erop maar eens laten doen en ja na een paar dagen belde de arts op dat het niet goed was,heb een jaar lang op ziekenhuis gelopen omdat ik baarmoederhalsK had.Nu ga ik trouw elke keer als ik een oproepje krijg

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:44

Gewoon gaan hoor. ik heb al een aantal keer een uitstrijkje gehad en vind het ook nooit geweldig. Maar ik vind het zo belangrijk. En het duurt maar even en is zo weer voorbij. Vroeger ( een jaar of 20 geleden) kreeg ik elk half jaar een pilcontrole en dan kreeg ik ook een inwendig onderzoek. Ook ik ben erg happy dat dat is afgeschaft, maar zo'n uitstrijkje is echt nodig. Je niet druk maken, even goed ontspannen en dan is het zo voorbij. Later denk je vast: Jeetje, waar heb ik me zo druk omgemaakt. En de mensen die die uitstrijkjes doen, doen dat dagelijks. Voor hun is dat normaal werk. Sterkte ermee.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:54

Hele stomme vraag..maar wat bekijken ze precies bij een uitstrijkje?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:09

roosje84 schreef:
Hele stomme vraag..maar wat bekijken ze precies bij een uitstrijkje?

Ze schrapen wat van je baarmoederhalscellen op een wattenstaafje en dat wordt gechecked op de aanwezigheid van kwaadaardige cellen.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 11:22

Hmmmm...ik moet sowieso wachten tot een waak na het ongesteld zijn dus heb nog een week of 2,5 uitstel....kan ik er nog eens over denken. Zucht.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:09

Wel briljant he ? Dat ze zoiets voor vrouwen bedenken en dat we dat dan ook allemaal en masse laten doen. Hoe genant, stom en vervelend het ook is. Ooit gehoord dat mannen iedere twee jaar zich in hun penis laten poeren om eens te kijken of er misschien iets mis is ? Nee he, nou dan ! Is gewoon weer iets genants verzonnen door mannen.

Ik haat het, ik haat alles wat een vreemde zo nodig vindt om daar te moeten doen. Spiraaltje laten zetten: ook hell, ook nooit laten doen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:16

Vanaf wanneer moet je dat laten controleren dan? Krijg je dan een oproep of iets derglijks? En wat gaan ze dan controleren?

Ik zou het ook gewoon laten doen, de mens lijd het meest aan het lijden dat hij vreest maar nimmer op komt dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:17

Ilzas schreef:
Wel briljant he ? Dat ze zoiets voor vrouwen bedenken en dat we dat dan ook allemaal en masse laten doen. Hoe genant, stom en vervelend het ook is. Ooit gehoord dat mannen iedere twee jaar zich in hun penis laten poeren om eens te kijken of er misschien iets mis is ? Nee he, nou dan ! Is gewoon weer iets genants verzonnen door mannen.

tuurlijk voor het genot van de mannelijke arts Clown Hamer

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:21

Als er eentje kleinzerig is uitgevallen ben ik het wel!
Uitstrijkje valt heel erg mee, ik had me voorbereid op enge pijnlijke dingen maar voelde eigenlijk niks, de dokter zei ineens, zo dat was het. Ik had niks gemerkt.

Je krijgt idd een eendebekje naar binnen maar je kan de kleinste vragen en dat is echt een stuk kleiner dan wat er normaal naar binnen gaat hoor. Haha! Het is alleen wel koud. Vork

Echt... je zal zien dat je je voor niks druk maakt, er is niks aan. Ach gut

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:25

check even of je huisarts het zelf doet ik ging en toen zou de assistente het even doen nu zal ze dit heel goed kunnen maar ik vond het al niet zo'n leuk klusje en dan had ik toch liever dat dat de huisarts het deed die kon ik beter en was ook een vrouw dit was gelukkig geen probleem maar ik had dit liever van te voren geweten dus even vragen.
succes en wel gaan want het is heel belangrijk om het vroegtijdig te weten en te laten behandelen
gr. annita

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:28

Ilzas schreef:

Ik haat het, ik haat alles wat een vreemde zo nodig vindt om daar te moeten doen. Spiraaltje laten zetten: ook hell, ook nooit laten doen.

Wat een ontzettend domme reactie. Jij bent duidelijk ook verre van briljant. Alsof deze onderzoeken voor de lol van een arts gedaan worden

Baarmoederhalskanker komt heel vaak voor. Door regelmatig een uitstrijkje te laten maken kan het in een vroeg stadium ontdekt worden en kunnen er tijdig maatregelen genomen worden.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:33

gabyfedde schreef:
Ilzas schreef:

Wat een ontzettend domme reactie. Jij bent duidelijk ook verre van briljant. Alsof deze onderzoeken voor de lol van een arts gedaan worden

Baarmoederhalskanker komt heel vaak voor. Door regelmatig een uitstrijkje te laten maken kan het in een vroeg stadium ontdekt worden en kunnen er tijdig maatregelen genomen worden.

Nou ben echt niet dom hoor en ik laat het ook allemaal braaf doen, maar als je er over nadenkt, vindt ik dat gewoon. Ik vindt het gewoon allemaal verschrikkelijk. Niet naar de tandarts gaan is ook dom, nou je zo ze de kost eens moeten geven die niet naar de tandarts gaan uit angst, ook al weet iedereen dat dat korte termijn denken is.