zwangerschapsafbreking en stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

zwangerschapsafbreking en stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:32

Ben benieuwd of er onder jullie mensen zijn met ervaringen op dit gebied, zie het nieuwsartikel van vandaag:

Trauma na afbreken zwangerschap

Uitgegeven: 19 juni 2006 08:46

UTRECHT - Een op de vijf vrouwen die een zwangerschap laten afbreken wegens ernstige afwijkingen heeft daar jaren later nog problemen van. Dat blijkt uit onderzoek van verloskundige Marijke Korenromp, waarop zij woensdag promoveert aan de Universiteit Utrecht.

Volgens Korenromp vertonen de vrouwen zeven jaar na de zwangerschapsafbreking nog symptomen van traumatische stress. Bij een op de twintig mannen is dit ook het geval.

Het aantal paren dat besluit een zwangerschap te beëindigen omdat hun ongeboren kind een afwijking heeft, neemt toe. Dat houdt verband met het verbeterde prenataal onderzoek, waardoor afwijkingen eerder worden aangetoond. Momenteel breken per jaar ongeveer vijfhonderd vrouwen hun zwangerschap omdat hun kind bijvoorbeeld het syndroom van Down heeft.

Als ouders lang hebben getwijfeld over afbreken van de zwangerschap lopen zij meer kans op psychische problemen. Dat geldt ook voor ouders onmiddellijk na de beslissing moeite hebben met de verwerking. De onderzoeker vindt dat deze paren hulp moeten krijgen.

Linda

Re: zwangerschapsafbreking en stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:14

Van het nieuws kijk ik niet zo op. Van het aantal paren dat de zwangerschap afbreekt i.v.m. een down-kindje wel!
Vind het nogal heftig. Zou zelf niet weten wat ik zou doen in dat geval, zeker omdat down-kindjes geen dusdanige handicap hebben dat er geen levensverwachting is.
Moeilijk hoor...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 13:20

er staat bijvoorbeeld down syndroom, denk dat je het dus wat ruimer moet zien.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 15:28

Goh, helemaal niemand?

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:35

Ik wil dat hele onderzoek niet. Denk dat ik mijn zwangerschap dan heeeel anders ga ervaren. Het is allemaal wel heel leuk en aardig. Maar ook een kindje met het syndroom van Down of wat dan ook is MIJN kindje.

torette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:22

Ik vind het allemaal wel heel logisch klinken, het is ook niet een kleine ingreep! Ook ik zou denk ik zo'n onderzoek niet willen, gewoon omdat ik blij wil zijn met mijn zwangerschap en met mijn kindje! Ook al zou het bijv. down syndroom hebben...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:32

Anna-Jelly schreef:
Ik wil dat hele onderzoek niet. Denk dat ik mijn zwangerschap dan heeeel anders ga ervaren. Het is allemaal wel heel leuk en aardig. Maar ook een kindje met het syndroom van Down of wat dan ook is MIJN kindje.

Ik wil zeker een onderzoek.
Mijn broertje is slechtziend en heeft ernstige hartafwijkingen.
Als wij dit van te voren hadden geweten was hij er nooit geweest (we zijn wel heeeeeeeeeeeeeel blij met hem hoor)
Maar ik ken het leven van een gehandicapt kind ik ken de ups en downs.. (veel downs) en zou dat nooit een kindje aan willen doen als ik het van te voren zou weten.

Al die ziekenhuis bezoeken, al die operatie's ,internaat, door het internaat thuis in het weekend geen vriendjes hebben (je zit hier niet op school en dan kom je er moeilijk tussen)
Je word niet probleemloos geaccepteert.
mensen kijken na je.
(mijn broertje is verstandelijk wel in orde, alleen wel jonger) dus hij weet dat kinderen hem aankijken..
Hij is zich bewust van alle dingen die met hem gebeuren.
Het is als ouder zijnde ook heel veel als je kind snachts huild dat de dokter hem nieuwe voeten moet geven omdat hij niet mee kan voetballen...

Dat doe je een kind niet bewust aan!
Tenminste zo denk ik!

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:54

geen ervaring mee zelf, maar werk al een aantal jaar met gehandicapte (vooral kinderen..)
en echt het is zo breed, ik zou hetzelf zooooo moeilijk vinden, je ziet de leuke kanten en de mindere..
bijv een downtje, echt geweldig leuke kinderen! maar er komt erg veel bijkijken bijv vaak hartafwijkingen, en in hoeverre gaat zo'n kind zich ontwikkelen...
pfff... als je toch voor die keuze komt te staan..... heel moeilijk....

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 01:06

Ik heb het wel gelezen en ik heb er zelf geen ervaring mee gelukkig

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:00

Ik heb ervoor gekozen geen combinatietest of tripletest te laten doen omdat het enige dat je eruit krijgt een risicofactor is. Dus je hebt een bepaald percentage kans dat je kind een chromosomale afwijking heeft al kun je dat nooit met zekerheid zeggen. En dus is er ook altijd de kans dat je, wanneer je de zwangerschap wel besluit af te laten breken, een gezond kindje zonder aandoening laat weghalen.
En dat idee lijkt me slopend!

Op twintig weken kun je wel een prenatale screening laten doen waarbij o.a. gekeken wordt hoe de hartfunctie van het kindje is, of de nieren functioneren en of het kindje een open ruggetje heeft.
Deze echt wil ik wel omdat dat werkelijk bepaalde aandoeningen toont of uitsluit.

Daantjuhhhh, die twintig-weken-test laat ook zien hoe de hartfunctie van het kindje is en deze test geeft ook meer zekerheid.
Dat is een andere test dan die waaruit de kans aangegeven wordt dat het kindje syndroom van Down heeft.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:06

Mijn broertje had ook een syndroom die al eerder had opgemerkt kunnen worden.
Hartafwijking hoord bij zijn syndroom net zoals nog meer dingen.
Maar hij heeft het Charge syndroom!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:13

Kitty die eerste test (nekplooimeting) heb ik ook niet gedaan. Klopt helemaal wat je zegt.. Je hebt een kans van 1 op ... Lekker gevoel als dat 1 op 200 is dan zit je in een "verhoogd risico" maar dan is de kans nog heel klein dat het zo zou zijn en maak je jezelf onnodig gek de rest van de zwangerschap.

De screenings echo heb ik wel laten doen. Ze kijken echt alles na.
Of er een open ruggetje te zien is (dat is ook al veel eerder te zien).. alle hartklepjes werken, of er 4 kamers te zien zijn in het hart.. een hazenlipje, klompvoetjes, of de blaas werkt, of de kleine hersens etc aanwezig zijn. Noem maar op..

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:23

Ik heb wel prenataal onderzoek laten doen. En dat was maar goed ook want bij de 20 weekse echo kwamen ze erachter dat er toch wel iets zeer ernstigs aan de hand was. Ik was zwanger van een tweeling maar een van de kindjes was niet levensvatbaar.(Ik wist voorheen niet dat het om een tweeling zou gaan) Hij was een Accardiacus. Dat wil zeggen:zonder hart. Hij had wel een navelsteng en het bloed werd rondgepompt door het gezonde kindje. Deze liep op zijn beurt het risico dat zijn hartje overbelast zou raken. Dat was dus behoorlijk schrikken.

Wat volgde was dat ik iedere week, en later 2 keer per week, een echo kreeg. Zodra er tekenen van overbelasting zouden zijn zouden ze het kindje geboren laten worden. Gelukkig is zijn hartje niet overbelast geraakt. Met 37 weken hebben ze mijn bevalling ingeleid. De doktoren wouden niet nog meer risico nemen.

Prenataal onderzoek kan dus ook eventuele problemen voorkomen. Het had heel goed kunnen zijn dat er wel problemen waren onstaan en dan hadden we kunnen ingrijpen.

Ik heb overigens een zeer gezonde jongen van 1 jaar oud.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:52

knightloekie schreef:
Kitty die eerste test (nekplooimeting) heb ik ook niet gedaan. Klopt helemaal wat je zegt.. Je hebt een kans van 1 op ... Lekker gevoel als dat 1 op 200 is dan zit je in een "verhoogd risico" maar dan is de kans nog heel klein dat het zo zou zijn en maak je jezelf onnodig gek de rest van de zwangerschap.

De screenings echo heb ik wel laten doen. Ze kijken echt alles na.
Of er een open ruggetje te zien is (dat is ook al veel eerder te zien).. alle hartklepjes werken, of er 4 kamers te zien zijn in het hart.. een hazenlipje, klompvoetjes, of de blaas werkt, of de kleine hersens etc aanwezig zijn. Noem maar op..

Wat had je gedaan als er iets bijzonders uit de screenings echo was gekomen?

Overigens heb je ook nog kans bij een nekplooimeting dat alles prima is, maar dat bij een vruchtwaterpunctie blijkt dat het toch foute boel is hoor....de kans is heel gering natuurlijk, maar kans is ineens 100% als het je treft hoor.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:57

wat ik had gedaan als er iets mis was op de echo.... daar kan ik geen antwoord op geven. Daar zou ik ook pas over nadenken als het zo zou zijn.. dus ik zou het nu echt niet weten... gelukkig maar !

een vruchtwaterpunctie zou ik ook niet doen.. de kans dat je een miskraam krijgt is toch best hoog (ook als er niets aan de hand is).. Ze doen volgens mij alleen maar verder onderzoek na een nekplooimeting als je behoort tot de groep mensen die een kans van 1 op 200 hebben.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 13:02

knightloekie schreef:
wat ik had gedaan als er iets mis was op de echo.... daar kan ik geen antwoord op geven. Daar zou ik ook pas over nadenken als het zo zou zijn.. dus ik zou het nu echt niet weten... gelukkig maar !

Als je dan pas gaat nadenken is het kort dag hoor, mocht je dan nog overwegen de zwangerschap af te breken! Moet voor de 24e week, sowieso nog een week verplichte bedenktijd als je je meldt in het ziekenhuis dat je het af wil breken, dan nog een ziekenhuis zoeken die het voor je wil doen......t is zo 24 weken.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:09

dat is ook zo...

natuurlijk weet ik wel dat als het kind niet levensvatbaar zou zijn of een "kastplantje" zou zijn dat ik het weg laat halen...
Maar ik heb altijd geroepen dat als ik op tijd zou weten dat mijn kind downsyndroom of een andere handicap zou hebben ik het ook weg zou laten halen.. Maar ja dan ben je echt zwanger en dan is het zoo anders... Dan roep je dat niet meer...

Dus dat bedoel ik ermee dat ik het niet zou weten wat ik zou doen.. Ik zou het echt zooooooooooo erg vinden..

In ieder geval iemand uit de buurt hier daar hadden ze dus bij 20 weken vastgesteld dat het kind gewoon een kastplantje zou worden en die mensen hebben het dus weg laten halen... Maar er is ook iemand waar bij vastgesteld werd (ook rond de 20 weken) dat het kind zeer zwaar lichamelijk gehandicapt zou zijn en zij heeft er weer voor gekozen om voor dat kindje te gaan zorgen...

Het is echt gewoon een moeilijke keuze .. wat je ook kiest..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 13:16

Grappig he, hoe je verandert als je zwanger bent.

Maar voor dat soort keuzes staan is niet eenvoudig inderdaad en is natuurlijk ook heel persoonlijk.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:25

kweet niet ..
heb geen vruchtwater punctie laten doen , zitten ook weer risico's aan ..

wel een echo , door medice achtergrond en voornamelijk medicijnen (lang leve eigenwijze huisarts) hadden wij erg veel kans op een lichamelijk en geestelijk gehandicapt kind

we wisten wel dat er verder geen levens beperkende (zover te zien ds ope rug grove hart nier etc afwijkingen etc etc ) waren

de rest was afwachten

we hebben gekozen voor het kind en we zien wel
hoe wat en waar , het was ons kind e welkom in welke vorm dan ook

hoor de artsen ook nog zo zeggen " als je de 28 weken maar haalt " ik was zelf ziek .. uiteindelijk is hij veelste laat geboren

na de geboorte bleek snel dat die lichamelijk zganormaal was
(niks bijzonders te zien) en na een jaar bleek geestelijk ook in orde te zijn

wij vonden dat slechts leuk meegenomen ..klinkt miss raar maar als die niet geheel in orde was geweest (daar waar we toch eigenlijk van uit gingen ..) had het ook ons lieve mooie ventje geweest

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 13:33

Moedige keuze hoor Nickyu......

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:39

daantjuhhh schreef:
Mijn broertje had ook een syndroom die al eerder had opgemerkt kunnen worden.
Hartafwijking hoord bij zijn syndroom net zoals nog meer dingen.
Maar hij heeft het Charge syndroom!

Dat is toch een chromosoomafwijking? Dan hadden ze dat al heel vroeg gezien kunnen hebben..

Ik heb gelukkig geen ervaring met zwangerschap enzo. Mijn tijd komt vast nog wel

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:56

ben op dit moment ook zwanger van mijn eerste, en helemaal niets laten testen ben het met eerder genoemde eens

-als het een afwijking heeft bijvoorbeeld down blijft het nog steeds je eigen vlees en bloed en van die kindjes kan je ook superveel houden...

-en open ruggetje enzo kan je op een gewone echo ook zien

Robyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:47

Ik heb ook niks laten testen. Van zo'n nekplooimeting krijg je alleen maar een kansberekening. En als ze iedereen met een hoge kans een vruchtwaterpunctie laten doen sterven er meer gezonde kinderen (door de vruchtwaterpunctie) dan dat er kinderen met down e.d. opgespoort worden. Een 20 weken echo wil ik wel laten doen. Hier zit geen enkel risico aan en je ziet er ook een heleboel op. Als het nou echt niet levensvatbaar zou zijn zou ik het niet laten komen denk ik.
Ik heb wel gemerkt dat zodra je echt zwanger bent je over een heleboel dingen anders gaat denken.

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 16:45

horselover20 schreef:
-als het een afwijking heeft bijvoorbeeld down blijft het nog steeds je eigen vlees en bloed en van die kindjes kan je ook superveel houden...

Dat is absoluut waar als het er eenmaal is, maar denk je niet dat je ook heel veel verdriet zult hebben omdat zo'n kind toch een heel ander soort leven gaat leiden? En dat zo'n kind in je gezin wel een enorme impact heeft? Hoe is de toekomst van zo'n kind als het volwassen is en jij er wellicht niet meer bent?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 00:30

LDRD schreef:
Moedige keuze hoor Nickyu......

thanks , samen met man lief gemaakt en stonden hier beiden achter

verder ben ik van mening dat down patienten een gelukkiger zorgelozer en vrolijker leven hebben dan de gemiddelde nederlander die het ook al niet slecht heeft ,

andere zware afwijkingen kunnen een zware belasting zijn
geestelijk helder maar verlamd bv

veel dingen kunnen ze nog niet zien

er sterven een hoop gezonde kinderen door de vruchtwater punctie
al da niet door de foute keuze die mensen naar aanleiding daarvan maken ..

met de echo kunnen ze gevaarloos al de meeste dingen opsporen

en ook nog niet alles kan opgespoord worden , maar goed ook denk ik

want waar leg je de grens ?

nu blijk ik (10 jr geleden pas ontdekt) een haperende hartklep te hebben net als mijn moeder die net te horen had gekregen dat alles 100% i orde was en toch 3 dagen later in haar slaap aan die hapering overleed op een veel te jonge leeftijd (55)

waarschijnlijk is deze afwijking erfelijk(daar zowel mijn ma als haar moeder ..de oma in het volgend stukje het hadden) maar dat kunnen ze nog niet bewijzen slechts vermoeden .. nu zagen ze ondanks dat ik mijn hele leven ziekenhuis in en uit ben geweest pas 10 jr geleden

wie zegt mij of mijn kleine dit wel of niet heeft , is nu namlijk nog niet te zien ..

zelfde voor de bot spier en pees reuma waarvan ze zeggen dat het niet erfelijk is
maar mijn oma had het , haar 2 kinderen (1 jongen 1 meisje) hebben het , nu blijkt dat hun kinderen waaronder ik dus en nog 3 anderen
het ook hebben ..

alle pas NA de pubertijd ontdekt ... wie verteld mij dat mijn kleine het wel of niet heeft of de eventueel toekomstige kinderen van mijn zusje en nichtjes het wel of niet krijgen

dat de spier reuma niet positief wrkt op de hartspier is allang bekend

we worden voor nu onder de fibromialgie stempel geschaard maar
onze spieren verweken , verpluizen , pezen scheuren soms zelfs door
en de gangbare botreuma is ook bij geen van alle op jong leeftijd gezien ontdekt oid ...

de vraag blijft als ik van te voren had geweten 100% zeker dat dit erfelijk was / is en ze konden dit in een vroeg stadium vd zwangerschap al zien en met zekerheid zeggen of mijn kleine dit wel of neit krijgen zou , wat hadden we dan gedaan

kweet t niet .. had het dan denk ik toch laten testen , 50% kans niet waar ..toen echter wist ik nog niet hoe het was om het te hebben
denk dat ik het dan toch had laten komen ondanks alles
omdat je dan nog niet beseft wat het inhoud

nu in mijn staat wil je geen kids krijgen maar weet je wel wat het is
als ik nu (een afgezien dat het mijn mijn K dodelijk is omm nu zwanger te zijn dus even dat helemaal buiten beschouwing latend )
zwanger zou zijn met de wtenschap dat mijn kleine dat ook heeft

kweet niet , als we dan zouden besluite het te laten komen zou ik wel zorgen dat die alles doet wat die kan doen op jonge leeftijd , later kan namelijk niet ..