Waarom laat je je zo makkelijk manipuleren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom laat je je zo makkelijk manipuleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:26

Laten we even lekker filosofisch gaan doen op deze, voor vele anderen, prachtige zaterdagavond.

Ik heb 3,5 jaar een vriend gehad die mij ontzettend manipuleerde. Het ging zover dat hij me meerdere malen ernstig aan mezelf heeft laten twijfelen. Nu weer, ik weet hoe fout hij is geweest, hij heeft ontzettend veel gelogen, me vreselijk veel verdriet en pijn gedaan.

Toch moet ik slikken als ik die mooie woorden hoor om niet weer contact met hem te zoeken. Al avonden praat hij tegen me als ik online ben maar ik reageer niet meer. Dus wat dat betreft niks aan de hand. Ben ook niet van plan om ook te gaan reageren, klaar is klaar en ik wil echt nooit meer iets met hem te maken hebben. Op welke manier dan ook.

Maar mijn vraag is dus, hoe kan het toch dat een ander je zoveel dingen wijs kan maken, terwijl je zelf wel weet dat het anders is?

Geen goedgelovigheid, je kent de feiten en die kan je niet veranderen.

Naief? Nee, ook niet want je bent er al vaker in getrapt.

Je kent jezelf goed, weet dus wat je aan jezelf hebt. Dus je eigen kracht is altijd groter dan die van een ander op dat gebied.

Maar ik ben niet de enige natuurlijk, lees hier regelmatig soortgelijke verhalen. Dan denk ik, HOE kan dat toch? Meiden die geslagen worden en terug blijven gaan. Meiden die steevast op hele foute jongens vallen, die ongein. Hoe kan dat toch?

Ik doel hier dus niet op mijn probleem, dit was alleen als voorbeeld.
Hoop dat jullie me een beetje snappen en dat hier zinnige reacties op komen

karlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:27

liefde maakt blind

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:28

Het is geen liefde, in heel veel gevallen is er namelijk helemaal geen sprake van liefde terwijl je je wel dingen wijs laat maken. Je verandert door die dingen en je staat erbij en kijkt ernaar. En je doet er niks tegen....HOE krijgt iemand dat voor elkaar?

karlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:30

hij speelt met je,weet dingen te zeggen waardoor je je klein voelt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:34

karlo schreef:
hij speelt met je,weet dingen te zeggen waardoor je je klein voelt

Ja, maar WAAROM dan? Je geeft geen antwoord

karlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:36

hij wil de baas over je zijn op een of andere manier

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:38

Maar waarom lukt hem dat dan? Je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag!

karlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:40

waarom,misschien kent hij je zwakheden en speelt daar op in.waarom ja waarom

fjordnina

Re: Waarom laat je je zo makkelijk manipuleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:40

Zou het kunnen dat iemand je zó kleineert dat je er in bent gaan geloven? Dat je, wanneer je de kracht hebt gevonden er een punt achter te zetten erover gaat piekeren en dan doordat je er zelf in bent gaan geloven denken dat die ander toch gelijk had en dus teruggaan?

karlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:42

misschien,je bent afhankelijk geworden

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:42

Waarom zoiets lukt?

Je gaat er vanuit dat degene (je vriend in dit geval) het beste met je voor heeft?
Een ander voor jezelf na laten denken vinden veel mensen doorgaans ook makkelijker

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:43

Geldt misschien in mijn geval, maar zoals ik al in mijn openingspost zei, het gaat niet specifiek om mijn geval. Maar waarom mensen zich in het algemeen zo makkelijk laten manipuleren.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:45

Liek_ schreef:
Geldt misschien in mijn geval, maar zoals ik al in mijn openingspost zei, het gaat niet specifiek om mijn geval. Maar waarom mensen zich in het algemeen zo makkelijk laten manipuleren.

Zie in mijn vorige post de tweede zin.
Schaapjes zijn sommige van ons...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:45

Dat vraag ik mij ook af. Dan denk ik ga toch gewoon bij hem weg maar blijkbaar zijn heel veel vrouwen/meisjes bang om alleen te zijn om over te blijven. Voelen ze zich maatschappelijk meer waard met een vriend dan als alleenstaande. Dan hebben ze liever een vriend/man die haar bedriegt en bedreigd dan geen man.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:46

Jij postte tegelijk met mij

Maar dan kom ik toch weer gelijk met een wedervraag, waarom is het dan makkelijker om een ander te laten denken. Omdat we zelf geen keuzes willen maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:48

lindsey schreef:
Dat vraag ik mij ook af. Dan denk ik ga toch gewoon bij hem weg maar blijkbaar zijn heel veel vrouwen/meisjes bang om alleen te zijn om over te blijven. Voelen ze zich maatschappelijk meer waard met een vriend dan als alleenstaande. Dan hebben ze liever een vriend/man die haar bedriegt en bedreigd dan geen man.

Dus jij zegt eigenlijk dat het een maatschappelijke druk is?

Ik vind dit zó intrigerend, het irriteert en steekt me mateloos dat het hem al 3,5 jaar lukt. Zelfs nu ik hem compleet uit mijn leven geband heb, ik met mijn kop in de wolken loop en niet door hem. Toch lukt het hem op de een of andere manier.

Lekker onderwerp voor de zaterdag, ik hoor te stappen

karlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:49

ja maar dan kom je hem misschien tegen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:49

offtopic: jij gaat stappen, ik ook, 2 stappen richting bed! Ga hier morgen met een heldere blik over na denken

karlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:51

welterusten dan ik ook bijna

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 00:15

Ik denk dat veel vrouwen toch vaak weer in die grapjes trappen omdat ze de persoon in kwestie veel te vertrouwd vinden, ongeacht wat die dan ook gedaan heeft. Misschien heeft die persoon het idee dat het een stukje van die persoon is dat dan wegvalt ofzo

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 00:21

Vertrouwen denk ik idd,
en het begint met iets kleins dat ze vertellen dat je ze nog wel gelooft en dan steeds groter misschien dat het ze daarom lukt het begint klein, Misschien ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 00:39

Jammer dat jullie je antwoord toch nog op mijn situatie baseren terwijl ik daar verre van op uit was. Nou ja, ik ga nu slapen en hoop leuke reacties te lezen als ik weer online ben!

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 00:41

Ik baseer mijn reactie niet op alleen jou maar ik denk dat het zo in het algemeen gaat, wacht ik ga nog even denken, misschien voel je*mensen* je toch aangetrokken tot die persoon omdat hij juist fout is en juist omdat je het NIET wil,

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:11

De vriendinnen zijn bang, daarom komen ze terug.
Bang om nog meer problemen te krijgen wanneer ze weg willen.

angelfire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:09

Ik heb ongeveer het zelfde meegemaakt.
En achteraf zie je pas wat hij gedaan heeft.
Het is gewoon geestelijke mishandeling.
Ik werd helemaal gek gemaakt, was helemaal de weg kwijt.
Hij zei allemaal dingen waardoor ik aan m'n vertrouwen in anderen ging twijfelen en hem geloofde, ook al wist ik wel dat hij veel loog.
Hij loog over alle kleine dingen maar ook over alle grote dingen.
Nu zie ik in wat hij me geflikt heeft (en dat zijn nog heel wat meer dingen) en ik hoef hem NOOIT maar dan ook NOOIT meer te zien of te spreken.
Hij heeft me nog 4 maanden gestalkt, elke dag 40 telefoontjes, 10 mailtjes, 10 smsjes, zelfs brieven (ja meervoud) van meer dan 80 kantjes!
Ik heb een nieuwe abbo genomen, al zijn mailadressen geblokkeerd, en nu heb ik er gelukkig geen last meer van.
Wou al zo lang bij hem weg, maar ik kon gewoon niet, ook omdat m'n ouders aan de andere kant van nederland woonden en ik niemand daar had, en ik zat daar op school in m'n eindexamens.
Ik weet niet hoe het komt, misschien dat liefde blind maakt, ik weet het niet.
Het is zo moeilijk om in te zien dat hij verkeerde dingen doet.
En ik irriteer me er ook mateloos aan dat hij dit 2 jaar lang gedaan heeft.
Vroeger stond ik er heel anders tegen over, van het gebeurd me nooit bla bla bla, maar ik denk dat je pas weet hoe het is, als je het zelf meemaakt.

Waarheid is pas als je er zelf ingelooft...

Ik volg dit topic even.