Jongeren moe door angst.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ineke_

Jongeren moe door angst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 23:28

Mijn moeder had iets gelezen over datjongeren vaak zo moe zijn. Dit zou dan komen door angst. Ik heb er even een stukje over opgezocht op internet.

http://www.planet.nl/planet/show/id=750 ... /sc=c73155

Ik ben het afgelopen jaar zo moe geweest en ik denk dat ik dan eindelijk toch wel een beetje in de richting kom van wat de reden zou kunnen zijn.

Zijn er meer mensen die dit herkennen ?

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:54

Ikheb dit vanmorgen ook gehoord, de vermoeidheid zou komen door angst en depressies.
Ik vraag me af wat het nou is de laatste jaren met jongeren. Tegenwoordig kennen jongeren stress, depressies en dat soort dingen nog meer. Eigenlijk ken ik niemand die een onbezorgde jeugd heeft of heeft gehad, het zit vol problemen met scheidingen, misbruik, niet begrepen voelen en dat soort dingen nog meer.
Worden wij mensen steeds minder gelukkig doordat we zoveel willen en moeten, of is dit iets wat vroeger ook zo was, maar nu pas naar buiten komt?

Clien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:57

Ik heb last van angstaanvallen/hyperventilatie en ja dat kost veel energie waardoor ik vaak erg moe ben...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:59

Ik vraag me af of de jongeren dan moe worden van stress en angst of juist gestressed en angstig worden van vermoeidheid. Als ik me niet fit voel en/of oververmoeid ben, denk ik veel irrationeler en reageer ik veel emotioneler op dingen waar ik anders mijn schouders over op haal.
Ik zie de oorzaak vooral in een verkeerde levensstijl: welk kind krijgt nog elke dag verse groente, net als de generaties voor ons? Welke kind kent nog echte regelmaat?

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:03

kijk Urielle, daar heb jij dus een heel goed punt!
Ik was ook altijd moe, en daardoor "lusteloos" enz.
Dus zei de huisarts: dan zal je wel licht depressief zijn, want je bent lusteloos en prikkelbaar enz en daarom ben je moe.
En hup, kreeg ik een doosje pillen mee.... :s

Terwijl het volgens mij echt andersom was (en soms is) bij mij! Doordat ik zo moe was altijd, had ik nergens meer zin in, hield ik niks vol, werd ik geirriteerd enz... maar dat willen ze liever niet horen, want dan moeten ze op zoek naar een oorzaak die ze niet zomaar kunnen vinden...

Overigens, regelmaat en verse groente en fruit had ik wel, 2 stuks fruit en 200gram groente per dag, standaard

Mloes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:05

Hmm ik was wel vaak écht moe, zeg maar dat je benen bijna niet meer meewerken. Maar volgens mn moeder was dat dus omdat ik te vaak bij de paarden was en te druk was met alles :p Gelukkig heb ik er nu niet meer zoveel last van, terwijl mijn leefstijl nog precies hetzelfde is, druk druk druk.
En ben ook wel eens bij de huisarts geweest, die kon niks vinden en gewoon rustiger aan doen blablabla.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:17

Noukie schreef:
Overigens, regelmaat en verse groente en fruit had ik wel, 2 stuks fruit en 200gram groente per dag, standaard

maar hoeveel van die groenten en fruit zijn nog 'zoals vroeger', zonder enge toevoegingen, bespuitingen en genetische manipulaties?
Ik klink nu als een enge biofreak maar ik merk serieus verschil bij mezelf als ik een paar weken bij mijn oma en oudtante ben geweest en die geven gewoon nog zelfgekweekte groenten uit de tuin.
En ik moet eerlijk zeggen dat het er heel snel insluipt om thuis maar even een blikje groenten te pakken ipv vers te koken (de helft van de groenten weet ik niet eens van hoe ik ze klaar moet maken )

Overigens denk ik dat er ook nog een heel onderzoeksveld ligt op het gebied van hormonale schommelingen. Ik voer normaal vrij veel testosteron (mannelijk geslachtshormoon) en dat maakt mij normaal actief, sportief en iets te agressief/opvliegend bij tijd en wijle. Ik heb me een tijd zo slecht gevoeld! Ik kwam aan tot michelinformaat, voelde me oververmoeid, had nergens zin in... uiteindelijk bloed laten prikken en ik voerde een overmaat aan oestrogeen. Ik kreeg letterlijk zin om een nestje te bouwen met lapjes (lees: in bed te gaan liggen) en eens een paar maanden erin te blijven liggen.

Met al die hormonale schommelingen in de puberteit: waarom zoiets niet?

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:24

ik heb er ook last van ( vermoeidheid enz) nergends zin in, de ene dag wat meer dan de ander, heb ook welis dagen gehad dat ik er helemaal doorheen zat, maar kijk ook in wat voor tijd we leven je heb overal ellende om ons heen, daar word je ook wel een angstig van, nederland gaat ook steeds meer achteruit.. we leven gwoon in een rare wereld.. dat voel je ook..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:30

Maar waarom specifiek deze generatie dan? Mijn oma en opa hebben de oorlog nog meegemaakt en die hebben genoeg geestelijke veerkracht gehad om te zeggen: 'We gaan ervoor en bouwen een nieuwe wereld op!' Wat maakt deze generatie zo uitgeput dat ze de geestelijke kracht niet hebben om zich teweer te stellen tegen een dreiging die nog niet eens realiteit is geworden?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:32

Vergeet niet dat er tegenwoordig ook veel meer prikkels op mensen af komen dan vroeger (niet alleen op jongeren). Er is veel meer te kiezen dan vroeger, dus ook veel meer om onzeker of onrustig van te worden. Ook vanuit de media komt er steeds meer op mensen af.

'Vroeger' was het leven nog overzichtelijk, nu allang niet meer. Om tegenwoordig te kunnen 'overleven' moet je zélf overzicht creëren en zélf grenzen trekken. En dat kan soms heel moeilijk zijn, waardoor je met jezelf en je omgeving in conflict komt - wat dan weer stress oplevert.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:33

Ik ben helaas ook al lang vermoeid
Maar altijd een vrolijke blij gup geweest.
Maar idd, als je van alles wilt, maar je lijf werkt niet mee, wordt je daar niet vrolijker van

En angst, is er idd zoveel om angstig over te zijn?
meer dan vroeger?

Stress wel, prestatie dwang.

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:33

Urielle schreef:
Ik vraag me af of de jongeren dan moe worden van stress en angst of juist gestressed en angstig worden van vermoeidheid. Als ik me niet fit voel en/of oververmoeid ben, denk ik veel irrationeler en reageer ik veel emotioneler op dingen waar ik anders mijn schouders over op haal.
Ik zie de oorzaak vooral in een verkeerde levensstijl: welk kind krijgt nog elke dag verse groente, net als de generaties voor ons? Welke kind kent nog echte regelmaat?

Het is natuurlijk ook een vicieuze cirkel, eenmaal erin en je komt er weer moeilijk eruit.
Je kunt het niet alleen wijten aan slechte voeding, ik denk dat het ook te maken heeft met de presatiedrang van de omgeving. Want de kinderen moeten natuurlijk allemaal goed hun best doen op school, op hun sportclubje en andere naschoolse activiteiten, en als dat niet allemaal lukt (iedere dag weer) dan zo'n kind het gevoel krijgen dat het heeft gefaald.

Twaalf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:22

runningkawa schreef:
Ik ben helaas ook al lang vermoeid
Maar altijd een vrolijke blij gup geweest.
Maar idd, als je van alles wilt, maar je lijf werkt niet mee, wordt je daar niet vrolijker van

En angst, is er idd zoveel om angstig over te zijn?
meer dan vroeger?

Stress wel, prestatie dwang.

De angst die ze bedoelen uit dat onderzoek heeft meer pyschisch oorzaken dan werkelijke angst voor iets.
Angststoornissen komen steeds vaker voor en helaas doet niet iedereen er iets aan. Maar angststoornissen gaan bij een deel van die mensen van zelf over.
Ik heb ook verschillende angststoornissen, waar ik vooral dit jaar last van heb gehad. En ja dit jaar ben ik ook veel vermoeider en lustelozer geweest dan daarvoor. Aan slechte voeding zou ik het niet wijden, het kán natuurlijk een factor zijn die mee speelt, maar er zijn zoveel factoren die aan een angststoornis of andere psychische aandoening meewerken. Er is nooit één oorzaak waar het aanligt.

Njen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:27

Ik weet niet waar het bij mij aanligt, maar of ik nou wel of niet goed slaap en eet of whatever, moe ben ik meestal wel en de ene dag erger als de ander. Het zou bij mij idd door een lichte depressie kunnen komen, maar ik heb geen idee wat ik daaraan kan doen, ik ben niet het type wat gelijk naar de huisarts rent voor advies en een stel pillen die ik niet wil slikken en voorderest toch vaak niet helpen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:28

Maar psygisch ben je dan toch bang voor verschillende dingen?
Of zie ik dat verkeerd?

Verder ken ik niemand die het heeft, dus misschien kun/wil jij uitleggen wat het precies inhoud?

Twaalf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:55

runningkawa schreef:
Maar psygisch ben je dan toch bang voor verschillende dingen?
Of zie ik dat verkeerd?

Verder ken ik niemand die het heeft, dus misschien kun/wil jij uitleggen wat het precies inhoud?

De meeste van de angststoornissen ervaar ik niet als een 'angst'.
Meer een gevoel waarbij ik me gewoon niet op mijn gemak voel.
Bij één angststoornis ervaar wel angst, ik krijg dan paniekaanvallen met de gedachte 'wat nou als ik dood ga' of 'waarom leven we'. En dan raak ik helemaal in de stress, hart gaat sneller kloppen, zweten etc.
Maar omdat ik weet wát het is, ben ik er rationeler over na gaan denken als ik zo'n aanval had. En tja dat heeft echt geholpen, ik heb er geen last meer van.
Die andere stoornissen komen vooral door mijn persoonlijkheid en 'erfelijkheid' (het is niet erfelijk maar in sommige families komt het vaker voor). Ik ben een erg verlegen en introvert persoon, hierdoor heb ik er moeite met nieuwe situaties en sociale dingen doen. Ik heb nog steeds angst met bellen naar vreemde mensen, ik hou er niet van om ergens alleen te zijn, waar ik de weg niet ken. En waarom?
Ik zou het niet weten, ik krijg altijd het gevoel dat ik dan voor schut ga staan en wat die mensen wel niet van mij moeten denken. In de realiteit is zo'n situatie veel minder erg/eng dan ik het ervaar .

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:12

urselin schreef:
Ik heb nog steeds angst met bellen naar vreemde mensen, ik hou er niet van om ergens alleen te zijn, waar ik de weg niet ken. En waarom?
Ik zou het niet weten, ik krijg altijd het gevoel dat ik dan voor schut ga staan en wat die mensen wel niet van mij moeten denken. In de realiteit is zo'n situatie veel minder erg/eng dan ik het ervaar .

hier heb ik ook enorme last van! Zelfs op mijn school waar ik vier jaar zit. En ik moet wat alleen gaan doen dan heb ik zo iets van 'neeh!! Moet dat? Mag er niemand mee?' en dan krijg ik ook echt een misselijk gevoel in mijn maag. Soms heb ik dan echt iets van 'jezus, doe normaal' maar ja...Je kan er nou eenmaal niets aan doen. Ik denk ook dat er meer druk gelegd word op de jongeren van tegenwoordig, er is minder tijd, of ja beter gezegd: we hebben allemaal veel meer te doen!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:18

urselin schreef:
Ik heb nog steeds angst met bellen naar vreemde mensen, ik hou er niet van om ergens alleen te zijn, waar ik de weg niet ken. En waarom?

Dat heb ik ook, laat altijd mijn vriend bellen naar vreemden en indien mogelijk laat ik die ook meegaan naar 'nieuwe locaties'. Ik hou ook liever mijn plas op dan dat ik in een vreemd cafe de wc ga zoeken, maar ik zie dat dus echt niet als 'angststoornis'. Volgens mij is dat een hele normale reactie die de meeste mensen wel hebben.
Angststoornis zie ik meer in de zin van pleinvrees, smetvrees ed.

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:09

je denkt gewoon teveel na over dingen.. je maakt het groter dan dat het is, maar is tegerlijker tijd toch de realiteit.! bij mij komt het ook in de familie voor de 1 heb het mee dan de ander.. en waarschijnlijk groei je er wel overheen..

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:11

Urielle schreef:

Nou inderdaad.
Amen..

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:17

ik moet toegeven dat ik de laaste tijd zeker moeer ben dan voorheen. maak soms ook me zelf depresief. het lost zich zelf wel wee rop maar ik kan er wel wat in vinden ja in dit verhaal

loesjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:19

heb me een tijdje echt verschrikkelijk moe gevoeld, ging toen ook naar de huisarts om te laten prikken voor de ziekte van peiffer. ze konden niks vinden en toen had ze het er inderdaad ook over of ik met problemen thuis zat. dit was misschien wel zo maar daar zat ik al het hele jaar mee i.v.m.. scheiding van ouders. nu is het wel over maar ik denk dat het er wel mee te maken kan hebben.

Unni

Re: Jongeren moe door angst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:45

Ik ben dit jaar ook echt verschrikkelijk moe..
Maar waarschijnlijk heb ik de ziekte van pfeiffer gehad..want dat heerste bij mij heel erg op school.
dat van die angsten kan ook, ben namelijk wel erg verlegen.

Wat wel nu weer een pluspunt is, is dat mijn mentor mij weer vrolijker vindt worden en dat school ook een beter gaat.
Ik heb over vier weken pas vakantie, en daar zie ik dan ook echt naar uit

Twaalf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:41

Urielle schreef:
urselin schreef:

Dat heb ik ook, laat altijd mijn vriend bellen naar vreemden en indien mogelijk laat ik die ook meegaan naar 'nieuwe locaties'. Ik hou ook liever mijn plas op dan dat ik in een vreemd cafe de wc ga zoeken, maar ik zie dat dus echt niet als 'angststoornis'. Volgens mij is dat een hele normale reactie die de meeste mensen wel hebben.
Angststoornis zie ik meer in de zin van pleinvrees, smetvrees ed.

Het valt toch onder angststoornissen, maar het zijn geen extreme vormen ervan. Ik heb namelijk een onderzoek gedaan naar angststoornissen voor mijn studie .

CooLLady

Re: Jongeren moe door angst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:59

Ik heb pleinvrees gehad(gelukkig over) en heb nog steeds dat als ik moet bellen naar vreemden dat ik dat ook eng vindt en alleen reizen naar plekken die ik niet goed ken dat is ook moeilijk voor me..ik zeg wel blijf van de medicijnen af ik ben er aan 'geholpen' door'psychologen en daar kom je zo moeilijk van af van dat spul ben nu aan het minderen,maar je krijgt gewoon vette afkickverschijnselen ervan..over de moeheid kan ik mee praten ben altijd moe en slaap veel en ook overdag,maar ik ben dan ook best een avondmens hoor;de paarden staan nu dag & n8 op het land dus gewoon een middagtukkie maken Werk en school zijn door me problemen een moeilijk geheel geworden en over de vriendinnen maar te zwijgen die raak je allemaal kwijt want de jongeren die geen problematiek kennen die vinden je maar raar en willen geen gezeur hoe moeilijk je het wel niet heb,liever lang leve de lol!
helaas de wereld is ook heel egoistisch geworden
Greetz Milena