Gezocht: Gedicht over Borderline!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Gezocht: Gedicht over Borderline!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 14:29

Een tijdje terug stond hier op Bokt een topic over een jongen met BPS (ERS) die zelfmoord had gepleegd.
In dit topic postte iemand een gedicht die mij diep raakte (zijnde zelf ERS-patiënte).

Nu houd ik een presentatie over ERS en ik zou graag dit gedicht daarbij voordragen, omdat het heel goed beschrijft wat iemand met ERS voelt.

WIE O WIE kan mij helpen aan dit gedicht?!
Alvast bedankt!

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:40

Is ERS hetzelfde als Borderline?
Ik HAD Borderline maar ben er met de juiste medicatie gelukkig helemaal vanaf, het is echt een hel om een borderliner te zijn.
Mijn moeder heeft het nog wel heel zwaar, medicatie helpt bij haar niet.

Arrabel

Re: Gezocht: Gedicht over Borderline!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:43

black_kelpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 14:44

Ja, tegenwoordig noemt "men" Borderline (Borderline persoonlijkheids stoornis, BPS) liever Emotie Regulatie Stoornis (ERS).

Ik zit tegenwoordig aan de antidepressiva (Paroxetine) en dat werkt goed, maar ik ben bang dat ik niet meer zonder kan...
Dat het een hel is is zeker..

Sterkte met je moeder

En bedankt voor de links, ik zal eens speuren of die ik bedoel daarop staat!

black_kelpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 14:46

By the way, volgens mij was het betreffende gedicht door een bokker zelf geschreven!

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:49

Deze gaan over zelfmoord.....
Slik...

http://www.gedichten-freaks.nl/lijst_th ... it1=Zoeken

Ik heb een medicijn wat nog niet zo heel erg lang om de markt is, het heet Cipramil en is een serotinine remmend medicijn.
Als je een bordeliner bent dan is je serotinine regeling in je hersenen helemaal door de war.
Je word snel depressief omdat het serotinine peil in je hersenen veel te laag zakt, veel lager dan mensen die geen borderline hebben.
Borderliners kunnen ook op een punt komen dat je bijna tot geen serotinine aanmaak hebt en dat is niet te vedragen, voor geen enkel mens.
Je voelt je dan zo wanhopig en klote en fiets-Up en bang en angstig en benauwt... Nou je je weet het.
En dan beginnen mensen met snijden in zichzelf om die pijn maar niet te voelen, en dan heb je ook nog veel mesnen die zelfmoord plegen omdat ze het niet meer aankunnen.

Maar ik kan hier nog wel uren over door blijven tikken maar je zal er zelf ook wel al alles van af weten.

Kijk uit met die gedichten lezen hoor!!
Ze zijn zeer deprimerend!
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 31-05-06 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:49

maar welke bokker?

black_kelpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 14:50

Arrabel schreef:
maar welke bokker?

Ja dat wil ik ook wel eens weten

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:55

black_kelpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 15:59

nope

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:02

Arrabel schreef:
Deze gaan over zelfmoord.....
Slik...

http://www.gedichten-freaks.nl/lijst_th ... it1=Zoeken

Ik heb een medicijn wat nog niet zo heel erg lang om de markt is, het heet Cipramil en is een serotinine remmend medicijn.
Als je een bordeliner bent dan is je serotinine regeling in je hersenen helemaal door de war.
Je word snel depressief omdat het serotinine peil in je hersenen veel te laag zakt, veel lager dan mensen die geen borderline hebben.
Borderliners kunnen ook op een punt komen dat je bijna tot geen serotinine aanmaak hebt en dat is niet te vedragen, voor geen enkel mens.
Je voelt je dan zo wanhopig en stinkmodder en fiets-Up en bang en angstig en benauwt... Nou je je weet het.
En dan beginnen mensen met snijden in zichzelf om die pijn maar niet te voelen, en dan heb je ook nog veel mesnen die zelfmoord plegen omdat ze het niet meer aankunnen.

Maar ik kan hier nog wel uren over door blijven tikken maar je zal er zelf ook wel al alles van af weten.

Kijk uit met die gedichten lezen hoor!!
Ze zijn zeer deprimerend!

cipramil heet ook citalopram, en heb dit al 7 jaar

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:27

Ja dat klopt, wat vind jij er van?

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:30

mag ik vragen in welke "inrichting/z.huis ect. hebben gelopen. Mijn neef zit hier in Rotterdam bij de bouman stichting, maar wij als familie vinden dat zij keer op keer falen. Hij onsnapt steeds en neemt dan zijn shotje. Hij neemt alleen die shotjes wanneer hij er echt neit meer uit komt en zeer depri is. Bij hem is bordeline vast gestelt en een drugs/drank probleem. Nu willen zijn ouders hem graag naar Halsteren hebben, daar zit een centrum voor borliners met drugs/drank problemen voor jongeren.

Mijn zus weet dat ik dit schrijft en wij willen gewoon graag meer info ( we weten wat bordeline inhoudt) Ervaringen met centrums/klinieken/inrichtingen ect. Mag uiteraad per pb

DaphneL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:19

Ik kan me een gedicht herinneren dat Heike weleens gepost heeft, over hoe iemand met borderline (of een andere stoornis, dat weet ik niet meer helemaal zeker) zich voelt. Ik kan het gedicht niet terugvinden, maar ik weet bijna 100% zeker dat het van Heike was, dus misschien kun je haar pb'en.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:25

Arrabel schreef:
Ja dat klopt, wat vind jij er van?

ach, de ene keer goed en de andere keer slecht, stemmingwisselingen heb ik nog wel, maar in mate, en iedereen , ook zonder bordeline heeft wel eens een k*t dag, zo ik ook wel .

ik ben inmiddels bijna 33, dus het wordt wat minder, maar over gaat het nooit, je kan beter een gebroken been hebben, die heelt tenminste, en dat is ook zichtbaar

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:59

Daar heb je gelijk in Liannes, mensen denken vaak dat je je aansteld of dat je gek bent.
Door al dat onbegrip word het alleen nog maar erger.

Je relatie, vrienden en je werk kunnen er allemaal kapot door gaan.

Ik heb het geluk een heel sterk persoon te zijn, ik ben opgegroeit in pleeggezinnen, en klote pleeggezinnen, ben door me pleegvader gedumpt, door veel verhuizen steeds weer mijn vrienden kwijt geraakt, mocht maar 1 keer in de 3 weken me moeder zien en dan moest ik steeds weer afscheid nemen, zwaar klote, ben veel gepest op school ez. enz.
En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Borderline kan zich sneller ontwikkelen bij kinderen/pubers als ze veel in de steek gelaten worden en het is ook nog is erfelijk.
Ik heb het beide, ik ben veel in de steek gelaten en mijn moeder heeft het ook.
Toch ben ik er min of meer helemaal van af, daar ben ik echt heel erg blij mee.
Het heeft 6 jaar geduurt voordat ik de medicijnen kreeg en die 6 jaar waren de afschuwlijkse jaren van mijn leven.
Gillend en kruipend door de kamer, de kopjes kapot smijten in de keuken, gillen en gooien met dingen, snijen in jezelf.
Echt afschuwlijk, mensen kunnen dat nooit begrijpen, ze zullen nooit begrijpen hoe je je op dat moment voelt.
Mijn vriend (in middels mijn ex) werd ook nog is kwaad als ik zo'n "aanval" had, hij riep hou je kop, of pakte de dekens en ging op de bank slapen omdat hij niet kon slapen omdat ik zo moest huilen.

Mensen begrijpen het niet

Ik ben echt heel blij dat ik Cipramil van de dokter heb gekregen (al moest ik er wel zelf om vragen) dat heeft mijn leven echt weer een heel stuk op de rails gezet.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:57

ja, cipramil heeft mn leven ook zeker een doel gegeven, ook ik heb een verleden, en dat speelt zeker mee, bindingsangst etc,

ik kan niet zonder mn medicijnen, soms denk ik wel eens, het gaat goed en ik stop ermee, maar dan na 2 dagen begin ik me alweer erg vreemd te voelen, en dan neem ik ze gauw weer,

black_kelpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 10:20

DaphneL schreef:
Ik kan me een gedicht herinneren dat Heike weleens gepost heeft, over hoe iemand met borderline (of een andere stoornis, dat weet ik niet meer helemaal zeker) zich voelt. Ik kan het gedicht niet terugvinden, maar ik weet bijna 100% zeker dat het van Heike was, dus misschien kun je haar pb'en.

Ik denk niet dat dat het gedicht is wat ik bedoel

Arrabel

Re: Gezocht: Gedicht over Borderline!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:24

Citaat:
ik kan niet zonder mn medicijnen, soms denk ik wel eens, het gaat goed en ik stop ermee, maar dan na 2 dagen begin ik me alweer erg vreemd te voelen, en dan neem ik ze gauw weer,

Ik ben ook een keer op eigen houtje gestopt, ik was een beetje duizelig maar voorderest ging het wel.
Maar na een week of 3 kreeg ik weer last van extreme jaloezie en depressie's.
Toen ben ik naar de dokter gegaan (die heel boos was dat ik er op eigen houtje mee gestopt was) en heb de medicijnen weer gekregen.

Maar toen ging het pas echt mis!
Toen ik de eerste keer met Citalopram begon voelde ik me heerlijk, ik voelde het gewoon inwerken, ik was vrolijk en vol energie.
Maar toen ik de 2de keer ermee begon...
Afschuwelijk! En daarbij was mijn dokter ook nog is op vakantie!
Ik ging helemaal fout, depressief, alles zwart, geen zin meer om te leven, en daarbij ging mijn vriend me ook nog is negeren omdat hij boos was om een of ander klein dingetje.
Toen heb ik afscheidsbrieven geschreven en ben naar zandvoort gereden met een groot keukenmes.
Toen ik bij zandvoort aankwam zag ik dat ik 104 oproepen had gemist, en mijn voicemail was vol.
Ik heb toen naar huis gebeld en kreeg direct de politie aan de telefoon, die hebben zolang met me gepraat tot dat ik ze vertelde waar ik was.

Dit kwam alleen maar door dat ik pas weer met de Citalopram was begonnen, ik vind dit echt een fout van mijn dokter, dat staat ook in de bijsluiter van Citalopram, een patient die het net gebruikt moet 3 weken in de gaten worden gehouden.

Gelukkig is dit wel weer afgezakt maar het heeft wel een tijd geduurt.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:17

ik weet helaas ookniet over welk gedicht het gaat, maar er zijn wel echt veel duidleijke gedichten over die zoooo herkenbaar zijn. Ik wil eigenlijk ook weer beginnen met anti depressiva maar met welke hebben jullie minste bijwekingen gehad ? Ik slik nu alleen oxezapan, en eerst themazepan om te slapen maar krijg ik niet meer in geval met een od die ik genomen heb.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:23

iedere keer weer dingen zeggen
die je eigenlijk niet wilt zeggen.
je verlangt naar iets
maar als je het hebt gooi het net zo hard weer weg,
niks is goed genoeg
het is of heel goed, of heel fout.
je wilt dood, maar toch ook weer niet.
gaat iets goed ben je de koning te rijk
maar gaat er iets mis, lig je gelijk in de goot,
een tussen weg is er niet.
leven met borderline is vallen en opstaan.
je kan er mee leren leven,
maar vaak blijft het een gevecht,
soms wel levenslang!

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:38

Borderline is

Van iemand houden
maar zeggen van niet.
De hele dag lachen,
ondertussen heb je verdriet
Vastgehouden willen worden,
maar roepen: raak me niet aan.
In woede uitbarsten,
en plotseling iemand slaan.
1 minuut willen leven,
de volgende wil je dood.
Dan weer in je armen krassen
uit pijn en nood
Ontzettend bang zijn,
in een hoekje kruipen
Of juist alle moed hebben,
en het avontuur besluipen.
Borderline is angst,
om alleen te zijn
Borderline is eenzaam
en onbegrijpelijk zijn

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:03

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Borderline is soms één minuut me gelukkig voelen, intens, tevreden en dan weer die onrust.

Straffen moet ik, zeer voelen, ik voel niet, ik besta niet, ik ben niet.

Borderline is “laat me met rust”, “rot op” en tegelijk “bel, bel me”, “houd van me”, “geef om me”.

Borderline is niets kunnen beloven. “Ik bel je morgen” zei ik net tegen iemand, maar misschien wil ik morgen wel niemand spreken.

Borderline is niet durven dromen, niet aan een opleiding durven beginnen, ik kan niet garanderen dat ik het volhoud, zelfs niet een week.

Borderline is telkens maar uitleggen, verdedigen, schaamte.

Borderline is het verlangen naar chaos en het tegelijk haten.

Borderline is onzichtbare pijn.

Borderline is denken “jaja het zal wel, wat moet je van me” als je een
glimlach ontvangt.

Borderline is toegeven aan iets liefs voor jezelf doen en met 20 in plaats van één plant thuiskomen en dan weer geen eten kunnen kopen.

Borderline is terugtrekken bij het eerste vermoeden van verraad.

Borderline is intens leven en intens dood willen om de paar minuten.

Borderline is angst.

Borderline is altijd zoeken naar prikkels, ruzie, alles wat me raakt en het vervolgens niet aankunnen.

Borderline is “red me” “neem de verantwoording over” en “blijf van me af, ga weg” in één zin.

Borderline is “unfähig zum leben”, een rare uitdrukking, “onmachtig” en “onwaardig” bedoel ik.

Borderline is verlangen naar een permanent kuuroord, niet die boze buitenwereld.

Borderline maakt eenzaam en rijk tegelijk.

Borderline maakt me stuk en heelt me.

Borderline……………

Ik heb het, haat het en omarm het.

Borderline, dat heb ik.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:12

jaaaaa, die kende ik ook al, mn moeder had die gelezen en zei dat ben jij!!!
vooral dat syukje over 20 dingen kopen en dan gene geld hebben om eten te kopen haha. en ja, de rest ook zooooo herkenbaar

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:26

pfff heftige dingen zeg allemaal..

Degene die er mee te kampen hebben Sterkte!