Slachtoffer van huiselijk geweld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arethe

Slachtoffer van huiselijk geweld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 12:07

Ik heb hier een week of wat geleden een topic geplaats over geen zin in seks. (viewtopic.php?f=136&t=594437&hilit=)

Ik ben dus naar de huisarts geweest en uiteindelijk is eruit gekomen dat ik depressief ben.
Ik ben tot 2 jaar terug stelselmatig lichamelijk mishandeld door mijn vader en ook geestelijk ben ik "mishandeld". Deze geestelijke mishandeling duurt nu trouwens nog steeds voort..

Dit is grotendeels naar boven gekomen omdat ik na 3 a 4 jaar intensief verzorgen mijn bijrijpaard ben verloren na een grote ruzie.
Hierdoor is mijn "veilige haven" weggevallen.. Ik heb geen plekje waar ik heen kan vluchten als het thuis ondraagelijk is en dat breekt me echt op Ik kwam hier 2 a 3 keer per dag om gewoon niet thuis te hoeven komen en confrontaties en ruzie's te vermijden.

Nu heb ik het nummer van een maatschappelijk werker gekregen waar ik mee ga praten.
Maar nu vraag ik me af hoe dat allemaal in zijn werk gaat..
Heeft iemand ervaring met M.W? Hielp het bij jou of maakte het de situatie alleen maar erger?
Heeft er iemand nog tips of dergelijke..

Paulientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:03

Ik denk dat als je een goede mw treft het je zeker kan opluchten. Dat je door te praten wel wat verdriet kwijt kan raken en dat zij samen met jou naar oplossingen kan zoeken voor de situatie nu.

Het hangt er maar net van af of het klikt tussen jou en de mw.
Als ik jou was zou ik zeker niet te snel opgeven, de situatie klinkt heel naar en er moet wel een oplossing komen.

Wie weet kunnen zij ook 3 gesprekken regelen met je vader erbij na verloop van tijd.

Probeer er gewoon heen te gaan met wat vragen die je wil stellen en wat dingen die je kwijt wil. Schrijf alvast wat dingen op die je graag wil van de mw. Dan is het voor jezelf makkelijker om je goed open te stellen en weet de mw gelijk voor een deel wat je problemen zijn.

Nu eerst zal je waarschijnlijk een intake krijgen. Daar gaan ze kijken wat voor hulp je op dit moment nodig hebt en hoe vaak.
Ik zou het nummer van de mw zo snel mogelijk bellen om een afspraak te maken. In sommige regio´s is er nog veel sprake van wachttijden.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:09

als je het nog niet te diep hebt weggestopt dan kan je wel iets aan mw hebben..
als je het te diep hebt weggestopt, zou mw wel eens te oppervlakkig kunnen zijn.
zo te lezen vluchtte je in afleiding (bijrijdpaard), dubbele vlucht, niet thuis zijn, niet na hoeven denken.
woon je nog thuis dan, en waarom?
(ik bedoel als je sexueel actief bent ga ik ervan uit dat je (bijna?) volwassen bent?)

Arethe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:29

Ik ben inmiddels al 19 jaar.
Ik woon op dit moment nog thuis omdat ik afhankelijk van mijn ouders ben voor mijn studie.
Ik heb in februari mijn spw niv. 4 diploma behaald, en werk nu via het uitzendbureau. Ik ga ik augustus weer beginnen met school, aan de pabo. Ze hebben gezegt dat als oik het huis uitga ik ook de hele studie zelf moet betalen. Dit redt ik gewoon niet dus daardoor ben ik afhankelijk van hun.

Mijn vriend gaat volgend schooljaar beginnen met fulltime werken in zijn stage bedrijf (we zijn 3,5 jaar samen) en dan gaan we iig wat voor hem zoeken waar ik gewoon merendeel van de tijd kan zijn.

Vluchten deed/doe ik inderdaad.
Ben bijna nooit thuis, altijd bij mn vriend. Wil niet langer de confrontatie hoeven aangaan met hem. Dat trek ik gewoon niet meer.
Ik ben vroeger ook heel erg veel gepest, vanaf de basisschool tot en met de middelbare school. Ook in deze periode werd ik erg veel mishandeld.

Ik ga zo meteen bellen voor een afspraak.
Vind het wel erg eng, ben bang voor wat er allemaal gaat komen.. Herinneringen, confrontaties, mn hele verleden..

Zwartwitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:55

Wat vervelend om dit te lezen! Ik had je andere topic ook bekeken en verwachtte eigenlijk al dat er iets anders achter zat. Kan me voorstellen hoe vervelend het is om financieel afhankelijk te zijn van je ouders, zeker als je relatie met hun (of met je vader iig) niet zo goed is.
Maar ik vind het al heel goed dat je de stap hebt genomen er iets aan te willen doen; nu weet je de oorzaak iig en kun je (waarschijnlijk met vallen en opstaan) naar een oplossing zoeken. Maar wil je idd niet liever met een psycholoog/psychiater praten? Ik heb geen ervaring met maatschappelijk werk (ook niet met psycholoog of psychiaters) dus kanje helaas geen advies geven, maar het klinkt alsof je een hoop scherven bijeen te rapen hebt, vandaar.

Ik wens je veel sterkte...ik kan me voorstellen dat je opziet tegen de confrontatie met je problemen.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:40

hbo is toch niet onmogelijk vanuit je eigen kamer? (op kamers-kamer snap je)
dat doet bijna iedereen toch?
weet je zeker dat je afhankelijk bent van hun, of hebben ze je het aangepraat?
ik kan het me niet echt voorstellen namelijk.
er is veel mogelijk hoor!
uitwonende beurs, bijbaantje, zoveel!

Arethe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 15:53

Ik weet dat er best veel mogelijk is maar denk dat me er veel is aangepraat. De huisarts zei al dat ze me chanteerden op die manier..
Ze vroeg ook of ik niet op kamers wou en zei dat hun me daar ook bij konde helpen & doorverwijzen. Laten we hopen dat het zo is.

Er zijn inderdaad veel scherven op te rapen bij mij, en denk ook dat het lang zal duren voordat ik over alles heen zal zijn.
Het zou al helpen als ik weet hoe ik ermee moet omgaan en hoe ik het allemaal een plekje kan geven.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:08

Arethe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 16:13

Dank je wel!

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:17

Mijn moeder heeft er wel ontzettend veel baat bij gehad om te praten over de dood van mijn vader. Volgens haar praat je alleen over dingen waar jij op dat moment over wilt praten, natuurlijk stuurt ze het gesprek aan, maar als jij er nog niets over kwijt wilt, mag dat natuurlijk.

Ik denk dat het eerste gesprek een kennismakingsgesprek zal zijn, je hoeft echt niet gelijk je hele hebben en houwen op tafel te gooien. Natuurlijk kun je ook aan haar/ hem vragen hoe het in zijn werk gaat, de mw zal je het allemaal wel uitleggen.

Heel goed van je dat je hiermee naar buiten durft te treden, het is helaas nog steeds een taboe om hierover te praten.
Ook knap van je huisarts die dit probleem heeft gezien en stappen wilt ondernemen.
Veel sterkte voor de komende tijd!

Arethe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 16:21

Dank je wel..

En ondanks dat ik zo ongeveer bijna 20 ben (midden juni) ben ik hele erg bang voor de reactie van mn vader, mocht hij erachter komen hoe & wat..

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:26

daarom weet ik zeker dat het beter is dat je uit huis gaat.
dan kan je vrij aan jezelf gaan wekend.
als je nu nog langer wacht word het alleen maar moelijker om te vinden waar het mis is gegaan..
het is heel logisch dat je bang bent voor de reactie van je vader, veel mensen met een normale tot vrij goede band met hun vader trekken zich al veel aan van zijn mening, dus voor jou geld dat nog veel erger.
op de 1 of andere manier zijn ouders mensen die je gewoon heel veel doen, goed of slecht.. het raakt je gewoon of je wilt of niet.
en bij jou zal er dan ook nog angst bij zitten, dat komt er nog eens bovenop..
Laatst bijgewerkt door Marigold op 30-05-06 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:27

De enige manier waarop hij erachter zou kunnen komen, is als iemand zijn mond voorbij praat. Aangezien de huisarts en mw zwijgplicht hebben, komt hij van hun in ieder geval niets te weten.

Het is logisch dat je bang bent voor jouw vader's reactie, je weet immers hoe hij kan reageren op dingen.
Je zult zien dat na mate de gesorekken vorderen met de mw, dat jij ook weerbaarder wordt, ooit zul jij je sterk genoeg voelen om jouw vader de waarheid te vertellen.

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:28

Daar heeft leeftijd soms niks mee te maken...

Goed dat je het nu al oppakt! Okee, misschien gaat het pijn doen, maar beter nu erdoorheen dan op je 45ste.

Een mw-er kan je goed helpen met alle praktische vragen. Ik denk dat je huisarts gelijk heeft, qua chantage. Als je alleen maar hoort dat het niet kan ga je het ook geloven...

Sterkte

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:32

Prrrr schreef:
Daar heeft leeftijd soms niks mee te maken...

Goed dat je het nu al oppakt! Okee, misschien gaat het pijn doen, maar beter nu erdoorheen dan op je 45ste.

Een mw-er kan je goed helpen met alle praktische vragen. Ik denk dat je huisarts gelijk heeft, qua chantage. Als je alleen maar hoort dat het niet kan ga je het ook geloven...

Sterkte

Dat is zeker waar, als je alleen maar hoort dat iets niet kan, geloof je dat vanzelf. En zeker als een van je ouders dat vertelt.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:08

Hey,
Ik heb dan wel absoluut niet meegemaakt wat jij nu meemaakt maar wil je wel een stukje mijn ervaring vertellen.
In februari dit jaar heb ik op mijn werk aan de bel getrokken dat het niet goed met me ging en ben ik via de bedrijfsarts en de huisarts bij een psycholoog terecht gekomen. In gesprekken met haar ben ik erachter gekomen dat ik veel dingen uit mijn verleden nog niet verwerkt heb. Ik ben dan wel niet geestelijk of lichamelijk mishandeld maar heb mijn eigen manier gevonden in het oplossen van problemen. Door erover te praten komt er veel meer boven dan ik ooit had gedacht dat er in me zit maar waar ik over kan nadenken. Het is heel confronterend maar maakt me wel bewuster om wie en hoe ik ben. En het allerbelangrijkste, ik leer er mee omgaan! Je verleden maakt hoe je in het leven staat maar door te praten en het een plekje te geven leer je er beter mee omgaan, het verdwijnt niet maar krijgt een plaats.
(Even mijn motivatie om dus zeker met een MW of psych te gaan praten)

Ten tweede studie/ op kamers. Toen ik studeerde had ik een aantal klasgenoten die en op kamers zaten en hun hele studie + boeken zelf betaalden. Tuurlijk af en toe wel krap maar met je stufi, bijbaantje en eventueel lening IBG is het echt te regelen. Zij kochten bijvoorbeeld soms boeken 2ehands of op het moment dat ze ze echt nodig hadden (niet alle kosten in 1 keer) Ook collegegeld kun je gespreid betalen!
Trouwens, je schrijft je spw niveau 4 te hebben. Kun je anders niet een parttime baan zoeken en de pabo in deeltijd gaan doen?

Veel succes met je beslissingen, maar het allerbelangrijkst, kies voor jezelf!

Arethe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 18:38

Bedankt voor de reacties..

Heb vandaag gebelt en kort uitgelegt hoe & wat.. Het is ernstig volgens hem en hij schrok best van mn verhaal.. Heb nu morgen al een afspraak (met voorrang) zodat we snel met de behandeling kunnen beginnen...

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:56

geweldig!!!
bereid je goed voor hoor, puinten opschrijven enzo!
echt super dat je zo snel heenkan, zie je wel, het is ernstig maar je ziet het zelf niet half meer!

Arethe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 09:38

Help om half 11 afspraak, ben echt heel zenuwachtig..
Kan iemand me even moed inspreken

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:46

Het is logisch dat je zenuwachtig ben, en dat geeft helemaal niets.
Ik vind het echt heel knap van je dat je hiermee doorzet, het vergt ontzettend veel moed om het probleem onder ogen te zien, je wordt er toch maar weer mee geconfronteerd.
Heel veel sterkte en succes strakjes. Jij komt er wel!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:56

ze zijn het wel gewend bij het MW dus ze zullen je vast wel goed begeleiden.
ik denk dat de eerste keer het moeilijkst is, en dat heb je straks mooi weer achter de rug!!
succes!!!!

Arethe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 10:11

Dank jullie wel..
ik zie er heel erg tegenop, omdat het voor mij erg zwaar gaat worden.. Veel herinneringen etc.. En weet niet of dat allemaal ga trekken..

Meteen erachteraan naar de fysio, heb een slijmbeursontsteking in mn knie dus we gaan daar even kijken hoe & wat, ook ivm paardrijden en dergelijke..

Ik ga nu weg, helup...

Arethe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 13:01

oke, ben terug van mn gesprek..
wat een gedoe allemaal..

had een hele aardige man en heel goed kunnen praten..
Hij adviseerde me om uit huis e gaan, en tijdelijk bij de ouders van mn vriend in te gaan wonen tot we een huisje hebben samen..
(korte samenvatting)

nu heb ik mn moeder gebelt over t gesprek en verteld hoe de vork in de steel zit..
dat ik me niet rot voel over mn paardje maar over mn vader..
En wat doet ze
gaat ze hem helemala goed praten..
"jaa en volgens mij viel het allemaal wel mee, waren het gewoon 1 of 2 tikken"
en" ik zou het heel moeilijk vinden als je weggaat, wij allemaal eigelijk"
en "hoe moet ik dat ana je vader vertellen dan..?" & " hij gaat het niet snappen (mn vader) en het er ook heel moeilijk mee hebben"

Kortom ik wordt vreselijk onder druk gezet door mn moeder..
ik weet het allemaal even niet meer.. ben in de war..

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:20

je bent negentien, en neem van mij aan dat afstand ruimte schept!
waarom zouden je ouders (vooral je vader) er niet mee kunnen leven als jij uit huis gaat?
dat is een heel normaal proces als je ouder wordt.
ik vind het erg vervelend dat je moeder het voor je vader opneemt, maar ze zal er haar redenen voor kunnen hebben, niet de redenen die ze noemt, dat het wel meeviel, dat is onzin, het is zo erg als dat JIJ het vind!!
laat je niks aanpraten!
is ze bang voor je vaders reactie?is zei ook bang voor hem?
ondanks dat, niet te veel meer praten, maar samen met het MW een plan maken, en nu écht he.
kan je niet nog even bellen met je contactpersoon van MW?
is het wel veilig nu thuis?

Arethe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 13:36

loveblacky schreef:
je bent negentien, en neem van mij aan dat afstand ruimte schept!
waarom zouden je ouders (vooral je vader) er niet mee kunnen leven als jij uit huis gaat?
dat is een heel normaal proces als je ouder wordt.
ik vind het erg vervelend dat je moeder het voor je vader opneemt, maar ze zal er haar redenen voor kunnen hebben, niet de redenen die ze noemt, dat het wel meeviel, dat is onzin, het is zo erg als dat JIJ het vind!!
laat je niks aanpraten!
is ze bang voor je vaders reactie?is zei ook bang voor hem?
ondanks dat, niet te veel meer praten, maar samen met het MW een plan maken, en nu écht he.
kan je niet nog even bellen met je contactpersoon van MW?
is het wel veilig nu thuis?

Ja mijn moeder is bang voor mn vader..
Ze praat het altijd goed wat hij ook doet.. Ook al scheldt hij haar helemaal verrot...
Ik heb de 15e weer een afspraak, nu alles op een rijtje zetten, praten met mn vriend zn ouders of ik daar terecht kan en hoe etc..

Ik ga kijken of hem hem nog even te pakken krijg, (maatschappelijk werker) en vragen hoe & wat ik het beste kan doen..

(net gebelt)
hij zegt dat ik het beste meteen met de ouders van mn vriend kan praten, ik moet gewoon de optie hebben om weg te kunnen..
daarbij heb ik ook een broertje, en hij zei dat het slim was om met hem samen een gesprek met mn moeder aan te gaan en samen te vertellen hoe we alles hebben ervaren en dat het echt niet niks is...

moet nu naar mn werk toe, vanuit daar ga ik meteen naar mn vriend toe om te praten met hem en eventueel zijn ouders..
Kom vanavond laat thuis dus kan dan pas weer reageren..