nachtelijke wandelingen. Iemand ervaring met slaapwandelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

nachtelijke wandelingen. Iemand ervaring met slaapwandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 11:39

Slaapwandelen schijnt bij kinderen redelijk normaal te zijn. Maar ik ben nu bijna 26 en ik wandel er nog steeds driftig op los!! Ik doe het vooral in periodes dat ik het bijvoorbeeld druk heb op mn werk, maar ook als mn neus verstopt zit. Het vervelende is dat ik de volgende dag helemaal gebroken ben: letterlijk stijve gewrichten, en een hele dag super moe.

Wie heeft hier ervaring mee en wat doe je er tegen?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:56

Mijn vriend doet het af en toe, de laatste tijd wel minder. Misschien kan je iets ontspannends doen voordat je gaat slapen om jezelf wat rustiger te maken??

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:00

Ik doe het best vaak. Soms word ik wakker in de badkamer, of benenden, ben ook wel eens wakker geworden in de kast
Ik word ook regelmatig wakker en dan zijn alle lampen aan of ik heb overal alle stekkers uit de stopcontacten getrokken.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:47

Dat lijkt me best eng! Vooral bij de trap enz..
Ik heb als kind ook veel geslaapwandeld, maar heb niet echt een idee of je er wat tegen kunt doen.
Misschien helpt het idd om van tevoren lekker te ontspannen. Zo'n welterusten bad van de etos nemen ofzo. Daar zitten kruiden in die je relaxen. Misschien kan dat je helpen...

sundance11

Re: nachtelijke wandelingen. Iemand ervaring met slaapwandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:14

Ik heb als kind ook wel eens geslaapwandeld,

één keer werd ik wakker op zolder en wilde ik in het wasrekje klimmen.
En een keer smorgens en toen lagen de autosleutels van mijn vader op mijn bureau ( wil niet weten wat er gebeurt was als ik de auto had gestart was toen 11 ofzo)

Maar zal niet weten wat je er aan moet doen. Misschien voor het slapen gaan wat ontspanningsoefeningen doen ofzo.

Jansi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:48

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb wel is gehoord dat je een natte handdoek ofzo op de grond moet neerleggen zodat je daarop gaat staan als je wilt gaan lopen en dan wakker schrikt.
Misschien is dat een idee?

manonneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:39

Humm volgens mij kan je van wakker schrikken echt heel erg schrikken, denk ook niet echt dat dat goed is.
Fijne zin btw .

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:51

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me zo ontiegelijk schrikken! dat je bijvoorbeeld beneden staat en je word wakker! oeeh

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:55

Jezelf vastbinden op bed? Heeft bij mij wel geholpen, iig een beetje dan. Ik wandel soms nog wel, maar haal niet alles overhoop en ga niet rustig ontbijten en weet ik wat allemaal als vroeger.
Het klinkt misschien wel heel vreemd, maar het heeft bij mij wel geholpen
Ik was toen 15 en toen had ik mezelf een soort van gordel (voor kleine kinderen) omgebonden in bed. Hielp wel. Ik kon me zelf als ik wakker was wel losmaken...maar slaapwandelen lukte niet.
Iedereen lacht me alleen uit als ik deze manier vertel...weet ook niet of het bij iedereen werkt. Ben iig blij dat het bij mij minder is en je kunt het proberen

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:49

Als kind had ik ook veel last van slaapwandelen... Bij mij was dit te wijten aan het feit dat ik niet wakker werd wanneer ik moest plassen.
Dus ik mocht voor het slapen gaan niet al te veel meer drinken.

Wanneer ik moest, werd ik dus gewoon niet wakker, en baggerde ik maar door het huis (wou zelfs een keertje buiten gaan), en ik ben ook wel is op de wasmand gaan zitten ipv op het toilet.

Toen ik een jaar of 13 was is dit gewoon overgegaan.

Jansi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:01

manonneke schreef:
Humm volgens mij kan je van wakker schrikken echt heel erg schrikken, denk ook niet echt dat dat goed is.
Fijne zin btw .

Ja, opzich is het ook niet zo heel fijn denk ik, maar misschien wel een goede manier om het af te leren.

esther_sonja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:13

ik niet , maar mijn vriendinnetje doet het nog wel... ze had alle kraaltjes op kleur gelegt in rijen van 10

D_Travis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:00

esther_sonja schreef:
ik niet , maar mijn vriendinnetje doet het nog wel... ze had alle kraaltjes op kleur gelegt in rijen van 10

haha

Ik weet niet precies wat je er tegen kunt doen, ik denk idd een lekker ontspannend kruidenbad nemen voor je gaat slapen..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:39

ik doe het ook nog steeds vrij vaak... vooral voor/in stressvolle periodes (examens, wedstrijd). Dan krijg ik smorgens verhalen te horen van wat ik allemaal heb uitgestoken, zonder mij daar nog iets van te herinneren (of soms heel vaag nog wel). Zo heb ik eens een keer uit het raam willen kruipen (gelijkvloers), stekker van mijn wekker uitgetroken, kleren aangedaan en paard gaan eten geven, eten gaan klaarmaken,...

over trappen e.d. moet je je geen zorgen maken als je slaapwandeld, je bewustzijn is dan namelijk zelfs veel hoger dan wanneer je gewoon wakker bent. Op de minste prikkel kan dan meteen gereageerd worden.

ik praat trouwens ook vaak in mijn slaap

Tatiane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:40

enja, trouwens best vervelend... Ik ben de dag nadien ook altijd heel erg moe!

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:49

ik had het vroeger wel maar nu niet meer het helpt inderdaad om wat te ontspannen wat bij geholpen heeft is wat lezen of tv kijken in bed
ik heb vroeger een keer staan zingen in de huiskamer wel 5 minuten lang ben daarna gewooon weer naar boven gegaan
zo ben ik ook vaker gaan plassen
toen een vriend van me broertje bleef slapen moesten die in mijn bed want ik had een 2persoonsbed en ik dus in mijn broertjes bed ben blijkbaar naar boven gegaan tussen die 2 gaann liggen wel 5 minuten en toen weer naar mijn broertjes bed
en ook al keer naar mijn moeder gegaan en verteld dat ik ging paardrijden en toen ben ik gewoon weer naar bed gegaan en gaan slapen mijn moeder heeft me dit allemaal verteld achter af
ik was ook altijd moe

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 00:03

Een soort van vriend van me slaapwandelt heel vaak. Zo is hij een keer naar beneden gegaan waar zijn ouders nog zaten en heeft hun verteld dat hij aan de pillen was (wat trouwens niet echt zo was). Gelukkig wisten die van zijn slaapwandelen en hebben ze m niet acuut in een afkickkliniek gestopt

spekkiejnfu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 00:08

meld zich..ik slaapwandel zo vaak..en dan doe ik raar..dan klim ik op mijn kop de trap af..zing ik op de overloop het volkslied ( ) of hang ik met mijn hoofd uit het raam.. ik kan er niet zoveel aan doen..het gebeurt gewoon

Noor17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:56

Tja hier nog een geval ben nu 18 maar minder word het zeker niet. Ik word vaak halve wege een stomme actie wakker en schaam me dan een ongeluk. Vaak ben ik naar dingen op zoek zoals de tenen van mijn moeder ?? (vraag me niet waarom) Ik ben ook al een keer naar buiten gewandeld wat minder leuk is aangezien je niet helemaal helder bent haha. Heb eigenlijk vanalles geprobeerd bijvoorbeerld handdoek vastbinden ben naar de dokter geweest maar niks helpt over de handdoek loop ik gewoon heen vastbinden maak ik weer open. Helaas niks helpt bij mij

Britty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 14:11

Naar het schijnt ben je als je slaapwandelt inderdaad veel oplettender en ook sterker. Er zal dus niet snel wat ernstigs gebeuren. Daar ben ik ook niet zo bang voor. Ik weet ook wanneer ik er mee begin: als ik ongeveer 2 uur lang slaap. En je doet inderdaad de meest idiote dingen, vorige week was ik een tent aan het opzetten op de overloop! Ook heb ik al gitaar gespeeld, wasmachine aangezet zonder iets erin... Ik ben gelukkig nog nooit naar buiten gelopen, moet er niet aan denken!!!

Maar probleem is dat ik er overdag helemaal gaar van ben, zelfs zodanig dat het een probleem wordt om wakker te blijven op mn werk. Ik ben er nu me naar de huisarts geweest, en die geeft aan dat het slikken van een anti depressiva misschien zou kunnen werken. Maar das toch best wel verslavend? Ik vind het nogal wat...

De truc met de handdoek heb ik al geprobeerd, ik stapte dan gewoon aan de andere kant eruit, of er overheen. Dat vast binden is op zich een goed idee, maar ik denk dat ik mezelf in no time los zou hebben, of volledig in paniek sla. En om nou de rest van mijn leven aangesnoerd in bed te liggen?? Zal vriend lief leuk vinden...

Zijn er mensen die hier ook medicatie voor krijgen? Iets anders dan anti depressiva?

Delta1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:38

IK heb niet vaak last van.
2 keer gehad.
de eerste keer ging ik naar beneden om boven de prullenbak te gaan plassen (ben een man )

de tweede keer was heel heftig, ik was op kamp met de scouting in een wildvreemd bos. De laatste nacht dat we daar sliepen schijn ik alleen op pad te zijn gegaan, ik werd op een gegeven moment wakker midden in het bos, en ik hing in het prikkeldraad.
Ik liep op blote voeten en daar zaten inmiddels allemaal wondjes en schelpen in, dus echt fijn was dat niet.
Ik bleek een half uur lopen van het kampterrein af te zijn geweest, alleen midden in het bos, niemand heeft me daarom ook gezien, toen ben ik met mijn rug naar het prikkeldraad gaan staan en heb ik geprobeerd om zo recht mogelijk het gebied over te steken in de hoop dat ik ergens het tentenkamp tegen kwam, en dat was godzijdank gelukt.
Uiteindelijke schade: veel wondjes in mijn voet, veel krassen en wondjes in mijn rug van het prikkeldraad, een trui die met allemaal winkelhaken onbruikbaar was geworden

Laatst was mijn vriendin gaan slaapwandelen.
Als ik bij haar slaap dan slapen we meestal in een ander 2 persoonsbed, en zij stapte daar ook in, maar de volgende ochtend werd ze in haar eigen bed wakker

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:41

Dat lijkt me harstikke eng trouwens..... dingen doen terwijl je niet weet dat je het doet, net alsof iemand anders jou lichaam overneemt ofzo...

kga denk ik trouwens ook wel gillen als ik een keer meemaak dat iemand slaapwandelt. Volgensmij ga ik diegene dan echt wanhopig als een gek wakker maken. brrr. * of ik doe mijn slaapkamerdeur dicht en ga er tegenaan zitten zodat diegene niet bij mij kan komen:P.

Maar ik had het vroeger wel geloof ik met nachtmerries. Dan ging ik ook een beetje dwalen, dan zat ik nog in de nachtmerrie. Maar over het algemeen praat ik alleen in mijn slaap.

Delta1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:03

Dat kan trouwens ook erg grappig of onthullend zijn alleen praten in je slaap

debbiejansen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:27

ik heb dat ook wel een dan word ik sochtends wakker met mijn bed aan de andere kant van de kamer heel gek maarja . en iemand wakker maken als die slaapwandelt kan heel gevaarlijk zijn !

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:49

Hahahaah, ligt hier dubbel.
Het is eigenlijk heel raar om te lezen wat iedereen zo uitspookt s`nachts.
Ik zelf slaapwandel niet echt, kan wel hele verhalen vertellen.
Alleen als er een vriendin bij mij slaapt, heb ik nog wel eens de neiging om s`nachts mee naar het toilet te lopen en van alles te vertellen.
De volgende dag weet ik er alleen niets meer van.