Heupdysplasie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dreamer1987

Heupdysplasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 22:51

Zijn er hier meerdere mensen met heupdysplasie? Wat kunnen jullie wel en niet en wat doen jullie tegen de pijn?

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:06

Ik heb HD. Ik wordt deze zomervakantie eraan geopereerd. Tegen de pijn, ja ik loop wat mank om het wat minder te belasten (=minder pijn) maar verder heb ik (nog) geen advil ofzoiets genomen tegen de pijn. Ik rij wat minder paard. En ik was een redelijk fanatieke sportster maar dat doe ik nu ook niet meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:34

Ik heb ook HD. Ik ben in augustus 2003 geopereerd, een triple osteotomie. Ik liep daarvoor ook enigszins mank (komt ook door beenlengte verschil). sinds ik geopereerd ben, heb ik er alleen afentoe last van. Als je meer wilt weten, moet je me maar even pb-en.

dreamer1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 13:12

Ik heb vorig jaar maart ook die operatie gehad. Maar ik heb er eigenlijk nog steeds last van... ik heb het aan alebei de kanten en miss moet de andere kant ook nog een keer geopereerd worden, maar daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. De pin zit er nog in, maar die laat ik er denk ik wel uithalen, want daar heb ik ook vaak last van (weer een litteken )
9 juni moet ik weer op controle, ik ben benieuwd wat ze zeggen, ik heb de laatste paar weken namelijk ook heel erg veel pijn aan mijn knieen. Kunnen jullie wel op alle paarden rijden dan? Ik kan niet op brede paarden of paarden die wat stijver lopen enz. Het is ook alles behalve fijn als een paard een overwachte beweging maakt een bok ofzo, dat voel ik dan ook meteen door mn heup schieten

Firedancer

Re: Heupdysplasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:16

Jeetje, dat er nog zo veel mensen zijn met heupdysplasie tegenwoordig. Ik dacht dat ze dat er op het consultatiebureau wel uit haalden (krijg je zo'n spreidbroekje en zo), of zijn het verschillende vormen.

Wat houdt zo'n operatie eigenlijk in? Krijg je dan een gehele of gedeeltelijke heupprothese?

Mijn man heeft ook een vorm van erfelijke heupdysplasie en het resultaat is ernstige voortijdige slijtage van de heupen.

dreamer1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 13:18

nee, bij die operatie zagen ze de heupkom op 3 plaatsen dormidden. ze kunnen dan de heupkom beter over de heupkop zetten. ze maken dit vast met een pin et voila! klinkt eigenlijk best simpel, maar is het niet hahaha

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:45

Fascinerend, moet ik toch eens op gaan surfen....

Mijn man heeft dus een volledige slijtage van allebei de heupen gehad en op zijn 53e binnen 6 weken twee heupprotheses gehad.

Dat was al geen sinecure, laat staan dat ze je bekken in stukjes gaan zagen.

Petje af voor jullie hoor. 't Lijkt mij een hele operatie, niet zonder risico's en waarschijnlijk gevolgd door een pittige revalidatieperiode.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:47

Heupdysplasie kan je niet helemaal verhelpen met spreidbroek. die heb ik namelijk ook gehad als klein kind. Ik heb toen ook 2 maanden in het ziekenhuis in tractie gelegen.

Ik heb inderdaad ook de triple osteotomie gehad, waarbij ze je bekken op 3 plaatsen doorzagen. Was een heftige operatie, zeer pijnlijk achteraf en heb er in totaal een half jaar over gedaan om te revalideren. Ik overweeg ook om de pin er nog uit te laten halen, misschien dat de klachten die ik nu nog heb, daarmee verminderd worden. Ik hoop dat doordat ik deze operatie heb gehad, het veel langer duurt voordat ik een heupprothese moet.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:50

mlvanmelle, bedankt voor je uitleg!

Is die pin ter versteviging van het bekken zolang de zaak nog opnieuw moet fuseren?

Waarom is die pin zo vervelend dan?

Ben niet nieuwsgierig hoor....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:56

De pin moet de boel bij elkaar houden na de operatie Ze zagen je bekken dus op 3 plaatsen door en draaien dan als het ware je heupkom. dit zetten ze vast door aan de achterkant van je bekken (bij je kont, meestal) een stukje bot af te zagen, wat ze dan als spie gebruiken, zodat er geen raar gat in je bekken ontstaat. Vanaf je heupkam(die rand die je kunt voelen van je bekken) zetten zie die pin er dan verticaal in, door die spie heen, zodat die op zijn plaats blijft. Die pin is ongeveer 10 cm lang. Hij steekt een stukje uit bij je bekkenkam, als ik bepaalde heupbroeken of riemen aan heb, zit die precies op de bovenkant van die pin, dat zit niet zo prettig. ook voel ik hem als ik op mijn zij in bed lig, dus vandaar dat ik er over denk om hem te laten verwijderen Bovendien voelt het vel op mijn bovenbeen heel strak sinds ik geopereerd ben. dit schijnt ook minder te worden als de pin eruit gaat.

Enneh.. nieuwsgierig mag hoor

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:59

wederom bedankt voor de uitleg. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat dat niet prettig is. Alsof je van binnenuit gepord wordt of zo...

Ik neem aan dat je die pin pas kunt laten verwijderen na een jaartje of zo, als de zaak weer goed aan elkaar gegroeid is?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:04

Ik geloof dat de minimale wachttijd voor het verwijderen van de pin iets van een half jaar was ofzo. Maar inderdaad, de boel moet zeker weer goed aan elkaar zitten :-d

graag gedaan overigens

"grappig" trouwens, dat er eigenlijk best wel veel mensen met HD zijn..

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:09

Waarschijnlijk nog meer dan dat de heren medici ooit vermoed hebben.

Er blijken een hoop mensen in de oudere generaties te zitten die heupdysplasie blijken te hebben, zonder dat ze het weten.

Veel mensen die jong heupslijtage hebben blijken dan achteraf ook een vorm van deze afwijking te hebben.

't is natuurlijk ook hartstikke erfelijk, dus als ze pas in de afgelopen 20 jaar zijn gaan screenen bij de jongere kinderen dan zit er in de oudere categorie nog een heleboel gevalletjes waterschade.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:14

Ja dat is absoluut waar! Bij mij is het bekend vanaf de eerste bezoeken aan het consultatiebureau
Denk dat heel veel mensen die "soms wel eens wat last hebben van hun heup" zonder dat ze het weten een (lichte) vorm van HD hebben, zonder dat ze het idd weten.

Ik hoop in ieder geval dat mijn slijtage wat vertraagd is door de operatie. en ik hoop ook dat mijn kinderen later het niet hebben..

Firedancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:16

Het blijft afwachten of ze het krijgen, he?

Mijn man heeft het uit moeder's tak van de familie. Moeder is al op haar 40e geopereerd (70er jaren) en daarna nog een paar maal.
Manlief is geopereerd en twee zussen van hem ook, allemaal voor hun 60e.

De laatste zus heeft nergens last van...

dreamer1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 15:40

Bij mijn moeder in de familie komen ook heel veel kunstheupen en knieen voor... mn mam heeft ook heel af en toe last, dus die zal het ook wel hebben...

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:51

Bij mij was er geen aanleiding om mij te checken op HD. Geen van mijn familieleden heeft het. (of in ieder geval het is niet bekend) Volgens mij is er bij mij geen sprake van een plaatsing van een pin bij de operatie wel schroeven. Ik ben wel benieuwd wat voor graden jullie heupkommen hadden. En in welk ziekenhuis jullie geholpen zijn. En hoe lang het bij jullie duurde voordat jullie weer mochten paardrijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:01

Pfoe, hoeveel graden weet ik niet meer precies, ik dacht dat iets van 35 normaal was en dat ik iets van 14 had?

Ik ben geholpen in de Maartenskliniek in Nijmegen. Na een half jaar kon ik weer beginnen met wat sporten, maar op dat moment reed ik geen paard, dus ik weet niet precies na hoe lang dat weer had gemogen op z'n vroegst.

Misschien heb jij de pandakplastiek gehad ipv triple osteotomie?

dreamer1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 16:03

Ik ben in Nijmegen geopereerd in de Sint Maartenskliniek. Ik heb 5 weken thuis gelegen en na 4 maanden zat ik weer op de pony, ik heb wel alle records verbroken volgens de artsen daar hahaha.... alleen vertelden ze me de dag na de operatie dat het de pijnlijkste was die ze daar deden maar beter erna als ervoor... ik kan me gelukkig nu wel niets meer van de pijn herinneren.
Toen ik een baby was wilde ik nie met mn benen als een kikker liggen bij het consultatiebureau, maar thuis wel dus hebben ze het (helaas) niet verder onderzocht. 4 jaar geleden kreeg ik er vrij veel pijn aan en werd naar allerlei therapien gestuurd, ze dachten dat het iets met de spieren was... toen zijn we na een tijd terug gegaan naar het ziekenhuis omdat ik nog steeds pijn had en het alleen maar erger werd. Ze hebben me toen naar Nijmegen gestuurd en daar vertelden ze me dat ik hoognodig een operatie nodig had. In december werd me dat verteld en in maart werd ik al geopereerd.
Ik moet er dus later wel op letten bij mijn kinderen en al vroeg echt onderzoeken of ze het ook hebben, dan kan ik ze een hoop ellende sparen door een spreidbroek ipv een operatie op iets latere leeftijd

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:09

Toevallig ik word ook geholpen in de sint-maartenskliniek in Nijmegen. Bij mij moet het dus nog allemaal gebeuren maar ik heb 6 van die heele gezellige boekjes waar alles staat uitgelegd maar over een pin weet ik niet meer. (nog even na lezen)
Mijn rechterheup is 15 graden en mijn linker 22 graden (= een grensgeval waar ik voorlopig niet aan geholpen wordt) Normaal was 30 graden. Bij mij is er geen haast maar ik ben in april daar heen gegaan en er werd verteld dat ik in juli of augustus geholpen wordt.

Wat ik wel een raar idee vind. Dat als ik een hond zou zijn dat het dan verboden was om verder te fokken

dreamer1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 16:16

hahahahahaha jij mag rustig fokken
Ik heb geen idee hoeveel graden mn heupen staan/ stonden als ik er aan denk zal k t eens aan mn mam vragen

Trouwens.. hoe oud zijn jullie? of waren jullie toen je pijn kreeg? Ik was 14 ofzo en nu ben ik 18

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:17

Hihi
Ik ben 19 bijna 20 ik heb sinds 1 jaar mijn klachten.

Heb het boekje gevonden. En het is een pin/schroef het is een lange schroef. Ze hebben het ook over een drain in de wond is dat om het schoon te houden?

dreamer1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 16:19

Maar heb jij op bepaalde paarden last ofzo?

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:24

Op dit moment rij ik maar 1 paard (is zowat me eigen paard). Maar een nogal stevig paard Het voelt ook wel een beetje stijfjes enzo aan daarna maar volgens de arts kwam het dan door de stand van je benen dat die dan je heup irriteerde op dat moment. (Het precieze verhaal weet ik niet meer ) Maar ik wil een beetje een schatting kunnen maken hoe lang ik niet kan rijden.

* Ik ga ook binnenkort een brief schrijven aan de arts met mijn vragen erin*

dreamer1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 16:34

ik kon dus na 4 maanden weer rijden, maar dat was omdat ik het zooooooo graag weer wilde en ik was ook eigenlijk te snel