IVM opname en enge ziekte: paniekaanvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StalDoorstap

IVM opname en enge ziekte: paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 00:06

Na t kwade uitstrijkje heb ik in december een lisexcissie gehad, zoals vaste Bokkers wel weten.

Ik dacht dat ik vanaf toen de hele wereld aan zou kunnen, zo bang was ik en zo trots dat ik het allemaal had doorstaan......

Er bleek toch 1,5 mm kwaadaardig te zijn ( kanker) , en na een lange weg van psycholoog en 2 gynecologen ben ik nu bij een psychiater, omdat het verwijderen van de baarmoeder, hals en mond nu noodzaak is.
Bij een psychiater omdat ik enorme angst heb voor de operatie.
Gebukt ga onder enorme paniekaanvallen.

T waarom? Is moeilijk van jezelf te zeggen, maar ik maak in mijn vak wel veel mee.

Toch veel mensen waarvan je achteraf zegt: had je dat niet kunnen weten?Dat die of die onbetrouwbaar is?Maakt je onzeker, omdat t je beste kennissen waren.
Mensen dus die liegen om van allerlei redenen, meestal om gewin of een soort van afgunst.
Mensen ook waar je je hart en ziel inlegde,en die je geholpen hebt, ook financieel.

Mensen die zich anders voordoen als ze zijn.
---------
Dan komt er ineens een abdrupt einde aan een eventuele kinderwens ( had ik die, had ik die niet?) en in je achtehoofd natuurlijk de kanker.

T Is voor mij dus heel moeilijk om mijn leven in handen te geven van een ander.
Zo , ff eigen psycho gespeeld!

Ik moet denken aan alle voordelen, ik weet t.
Ik moet denken aan de hormonen die ik straks misschien niet meer hoef te slikken, aan t feit dat ik alweer iets heel engs heb overwonnen.

Ik moet denken aan alle Bokkies die in het echt fijne mensen zijn, die me steunen.
Aan de gyn, waar ik een goed contact mee heb, en aan Wil, mijn moeder, Toon en de meiden die me steunen.Aan alle mensen die de kans die ik krijg niet krijgen: t leven.

Ik ben snachts al 15 x geopereerd, en als ik dan wakker word ,in de trouwe ogen van mijn oude kater, Ludo Sanders, kijkend ,met zijn groengele ogen zo groot als riksen, als vervanging voor de operatielampen, dan ben ik ZO gelukkig........

De beesten, ook de paarden, de handelspaarden, vrolijken me op, t is net of ze t weten.

Ik zit nu aan een schema van seroxat/ paraxotine i.c.m. ozezepam.
Als dit goed is ingewerkt gaat t grote feest gebeuren, ca over 2/ 3 weken .

Wie kent deze medicijnen?
Ben er nu enorm rusteloos, en erg moe door.
Laatst bijgewerkt door Apple op 13-05-06 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: steek onder water uit bericht gehaald

daantjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:13

Ik ken seroxat/ paraxotine.
Ik lees morgen (als ik weer wat wakkerder ben) je topic nog een keer door, en zal je dan een pb sturen

stefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:22

Ik kan je niks zeggen over je medicijnen en over je operatie die je gaat ondergaan. Maar zie dat niemand gereageerd heeft, en ik herken wel veel in je bericht.

Dat is niet niks zeg! Zoals je zegt dat je je van dingen nu ook zo gelukkig kan voelen, dat ken ik. Alles komt in dit soort situaties onder een vergrootglas te liggen, je ziet alles heel helder he. Wat mij altijd geruststelt -en jou misschien ook- is dat (klinkt cliche maar ik geloof het wel) dat alles wat je moet doorstaan toch een reden heeft. De ellende die je moet doorstaan voelt dan tenminste aan alsof het niet zomaar, voor niks is, en voelt dan net wat lichter aan. (mijn vriend met wie ik 9 jaar samen was kreeg lymfeklierkanker en overleed uiteindelijk, we trouwden in het ziekenhuis op z'n sterfbed, ik ben 1 dag getrouwd geweest). Je kunt zware tijden hebben maar soms maak je dan juist hele mooie dingen mee, blijken vriendschappen geweldig te zijn, enz. Mijn ervaring: laat dingen over je heen komen, je weet nooit hoe je gaat reageren, dus dat zie je wel als het zover is.

Heel veel sterkte, en succes, en steun van je vrienden en familie toegewenst!

loveluuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:05

ik weet niets over die medicijnen, dus daar kan ik je niet mee helpen. ik denk wel dat je paardjes en andere diertjes het weten dat er iets mis is, volgens mij voelen ze dat aan.
ik wil je heel veel sterkte, succes en beterschap wensen!
kus martine

Ylana

Re: IVM opname en enge ziekte: paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:38

Lieve Mel,

Ik weet dat wij geen goede start hebben gehad...
En ik weet dus eigenlijk ook niet wát ik nu precies wil zeggen.
Ik denk dat ik weinig kan zeggen, alleen maar dat ik je héél veel sterkte wil wensen en hou hoop!
Geloof in de toekomst en geloof vooral in jezelf!

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:53

Heftig allemaal hoor. Logisch dat jelast hebt van paniekaanvallen.
Ikzelf heb seroxat niet geslikt, maar mijn moeder en zusje wel. Het heeft hun beide in verleden ontzettend goed geholpen. Wel enorm van aangekomen en in het begin werden hun gevoelens alleen maar versterkt. Volgens HA doorzetten.
Ozazepam, is dat niet een slaapmiddel? Ik moet je eerlijk zeggen, je psych zal wel weten wat hij doet, maar vind dat je erg veel medicatie krijgt..maarja, ik ben geen dokter en ken jouw situatie alleen maar van het geschrevene dus het zal ongetwijfeld erg goed gaan helpen.

Ik denk dat je met je psycholoog terug moet gaan nar een bepaald iets in je leven, waarom heb je die aanvallen gekregen, waarom heb je teveel van jezelf geeist dat je nu met die aanvallen zit etcetc. Kijk, niet alles is de schuld van buitenstaanders. Ik heb je ooit eens een PB gestuurd, heb zelf al jaren last van enorm heftige angstaanvallen, waardoor mijn ik mijn leven erg heb beperkt. Door therapieen zijn die aanvallen stukken minder. Het is keihard werken, kijken naar jezelf, voelen en weten waar het daar komt, daaraan werken en auw, je komt dingen tegen die je verplicht moet voelen, die je gewoonweg niet wilt voelen. Je kan je hoofd niet meer in het zand steken en je zult wel moeten dan. Alleen dan kan het goedkomen. Ervoor vechten...probeer je veilig te voelen en de wereld niet zo kwaad te zien, ook al voel je dat wel nu zo. (makkelijker gezegd dan gedaan ) .
Ik denk dat je heel wat gas terug moet nemen, niet iedereemn hoeft je vriend te zijn, jij hoeft niet iedereen tevreden te stellen, je hoeft niet overal verantwoording op af te leggen, laat het allemaal over je heen komen..

Wens je heel veel sterkte. Ontzettend veel mensen worden geopereerd en hun baarmoeder verwijderd, heb tot nu toe alleen mar 'goede' verhalen gehoord over de operatie, ja tis ontzettend zwaar, emotioneel ook, maar de angst scheen erger dan de operatie zelf.
Grote tip, vertel aan je anesthesist dat je onder medicatie bent wegens paniekaanvallen, dat je die heel heftig hebt en leg hem uit welke medicatie. Heb ik ook gedaan voor de operatie, dan gebruiken ze iets anders en zijn ze op de hoogte waardoor je van te voren een heerlijke pil krijgt en totaal van de wereld raakt, maak je lekker niets meer mee

Heel veel sterkte en je kan het hoor! Heb vertrouwen, geloof erin dat alles goekdomt, je werkt er hard aan immers.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:31

Oh Mellepel, ik kan me heel goed voorstellen dat je overal spookjes ziet en het spaans benauwd hebt voor wat komen gaat.

Als ik me niet vergis zag ik van de week al weer een internet kibbeltje en dan denk ik steeds, laat lekker waaien joh. Je kan immers niet met iedereen vriendjes zijn hoor.
Ik heb je ontmoed en ik vind je iig wel een leuke vrouw, zo daar

Heb je iemand om irl mee te babbelen op je weg naar je operatie toe?

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:53

ik kan me voorstellen dat jerusteloos bent nu
is ook allemaal niet niks wat je weer op je bordje geworpen krijgt nu

met die meds heb ik wel ervaring alleen niet persoonlijke ervaring waar je wat aan hebt want ik reageer er tegengesteld op

maar de seroxat en de paroxetine zijn wel medicaties die even een opbouw tijd nodig hebben voor je ten volle baat bij hebt
oxazepam werkt heel wat sneller in ...

ik vroeg me ook af of je er een beetje over kunt praten met iemand in je omgeving
want kan me voorstellen dat dit toch een aardige drukte in jezelf creeert ..
sterkte

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:53

ja,joh,het word je niet makkelijk gemaakt hé?!
maar denk aan wat je tot nu toe allemaal al hebt weerstaan,je bent een taaie!!!
sterkte!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 17:51

Bedankt allemaal!

Ik heb in het verleden paniekaanvallen gehad, die waren over, ik kon er goed mee overweg en voor de noodgevallen had ik altijd mijn oxazepammetjes bij me, wat een geruststellend gevoel was.

Tot ik te horen kreeg dat ik deze operatie zou moeten ondergaan.

Ik heb een uur geleden besloten te stoppen met de seroxat/ paraxotine.
Ik zit nu op een hele per dag, en zou volgende week naar de 2 moeten.

Ik heb de angstaanvallen die dubbel aankomen in het begin , doorstaan deze week, maar heb nu constant last van rusteloze benen, armen, duizeligeid, flitsen en een bonkend hoofd.Slapen gaat ook niet meer.
Dit kan nooit goed zijn.
Ik ga morgen afbouwen, en bel dan maandag de psych weer.

norma_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:52

sterkte mel

lundi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:07

Lieve Mel
Ik vind je een geweldig mens,ik weet ook dat je in veel gevallen mensen te goed in vertrouwen neemt,waarvan je achteraf een rotschop kan krijgen!
Gelukkig ben ik niet zo.........Lieve Mel onthoud nu goed,ik zal er voor je zijn en steunen voor zo ver ik kan!
Denk nu als eerste eens aan je zelf,de rest komt later!
Geloof me alles gaat goed komen,heel veel sterkte,liefs en een dikke knuffel van Lundi

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:16

Oxazepam wordt voorgeschreven mij angststoornissen en slaapproblemen.
Het werkt vrij snel, en de werking houdt een uur of 8 aan.
Oxazepam dempt emoties, en werkt daardoor kalmerend.
Het verminderd je concentratie- en reactievermogen. (autorijden!)
Alcoholgebruik beperken.
Het is niet aan te raden dit middel langdurig te gebruiken.

Seroxat regelt de hoeveelheid serotonine in je hersenen. Wordt voorgeschreven bij angststoornissen en depressies.
Het werking van Seroxat merk je vaak pas na 3-5 weken, terwijl de bijwerkingen wel gelijk kunnen optreden.
Als je gewend bent aan het medicijn verminderen de bijwerkingen meestal.
De eerste tijd kun je beter niet autorijden ed, pas proberen als je aan het middel gewend bent.
Alcoholgebruik versterkt de werking, en is dus niet aan te raden.

Ik hoop dat je hiet iets aan hebt.
Ik hoor het wel als je meer wilt weten.

Sterkte!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 18:30

@ Lundi:

Bedankt Superlotje!

Dan heeft t dus niet zo veel zin, aangezien de operatie over een week of 2 gepland zou worden.

IIG kan ik niet met de Paroxetine overweg.
Ik heb me nooit zo raar gevoeld als nu, het is net alsof ik naar een film kijk waar ik zelf in meespeel.
En dan de lichamelijke klachten nog.

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:39

ik heb al vanaf dat ik 13 was hyperventilatie ,paniekstornis,agora fobie de hele tyfus zooi:(
ik heb ook Oxazepam,seroxat, en nog meer antie dep middelen..maa rhet feit blijft gewoon dat je het zelf moet doen...en dat alles te maken kan hebben met je jeugt,en je leef situatie van nu...
dus kies voor je zelf...ga een stapje terug...kijk waar je die spanningen van heb...en zeg gewoon elke keer dat je het makkelijk red zonder die bende..want je moet het uiteinderlijk zelf doen...die medicijnen zijn alleen maar tijdelijk...en als je er mee stopt krijg je het toch weer meerdere malen terug...
ik slik nu helemaal niets...maar heb ook veel dingen in mijn leven veranderd....en heb het ook niet meer nodig:)

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 18:48

Ik weet t Yommie.

Maar mijn angst voor de operatie maakte t zo erg.
Ik weet dat er voor angsten maar 1 remedie is:
confrontatie.
Helaas wilde de psycholoog in het ziekenhuis daar niet aan meewerken, omdat ze zei dat t onzin was om zeker 15 sessies, die nodig zouden zijn, te wijden aan operatieangst.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 21:49

Ik krijg net van 2 ervaringsdeskundigen te horen dat ik beter door kan gaan nu,omdat stoppen nog grotere klachten geeft........

Ik weet t niet meer.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:04

Ik zou maar op de deskundigen vertrouwen of hebben ze je redenen gegeven dat niet te doen?

Swieb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:10

maandag je arts bellen en vertellen wat er speelt, zij weten meer neem ik aan en hebben er lang voor gestudeerd.

Ik wens je heel veel succes en als je wilt uitrazen, je weet het....

Nikka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:16

Ja als je stopt kan je ook weer ontwennigsverschijnselen krijgen maar het hoeft niet. Hoe lang slik je ze nu?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 22:44

Vanaf dinsdag.
Wat een rotzooi.

Wie kent t middel paraxotine?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 23:08

Dit vond ik erover:

Het middel werd in 2005 in verband gebracht met een toename van het aantal zelfdoding pogingen door volwassenen. Uit een onderzoek onder meer dan 1500 patiënten bleken zeven zelfmoordpogingen plaats te vinden bij personen die Seroxat gebruikten. In de controlegroep, die een placebo toegediend kreeg, vond slechts één suïcidepoging plaats. Ook bleek het middel te leiden tot meer suïcidale gedachten.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:48

jeetje Mel... heel veel sterkte! ik ken alleen het middel oxazepam... mijn moeder slikt die dingen... zenuwentabletten noemt mams het...

Als je wil, kan je me altijd mailen of bellen !!!

SandravdB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 00:12

Hoi Mel
Doe wat je zelf denkt wat het beste is met die medicijnen, als je het zonder kunt vind ik het echt knap van je. Ik kom zeker langs als je in het ziekenhuis ligt en blijf voorlopig nog wel mee helpen op stal.

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 00:15

je weet dat je altijd bij me terecht kunt...toch?
blijf vooral de seroxat slikken, geef het een kans en geef je lijf de kans eraan te wennen...ook het afbouwen geeft bijwerkingen