Borstkanker, knobbeltjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Borstkanker, knobbeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 10:33

Ik weet niet of hier al een topic over is, dus ander moet er maar een slotje op

Ik zit al een paar jaar met een vraag, en ik durf het eigenlijks aan niemand te stellen.

Hier komt ie:

Ze zeggen toch wel es dat je je zelf altijd even moet controleren op knobbeltjes, dat je even bij jezelf moet voelen. Maar hoe voelt een knobbeltje aan?! Iemand enig idee?

Ik heb wel es dat ik IETS voel, en dan ben ik gelijk in paniek omdat het dan misschien wel eens een knobbeltje kon zijn.
Maar dan naar een paar dagen, dan heb ik het niet meer.

Iemand die me kan helpen?

bokkertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:56

Hey,

Ik ben 2x geopereerd omdat ik knobbeltjes voelde... gelukkig was het verder niks! maar denk wanneer je echt een knobbelje hebt, je dit echt wel voelt... net of zit er een knikker, erwt of weet ik veel in je borst...
En als het goed is weet je wel wat er in je borst thuis hoort en wat niet...
Zelf als ik wat voel wacht ik ff een paar maand... wel regelmatig blijven controleren... maar zit het er na die paar maand nog, dan naar de HA...

hoop dat het zo wat duidelijker is???

Ier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:01

Lijkt mij dat als 'het bobbeltje' blijft zitten & je het duidelijk voelt dat er wel 'iets mis is'. Mocht je overigens denken dat er wat mis met je is ofzo, gewoon simpel ff naar de huisarts gaan & die helpt je zo verder!

bokkertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:26

voor alle duidelijkheid... ze hebben bij mij dus wel 2x een knobbeltje weggehaald he... maar dat ging om een goedaardig gezwel...

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:55

Je kunt echt voelen wat dr wel en niet hoort.. ik heb dr ook last van.. ben al langs de huisarts geweest omdat het bij mij heel veel pijn veroorzaakte, helaas kon hij dr weinig aan doen behalve mij de pil voorschrijven *okay, ga hier offtopic*
Ik denk dus dat je zelf wel kunt voelen als iets er hoort of niet.. als je het niet vertrouwt kun je altijd even langs de huisarts gaan.. ik ben echt bang van huisartsen maar zelfs ik heb het overleeft en stond binnen 5 minuten weer buiten

Sence

Re: Borstkanker, knobbeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 12:06

Ooh, alles is nu al een stuk duidelijker voor me! Bedankt voor de reacties

Ik heb ook wel es vaak heel erg pijn in me borst, dat vind ik dan ook zo raar. Dan ga ik gelijk controleren op knobbeltjes, maar dan vind ik gelukkig niets. Maar geen idee wat het wel is..

Ier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:08

Je hebt toch ook wel is een steek in je buik? Dan kan een steek in je borst ook gewoon lijkt me. Mocht je het allemaal zeker willen weten; bel de huisarts ff op.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 12:09

Hm, ja inderdaad. Van die kant heb ik het nog nooit bekeken
Als ik het écht niet vertrouw, zal ik bellen. Bedankt

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:40

Ik heb regelmatig steken in mn borst... of dat t echt weken pijn kan doen, kan me dan niet fatsoenlijk aankleden of afdrogen na t douchen bijv.. dan kan ik echt wel door de grond zakken terwijl ik normaal gezien toch niet zo kleinzerig ben...
Bij mij hebben ze nog niks gevonden wat t kan zijn of wat ze ertegen kunnen doen, pijnstillers werken ook niet.. maar goed.. t enige wat wij kunnen zeggen is dat als je t niet vertrouwt een huisarts sowieso altijd het beste is.

Sence

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 12:43

Thanks

Roselie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:45

Ik heb een knobbeltje in me nek..ben gister langs de HA geweest...en het is gewoon verdikking van de spier..gelukkig!

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:45

Als zo een bobbeltje ook weer verdwijnt zoals je zegt, kan het ok een opgezwollen kliertje zijn. Maar bij twijfel altijd naar de HA gaan.

angelfire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:11

Vriendin van me had ook een knobbeltje, en die werd steeds groter.
Gelukkig was het goedaardig.
Moest ook geopereerd worden, hij was 3 bij 4 cm.
En nu moet ze elk half jaar op controle komen.

Sence

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 14:35

zo groot gelukkig dan dat ie goedaardig was

silver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:33

Ik heb ook vaak pijn in mijn borst, maar ik krijg dat altijd anderhalve week voordat ik ongesteld moet worden. Daarna is het altijd weer weg. Dus ik weet nu dat het waarschijnlijk daarmee te maken heeft. In het begin was ik ook altijd gelijk in paniek. Maar ik denk dat als het echt een gezwel is dat je het dan wel voelt zitten.

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:28

Ik had ooit een tv programma gezien over een persoon met hersenkanker, ofja een tumor in zijn hoofd. hij had al 2 jaar last van hoofdpijn.
Sinds die tijd had ik elke keer dat ik hoofdpijn had en het na 2 dagen ofzo niet over ging, de angst dat het bij mij ook zo was!
maar ben even bij de huisarts langs geweest en dr was niks aan de hand zei hij!

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:32

Zo'n knobbeltje voel je heel duidelijk zitten..

Ik heb eens nagevraagd bij de dokter en je mag je pas vanaf je 35ste (!!!!) laten testen.
Ik wilde mezelf namelijk ook laten testen.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:35

Ik voelde op mij 19 een knobbeltje in mijn linkerborst. Heb tegelijk een afspraak gemaakt met de HA en die heeft me na onderzoek doorverwezen naar de afdeling mamografie in het ziekenhuis. Daar hebben ze een echo en een mamografie gemaakt. Je borst wordt dan van alle kanten doorgelicht. Het was een goedaardig bultje en ze hebben het laten zitten. Ik controleer standaard als ik onder de douche sta. Het bobbeltje is inmiddels vanzelf weg gegaan.

Tienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:07

Quote schreef:
Zo'n knobbeltje voel je heel duidelijk zitten..

Ik heb eens nagevraagd bij de dokter en je mag je pas vanaf je 35ste (!!!!) laten testen.
Ik wilde mezelf namelijk ook laten testen.

Ik dus ook [ mn moeder heeft borstkanker gehad], vind het zo raar hea dat het pas kan na je 35e

Soms heb ik ook wel eens van die steken, maar als je het echt niet vertrouwd idd gewoon de HA bellen.

NieneWiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:12

Ligt het er ook aan hoe oud je bent? Krijgen oudere mensen eerder borstkanker dan jonge mensen? Of zou je ook al op de tiende het kunnen krijgen?..

En heb je ook meer kan om borstkanker te krijgen als je moeder het heeft gehad?

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:13

ze hebben bij mij ooit een moedervlek op mijn borst verwijderd,
deze was kwaadaardig.
sinds dien controleer ik vaak mijn bortsen op bobbels en knobbels.
maar houd ook zeker de moedervlekken scherp in de peiling.

even over zelf ondezoek.
klinkt misschien heel gek.
mijn arts vertelde me ooit dat de partner heel goed bobbels en knobbels kan ontdekken.
mede omdat de de mannen graag aan onze borsten zitten.
mijn man vond dit trouwens een prima idee

toen de moedervlek werd verwijderd was ik trouwens pas 13 jaar.
en we waren er tijdig bij. veranderd de moedervlek van grote of kleur twijfel geen moment en ga naar de arts ook als je jong bent.
ben nu 35 en houd mezelf scherp in de peiling

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:15

-> MW

NieneWiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:19

Simmie schreef:
-> MW

Daar stond het toch al..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:25

ik heb een bobbel ter groote van een knikker in mijn borst zitten.

eigenlijk zit ie meer aan de zijkant, ter hoogte van waar je bh bandje langsloopt.
ik heb em al vanaf mijn 15e( ben nu 34) toen helemaal overstuur naar de dokter gegaan, was niks, gewoon een ingekapselde ontsteking.

vorig jaar werd bij mijn moeder borstkanker vastgesteld dus maar weer eens naar de huis arts gegaan.
ditmaal wel een andere want heb allang niet meer dezelfde arts.

die voelde en en kwam wederom tot dezelfde conclusie, waarschijnlijk ooit een ontstoken haarzakje geweest en nu in gekapseld...

ik mag em laten weghalen, maar t zit er al zo lang, vind juist dat idee dat ze erin gaan snijden een beetje eng..
maar t voelt dus aan als een knikker en best wel stevig.. wel zit het los je kunt het zo heen en weer bewegen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:39

Borstkanker doet geen pijn, dat is het verradelijke. Dus pijn in de borst duid meestal juist niet op borstkanker.