nachten lang wakker liggen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

nachten lang wakker liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 02:16

de titel zegt het al.

dan ga ik s'avonds gewoon rond een uur of 10 half 11 naar me bed. les ik nog een paar blz. en wil dan gaan slapen . soms heb ik weken dat ik goed slaap en dan opeens niet meer.
dan val ik pas rond een uur of 3 in slaap. word dan rond een uur of 5 ff wakker kan dan meestal wel weer verder slapen. en dan om half 7 loopt me wekker weer af. en soms voel ik gewoon fit of juist gebroken.

ik heb ook al een keer een 1 of ander homopathisch midel gebruikt maar dat helpt niet en het smaakt ontzettend ranzig.

en doordat ik te weinig slaap ben ik ook elke keer duizelig

hebben meer mensen hier wel eens mee te maken of kennen iemand die dat heeft. want ik word hier niet goed van. of ken er iemand iemand die het gehad heeft.
en hoe hebben jullie dat opgelost?

ellepel

Re: nachten lang wakker liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:07

ga iets later naar bed toe, misschien ga je net te vroeg?
zorg dat je slaapkamer koel is en je niet teveel dekens op je bed hebt.
ook ervoor zorgen dat je slaapkamer donker genoeg is en je niet teveel geluiden hoort.

drink geen cola of koffie voor je gaat slapen vanwege de caffeine.
ook computerspelletjes etc niet spelen..

wat eten mag wel, en melk drinken is ook wel goed.
zorg dat je geen stress hebt, als je problemen hebt word je daar snachts ook wakker van.

ga overdag in elk geval niet slapen, hoe moe je ook bent,dat schopt je slaapritme namelijk nog erger in de war.
dat je duizelig bent kan ook een andere reden hebben, ga eens langs je huisarts voor eventueel een bloedonderzoek?

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:27

Hoe zit je op dit moment je in je vel? Heb je te maken met stress en/of problemen in je omgeving? Dat kan namelijk ook een grote boosdoener zijn...

Ik slaap de laatste weken ook niet goed, maar dat komt mede omdat onze katten door mijn raam naar binnen komen en dan op mijn hoofd gaan springen omdat ze uit mijn kamer willen...

En ook slaap ik de laatste tijd weer iets slechter omdat ik teveel dingen tegelijk wil doen. En daar dan over ga na denken zodra ik op bed lig.

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 11:47

ik ben inderdaad de laatste tijd wel gestreest.
mede door me examens enzo. en
bloedonderzoeken heb ik allemaal al gehad

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:18

ik slaap standaard niet voor 1 uur...maar vaak niet voor twee drie of zelfs vier uur
of gewoon ene npaar nachten niet slapen
turbobrains die niet willen rusten
of gewoon adhd ...of teveel piekeren
enzo weet ik bij mezelf nog wel een paar oorzaken te verzinnen

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 16:38

impresiepe ziet er meestal wel een oorzak achter. maar wat is er te doen?

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:45

Die oorzaak onderkennen en daar aan te werken

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:03

heb hier wel eens last van, maar dan heeft dat meer te maken met wat ik die dag allemaal heb gedaan en gezien vooral als je naar voetballers gaat kijken die zich voor jou neus even van shirtje wisselt

maar meestal heeft het te maken met stress,

Maar_kl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:11

ik heb het ook vaak als ik moet werken de volgende dag dan gaat om 6 uur me wekker en dan lig ik de hele nacht te denken dat over zoveel uur me wekker alweer gaat en dan val ik rond 5 uur in slaap en vervolgens om 6 uur me wekker weer gaat!!

_Lara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:13

Ja dat is echt heel rot, weet verder niks om er aan te doen. Heb ook heel vaak dat ik niet kan slapen en dat is vaak als ik stress heb of als er iets spannends gaat gebeuren waar ik dan over ga piekeren...

IloveShets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:14

Heb hier ook last van. Ben ook machtig verkouden enzoo..

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 17:26

jammer he dat er nix te doen in aan stress. behalve al die pillen dan.

Rinskee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:01

Ik heb het ook wel eens, niet altijd.
Maar dan lig ik op bed, en kan ik gewoon niet slapen, en hoe meer ik wil slapen, hoe minder ik in slaap kan komen.
Ik probeerde altijd even te lezen, en dan rustig te gaan liggen..
Hopelijk, is het snel weer over bij je.

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:15

ik, ik heb twee weken lang praktisch niet geslapen, ik ging vroeg slapen, lag vervolgens tot drie uur wakker en werd om 6 uur weer wakker, lagik een half uurtje te woelen en dan sliep k tot tien voor acht, en dan kon ik niet mer slapen. Met school sliep ik van drie/vier tot half zeven. Dat ging redelijk lang goed tot vorige dinsdag, toen was ik zoooo duizelig. Ik draaide heel de tijd weg. Vandaag heb ik weer 'beter' geslapen. In elk geval een hele nacht door. Maar ik heb wel gisteren avond pas gevoeld hoe uitgeput mijn lichaam en ik zelf was.
Gaat dus vanzelf over, het duurt soms wel lang....

tanec_meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:34

Misschien is je slaapritme verstoord. Je kunt hier melatonine voor slikken, is geen slaappil maar het maakt een bepaald stofje aan dat al in je hersenen zit, maar wat je tekort kunt komen. Ik gebruik het ook en het werkt goed.
Op internet is er meer informatie over te vinden.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:43

Aan stress kun je zeker wel werken, je moet er voor zorgen dat je ontdekt waar de stress vandaan komt. Wat de oorzaak van die stress is en hoe je dat kunt oplossen. Zoek activiteiten op die je stress verminderen. Vrienden, paard/pony, etc.

Waarom heb je het idee dat je het alleen met pillen kunt oplossen?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:24

Zoek een vertrouwenspersoon (evt op school) en praat hiermee. Hierdoor zal je stress waars wat minder worden, ik denk dat je een vorm van faalangst hebt oid. dit is meestal wel te verminderen met goede gesprekken. Hierdoor zal je nachtrust ook wat beter worden.

Maar hier moet je zelf wel voor open staan, anders werkt het niet.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:29

In periodes dat ik het erg druk heb/ veel aan mijn hoofd heb slaap ik ook slecht. Ik kom meestal wel goed in slaap, maar wordt 's nachts wakker en lig dan echt te wachten totdat het ochtend is.

In dat geval moet ik echt proberen de rust terug te vinden in mezelf.
Voor het slapen bijv. even in bad, even een boekje lezen, even onder de zonnebank, etc. Gewoon even relaxen.

In de periodes dat ik het heel erg had, had ik een schrijfblok naast mijn bed liggen. Als ik dan wakker werd omdat ik teveel aan het denken was over wat ik nog allemaal moest doen en er me wat te binnen schoot, schreef ik dat op. Dan hoefde ik in ieder geval niet bang te zijn om het te vergeten.

Tegenwoordig slaap ik gelukkig bijna altijd weer de hele nacht door.
Alleen als er echt heel veel aan mijn hoofd heb, wordt ik nog wakker.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:32

Ik ken het heb der zelf ook heel erg veel last van de laatste 2 weken . Ik heb geleerd dat je vooral niet naar jezelf lang geconcentreerd te hebben gelijk te gaan slapen , je kan beter eerst even tv kijken . Omdat het mij laatst echt niet lukte om de slaap te vatten en het was al 4 uur snachts en moest de volgende dag om 8 uur beginnen heb ik een slaappil genomen en ik heb heerlijk geslapen de rest van de week !

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:35

Dit heb ik ook wel eens, maar dan alleen als ik de dag erna iets heb wat ik spannend / eng vind. Dus echt van de stress.. Dan kan ik daarom eerst niet slapen en ga ik over meer dingen nadenken en dwaal ik steeds verder af. Uiteindelijk word ik gefrustreerd omdat ik niet kan slapen en dan lukt het natuurlijk al helemaal niet meer..

Gelukkig is het niet vaak, dus nog wel prima mee te leven. Maar wel erg vervelend!

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 21:33

allemaal bedankt voor de tipos en steun. en ik ga het zeker proberen. en waarom ik het idee heb dat pillen wel helpen. omdat ik af en toe wel een 1 neem als ik echt al 2 weken bijna niet geslapen hebt en dan slaap ik als eenh roosje

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:21

Vroeger had ik ook vaak last van slecht slapen. Tegenwoordig slaap ik bijna altijd en overal. en als ik niet kan slapen, dan reken er maar op dan wordt ik ziek.

Als jij moeite hebt met slapen moet je zorgen dat je hoofd echt leeg is voor je naar bed gaat! en dat je ook echt moe en ontspannen bent voor je naar bed gaat. (eind wandelen ofzo voor die tijd)

en dan direct in bed licht uit, en proberen nergens aan te denken, en je concentreren op je ademhaling.
en niet gaan denken, ik moet slapen... want dat werkt juist tegengesteld.
Dus niet meer gaan lezen, tv kijken of andere dingen doen. gewoon bezig zijn met rust in je lichaam krijgen..... Want je bent pas naar bed gegaan toen je echt heel moe was dus moet je niets anders meer doen!

Misschien helpt je deze tip iets!
heeft mij wel prima geholpen!
ik slaap nu, zelfs al zit ik onder de stres, kan het heel goed naast me neerleggen tegenwoordig!
Hopelijk lukt jou dit ook!

succes ermee!

Zwartwitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:46

Als je je bed overdag gebruikt als bank/hangplek/leerplek, zou het weleens kunnen komen dat je bed je bed niet meer is zogezegd, dat je er geen rust meer vindt. Ik vind het zelf altijd prettig (woon op kamers, dus dan heb je niet altijd de mazzel van een aparte slaapkamer) om een hoogslaper te hebben, een kast die je bed scheidt van de rest van mijn kamer, of noem maar op. Zodat ik als ik in bed ga liggen, mijn lichaam ook echt doorheeft wat de bedoeling is (en dat is slapen).
Ik weet natuurlijk niet hoe jij je kamer hebt ingedeeld?

Laatst hoorde ik iemand die als trucje voor het slapen gaan had dat ze net deed alsof ze een lijk moest spelen in een film. Heel geconcentreerd stilliggen, alles ontspannen, je concentreren op je ademhaling. Dan val je vanzelf wel in slaap
Kruiswoordraadsels oplossen vind ik zelf altijd heel fijn slaapverwekkend

Iig moet je proberen alle dingen waar je eventueel over aan het piekeren bent, naast je neer te leggen op het nachtkastje. Morgen is er weer een dag om al die dingen op te lossen
Succes en sterkte iig!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:37

De laatste paar weken heb ik hier ook last van.

Heel soms krijg ik een pilletje van mijn moeder, maar dat mag ook niet te vaak, omdat ze bang is dat ik verslaafd word.

Vanaf zondag heb ik per nacht ongeveer maar 3 uur geslapen. De rest van de tijd lig ik een beetje na te denken.

Ga ook vaak heel stil liggen, of even iets doen wat ik saai vind, maar dat helpt dus ook niet.

Wacht nogsteeds op de gouden tip.

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:40

Daar heb ik ook heel veel last van vooral als het zo heerlijk warm is buiten.
Het is inderdaad heel naar