Dyslexie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Dyslexie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 11:37

Ik heb laatst hier in Portugal een heel interessant programma op TV gezien, waaruit bleek dat dyslexie vaak voorkomt uit een slechte houding. Ten eerste had het wat te maken met babies die op de buik worden gelegd om te slapen, omdat het voetje dat overstrekt wordt, maar ook lopen en zitten heeft er mee te maken. Verbeteren van de houding beïnvloedde de mate van dyslexie! En, er is een soort bril, de spectrumbril, die het ook in grote mate deed verdwijnen.
Is er ervaring met die therapie in Nederland en België?

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:20

Hmm, ik weet het niet. Mijn vader heeft dyslexie, m'n broer, 4 vriendinnen. Ze hebben volgens mij geen slechte houding Mijn broer werd nooit op z'n buik gelegd om te slapen.

Sneeuwelfje

Re: Dyslexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:04

Ik studeer Psychologie en vind dyslexie een bijzonder interessant fenomeen, zou er eventueel later wel iets mee willen doen... Binnen het kader van onze lessen hebben we een reportage hierover gezien, nl. uit het programma "Overleven", op de zender Canvas (misschien heb je daar ook wat aan, werd ook gekeken naar alternatieve theorieën etc).

Verder wordt dyslexie verklaard vanuit een te snelle overgang van de rechterhersenhelft naar de linkerhersenhelft, of juist een overgang die niet of te traag plaastvindt en dus bij een dominante rechterhersenhelft blijft.
Als de overgang te snel plaatsvindt, kan de rechterhersenhelft gestimuleerd worden door tekstjes met verschillende lettertypes, zodat de ruimtelijke kant gestimuleerd wordt, of door stimuli aan te bieden in het linker visuele veld (ben niet bekend met de spectrumbril, maar misschien is het wel hierop gebaseerd?).
Als de overgang te traag/niet plaatsvindt, wordt de linkerhersenhelft gestimuleerd door tekstjes waarbij rijmpjes moeten worden aangevuld, of door stimuli aan te bieden op het rechter visuele veld (cfr. die bril)

Heb hiermee misschien mijn cursus wat opgedreund, maar denk wel dat je er wat aan hebt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 18:08

hasten schreef:
Hmm, ik weet het niet. Mijn vader heeft dyslexie, m'n broer, 4 vriendinnen. Ze hebben volgens mij geen slechte houding Mijn broer werd nooit op z'n buik gelegd om te slapen.

Het hoeft niet altijd zo te zijn, maar het was verbazingwekkend welke resultaten er werden bereikt!
Een slechte houding kan een beetje te veel druk op een bepaalde wervel zijn en dus niet altijd meteen zichtbaar!!!

Vader, broer en vriendinnen ook wel eens de spectrum bril geprobeerd?

Is er ook maar iest geprobeerd? Of zegt men gewoon "u heeft dyslexie, niks aan te doen?" en welke uitleg heeft men daar als oorzaak dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:11

Ik heb ook dyslexie, volgens mij is het niet iets wat alleen in de hersens zit maar ook met de ogen. Het klagen over dansende letters en hoofdpijn is iets van dyslexie dat met de ogen te maken heeft.

Heel veel 'gedrags problemen' hebben te maken met refelxen die niet of niet volledig afgesloten zijn. Misschien dat de houding en dyslexie daar ook iets mee te maken heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 18:12

Sneeuwelfje schreef:
Verder wordt dyslexie verklaard vanuit een te snelle overgang van de rechterhersenhelft naar de linkerhersenhelft, of juist een overgang die niet of te traag plaastvindt en dus bij een dominante rechterhersenhelft blijft.
Als de overgang te snel plaatsvindt, kan de rechterhersenhelft gestimuleerd worden door tekstjes met verschillende lettertypes, zodat de ruimtelijke kant gestimuleerd wordt, of door stimuli aan te bieden in het linker visuele veld (ben niet bekend met de spectrumbril, maar misschien is het wel hierop gebaseerd?).

Ja, zou goed kunnen. Een test die de dokter liet doen was het brengen van een pen naar een streepje in de andere hand. Dat lukt zonder die bril niet en met bril feilloos! (En dat had niks te maken met slechtziendheid voor die dat denken).

ippolata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:14

ik heb zelf dislectie en betwijfel dat het daaraan komt, ben niet anders opgevoed als mijn zus die het niet heeft,nooit iets als spectrumbril gehoord of geprobeerd, wel andere dingen zoals leeshulp heeft wel gewerkt!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:14

Volgens mij is het onzin,

het zit bij ons in familie

Mijn oom heeft het, Mijn moeder, mijnn broers heel erg. en ik een hele lichte vorm

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:16

Mijn oom, mijn broertje en ik hebben het. Maar bij mijn broertje heeft het ook met een babyrefelx te maken die hij nog heeft. Daardoor kan hij niet netjes of normaal schrijven.

Denk trouwen ook niet dat het door je opvoeding komt.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:17

ik heb ook dyslexie en het lijkt me een beetje stug dat als je een verkeerde houding hebt. (met dat op de buik slapen) dat daardoor iets met de overgang van je rechter naar je linker hersenhelft gebeurd. mijn vader heeft het trouwens ook en mijn opa had het ook.

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:23

nou moet ik zeggen dat ik vroeger erg graag op mijn buik sliep hahaha en ik ben ook dislectisch... maarjah mijn neefje en mijn vader hebben het ook.... dus ach.....

Ethelate

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:45

Er zijn ook onderzoeken naar erfelijkheid en daar geloof ik wel in als ik zie dat ik het niet van een vreemde heb.

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:49

ik heb laatst (weer) een dislectie onderzoek gedaan, daar werd ook bij verteld dat het vaak van vader op zoon word gegeven, minder van vader op dochter, en zelden van moeder op dochter of moeder op zoon, ik denk dus zeker wle dat het met erfelijkheid te maken heeft.
en dat van houding enzo weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door snoef op 09-05-06 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Annie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:55

ik heb dislektie maar niemand in mijn familie heeft het en ik heb geen slechte houding (denk ik )
maar misschien ben ik wel 1 van de uitzonderingen dat niemand het in de familie heeft

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 19:15

judith_cloud schreef:
Mijn oom, mijn broertje en ik hebben het. Maar bij mijn broertje heeft het ook met een babyrefelx te maken die hij nog heeft. Daardoor kan hij niet netjes of normaal schrijven.

Denk trouwen ook niet dat het door je opvoeding komt.

Niemand zegt dat het door opvoeding komt en niemand sluit uit dat het in de familie kan zitten.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 19:17

Karoliefje schreef:
Volgens mij is het onzin,

Ja hoor, en daarom wijden ze een documentaire aan een professor die duizenden mensen heeft geholpen. Omdat ij onzin verkondigd.
Alleen omdat jij er niet van gehoord hebt, wil niet zeggen dat het meteen ook maar onzin is.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 19:21

alano schreef:
ik heb ook dyslexie en het lijkt me een beetje stug dat als je een verkeerde houding hebt. (met dat op de buik slapen) dat daardoor iets met de overgang van je rechter naar je linker hersenhelft gebeurd. mijn vader heeft het trouwens ook en mijn opa had het ook.

Niemand zegt dat het een met het ander te maken heeft, alleen dat deze professor zegt dat het overstrekken van de voet invloed kan hebben. Ik weet niet meer precies hoe het zat, zo wetenschappelijk aangelegd ben ik nu ook weer niet.
Er bestaan heel veel gradaties in dyslexie en het is een heel complex iets. Wat de een heeft hoeft de ander niet te hebben, dus ga niet alleen van je eigen situatie uit!

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:27

Ik ben ook dyslectisch, weet wel dat het erfelijk is....
Mijn opa had het, mijn vader heeft een lichte vorm, en ik heb het ook....
Mijn motoriek was altijd goed ontwikkeld, wel liep ik in ganzenpas, wat vrij kenmerkend is voor mensen die dyslexie hebben.
De theorie van het samenwerken van de twee hersenhelften dat dit anders gaat dan bij "normale" mensen, klopt wel, daarom is paardrijden wel lastig, benen, handen en dan ook nog op de letter rijden en dat tegelijkertijd....

Daarom moet je als dyslect ook zorgen dat je sporten en hobby's doet waarbij motoriek en "denk" vermogen samen moeten werken...

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:41

Lusitana schreef:
alano schreef:

Niemand zegt dat het een met het ander te maken heeft, alleen dat deze professor zegt dat het overstrekken van de voet invloed kan hebben. Ik weet niet meer precies hoe het zat, zo wetenschappelijk aangelegd ben ik nu ook weer niet.
Er bestaan heel veel gradaties in dyslexie en het is een heel complex iets. Wat de een heeft hoeft de ander niet te hebben, dus ga niet alleen van je eigen situatie uit!

ik ga dus wel van mijn eigen situatie uit want ik heb de andere toch niet "geprobeerd" om het maar ff zo te zeggen. en ik zeg alleen dat ik het vreemd vind dat door het overstrekken van de voet je dyslexie zou kunnen krijgen.

Antistar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:48

Mijn vader heeft het, en ik heb het ook.

Dat van die slechte houding, hmm ik weet het niet, het zal best kunnen.
Nooit wat van gemerkt eingelijk.

Caitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:00

Ik heb ook zware dyslectie en mij is altijd uitgelegt dat het iets is in de hersenen. En ook is er altijd gezegt dat dyslextie niet meer of minder kan worden, maar dat je er wel mee kan leren leven, dat lukt mij nu aardig (gelukkig)

scooby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:17

Ik heb ook ooit gelezen dat dyslexie te maken heeft met linkshandigheid en ADHD, waar ik wel in kan geloven.
Veel mensen die ik ken die dyslectisch zijn, zijn linkshandig, motorisch niet handig of hebben ADHD.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het bij iedereen zo zou moeten zijn!!
Ik denk zelf wel dat er een verband zou kunnen zijn.

Zelf ben ik ambidexter, wat ook volgens mij een verband heeft met dyslexie, zelf heb ik daar echter geen last van

Als iemand trouwens een goede site heeft over dyslexie/ambidextrie/hersenactiviteit PM me ff!

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:26

scooby schreef:
Ik heb ook ooit gelezen dat dyslexie te maken heeft met linkshandigheid en ADHD, waar ik wel in kan geloven.
Veel mensen die ik ken die dyslectisch zijn, zijn linkshandig, motorisch niet handig of hebben ADHD.

Zelf ben ik ambidexter, wat ook volgens mij een verband heeft met dyslexie, zelf heb ik daar echter geen last van

Als iemand trouwens een goede site heeft over dyslexie/ambidextrie/hersenactiviteit PM me ff!

ik ken er een stuk of 7.....en die zijn gewoon "normaal" geen ADHD ook niet linkshandig en mankeren motorisch ook niks. (inclusief mijzelf )

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:02

scooby schreef:

hmmm... ik ben linkshandig... haha dat ozu het dus kunnen verklaren :p

MissVanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:12

Ik heb ook dyslexie.
Ik ben ook niet anders opgevoed als mijn zus.

Dus ik zou het ook niet weten.