Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hasten schreef:Hmm, ik weet het niet. Mijn vader heeft dyslexie, m'n broer, 4 vriendinnen. Ze hebben volgens mij geen slechte houdingMijn broer werd nooit op z'n buik gelegd om te slapen.
Sneeuwelfje schreef:Verder wordt dyslexie verklaard vanuit een te snelle overgang van de rechterhersenhelft naar de linkerhersenhelft, of juist een overgang die niet of te traag plaastvindt en dus bij een dominante rechterhersenhelft blijft.
Als de overgang te snel plaatsvindt, kan de rechterhersenhelft gestimuleerd worden door tekstjes met verschillende lettertypes, zodat de ruimtelijke kant gestimuleerd wordt, of door stimuli aan te bieden in het linker visuele veld (ben niet bekend met de spectrumbril, maar misschien is het wel hierop gebaseerd?).
judith_cloud schreef:Mijn oom, mijn broertje en ik hebben het. Maar bij mijn broertje heeft het ook met een babyrefelx te maken die hij nog heeft. Daardoor kan hij niet netjes of normaal schrijven.
Denk trouwen ook niet dat het door je opvoeding komt.
Karoliefje schreef:Volgens mij is het onzin,
alano schreef:ik heb ook dyslexie en het lijkt me een beetje stug dat als je een verkeerde houding hebt. (met dat op de buik slapen) dat daardoor iets met de overgang van je rechter naar je linker hersenhelft gebeurd. mijn vader heeft het trouwens ook en mijn opa had het ook.
Lusitana schreef:alano schreef:ik heb ook dyslexie en het lijkt me een beetje stug dat als je een verkeerde houding hebt. (met dat op de buik slapen) dat daardoor iets met de overgang van je rechter naar je linker hersenhelft gebeurd. mijn vader heeft het trouwens ook en mijn opa had het ook.
Niemand zegt dat het een met het ander te maken heeft, alleen dat deze professor zegt dat het overstrekken van de voet invloed kan hebben. Ik weet niet meer precies hoe het zat, zo wetenschappelijk aangelegd ben ik nu ook weer niet.
Er bestaan heel veel gradaties in dyslexie en het is een heel complex iets. Wat de een heeft hoeft de ander niet te hebben, dus ga niet alleen van je eigen situatie uit!
scooby schreef:Ik heb ook ooit gelezen dat dyslexie te maken heeft met linkshandigheid en ADHD, waar ik wel in kan geloven.
Veel mensen die ik ken die dyslectisch zijn, zijn linkshandig, motorisch niet handig of hebben ADHD.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het bij iedereen zo zou moeten zijn!!
Ik denk zelf wel dat er een verband zou kunnen zijn.
Zelf ben ik ambidexter, wat ook volgens mij een verband heeft met dyslexie, zelf heb ik daar echter geen last van
Als iemand trouwens een goede site heeft over dyslexie/ambidextrie/hersenactiviteit PM me ff!
scooby schreef:Ik heb ook ooit gelezen dat dyslexie te maken heeft met linkshandigheid en ADHD, waar ik wel in kan geloven.
Veel mensen die ik ken die dyslectisch zijn, zijn linkshandig, motorisch niet handig of hebben ADHD.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het bij iedereen zo zou moeten zijn!!
Ik denk zelf wel dat er een verband zou kunnen zijn.
Zelf ben ik ambidexter, wat ook volgens mij een verband heeft met dyslexie, zelf heb ik daar echter geen last van
Als iemand trouwens een goede site heeft over dyslexie/ambidextrie/hersenactiviteit PM me ff!