Gebeten door een Teek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Gebeten door een Teek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 14:18

Ik heb 2 weken geleden tijdens het rijden gevoeld dat ik werd gebeten door een insect, dus ik heb het eraf gekrabt, en ben verder gereden. Ik heb nu alleen nog steeds een bultje daar zitten en t doet ook echt zeer *zit precies op de plek waar de boord van me T shirt zit*.

Zijn er mensen met ervaringen met teken beten? En wat hebben jullie eraan gedaan.

Ik moet overigens aan het eind van de middag naar de dokter om te kijken of het echt een beet van een teek is..

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:24

Heb geen ervaring met een tekenbeet, maar je doet er goed aan om naar de dokter te gaan. mocht je vage klachten krijgen, ga dan ook richting de dokter. Een tekenbeet kane cht gevaarlijk zijn.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 14:25

ja dat weet ik, ik ga einde van de middag dus ook.

wat voor vage klachten zou je moeten / kunnen krijgen?

ijspeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:33

Als er een rode kring om de beet zit dan ben je gebeten door een besmette teek.
En moet je een antibiotica kuur.
Verder hoeft dit niet altijd dat er een rode kring om komt.
Laat voor de zekerheid goed na kijken.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:34

Een tekenbeet voel je niet tot nauwelijks, de kans dat het een teek is lijkt me dus vrij klein

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:35

Nee het hoeft niet altijd een kring te zijn,

Ik kreeg er een soort muggenbultje naast de beet.
En ik was dus gebeten door een besmette teek.
Ik kreeg een antibiotica kuur en heb er verder geen last van gehad.

Goed dat je voor de zekerheid naar de dokter gaat.

MissyTara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:37

Ik ben jaren geleden gebeten door een teek, maar ik had er juist niks van gemerkt. Ik ontdekte de teek pas toen ik in bad zat, toen was het wel even paniek. Ik ben naar de dokter geweest, die heeft de teek eruit gehaald en het wondje schoongemaakt, verder was er niks aan de hand. Maar ik zou inderdaad maar wel even naar de dokter gaan.. succes ermee en maak jezelf niet te druk, nergens voor nodig.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 17:05

ik ben naar de dokter geweest

bleek een ontstoken puistje te zijn...

gelukkig dus maar!

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:08

CarpeDiem schreef:
ik ben naar de dokter geweest

bleek een ontstoken puistje te zijn...

gelukkig dus maar!

Nou echt gelukkig!
ik was ook een keer gebeten door ene teek, heeft mijn pa dr uitgehaald
Deed geen pijn en heb er gelukkig nooitmeer last van gehad

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:12

Gelukkig maar!

Ik vind teken echt zo vies. Onze honden krijgen nu knoflook door hun eten en worden ingespoten met frontline. Af en toe hebben ze er dan toch nog een.

Ik heb er zelf ook een keer 2 gehad en die had ik toen versuft met alcohol. Dat moet je dus echt nooit doen! ( hoorde ik later )
Als de teken namelijk besmet zijn dan spuiten ze uit paniek dat ze versuft worden namelijk alsnog het gif in je.

Ik ken trouwens een man en die heeft iets aan z'n rug dat komt door een giftige teek. Hoe het precies zit weet ik niet maar hij kan z'n rug amper meer gebruiken..

Van mij mogen ze die beesten wel afschaffen

Twaalf

Re: Gebeten door een Teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:36

Ik heb gister nog twee teken op mijn lichaam gevonden .
Ik was een trailride gaan maken in de heuvels/bossen en ik had er eigenlijk niet meer overnagedacht dat teken ook in bomen leven.
Dus dat was wel schrikken tot ik gister een teek in mijn haar ontdekte en daarna op mijn been!
Tekenbeten voel je niet, alleen als ze over je lichaam lopen, voel je een licht gekriebel.
Bij mij hadden ze nog niet in mij vastgezet, dus ik had ze er afgekrabt (die in mijn haar onbewust, ik dacht dat ik daar gewoon een bultje had).

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:12

je kan de ziekte van lyme krijgen door een tekenbeet. meer info:
www.medischestartpagina.nl/ Ziektebeelden/T/__tekenbeet/index.html - 16k -

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:16

Ik zou maar zo snel mogelijk naar de huisarts gaan.

Mell_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:29

Ik heb wel eens 11 (!!) tekenbeten tegelijk gehad, ging met m'n klas toen levend-stratego in de duinen doen Maar toen ik het ontdekte had me moeder gelijk een tekentang gekocht en kon ze ze zo weghalen

Tancreda4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:08

Ik heb vorig jaar een teek gehad en voelde ik niet veel van. Ik voelde het opeens wat jeuken en ging zonder erij na te denken wat krabbelen tot ik ontdekte dat er een teek zat... Dikke panier hiero En acteraf ook wel terecht, aangezien ik na 2 weken een rode vlek kreeg. Door het krabben was hij een beetje bang geworden en gif gespoten

Maar op tijd bij de huisarts zijn is er niets aan de hand Al denk ik niet dat dit een tekenbeet is aangezien ik er niets aan volede enkel een beetje jeuk.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:18

Als je gebeten bent moet je altijd naar een dokter gaan. Je krijgt dan een antibiotica kuur en als als je inderdaad een witte ring er omheen krijgt moet je terug naar de dokter.

Toen ik werd gebeten door een teek en ik de dokter een paar dagen later belde omdat ik op vakantie was ze ze dat ik gelijk moest komen en dat ze met tekenbeten altijd het zekere voor het onzekere nemen.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:47

Ik loop stage bij een huisarts, we kregen een brief binnen dat de huisartsen extra alert moeten zijn deze zomer op tekenbeten. Momenteel zijn er veel besmette teken!

Een tekenbeet voel je idd niet!

Je krijgt trouwens niet direct een antibioticakuur, je moet de plek alleen goed in de gaten houden

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:09

Nou, ik kreeg direct een antibioticakuur omdat het bij mij haast een week geleden was dat ik werd gebeten in het buitenland en het een rood opgezet bultjes was

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:13

Dan is er dus een reactie! Op het moment dat er een teek verwijderd wordt krijg je niet direct een antibioticakuur. Zodra er een kring oid verschijnt, moet je alsnog naar de huisarts en krijg je dan een antibioticakuur

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:21

LEZEN !!!

Ik schreef dat het bijna een week geleden was en logisch dat het geirriteerd is want dat beestje heeft met zijn kop in je huid gezeten en een goede huisarts geeft je uit voorzorg een antibioticakuur als het al enkele dagen geleden is dat je bent gebeten.

Ik heb verder nergens last van gehad en er zit nu een heel klein rood plekje. Het is nu een half jaar geleden maar het kan dus ook verkeerd uitpakken dus je moet gewoon ten alle tijde naar een dokter als je bent gebeten want wij kunnen niet zien hoe erg het is want daar zijn dokters voor !!!!!!

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:28

Beetje op je teentjes getrapt? Jij zegt dat als je gebeten wordt dat je naar de huisarts moet zodat je een antibioticakuur mee krijgt. Dat is dus NIET zo, als jij namelijk om het minste geringste een antibioticakuur krijgt bouw je resistentie op. Op en duur zal geen enkele antibiotica dus meer werken. Aangezien niet alle teken besmet zijn met lyme is het dus ook niet nodig om direct stappen te ondernemen. Wel moet je de gebeten plek in de gaten houden. Zodra er een kring ontstaat krijg je op dat moment een antibiotica voor geschreven. Een goede arts zal het op die manier doen

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:36

Weet jij dan welke teken er wel besmet zijn met de ziekte van lyme ?????
Vind ik knap hoor als je dat weet. Maar als je dat zou weten dan zou je geen stage lopen bij een huisarts maar als huisarts werken.

Het gaat erom dat het altijd verstandig is dat als je bent gebeten door een teek altijd even langs de huisarts te gaan om het na te laten kijken en die zegt dan wel of je wel of geen antibioticakuur nodig heeft !!!!!

En bij mij had ik uit voorzorg wel een kuur nodig en ben blij dat ze dat heeft voorgeschreven. Dus wie is hier nu een goede arts ???????

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:40

Larixfire: Aan jou reactie te zien, kun jij duidelijk geen normale discussie met iemand voeren Het lijkt me dan ook verstandig om hier maar verder niet op in te gaan. Misschien moet JIJ beter lezen
Pm me anders maar, als je nog iets dwars zit

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:44

Nee hoor ik hoef niet beter te lezen.

NOGMAALS, IK !!!!!!!!vind het verstandiger als je gebeten bent om even naar de huisarts te gaan en omdat mijn huisarts toenvallig een antibioticakuur gaf hoeft dit per definitie niet fout te zijn.

Ik kan wel normaal discusseren maar ik praat hier uit ervaring van mezelf, hoe het bij mij is gegaan. En jij kan makkelijk zeggen nee hoor is niet nodig maar ik ken wel iemand die erg ziek is geworden van een tekenbeet omdat de huisarts het ook niet nodig vond om er iets aan te doen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:49

Tja, wel een beetje raar, die felle reactie van larixfire. Lijkt me niet op zn plek. maar om even op de inhoud terug te komen:

het is in Nederland beleid bij de ha dat je niet meteen een antibiotica-kuur krijgt. Het kan best zijn dat haar ha anders gereageerd heeft omdat zij die tekenbeet in het buitenland heeft opgelopen. Er zijn vooral in het buitenland nl. nog hele andere vervelende ziekten die door teken overgebracht worden.

Overigens, als een teek tijdig en op de goede manier verwijderd wordt, is de kans op besmetting met Lyme gering.

Dus:
- na een bosrit een rondedans voor de spiegel
- een teek nooit verdoven met alcohol oid maar gewoon met een tekentang uitdraaien (niet trekken)
- als de kop achterblijft of je knijpt bijv. het lijf leeg, dan moet je wel de ha bellen.
- anders de beet in je agenda noteren en de plek in de gaten blijven houden.