Borderline (personality disorder)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lotti

Borderline (personality disorder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 07:26

Ik vroeg me af of er nog meer mensen op bokt deze aandoening hebben en hoe zij ermee omgaan.
Misschien leuk om een topic te hebben waarin je met lotgenootjes kan praten hierover.

Heb de zoekfunctie gebruikt maar niets gevonden. Als er dus al een topic circuleert op bokt over dit onderwerp,dan zou ik graag de link krijgen en dan mag dit topic op slot.

Wat is borderline?

Inleiding
De term borderline werd eind jaren 30 voor het eerst gebruikt. In die tijd werden psychische stoornissen onderverdeeld in psychoses (verwardheid) en neuroses (angst- en stemmingsstoornissen). Patiënten met verschijnselen die niet goed pasten binnen deze indeling, werden borderline genoemd, wat zoveel betekent als grensgeval.
Lange tijd was er weinig aandacht voor borderline, tot het na 1960 opnieuw in de belangstelling kwam. Tegenwoordig wordt borderline ingedeeld bij de persoonlijkheidsstoornissen. In 1980 werd de aandoening opgenomen in het diagnostisch handboek van psychiaters, de Diagnostic Statistic Manual (DSM), als borderline persoonlijkheidsstoornis. In de dagelijkse praktijk wordt meestal gesproken van een borderlinestoornis of kortweg borderline.

Een persoonlijkheidsstoornis
De meeste mensen hebben zo hun eigenaardigheden. Wanneer iemands persoonlijke eigenschappen heel extreem of hinderlijk zijn voor de persoon zelf of voor anderen kan sprake zijn van een persoonlijkheidsstoornis. Mensen met een persoonlijkheidsstoornis hebben vaak hardnekkige problemen met zichzelf of met anderen en kunnen in andermans ogen vreemd gedrag vertonen. Er zijn verschillende soorten persoonlijkheidsstoornissen. De borderlinestoornis is er een van. Alleen een deskundige kan bepalen of iemand een persoonlijkheidsstoornis heeft.

Verschijnselen en gevolgen
Een van de meest opvallende kenmerken van een borderlinestoornis is dat iemands gevoelens, gedachten en gedrag van moment tot moment sterk wisselen. Iemand met borderline weet vaak niet wat hij wil, verandert snel van mening en slaat telkens een andere weg in. Een 'borderliner' kan impulsief een relatie of vriendschap verbreken of plotseling een baan opzeggen, schijnbaar zonder aanleiding. Dat is voor anderen moeilijk te begrijpen en kan zelfs beangstigend zijn.

Vaak hebben mensen met borderline een onbehaaglijk gevoel over zichzelf en weinig eigenwaarde. Zij zijn bang om in de steek gelaten te worden, of voelen zich eenzaam. Ook zijn ze vaak bang dat anderen hen niet accepteren of zullen afwijzen. Terwijl de buitenwereld daar meestal niets van merkt, kunnen zij zich van binnen leeg voelen.

Borderline is een ingrijpende aandoening. Niet iedereen heeft echter evenveel last van borderline. Naarmate de verschijnselen heftiger zijn, zijn de gevolgen ingrijpender.
Toch ervaren sommige mensen niet uitsluitend negatieve kanten van borderline. Het leven met borderline is zelden saai. Voor anderen kan iemand met borderline vrolijk en spontaan gezelschap zijn.

De verschijnselen en gevolgen van borderline komen op verschillende gebieden tot uiting:

Impulsief zijn
Iemand met borderline kan dolenthousiast beginnen aan een cursus of baan en daar een week later mee stoppen. Of onbesuisd een heel dure aankoop doen en het gekochte de volgende dag al niet leuk meer vinden. Door onverantwoorde uitgaven ontstaan soms grote schulden. Ook het voortijdig afbreken van een studie of baan komt vaak voor.

Wisselende relaties en vriendschappen
Mensen met borderline verwachten veel van anderen en raken daardoor snel teleurgesteld. Een klein meningsverschil kan een aanleiding zijn om boos te worden op de ander of de relatie te verbreken. Als relaties of vriendschappen vaak stuklopen, kan dat het toch al geringe zelfvertrouwen verder aantasten. Daardoor kan iemand de neiging krijgen zich terug te trekken en in een isolement raken. Maar iemand met borderline kan ook van het ene op het andere moment een nieuwe relatie aangaan.

Denken en voelen in uitersten
Mensen met borderline vinden iets leuk, of verschrikkelijk; vinden iemand aardig, of waardeloos, voelen zich geweldig, of heel beroerd. Er is weinig ruimte voor nuance.
Een positieve stemming kan snel omslaan in neerslachtigheid. Voor direct betrokkenen kan deze wisselvalligheid overdonderend en onbegrijpelijk zijn.

Emotioneel gevoelig zijn
Mensen met borderline raken gemakkelijk uit hun evenwicht en kunnen hun gevoelens moeilijk in de hand houden. Vooral de contacten met anderen kunnen spanning oproepen. Maar ook een onverwachte gebeurtenis kan de stemming in positieve of negatieve richting beïnvloeden.

Dissociëren
Het komt soms voor dat iemand het gevoel heeft er niet meer bij te zijn en als het ware wegraakt. Dit wordt dissociëren genoemd. Soms weet de betreffende persoon niet meer precies wat er gebeurd is. Dat is een angstige ervaring.

Verwardheid
Iemand met borderline kan tijdelijk verward of achterdochtig zijn: gedachten kloppen niet met de werkelijkheid. Meestal zijn deze periodes van korte duur.

Zelfbeschadigend gedrag
Gevoelens van leegte, gekwetstheid, boosheid of teleurstelling kunnen bij iemand met borderline zo heftig zijn, dat deze spanning alleen afgewend kan worden door lichamelijke pijn: bijvoorbeeld door te snijden in het eigen lichaam of zichzelf te branden met een sigaret. Vaak doet het beschadigen op het moment zelf geen pijn en geeft het een gevoel van opluchting. Na afloop overheersen schaamte en schuldgevoelens. Soms ontstaan blijvende littekens of gezondheidsproblemen. Veel, maar lang niet alle mensen met borderline beschadigen zichzelf.

Zelfdoding
Mensen met borderline zijn soms zo wanhopig en ongelukkig, dat zij een eind aan hun leven willen maken. Gedachten over zelfdoding zijn moeilijk bespreekbaar, niet alleen voor de persoon zelf, maar ook voor familie en hulpverleners. Toch kan erover praten belangrijk zijn en kan het soms helpen een poging tot zelfdoding voorkomen. Ruim 1 op de 10 mensen met borderline sterft door zelfdoding.
Borderline en andere aandoeningen

De verschijnselen van borderline kunnen ook bij andere psychische stoornissen voorkomen. Het kan lastig zijn om een borderlinestoornis te onderscheiden van bijvoorbeeld een depressie of angststoornis, ADHD of verslavingsproblemen. Het komt ook voor dat een borderlinestoornis juist samengaat met een van deze aandoeningen. Alleen een deskundige kan beoordelen welke behandeling past bij de verschillende problemen.

Borderline en verslaving
Mensen met borderline hebben een grotere kans om verslaafd te raken aan genotmiddelen dan andere mensen. Erfelijkheid kan hierbij een rol spelen, maar ook de verschijnselen van borderline kunnen leiden tot gebruik van genotmiddelen. Sommige mensen met borderline gebruiken alcohol of kalmerende middelen om rustiger te worden (hasj en weed, slaap- en kalmeringsmiddelen); anderen grijpen naar pepmiddelen (speed, cocaïne) om zich minder leeg of somber te voelen.

Genotmiddelen lijken dan een aantrekkelijke oplossing, maar ze kunnen de verschijnselen van de borderlinestoornis ook verergeren. Bovendien kan het gebruik ervan leiden tot verslaving, waardoor er een probleem bijkomt. Het gebruik van genotmiddelen kan daarom een onderwerp van gesprek zijn in de behandeling.

Verloop
Borderline komt vaak voor het eerst tot uiting tussen de 18 en 25 jaar. Dit is een levensfase met grote veranderingen op het gebied van relaties, wonen, leren en werken.
Vóór het 18e jaar kunnen de verschijnselen zich wel voordoen, maar is het moeilijk om borderline te onderscheiden van heftige puberteitsverschijnselen.

Tussen het 20ste en 30ste levensjaar zijn de problemen doorgaans het heftigst. Bij een deel van de mensen met borderline nemen de verschijnselen na verloop van tijd wat af.
Het verloop van de stoornis kan grillig zijn. In een levensfase met veel stress kunnen de klachten weer de kop opsteken.

Het is afhankelijk van de persoon zelf, de levensloop en de eventuele behandeling, hoe de klachten zich ontwikkelen. Een flinke groep komt over de klachten heen; een andere groep leert met de verschijnselen om te gaan. Sommigen houden veel last van borderline.

Hoe vaak komt borderline voor?
De borderlinestoornis is geen zeldzame aandoening. Het is niet zeker hoeveel mensen last hebben van borderline, omdat de diagnose niet altijd gesteld wordt. Naar schatting lijden ongeveer 150.000 volwassenen in Nederland aan de stoornis.

De diagnose wordt bij mannen minder vaak gesteld dan bij vrouwen. De klachten uiten zich bij mannen eerder in agressief gedrag en verslaving, en worden vaak niet herkend als borderlinestoornis. Daar komt bij dat vrouwen eerder hulp zoeken en waarschijnlijk kwetsbaarder zijn voor borderline.

copyright --> www.trimbos.nl

black_kelpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 07:44

Hier ook een borderliner.
Ik praat er eigenlijk niet zo graag openbaar over, je kan me wel altijd pmmen/mailen als je wil praten!

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:08

Ik ben ook een borderliner, ik heb er medicijnen tegen en die helpen heel erg goed. (gelukkig)
Als je meer wilt weten van mij dan kan je me pmen.

black_kelpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:33

Arrabel, welke medicijnen gebruik jij?

Flower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:19

Hoe zijn jullie erachter gekomen dat je borderline hebt?
En is het ook bevestigd door een psychiater/psycholoog?

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:37

Ik heb voor mijn studie onderzoek moeten doen naar Borderline en werk momenteel in een inrichting waar onder andere borderliners wonen.

Ik heb het idee dat het een 'ziektebeeld' is waar heel veel mensen zich in herkennen en dat ook veel meer mensen het hebben dan dat er gediagnostiseerd is.

Ben stiekem eigenlijk wel een beetje nieuwschierig, want de mensen met borderline die ik ken, zitten dus in een woonvorm, maar ik vraag mij af tot in hoeverre borderline een berperking is in het 'gewone' leven, dus bijvoorbeeld in het doorsnee 'huisje, boompje, paardje'-leven?

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:46

Mijn zusje heeft het waarschijnlijk. Ik kan er maar moeilijk mee omgaan, en de rest van de familie ook niet. Binnenkort wordt ze opgenomen in een inrichting.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 00:22

mijn zwager had het.
hij is nu 30 en heeft nu pas alles zo'n betje op orde.
was echt altijd wat met die jongen.
je kon nooit iets goed doen, hij was altijd achterdochtig en heeft 1 of twee keer (sorry, ben het vergeten) een zelfmoordpoging gedaan.
in de krant stond pas geleden een artikel hierover.
de oorzaak: drugs, thuissituatie en nog een paar dingen.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 00:43

Ik heb het zelf niet maar ik vindt het ineressant omdat mijn zusje haar buurvrouw het wel heeft en ik er best mee van wil weten.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:13

Eightlegged schreef:
Arrabel, welke medicijnen gebruik jij?

Ik gebruik Citalopram, dat zijn serotinine op peil houders.
Je serotinine kan dus niet meer opeens heel hard gaan dalen zodat je depressief/suicidaal word.
Bij mij hebben deze medicijnen echt mijn leven veranderd, ik heb bijna geen last meer van depressie's en voel me veel zekerder en sterker.

hier kan je meer lezen over citalopram: http://www.hulpgids.nl/medicijnen/medicijnsoorten/citalopram.htm

black_kelpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:23

Ik gebruikt antidepressiva, Paroxetine, sinds een half jaar ofzo en dat heeft mn leven ook echt enorm veranderd

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:25

Heeft er iemand ook misschien nog tips voor de mensen om een borderliner heen? Ik vind het erg moeilijk om er mee om te gaan. Niemand hier in huis kan ooit wat goed doen, er is alleen maar ruzie, gesnauw, onbegrip. En af en toe breekt het me gewoon helemaal op. Het lukt me ook niet meer om normaal met haar om te gaan, omdat ik gewoon een hekel aan haar heb gekregen. (onbegrip??) Dus een paar tips hoe we met zulke mensen om moeten gaan zouden handig zijn

FloortjeM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:34

he Verootje (en anderen)

Mijn zusje (2,5 jaar ouder, 15 cm langer dan ik en 2x zo zwaar als ik) heeft het ook en eerlijk is eerlijk: ik word er horendol van. De ene dag ben ik helemaal de liefste zus op de wereld en als ik dan niet helemaal doe wat ze dan van me dacht dat ik zou doen (in mijn nieuwe rol) is het ook weer helemaal over en krijg ik de hele boel weer over me heen. Met mijn ouders gaat ze exact zo om. Ben daarom goed blij dat we beiden al heel lang uit huis zijn, hoewel het me dan weer zorgen baart dat ze als een razende allerlei superbelangrijke beslissingen neemt (ze is nu zwanger).

Vind het voornamelijk rot voor haar, dat ze niet te pakken krijgt waar het iedere keer mis gaat, de mensen om zich heen hun leven ziet plannen, maar daar zelf niet aan uit komt. Daar heb ik het dan wel moeilijk mee, maar als ik dan weer met haar omga en de hele berg (doorspekt met leugens) weer over me heen krijg, heb ik ook geen zin meer haar iedere keer weer te gaan helpen.

blijf topic dus even volgen, ben benieuwd wat jullie er verder over te vertellen hebben.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:55

Idd, dat constant wisselen van buien irriteert me mateloos . Het ene moment ben ik idd de allerliefste, en krijg ik constant knuffels en kussen, en is het ik hou van je. En de volgende dag vraag ik imo iets heel normaals, en zegt ze echt vreselijke dingen . Dingen die een normaal persoon nooit over zn lippen zou krijgen. Dat vind ik zó moeilijk omdat van je zusje te horen. Uit alles wat je zegt haalt ze ook het meest negatieve.

Vanillala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:01

Ik zit al een paar jaartjes te tobben met vanalles, maar ben nog nooit echt naar een dokter geweest daarvoor. 1 keer heeft de dokter iets uit me gekregen, na het stoppen van de studie, maar echt verder zijn we nooit gegaan met praten, ik klap dicht, zeg dat het verder allemaal wel okay is. Misschien toch een keer een goed idee om met iemand te praten, mijn hoofd op orde krijgen en weten wat er nou aan de hand is, is absoluut nodig.

Ik herken mij dus ontzettend in de verschijnselen. Ik ben niet echt iemand die zichzelf vaak ziekten inbeeld, of hoe wil je het noemen, maar hier word ik toch een beetje bezorgd van.

Wat is trouwens precies dat dissociëren?

gootje12

Re: Borderline (personality disorder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:06

Acht jaar geleden ben ik ook door de dokter gediagnostiseerd als zijnde een borderliner,maar als ik zo jullie symtomen lees, heb ik het toch niet meer zo erg.
Acht jaar geleden was ik ook angstig,achterdochtig en helemaal teruggetrokken.Ik wilde alleen maar dood.Een andere uitweg was er in mijn ogen niet.Ik had ook geen zin of deed moeite om een andere weg te zoeken.De wereld was zwart en gevaarlijk en iedereen was tegen mij{ dacht ik }.
Ik heb toen van de dok. paroxetine gekregen,was er eerst erg ziek van.
Maar na een paar weken werd het beter, en nu kan ik zeggen dat ik weer vrij vrolijk in het leven sta.
Het is wel zo, komt er weer iets engs,in de vorm van b.v WAO-keuring,dan komen weer alle duistere gedachten naar boven.
Dan is het wel heel moeilijk om normaal te blijven denken en niet in paniek te raken.
Hebben jullie ook van die paniekgedachten?

Je hebt associeren en dissocieren.
Associeren is: Als je paard de zweep met pijn associeerd
Je combineert dan iets met elkaar.Ik denk dat dissocieren het tegenovergestelde is. Je kan dan iets niet bij elkaar brengen.

black_kelpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:17

nog een goede site voor mensen die er meer over willen weten:

www.stichtingborderline.nl

hier staan de symptomen op, wat je kunt doen als familie en nog een hele hoop meer.

hier staat ook de definitie van dissociatie op

paniekgedachten heb ik niet echt, bij mij is het meer van laat allemaal maar wezen, het interesseerd me niet.

om de vragen van vende te beantwoorden, ja het is bij mij bevestigd door een psych. meerdere trouwens.
hoe ik erachter ben gekomen? ik zag bij een vriendin thuis een dossier liggen op tafel en ben het gaan doorlezen.
halverwege zat ik te janken omdat het exact een beschrijving was van hoe ik me voelde, wat ik en niemand ooit voor me had kunnen beschrijven.

ik heb jaren bij het riagg en dergelijke gelopen omdat mn ouders niet met me om konden gaan, maar niemand kon ze vertellen wat ik nou had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:27

Ik ben het ook,
maar loop er ook liever niet mee te koop,
voel me te goed om mezelf te laten kennen door die ziekte.
Diagnose kan men alleen maar overlaten aan
descundigen, helaas wordt er té snel aan zelf diagnose gedaan
vie het Internet, en dat is erg gevaarlijk.
Therpie is het beste, eventueel met ondersteunde medicatie.
Medicatie is niet de oplossing voor langere thermijn, maar soms wél noodzakelijk, met name als je bijvoorbeeld last heb van psychoses.

Eightlegged schreef:

Ik werk daarvoor
Dus wie vragen heeft.....

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:40

Zelf heb ik het niet.. Maar mijn moeder is er wel een klant van en daar gaat het nog steeds niet altijd even goed mee. En ze mag niet te veel medicijnen want daar reageert ze te stevig op. (van 1 soort is ze in een hafl jaar tijd meer dan 70 kg aangekomen!!!!)

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:23

Ik heb er niet veel verstand van hoor, maar wat wordt er hier makkelijk over gepraat? Ik heb het eens doorgelezen en het lijkt me toch wel iets ergs, en dan zie je een reactie van; mijn moeder is er wel een klant van..?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:07

Chiqa schreef:
Ik ben het ook,
maar loop er ook liever niet mee te koop,
voel me te goed om mezelf te laten kennen door die ziekte.
Diagnose kan men alleen maar overlaten aan
descundigen, helaas wordt er té snel aan zelf diagnose gedaan
vie het Internet, en dat is erg gevaarlijk.
Therpie is het beste, eventueel met ondersteunde medicatie.
Medicatie is niet de oplossing voor langere thermijn, maar soms wél noodzakelijk, met name als je bijvoorbeeld last heb van psychoses.

Eightlegged schreef:

Ik werk daarvoor
Dus wie vragen heeft.....

Ik vind de site eigenlijk weinig informatief . Ik mis informatie over hoe je met zulke mensen om moet gaan...

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:23

@ hasten :wat moet je dan? Het feit dat er over gepraat wordt,is al een goed teken. En onverschillig zijn betekent niet ,dat het je niet kan schelen,maar je wordt er vaak zo moedeloos van.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:23

Sja, dat kan ook.. Ik heb er nooit mee te maken gehad. En goed dat erover gepraat wordt ja.. maarja, sommige dingen komen wel heel banketstaaf over.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:37

Dat klopt,dat is ook juist het probleem.Zelf merk je het niet,maar een ander kan er vreemd tegenaan kijken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:47

Ik had een vriendin met borderline, maar ik kan er gewoon niet mee omgaan. ( laat me meeslepen, te snel in de hulpverlenersrol e.d )
Heb daarom ook het contact verbroken en moet zeggen dat het toch een heel stuk rust geeft, hoe hard het ook is.

Had ook een collega met borderline, 'gelukkig' is ze uit het team, ze kon ook niet normaal functioneren. En ook hier is de rust weer teruggekeerd.

Ik snap dat het voor borderliners extra hard is als mensen hun handen van ze af trekken, was ook geen makkelijke keuze, maar ik kan er gewoon niet goed mee omgaan.
Bewonder de mensen dan ook die een nauwe relatie met een borderliner kunnen onderhouden!