Donor???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jantineS

Donor???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 16:36

Ja jeetje, als je 18 bent moet je gaan kiezen of je donor wil worden..Man das lastig, ik weet namelijk niet zo goed of ik dat wel of niet wil. Wat is jullie mening?

joel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:51

gelukkig moeten we dat in belgie niet kiezen, hier zijn wij zonder vragen altijdt donor tenzij we medisch niet goedgekeurd zijn, of we de aanvraag doen om niet donor te zijn.

althans dat denk ik want ik ben de 18 gepasseerd en deze vraag hebben ze mij nooit gesteld.. kan ook zijn omdat ik niet goedgekeurd ben maarjah

mening.?
ik zou het wel doen, je lichaam wordt na je dood begraven, en grof gezegd het rot gewoon weg of ze fikken je op.. en voor een laatste bezoek knappen ze jou ook altijdt zeer netjes op met kleding enzo, dus ik zou mezelve als donor opschrijven daar kan ik een ander persoon alvast mischien mee helpen of van de dood redden..

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:52

Ik heb ingevuld dat ik wel donor wil zijn. Ik kan niks meer doen met mijn organen, ik heb ze niet meer nodig.
En mocht ik ooit organen o.i.d. nodig hebben zou ik blij zijn als iemand anders hun delen ook heeft afgestaan!

SdaphneS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:54

Ik wil donor worden.
Als ik dood ben dan heb ik ze toch niet meer nodig, en als ze nog helemaal goed zijn en ik er een ander mee kan redden, waarom dan niet?
Overigs mogen ze alles binnenin weg halen maar niet aan de buitenkant.
Want ik wil wel netjes in mijn kist liggen!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:55

Het is iets dat je helemaal zelf moet beslissen en waar je een goed gevoel bij moet hebben!

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:55

Mijn mening is dat iedereen dat voor zichzelf moet weten

Ik ben in ieder geval wel donor. Ten eerste (lekker egoistisch) dat ik graag ook een nieuw orgaan zou willen als 1 van die van mij ziek zou zijn. Ten tweede kan ik (als mijn organen gebruikt zouden kunnen worden na mijn overlijden) dan het leven van iemand anders verbeteren. Ten derde, ik ben dan dood en ik merk er toch niets meer van.

Ik vind het een "fijn" idee dat mijn dood (hoewel voorlopig nog niet ) iemand anders een nieuw leven zou kunnen geven. Je nabestaanden zien het niet aan je als je donor bent (geweest). Normaal gesproken wordt dat allemaal netjes en onzichtbaar gedaan. En al ben je donor, dan nog wil het lang niet altijd zeggen dat ze je kunnen gebruiken. Je moet dan geloof ik al in het ziekenhuis aan apparatuur komen te overlijden, want je organen kunnen niet te lang zonder zuurstof (hoop dat ik dat goed heb, anders corrigeert iemand me we)

Voor mij was de keuze redelijk simpel. Ik heb niets te maken met mensen die er pertinent tegen zijn (nabestaande in welke vorm dan ook en om welke reden dan ook). Mijn moeder en zusje maakt het geloof ik niets uit en een partner en/of kindje(s) heb ik niet. Dus alleen "verantwoording" voor mezelf. En ik heb geen geloofsovertuiging die mij dit verbiedt.

Vraag aan jou terug. Waarom zou je voor zijn? En waarom zou je tegen zijn?

Mano88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:57

ik wordt eind dit jaar 18, ik ga geen bloed afgeven, maar ze mogen als ik dood ga wel mijn (hopelijk dan nog in goede staat verkerende) organen gebruiken... anders wordt het verbrand... wil namelijk gecremeerd worden .. das ook weer zonde... toch?!

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:59

Ik wil best donor zijn, maar heb het formulier nooit ingevuld.
Mijn moeder overigens ook niet.

Zit puur bij ons tussen de oren waarschijnlijk hoor, maar het lijkt me eng als je er ligt en weinig kans hebt op genezing en je bent de 60 gepasseerd en er ligt een jonger iemand waarmee jouw organen precies matchen, de dokters misschien zoiets hebben, 'euh we kunnen haar organen wel erg goed gebruiken'.
Waarschijnlijk zal zoiets niet gauw gebeuren zoals ik net ook al zei zit waarschijnlijk puur bij ons tussen de oren, maar vind het een eng idee.
Mijn ouders en vrienden weten dat als ik zou overlijden mijn organen gebruikt mogen worden, dus hoeft geen probleem te zijn dat ik dat niet heb laten registreren.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:01

Ik ben donor en bloeddonor.
Zolang als ik me kan herinneren wil ik dat al.
Ik zie het lichaam als een verpakking van de geest. Na de dood gaat de geest verder en is het lichaam niet meer dan een lege verpakking. Als ze met die lege verpakking andere mensen langer kunnen laten leven moeten ze dat vooral doen, dat is toch alleen maar prachtig.

Bloeddonor ben ik omdat je daar levens mee kan redden en wat is het voor moeite om eens in de zoveel tijd naar de bloedbank te gaan.

Als ik ooit een orgaan of bloed nodig zou hebben zou ik ook iedereen die donor is eeuwig dankbaar zijn.

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:01

Ik weet het ook niet aan de ene kant wel maar toch heb ik het gevoel nee toch maar niet en dan weer van ja weet het echt niet

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:08

Ik vind dat ze het bij ons net als ik Belgie moeten doen. Ik denk dat 9 van de 10 niet donors geen donor is omdat ze er nooit over nagedacht hebben of er geen moeite voor doen

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:09

JantineS, heel goed dat je er over nadenkt. Bespreek het ook eens met je ouders misschien?
Ikzelf zou graag een orgaan ontvangen indien nodig, en ik vind het een mooi idee dat ik ook na mijn dood nog iets nuttigs kan geven aan iemand. Ik ben dus al heel lang donor.

Climax, dat is echt niet waar hoor, dat zijn spookverhalen die verteld worden, maar zo werkt dat niet.
Ten eerste wordt er niet op voorhand gekeken of de organen matchen, ten tweede gaat het matchen van organen via een centraal systeem, de plaatselijke arts heeft daar dus niets mee te maken, weet niet bij wie het orgaan terecht kan komen en kan daar ook geen invloed op uitoefenen.

NoaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:11

Ik ben het ook.

Lenneke_

Re: Donor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:13

Citaat:
Mijn ouders en vrienden weten dat als ik zou overlijden mijn organen gebruikt mogen worden, dus hoeft geen probleem te zijn dat ik dat niet heb laten registreren.

Ben ik het niet mee eens.
Transpaltatie moet vaak snel gebeuren, zeker bij bepaalde organen. Ben je geregistreed dan weten ze dat sneller omdat je in een systeem staat en je een pasje bij je hebt (is iig wel de bedoeling)
Stel dat je ouders en vrienden niet te bereiken zijn of het door de verwarring niet meer weten...

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:14

Ik moest vorig jaar ook kiezen.

Heb er ook heel goed over nagedacht. Eerst zou ik het niet doen. Maar ik heb mezelf voorgesteld als ik bv een nieuwe nier nodig heb dat ik dat dan heel graag wil.
Daarom ben ik donor geworden, om anderen wat terug te geven als ze het nodig hebben.

Wel ben ik een speciale donor zeg maar.
Ze mogen veel van mij hebben, behalve mijn ogen, hart en longen. Daar is al genoeg mis mee van zichzelf dus dan ga ik daar een ander niet mee opzadelen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:27

Mijn longen zijn ook niet helemaal goed, maar of ze het wel of niet kunnen gebruiken laat ik aan de artsen over

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:35

O nee, niet weer, het oude (honderdduizendste) topic is nauwelijks weggezakt... mijn mening staat al in een van de 15 miljoen topics over donorschap...

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:42

ik heb vandaag ook mijn brief ervan binnen gekregen, ik weet nog ni zo goed wat ik er mee doe...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:52

Anouar15 schreef:
Citaat:

Transpaltatie moet vaak snel gebeuren, zeker bij bepaalde organen. Ben je geregistreed dan weten ze dat sneller omdat je in een systeem staat en je een pasje bij je hebt (is iig wel de bedoeling)
Stel dat je ouders en vrienden niet te bereiken zijn of het door de verwarring niet meer weten...

Ze moeten ook nog eerst checken of mijn organen wel geplaatst kunnen worden bij iemand anders.
In die tijd hebben ze allang iemand kunnen bereiken. Zou wel een heel heel heel toevallig toeval moeten zijn indien ze niemand kunnen bereiken.
Heb nooit pasjes bij me maar wel altijd een telefoon waar een hoop nummer instaan en mijn ouders zijn beide 24/7 te bereiken. Mijn broers overigens ook.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:52

Shadow0 schreef:
Climax, dat is echt niet waar hoor, dat zijn spookverhalen die verteld worden, maar zo werkt dat niet.
Ten eerste wordt er niet op voorhand gekeken of de organen matchen, ten tweede gaat het matchen van organen via een centraal systeem, de plaatselijke arts heeft daar dus niets mee te maken, weet niet bij wie het orgaan terecht kan komen en kan daar ook geen invloed op uitoefenen.

Weet ik, zei net ook al, zit puur bij mij en me moeder tussen de oren maar vind het gewoon geen fijn gevoel.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:59

Ik ben donor.

Ben nog geen 18, heb zelf de keuze gemaakt en een formulier ingestuurd, gewoon omdat ik het belangrijk vind dat mensen weten wat ik wil na mijn dood.

Voor mij was het vanzelfsprekend dat ik donor zou worden, geen idee waarom, het voelde gewoon zo. Na mijn dood heb ik er niets meer aan, en kan ik er andere mensen mee redden. Moet er niet aan denken dat iemand anders ook overlijdt, omdat ik het een eng idee vond mijn organen af te staan.

Maar dat is mijn mening, moet iedereen voor zich bepalen.

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:01

Ik ben ook donor, stel dat ik kom te overlijden mogen ze me helemaal leeg plukken, ik heb er dan toch niks meer aan terwijl een ander is geholpen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:08

Anouar15 schreef:
Citaat:

Transpaltatie moet vaak snel gebeuren, zeker bij bepaalde organen.
Ben je geregistreed dan weten ze dat sneller omdat je in een systeem staat en je een pasje bij je hebt

(is iig wel de bedoeling)

ze halen nooit organen uit je lijf zonder toestemming van ouder of familie. ook al ben je wel geregistreed en je ouders zeggen NEE, dan worden je organen NIET gebruikt. zo is het nu nog. ik weet niet hoe het later is, dus ook al heb je je donorcodicil bij je, dan doen ze nog niets voordat ze toestemming hebben. je moet er zelf voor tekenen. (familie)

helaas kan ik het weten, want zo is het namelijk bij mijn vader gegaan. wij hebben wel een JA gegeven en zijn er trots op. hij heeft weer andere mensen kunnen helpen. mijn vader had zich er nooit echt over uitgelaten, dus zeker wisten we niet of hij het wilde, maar zal nu toch trots op ons zijn. je krijgt eerst te horen, dat diegene overleden is en dan direct de vraag of hij donor is.

Groetjes

skipperfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:15

Ik ben wel donor en ik ben van mening dat er nog veel meer bij moeten komen omdat er nog steeds een tekort is, dus denk er maar eens goed over na

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:20

ik heb op mn 15e al zon ding ingevult, van mij mogen ze alles hebben: rede: wat heb je eraan als je dood bent, als iemand die geen donor wil zijn daar een weerwoord op heeft wil ik die graag horen