keel amandelen er uit halen ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sher

keel amandelen er uit halen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 18:39

wie van jullie heeft dat gedaan ?ik moet ze er uit haalen ,heb minstens 5 x per jaar keelpijn !
maar durf het niet goed er uit te haalen ben nog nooit onder arcose geweest en ben nu 23 dus volgensmij doen ze dan ook pellen ?zou het erg fijn vinden om jullie verhaalen hier over te hooren
en hoop dat er ook meiden tussen zitten die het op een latere leeftijd hebben gedaan!

MisterGi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:47

Bij mij zijn ze er al een lange tijd geleden verwijderd, was geloof ik geen dringende reden voor maar mn broertje had er erg veel last van en ze waren bang dat ik dat ook kreeg
Ik herinner me er niet veel van behalve dat ik onbeperkt ijsjes mocht eten... ik heb er geen een opgegeten

Ik kreeg geloof ik narchose ingeademd en je valt gewoon in slaap merk je niks van, je wordt alleen een tijd later wakker in een vreemd bed

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:05

Uhm, op mijn 6e zijn mn keel en neus amandelen er allebei uit gehaald. Weet er niet meer zoveel van .. Alleen dat ik naar veel water drinken en een ijsje eten gelijk naar huis mocht.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:07

ik kan een ding zeggen: NIET LEUK

Man wat voelde ik met klöte !!!! De narcose is niet eng en erg, maar het rare is, je gaat slapen en je slikt, je wordt wakker je slikt en vergaat van de pijn.... Echt niet leuk !!!!

Maar daarna (klopt even af) helemaal geen keelpijn meer gehad, igg niet meer zo extreem !!

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:08

mijn zus heeft het met 21 jarige leeftijd gehad en idd niet leuk..

ze had erg veel pijn en moest ook 3dagen in het ziekenhuis blijven omdat het gecompliceerder is als je ouder bent.

heel veel sterkte er in ieder geval mee

Arabian_Girl

Re: keel amandelen er uit haalen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:15

bij mij zijn ze er vroeger uitgehaald..

kreeg ook narcose met een kapje...leek net of je stikte
daarna toen ze bezig waren werd ik nog wakker ook
ook niet echt lekker dus..
daarna moe je drinken en kotsen bah
en ijsjes eten...nou die ijsjes die ik toen moest eten lust ik nu echt niet meer bah..
wilde ze toen ook niet eten..
t deed daarna ook echt veel pijn en als je moest kotsen allemaal bloed enzo...

als ik toen mocht kiezen had ik t echt niet gedaan. liever keelpijn...

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:33

Bij volwassenen is het veel ingrijpender dan bij kinderen.
Bij volwassenen zitten ze in de spierlaag vergroeid en moeten ze inderdaad gepeld worden.
Narcose met een kapje wordt alleen bij kinderen gedaan. Omdat het bij kinderen binnen 1 minuut al klaar is. Als volwassene zal je dus algehele narcose krijgen.
In principe blijven de meesten 1 nacht in het ziekenhuis.
Veel ijs (géén rood ijs) eten en ijswater drinken.

Siets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:43

Bij mij zijn ze 9 januari verwijderd. Wat een hel heb ik door gemoeten zeg. Als ik het nu nog moest doen wist ik het wel: Nooit, maar dan ook nooit meer! Ik ben er ook nog eens niet veel van opgeknapt. Nee, dat rampscenario ga ik niet meer herbeleven...

boytjeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:19

ik ben vorig jaar april geholpen was toen 18 heb er veel pijn aan gehad daarna maar ik heb nu nooit meer last van keel klachten ben blij dat ik het gedsaan heb

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:39

De operatie en vooral daarna is geen pretje maar je knapt er wel heel erg van op. ik ben blij dat ik het heb laten doen.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:41

Bij mij zijn ze er op mijn 24ste uitgehaald....
Verdoving en narcose vond ik ook eng maar dat weegt niet op tegen het wakker worden en de napijnen....

Ik mocht mijn bed niet uit om te plassen, je moet nl ook blijven logeren in het ziekenhuis, sowieso 1 nacht, krijgt niks te eten en je keel doet zeer...
Dan mag je naar huis en slaap je een week bijna alleen maar....ik heb heftige pijnstillers gehad, die hielpen goed.

Na een week mocht je weer roken, ik roken... ...dacht kan ik ook wel op visite....nou mijn vriend heeft me naar Apeldoorn gereden en een kwartier later toch maar weer naar huis.
Ik ben er zeker 1,5 maand moe van geweest, na 2,5 week weer full-time werken, dus niet genoeg rust gehad....maar ja het weegt niks op tegen de opluchting die ik nu heb.
Nooit meer keelontsteking of angina....ik heb gewoon nooit meer om mijn keel thuis hoeven blijven, terwijl dat eerder al was als er een kind of ouder liep met keelpij...echt een verademing.

Dus ik zou het zeker doen als ik jou was....

(sorry voor mijn lange verhaal..... )

ssssuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:45

Bij mij worden ze er ook uitgehaald (ben nu 17).
Heb over 1,5 week een gesprek in het ziekenhuis.. K ben benieuwd..
Ze wilden het eigenlijk 2 jaar terug al doen. Maarja.
Heb er zo vaak last van gehad! Ben het spuugzat!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:47

Ik moet idd ook 1 nacht blijven, maar bij kans op bloedingen moet je langer blijven.

Ik geloof dat het voor de meeste wel prettig, uiteindelijk....

sher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 11:12

oei

beetje veel enge verhaalen en bij meeste valt het tegen de operatie
de keelpijn bij mijn is nu bijna weg ,maar ja voor hoe lang nu nog .....ik wil het eerts ff de tijd gegeven ,ben er denk ik nog niet helmaal aan toe

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:19

Ik heb mijn amandelen er op mijn 21ste uit moeten laten halen.
Ik zou het zo weer doen.....
Het was geen pretje, 1 week lang, maar daarna heb je wel veel minder keelpijn en keelontstekingen....
Zou gewoon goed bepraten met je arts.
Ze heel eerlijk het is geen pretje, maar als ik het weer mocht doen zou ik het weer doen.
Trouwens iedereen ervaart het op zijn manier, mijn broer had minder last dan ik, maar bij mij was het gecompliceerd, omdat mijn keelamandelen fiks ontstoken waren.

Gewoon doen als je nu veel verkouden bent.

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:24

de mijne zijn er 6 jaar geleden uitgehaald toen ik 16 was. Ik was ook nog nooit onder nacose geweest en was echt panisch voor een infuus. Toen hebben ze me eerst gedrogeerd met slaappillen zodat ik het hele infuus niet mee gekregen heb was ik wel heel blij mee! Het eerste wat ik deed toen ik wakker werd was bloed overgeven. Blijkbaar was er veel in me maag terecht gekomen (bloed word niet verteerd) Verder had ik wel wat last me keel maar al met al viel het me 100% mee. al kan ik me wel leukere dingen voorstellen. Verder heb ik een week aan de ijs en vla en zo gezeten omdat slikken nog wel een beetje pijnlijk was maar na een week ging gewoon eten ook goed. Ik ben nu bijna geen keelontsteking meer (daarom moesten ze eruit) dus zou het zo weer doen!

steeffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:29

Mijn keelamandelen zijn er uitgehaald toen ik een jaar of 6 was, het enige wat ik nog weet is dat ik het leuk vond dat ik zoveel ijs mocht eten .

n_atas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:08

ik dacht dat ze nu niet meer zo snel je amandelen eruit halen?

ik ben echt zowat altijd verkouden, vaak keelpijn of moeilijk slikken
maar ben er nooit mee naar dokter geweest, ben zo iemand van ach het gaat wel weer over
maar laatst zei ook iemand, waarom laat je je keelamadelen er niet uit halen dan ben je niet meer zo vaak verkouden en moe enzo

maar toen zei iemand anders weer tegen mij van dat ze dat nu niet meer zo snel doen amandelen eruit halen?
weet iemand hier mee van?

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:17

ik was 27, vorig jaar dus, toen mijn amandelen eruit moesten, was mijn eerste narcose ooit, en het leek me heel eng, veel enge verhalen gehoord, enz.
maar de narcose merk je niks van, ik werd wakker kreeg een morfine spuit in mn been.
ik moest twee nachten blijven.
heb geen misselijkheid gehad, geen bloed spugen of wat dan maar ook.
slikken was wel lastig maar overleef je makkelijjk, veel ijswater drinken en je niet al te druk maken.
het enige wat ik iritant vond aan het hele verhaal was dat infuus aan mn arm, die vergat ik wel eens en dan trek je je arm weg en is het auw!!
en komt er bloed door die vloeistof, en voelt dat plekje waar geprikt is iritant

ik had al een jaar lang elke maand zo'n keelpijn dat mn keel echt dicht zat, op het laatst kreeg ik gewoon echt geen lucht en dat is echt eng, en nu heb ik nog wel eens een rauwe keel, maar niet meer zo opgezet want dat kan niet meer gelukkig!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:47

mn neus amandelen zijn al jaren pleitte maar de dokter heeft tegen mij gezegt als ik nog 1x een keelontsteking krijg, ik ze er echt uit moet laten halen. ( ik had vorig jaar 6x n keelontsteking, inclusief bloedophoesten, en de beste man vind het nu wel gnoeg )
Narcose is niet eng, daar moet je je echt geen zorgen over maken Je valt gewoon in slaap en je word later weer wakker. het is ook geen onwijs grote ingreep

x_ultimate_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:21

de mijne zijn er vorige week uitgegaan, in eerste instantie viel t wel mee maar nu die korsten eraf gaan ist ff minder prettig, maar ik heb wel goede pijnstillers dat scheelt en het deed in ieder geval minder pijn dan mijn keelontsteking van vorige maand waarbij het een week heeft geduurt voordat ik de goede antibiotica had gekregen...

marieke83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:52

Bij mij zijn ze er op mijn 20e uitgehaald. Ik had heel vaak keelontsteking en de beste optie was om de keelamandelen te laten pellen.

Voor de operatie kreeg ik een narcose door middel van een spuit in mijn arm, kon nog net tot 3 tellen en was toen weg. Later werd ik wakker uit de narcose en was ik een beetje de weg kwijt

Het deed wel zeer, maar dat kwam ook omdat op het moment dat ik geopereerd werd, mijn amandelen ontstoken waren. Ik heb er ongeveer 2 dagen echt last van gehad en toen werd het steeds beter. Ik heb wel lang 'last' van de narcose gehad: ik kon slapen wanneer en waar ik maar wilde Belangrijkste is dat je echt veel drinkt en ijsjes eet.. dat helpt echt!

Achteraf zou ik het zo weer laten doen, het is even pijnlijk maar dat verschilt ook heel erg per persoon. Er lag bij mij iemand op de kamer die na haar operatie nergens last van had en direct koffie dronk en een sigaret opstak!

Succes

NieneWiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:31

Je moet echt om een prik vragen want dat kapje is zooooo vies!!
Net als je hem er af wil trekken van de stank slaap je in
Dat had ik dan... En als je wakker wordt heb je het heel erg koud en dan hebben ze van die lekkere warme dekens

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:33

ALs je klein bent worden de amandelen er gewoon uit gehaalt en kunnen ze terug komen..
Als je ouder bent worden ze dus gepelt
Je krijgt gewoon een infuus en daar spuiten ze wat in en je bent zo weg hoor merk je niks van

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:52

Bij mij zijn ze eruit gehaald toen ik een jaar of 5 was.

Ik weet nog goed dat ik dacht dat het heel leuk was, iedereen (familie, doktoren) zeiden dat ik heel veel ijsjes mocht eten en lekker veel siroop enzo

Ik ben onder narcose gebracht met een kapje, dat vond ik al helemaal te gek, ik vond alles leuk en spannend

Toen ik wakker werd vond ik het helemáál niet leuk meer, ik kon niet fatsoenlijk slikken en móest een een glas siroop leegdrinken voordat ik wegmocht. Wat een drama was dat

En thuis kwamen er constant mensen ijs brengen, maar dat wilde ik allemaal niet, het deed veel te veel pijn. Maargoed, het herstelt zich best snel en ik heb daarna nooit meer last gehad van keel, oor of neusproblemen (ik snurkte ongelofelijk en had aan beide oren nog maar een gehoorvermogen van 30%)