Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Lalidan schreef:Aankloppen bij de gemeente en, indien qua uitkering van toepassing, bij het uwv. Hiervoor moet hij echt bij die twee instanties zijn.

Blue_flower schreef:Als de maatschappelijk werker niet weet waar ze heen moet voor vragen over extra toeslagen, dan vraag ik mij af wat zij dan wel doet. Dat is echt een basis vraag.
Lithya schreef:Blue_flower schreef:Als de maatschappelijk werker niet weet waar ze heen moet voor vragen over extra toeslagen, dan vraag ik mij af wat zij dan wel doet. Dat is echt een basis vraag.
Of ze is daar wel al geweest en werd van het kastje naar de muur gestuurd. Als iemand wilsbekwaam is, mag een ander niets voor je regelen. Pakt iemand zelf iets niet op (zie ik vaker gebeuren), dan kan een maatschappelijk werker ook niets. Dus weet de maatschappelijk werker echt niets, of wordt er niets opgepakt. Heb je dit van de maatschappelijk werker zelf gehoord ts, of is dit wat meneer verteld?
Boras schreef:Lithya schreef:Of ze is daar wel al geweest en werd van het kastje naar de muur gestuurd. Als iemand wilsbekwaam is, mag een ander niets voor je regelen. Pakt iemand zelf iets niet op (zie ik vaker gebeuren), dan kan een maatschappelijk werker ook niets. Dus weet de maatschappelijk werker echt niets, of wordt er niets opgepakt. Heb je dit van de maatschappelijk werker zelf gehoord ts, of is dit wat meneer verteld?
De betrokkene kan iemand machtigen om namens hem op te treden.
Citaat:Bedragen sociaal minimum 2026
De overheid bepaalt elk half jaar opnieuw wat het sociaal minimum is. In het overzicht ziet u de bedragen van het sociaal minimum vanaf 1 januari 2026. Dit zijn brutobedragen. Welk bedrag voor u geldt, hangt af van uw leeftijd en uw leefsituatie.
Leefsituatie Sociaal minimum
per dag Sociaal minimum
per maand
Getrouwd of daarmee gelijkgesteld
vanaf 18 jaar tot AOW € 105,49
voor 2 personen € 2.294,40
voor 2 personen
Alleenstaand-woningdeler
vanaf 21 jaar tot AOW € 49,03
voor 1 persoon € 1.066,40
voor 1 persoon
Alleenstaande vanaf 21 jaar tot AOW € 75,62 € 1.644,74
Alleenstaande van 20 jaar € 58,94 € 1.281,95
Alleenstaande van 19 jaar € 43,15 € 938,51
Alleenstaande van 18 jaar € 35,25 € 766,69
Uitleg leefsituaties sociaal minimum
Hieronder staat een beschrijving van de verschillende leefsituaties. Het kan lastig zijn om de juiste leefsituatie te bepalen. Als u misschien een toeslag van UWV kunt krijgen, ziet u met de Keuzehulp recht op toeslag van UWV wat uw leefsituatie
karuna schreef:De tabel is wat verrommelt. maar het bestaansminimum is echt laag en eigenlijk red je het daar met stevig stijgende kosten nu niet eens meer mee
MarlindeRooz schreef:karuna schreef:De tabel is wat verrommelt. maar het bestaansminimum is echt laag en eigenlijk red je het daar met stevig stijgende kosten nu niet eens meer mee
Het is geen vetpot nee. Maar ik ken meerdere mensen die van een WAjong prima rondkomen. Met auto en huisdieren zelfs. Oh en hoge medische kosten ook. Het is echt afhankelijk veel heel veel factoren of je het red. Maar in veel situaties kan het wel. Vaak leven mensen te royaal.
Wel vind ik het niet kunnen dat je afgekeurd ook op sociaal minimum zit. Het niet werken is dan namelijk geen keuze.
TS, je kan de gemeente inderdaad bellen voor eventuele aanvullende / bijzondere bijstand.