Moedervlek weghalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Moedervlek weghalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 05:11

Goedemorgen bokkers.

Al vanaf kleins af aan het ik een moedervlek op mijn rug. Hij was altijd erg netjes maar wel bol, best irritant als je ergens tegen aan stoot. In de jaren is hij wel iets kleiner geworden maar hij lijkt nu iets van kleur te veranderen dus liever het zekere voor het onzekere en hem weghalen.

Echter heb ik toch stiekem een beetje angst. Dit komt doordat ik twee jaar geleden met een ingegroeide nagel naar de HA ging en deze direct is weggesneden. De verdoving werkte helemaal niet goed en ik heb alles gevoeld. Ik heb een hoge pijngrens maar ik heb echt liggen schreeuwen daar van de pijn. Ook de verdoving deed heel veel zeer en terwijl ze hem prikte voelde ik de andere kant van mijn teen ongelooflijk hard steken, en heb ik maanden voelen steken, alsof ze in een zenuw prikte. Eens en nooit weer, terwijl ik echt niet bang ben aangelegd. Maar goed, verhaal kort: hierdoor ben ik toch stiekem bang om mijn moedervlek weg te halen. Hoe gaat dit in z’n werk?

Kidde

Re: Moedervlek weghalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 05:53

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 06:47

Kidde schreef:
In principe staat dit ook op Thuisarts.nl uitgelegd: https://www.thuisarts.nl/moedervlekken/ ... k-weghalen

De kans is er natuurlijk dat het een melanoom is... Ik zou dus persoonlijk zo snel mogelijk bellen

Dat eerste weet ik, maar dat zijn geen ervaringen :) Bij een ingegroeide nagel staat ook dat het geen zeer moet doen :D

En dat laatste weet ik. Ik heb hem al van kinds af aan maar hij was altijd oké. En nu twijfel ik licht of hij ietsjes rozer is geworden en gister dacht ik: hmmm nee toch niet. Maar voor mijn eigen gemoedsrust wil ik hem inderdaad toch weg laten halen.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 06:52

Ik heb een moedervlek laten wegbranden op mijn rug een paar jaar terug.
Dus dat is wel anders dan laten snijden.
Mijn pijngrens is niet zo hoog zeg maar ( ik moest een splinter onder mijn duim weg laten halen nou dat heeft de hele buurt gehoord ;) ).
Maar dit vond ik wel gaan.

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 06:54

Een teen verdoven is wel hee anders dan zo’n plekje. Het zetten van de verdoving is ook veel pijnlijker, en moeilijker.
Ik heb twee keer wat laten weghalen op mijn rug en daar, op een kleine prik na, echt niets van gevoeld. Ik zou me er niet teveel druk over maken, maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd. Ik moet binnenkort weer wat plekjes laten controleren, maar zou er echt niet tegenop zien om weer iets weg te laten halen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 06:55

Ik heb 2 keer een moedervlek laten verwijderen. 1 op mijn onderrug en 1 op het gehemelte. Beide keren geen (na)pijn ervaren. Het is goed te verdoven.

Ik zou op voorhand meer opzien tegen een nagel verwijderen. Een vlekje op de huid verwijderen stelt weinig voor was mijn beleving.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 06:59

Ik heb al heel wat moedervlekken weg laten halen. Op mijn rug, mijn buik, net op het randje van je onderbroek enz. Nooit pijn aan gehad. Maar mijn pijngrens ligt echt ver boven het dak zeg maar (ben ooit vrolijk doorgegaan met wat achteraf bleek een gebroken heup te zijn geweest).

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 07:01

Ik heb ooit op mijn buik een moedervlek moeten laten wegsnijden. Was ook behoorlijk gespannen ervoor en mijn huisarts moest er daardoor 3 verdoving inzetten voor ze kon gaan snijden. Ze zeiden dat de verdoving ook slechter werkte omdat ik zo gespannen was, maar ik lag dan ook echt te shaken van de spanning en heb een behoorlijk lage pijngrens. Bij mij testte ze eerst of ik nog de scherpte van het mes voelde voordat ze echt ging snijden. Na de 1e verdoving voelde ik nog echt alles dus als ze dan had gaan snijden was echt niet plezierig geweest. Pas bij de 3e was bij mij de scherpte van het mesje niet meer voelbaar, alleen nog dat je wordt aangeraakt voelde ik toen. Misschien kun je ook vragen of ze dit doen voor ze beginnen te snijden?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 07:17

Ik heb vroeger een moedervlek weg laten halen op mijn wang. Ik weet niet wat de standaard is, maar ik heb hem in het ziekenhuis weg laten snijden.
Ik was zenuwachtig, maar het viel me alles mee! De verdoving voel je wel, maar vond het niet heel pijnlijk. Van het verwijderen zelf niks gevoeld; je voelt wel dat ze bezig zijn, maar 0 pijn. En eigenlijk daarna ook geen pijn er aan gehad

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 07:42

Ik heb in totaal 3 moedervlekken weg laten halen.
Het proces is helemaal prima. Lig op mn buik of rug (afhankelijk van locatie moedervlek). De dokter maakt smalltalk terwijl ze met een naald een locale verdoving toebrengt. Vervolgens snijd ze voorzichtig de moedervlek weg en plaatst ze 1 of 2 oplosbare hechtingen, of misschien gebruikt ze lijm afhankelijk van de situ.

Ik voelde er niks van behalve bloed buiten het verdoofde gebied, dat was vervelend.

Na afloop maakt ze het schoon en krijg je een pleister of gaasje. Ik heb er verder geen pijn aan gehad nadat de verdoving is uitgewerkt. Ongeveer een week later krijg je de uitslag.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 07:47

Wanneer je ingegroeide teennagel ook ontstoken was, kan dat de reden zijn dat de verdoving minder goed werkte.
Je teennagel heeft ook weefsel stuk gemaakt tijdens het ingroeien, daarom doet dat al op voorhand pijn en is het toch soms lastiger verdoven.

Bij een moedervlek zit normaal gezien geen ontsteking en is de kans dat de verdoving gewoon goed werkt veel groter daardoor.
En het is een plat stuk huid op je rug, tov het ronde oppervlak rond je teen.

Niet teveel zorgen maken over de pijn op voorhand, tegen je huisarts zeggen dat je het spannend vindt en vragen of hij of zij voordat er gesneden de verdoving even wil testen, dus na het zetten even prikken ofzo in het gebied waar gesneden wordt en wanneer je dat niet voelt pas doorsnijden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 07:53

Vooraf al aangeven dat je het spannend vindt en eventueel vragen om een kalmerend pilletje (die moet je eerst bij de apotheek halen en waarschijnlijk zelf betalen).

De tandarts heeft een gel om het prikgebied te verdoven, misschien de huisarts ook wel?

Ik heb het nooit gehad maar ben extreem bang voor naalden, ik probeer dus vooraf zoveel mogelijk te regelen, zoals knock out pilletjes :P

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:01

Ik vraag voor dit soort dingen een doorverwijzing naar een dermatoloog. Die kunnen dat veel netter dan een huisarts, daarnaast kijkt die vaak ook even verder of hij meer ziet.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:18

Oja en ik heb mijn plekjes na afloop behandeld eigenlijk vergelijkend met een tattoobehandeling. Regelmatig schoonmaken & een hydraterende creme smeren. Mijn littekens zijn mede dankzij die aftercare echt bijna onzichtbaar, dus dat is fijn.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 08:23

Dank voor de hoopvolle berichten! Dat stelt me iets gerust.
Hoe lang duurt het gehele proces van snijden?
Ik heb in ieder geval voor een andere HA gevraagd, gelukkig hebben ze er drie. Diegene van mijn teen werd boos omdat ik een schreeuw gaf _O-

Afspraak is gemaakt voor dinsdagmiddag volgende week!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:32

Ik heb er ook 1 op mn rug weg laten halen, behalve een prikje van de verdoving heb ik er nils van gevoeld. Volgens mij stond ik met 10 minuutjes buiten.
Zou het nog eens moeten dan zou ik er niet tegenop zien.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:42

Ik heb ook een paar jaar geleden moedervlekken laten weghalen. Ik reageerde helaas slecht op de plaatselijke verdoving (die werkte nauwelijks bij mij, zelfs na herhaaldelijk bijspuiten). Leuk was het niet, maar de pijn is maar kort. Zeker de uitstekende moedervlek was snel klaar, dat was gewoon 1 goede snee. De moedervlek die echt in mijn huid zat moest er wat meer uitgeschraapt worden, die was iets minder plezierig :')
Ik moet binnenkort weer wat laten weg snijden, zie er best wel tegenop omdat ik weet dat ik dus niet reageer op de verdoving. Maar aan de andere kant was het nou ook niet zo erg dat ik het het de moeite waard vind om dit in het ziekenhuis te laten doen.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:45

Hier meerdere op mijn rug laten wegsnijden. Behalve dat je merkt dat er iemand aan het pielen is. Geen pijn oid.
En normaal gesproken testen ze voordat ze echt gaan snijden of je nog wat voelt.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:46

Nog een tip je hebt emla pleisters of zalf dan kun je de prikplek verdoven, je moet alleen wel weten waar ze prikken en die pleisters moeten er een uur van te voren op.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:51

Hier ook moedervlekken laten weg halen, vond de pijn echt wel mee vallen. Prikje van de verdoving vond ik het minst fijne maar dat was het ook.

Ik laat het echter nooit meer door een huisarts doen, heb er een ontzettend lelijk litteken aan over gehouden die je goed ziet.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 08:52

Eliana schreef:
Nog een tip je hebt emla pleisters of zalf dan kun je de prikplek verdoven, je moet alleen wel weten waar ze prikken en die pleisters moeten er een uur van te voren op.

Ik weet niet of ik zonder overleg dat zomaar mag plakken? :) Geen idee ook of ze hem weghaalt, ze gaat er naar kijken maar het liefst heb ik hem gewoon ook weg gelijk.

Ik heb wel nog een of ander zalfje liggen, soort verdovende diclofenac of voltaren zalf.

Een litteken is niet heel erg, het zit onderaan mijn rug en zo mega groot is hij ook niet per se!
Hij ligt echt op de huid, hopelijk is het dan een eitje! Hij ligt wel strak naast mijn ruggenwervel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:15

Ik heb een moedervlek laten weghalen op mijn rug.

Prikje was even vervelend, maar dat was het.
Netjes nog een keer prikken met een naaldje en vragen of ik het nog voelde.
Toen pas gaan behandelen.
1 hechting en een week later deed ik alles weer.

Gewoon door mijn huisarts gedaan toen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:36

Hier eentje aan de zijkant van mijn bovenbeen ( net joven knie) weg laten halen bij de ha.
Prikje, tja dat voel je wel.
Hij heeft niet gesneden maar geschraapt. Niet gehecht, pleister erop en klaar.
Pleister bleef daar ( in combi net lange broek) slecht zitten.
Toen er zo'n soort 2e huid pleister erop geplakt. Dat werkte top.

Enkel is hij wel kleiner en dunner terug gekomen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:39

Ik heb ook al verschillende van die opliggende moedervlekken laten weghalen bij de huisarts. Is echt met een paar minuten klaar. Verdoving erin en wegsnijden. Soms wordt er nog een hechting gezet, ligt aan hoe groot de moedervlek is. En ze worden standaard opgestuurd naar het lab om te laten controleren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:51

Amado7 schreef:
Dank voor de hoopvolle berichten! Dat stelt me iets gerust.
Hoe lang duurt het gehele proces van snijden?
Ik heb in ieder geval voor een andere HA gevraagd, gelukkig hebben ze er drie. Diegene van mijn teen werd boos omdat ik een schreeuw gaf _O-

Afspraak is gemaakt voor dinsdagmiddag volgende week!

Doordat jij vd schrik/pijn een schreeuw gaf schrok ook de HA, das niet handig als ze een mes of naald vasthebben.
Boos worden is dan niet heel professioneel maar wel begrijpelijk.

Ik schrik ook altijd van de B12 prik (naaldenfobie) en zeg dat altijd van tevoren tegen de assistente, dan kunnen ze er rekening mee houden.