Burgerhulpverlener

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

haffiefreak

Burgerhulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:48

Naar aanleiding van q music vanochtend, ben ik benieuwd of jullie burgerhulpverlener zijn en aangemeld zijn bij hartslag.nu
Zo niet waarom niet?
Hebben ze jullie hulp al nodig gehad?
Ik ben wel burgerhulpverlener, maar niet aangemeld, omdat ik ook een zoon heb en dus helaas niet altijd meteen weg kan.
We hebben een camperplaats en een aed hier hangen.

zonnebloem18

Re: Burgerhulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:50

Lalidan zal zich nog wel melden denk ik, zij doet dit.

Voor mezelf heb ik het overwogen, al 7 jaar BHVer, maar ik denk persoonlijk dat ik het te heftig vind als ik opgeroepen wordt.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:51

Ik ben BHVer. Nu al bijna 5 jaar. Ik ben ook aangemeld via de app en heb tot nu toe 3 oproepen gehad waarvan 1 mijn onderbuurvrouw was. Helaas was ik toen op werk, anders was ik erheen gegaan. De eerste reanimatieoproep heeft veel indruk op mij gemaakt maar mocht ik weer een oproep krijgen, dan zal ik daar zeker weer op af gaan. De AED hangt zowel thuis als op werk gelukkig om de hoek.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:55

Ik ben burgerhulpverlener en ben aangemeld bij HartslagNu.

Als je een oproep krijgt, kun je best weigeren als het niet uitkomt hè.

Ik heb een aantal oproepen gehad, maar woon in een klein dorp met meer bomen dan mensen. Dus aantal oproepen valt mee. Even afkloppen.

Met een oproep gaat de adrenaline door het dak. En ik heb 1 keer moeten / mogen reanimeren.
Ik heb gelukkig een vriendin die in de zorg zit en zelf ook burgerhulpverlener is. Die kan ik dus lastigvallen na zo'n oproep om even stoom af te blazen. <3

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:00

Ik heb mij ook sinds een aantal jaar aangemeld. Wel oproepen gehad, nog nooit actief hoeven reanimeren wegens toestroom hulpverleners of ik was niet in de gelegenheid. Het overlapt grotendeels mijn werkgebied, dus op zich zou ik wel wat kunnen betekenen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:02

Yes, ik doe dit al heel wat jaar. Ik word gemiddeld eens per maand opgeroepen denk ik. Ik kan niet altijd gaan ivm 2 kleine kinderen thuis. Van de keren dat ik wel gegaan ben, was ik 2x nodig. 1x gereanimeerd en 1x geholpen met de reanimatie afschermen voor een grote menigte.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:04

Eens per maand?? :oo

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:05

Heb wel een reanimatie certificaat maar ik meld me niet aan. Als ik het ergens zou zien gebeuren dan zou ik natuurlijk wel gelijk te hulp schieten.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:07

noviceh schreef:
Eens per maand?? :oo

Ja, heb het even nagekeken.
Vorig jaar:
Januari 1x
Februari 0x
Maart 2x
April 1x
Juni 0x
Juli 1x
Augustus 0x
September 1x
Oktober 2x
November 2x
December 1x

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

Wat veel! Ik heb ook gekeken, heb er 1 van augustus ‘25 staan en 1 van jan ‘26. De oproepen van daarvoor staan al geeneens meer in de lijst :')

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:15

Ik doe dit al enkele jaren, ik ben er meer verloren dan dat ik heb ‘gered’. Maar elk leven dat ik hier heb kunnen houden is er 1.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:16

Het is super knap, bedenk wel of het echt iets voor je is. Mijn schoonmoeder is jaren terug tijdens het kerstdiner in elkaar gezakt. Ik ben gelijk begonnen met reanimeren en al gauw kwam er een burgerhulpverlener met een AED. Hij stapt binnen, ziet het tafereel en bevriest. Uiteindelijk heeft iemand anders de aed aangesloten voor mij. Reanimeren is best heftig en ook de emoties van de familie is pittig, ik kan het, zou het weer doen als nodig is maar ik zou het niet expres opzoeken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:20

Het is vooral belangrijk om in gedachten te houden dat de kans op een goede uitkomst echt heel klein is.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

Ja, hier ook aangemeld als burgerhulpverlener. Maar zowel ons oude als huidige adres is vlakbij brandweer/ziekenhuis/ambu-post/politiebureau dus heel vaak hoor ik de sirenes al als ik de oproep krijg.

1x ben ik als eerste, en enige burgerhulpverlener, aanwezig geweest. Achteraf bleek dat de oproep geannuleerd was maar die persoon lag toch echt dood in zijn stoel. Ik kon echter niet bijsterveel tot de brandweer er was en we diegene op de grond hadden getild. Toen hebben zij het ook overgenomen. Maar aan de rouwadvertentie te zien heeft diegene het niet gered. Alhoewel ik ook moet zeggen dat ik dat niet verwacht had, met hoe ik diegene aantrof.

Een paar keer ben ik wel gaan rennen maar waren de hulpverleners al aanwezig toen ik aan kwam dus ben ik omgekeerd.
Wij hebben een AED bij de ingang van ons appartementencomplex dus wel altijd 1 bij de hand en ik ren er letterlijk langs als ik ons pand uit ga.

Ik moet wel zeggen, "gelukkig" heb ik ook ervaring met reanimaties als verpleegkundige. Daardoor ben ik niet heel snel onder de indruk maar ik kan me wel voorstellen wat Caira zegt.

Voor alle Android gebruikers, start 1x in de zoveel tijd je HartslagNu app even handmatig op. Als er te lang geen activiteit is dan wordt de app vaak in diepe slaap gezet en heb ik t idee dat je dus ook geen meldingen krijgt. Heb ook al eens meer dan eens gehad dat ik blijkbaar wel een oproep heb gehad, maar dat die nooit is doorgekomen. Kwam ik er later achter omdat ik de vragenlijst in mn mail kreeg }:0

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:26

Ik ben BHV-er en bewust niet aangemeld. Ik krijg daar stress van en onrust. Dus ik doe dat niet.

Als ik spontaan iets zie dan help ik wel. Zaterdag nog gedaan. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:27

Ja, ik heb mij aangemeld, maar een testbericht komt aan, andere berichten niet en ze kunnen het niet oplossen. Dan denk ik van laat maar. Heeft bij mij niets met een app in slaapstand te maken, maar gewoon met dat er iets niet goed gaat en men het niet op kan lossen.

Ik heb mijn vader ooit gereanimeerd en dat is goed afgelopen. Toen is er na het 112-telefoontje ook zo'n bericht uitgegaan, maar die mensen waren gelukkig niet meer nodig. Ik denk dat er meer dan 20 op afgekomen waren. De politie heeft de auto toen nog tegen een lantaarnpaal geparkeerd. :+
Ik ben toen dus niet bevroren en heb gedaan wat ik kon en is goed afgelopen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:37

Ik ben ook jaren burgerhulpverlener geweest en werd omdat we vrij dicht bij een aed woonden ook regelmatig opgeroepen om de aed te halen. Meestal waren de hulpdiensten er eerder en kon de aed weer terug, maar liever 10x onnodig dan 1x te weinig. Ik heb ook wel eens moeten reanimeren, en heb een keer een slachtoffer aangetroffen waar de reanimatieoproep onterecht was maar waar ik wel wat ehbo heb kunnen verlenen.

Als je kunt reanimeren, en wel zou willen maar twijfelt of je het kunt: meld je aan. Je kunt het eigenlijk niet fout doen. Meestal worden er meerdere burgerhulpverleners opgeroepen en als het je om wat voor reden dan ook op dat moment niet lukt om zelf te reanimeren (dat kan gebeuren en dat weet je niet van te voren), dan kun je je altijd nog nuttig maken door de deur open te houden voor de hulpdiensten of door omstanders op afstand te houden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:45

Wel ooit aangemeld geweest, momenteel om een aantal redenen even niet.

In de praktijk erg vaak moeten EHBO-en, maar nog nooit zelf reanimatie.

Wel twee keer gearriveerd bij reanimatie, maar tegelijk met de hulpdiensten en dan kun je in de meeste gevallen natuurlijk beter gewoon maken dat je ze niet voor de voeten loopt, en in de praktijk is dat dus soms gewoon weer wegwezen.

Wel de nodige botbreuken, hartklachten waar geen reanimatie nodig was, mensen buiten bewustzijn, compleet verwarde mensen naakt buiten en vrijwel niet aanspreekbaar en nog een heel risje.
En twee keer brandsituatie, ook het verschil kunnen maken daar tussen relatief weinig schade of zeer ernstige schade.

Tis niet bepaald mijn hobbie, maar om de een of andere reden loop ik best vaak tegen dat soort situaties aan, en weet ik ook dat ik acuut direct in handel-modus schiet.
Het kost me soms wel dagen hersteltijd helaas.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:49

Ja ik ben bhv'er.
Wel al aantal oproepen gehad. Ook wel eens gegaan. Nog nooit een mens hoeven reanimeren.

Wel eens een hond.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Ik heb het wel gedaan, naast mijn werk destijds bij de politie, maar uiteindelijk gestopt omdat ik thuis graag mijn ‘veilige’ plek wilde laten zijn aangezien ik op het werk al voldoende ellende zag. In mijn vrije tijd overigens ook opgeroepen voor een kinderreanimatie, kindje heeft het helaas niet gered.

Inmiddels al jaren thuis met PTSS (door mijn werk bij de politie), dus echt geen kans meer dat ik me nog eens gaan aanmelden.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

Mensen die in dit topic zich bhv’er noemen, bedoelen jullie dat je geschoold bedrijfshulpverlener bent? Of gebruik je het als afkorting voor burgerhulpverlener? Het leest wat verwarrend.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

noviceh schreef:
Mensen die in dit topic zich bhv’er noemen, bedoelen jullie dat je geschoold bedrijfshulpverlener bent? Of gebruik je het als afkorting voor burgerhulpverlener? Het leest wat verwarrend.

Denk burgerhulpverlener. Al heb ik ook de bedrijfshulpverlener cursus bijgewoond
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op Gisteren, 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

noviceh schreef:

Op mijn werk was ik bedrijfshulpverlener (ook met certificaten enzo)

In dit topic bedoelde ik burgerhulpverlener.

Het is inderdaad lastig dat die twee verschillende maar gerelateerde zaken dezelfde afkorting gebruiken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:13

noviceh schreef:

Ik bedoel: ik heb een geldige EHBO cursus licentie. :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:15

Ik ben bedrijfshulpverlener maar heb me niet aangemeld voor burgerhulpverlener. Uiteraard zal ik wel altijd proberen te helpen mocht de situatie zich voordoen.