Wie geeft er ook thuis les?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Wie geeft er ook thuis les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:35

Mijn zoon en schoondochter willen hun kind (uitgerekende datum is maart) uiteindelijk thuis lesgeven in plaats van naar school te laten gaan. Uiteraard wordt die kleine geen enkel contact met andere kinderen ontnomen, alleen dus geen les in een klas. Zij hebben een heel lijstje met redenen waarom ze hiervoor kiezen en ik snap het helemaal. Nu ben ik benieuwd of er Bokkers zijn die hun kind(eren) ook thuis lesgeven en vooral hoe dat tot nu toe ervaren wordt/werd.

Binkie_Eline

Re: Wie geeft er ook thuis les?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:52

Ik ben als onderwijskundige wel heel nieuwsgierig naar hun redenen daarvoor.
Ik denk dat het in sommige gevallen echt wel positief is/kan zijn, maar zeker niet in alle gevallen. En ik denk dat ik dat voor een ongeboren kind nu nog niet zomaar zou besluiten. Ben benieuwd of je daar iets over wil delen!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:26

Ik zou ook benieuwd zijn naar de beweegredenen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:01

Ik ben als leerkracht ook heel nieuwsgierig, zeker omdat het kind nog niet eens geboren is.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:02

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Ik ben ook wel nieuwsgierig wat de redenen zijn van ouders die thuis onderwijs geven :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:10

Zeker wil ik daar iets over delen! :j

Een paar van hun beweegredenen zijn dat de klassen te vol zijn, waardoor er alleen algemene zaken geleerd worden en kinderen die al dan niet voorlijk of langzamer zijn niet de nodige aandacht en uitleg kunnen krijgen; de lesstof niet volledig is (diepgang*) en zelfs niet de hele (of echte) waarheden bevat; buitenles (natuur) wordt zo goed als niet gegeven; er wordt niet meer gewerkt met boeken en/of handmatig schrijven, maar voornamelijk alleen nog digitaal, en zo zijn er nog meer redenen. Dit is dus even een kleine greep.

* Leerkrachten hebben geen ruimte voor echte diepgang meer, omdat administratie prioriteit heeft (dit ligt dus niet aan de leerkrachten zelf, maar aan het 'hogere segment' dat dit opdraagt). Zowel voor de voorlijke leerlingen als de langzamere kinderen kan diepgang juist veel helderheid geven.

Even voor iedereen:het is niet mijn intentie om inhoudelijk op deze punten verder door te gaan, want het blijft hun beslissing met hun eigen beweegredenen/onderbouwingen. Ik wil met dit topic alleen maar kijken of er nog meer mensen zijn die zelf thuis lesgeven en wat hun ervaringen daarmee zijn. :D

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

Meer "ervaringsdeskundigen" vind je wellicht op het forum van Ouders Online
www.ouders.nl

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

In 9 van de 10 gevallen is dit altijd een slechte en domme keuze.

Het onderwijs in nederland is best van een hoog niveau en je hebt vrije school keuze dus ook daar zijn genoeg mogelijkheden te vinden.

En daarnaast zie maar eens vrijstelling te krijgen en de manier van je kind niet inschrijven is nog dommer.

Er is 1 iemand die dit wel doet op bokt Kimmie 235. Misschien dat ze je wel informatie kan geven waar je wat aan hebt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:18

Dank je wel, Marie111, ik zal de link doorsturen. :j

In de vroegere woonplaats van mijn schoondochter waren er meer die zelf les gaven en dan onderling eens een groepje kinderen thuis hadden als één van de moeders een keer niet thuis kon zijn. Maar nu ze bij ons woont, hoor je er niemand over (of ze moet zich daar nog wat beter in verdiepen, dat kan natuurlijk ook :D ).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:19

friezenfan2 schreef:
In 9 van de 10 gevallen is dit altijd een slechte en domme keuze.

Het onderwijs in nederland is best van een hoog niveau en je hebt vrije school keuze dus ook daar zijn genoeg mogelijkheden te vinden.

En daarnaast zie maar eens vrijstelling te krijgen en de manier van je kind niet inschrijven is nog dommer.

Er is 1 iemand die dit wel doet op bokt Kimmie 235. Misschien dat ze je wel informatie kan geven waar je wat aan hebt.

[/quote]Even voor iedereen:het is niet mijn intentie om inhoudelijk op deze punten verder door te gaan, want het blijft hun beslissing met hun eigen beweegredenen/onderbouwingen. Ik wil met dit topic alleen maar kijken of er nog meer mensen zijn die zelf thuis lesgeven en wat hun ervaringen daarmee zijn. :D[quote]

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:22

Er liep in 2024 een topic over thuisonderwijs, wellicht kan je daar wat informatie vinden.
[LZP] Thuisonderwijs

Ik denk dat er maar weinig ervaringsdeskundigen te vinden zijn op bokt. Je hebt vrijstelling van de leerplicht nodig en die vrijstelling wordt alleen in uitzonderlijke gevallen toegekend.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Ook als je je kind niet naar school doet ontzeg je hem of haar goed onderwijs maar school is zoveel meer dan onderwijs.
Er is zoveel sociale verbintenis wat je niet goed maakt met een uurtje kleuter gym in de week imo

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:27

Op de lagere school wordt er sowieso nog gewoon geschreven en uit boeken geleerd.
En je kunt je school uitzoeken wat bij jouw opvoeding past.
Hier zijn er juist kleine klassen en hebben ze ook veel les in de natuur/buiten, hebben een eigen tuin met kruiden, bloemen en groenten/fruit en bewegen veel.
Juist het samen doen is belangrijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:28

colleen3 schreef:
Er liep in 2024 een topic over thuisonderwijs, wellicht kan je daar wat informatie vinden.
[LZP] Thuisonderwijs

Ik denk dat er maar weinig ervaringsdeskundigen te vinden zijn op bokt. Je hebt vrijstelling van de leerplicht nodig en die vrijstelling wordt alleen in uitzonderlijke gevallen toegekend.

Dank je wel, ik ga daar eens kijken. :j Via een collega was er een tip over dat er scholen zijn die jouw kind inschrijven, maar dan hoeft het maar een paar keer per jaar ook werkelijk op school te zijn en de rest mag je dus thuis lesgeven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:33

Alja schreef:
Ook als je je kind niet naar school doet ontzeg je hem of haar goed onderwijs maar school is zoveel meer dan onderwijs.
Er is zoveel sociale verbintenis wat je niet goed maakt met een uurtje kleuter gym in de week imo

[/quote]Even voor iedereen:het is niet mijn intentie om inhoudelijk op deze punten verder door te gaan, want het blijft hun beslissing met hun eigen beweegredenen/onderbouwingen. Ik wil met dit topic alleen maar kijken of er nog meer mensen zijn die zelf thuis lesgeven en wat hun ervaringen daarmee zijn. :D[quote]

Het dikgedrukte is mijns inziens een aanname. En niet alle kinderen zijn gebaat bij omgang met veel andere kinderen. Dat is iets wat gaandeweg ontdekt moet worden. Dit topic is bedoeld om ervaring van anderen op het gebied van thuisles op te doen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:33

Ik begrijp de overweging heel goed. Ik weet niet of ik er zelf voor zou kiezen. Het is ook nog eens ontzettend tijdsintensief en duur, want je kan niet werken dan. En het is niet voor niets een vak om docent te zijn.

Maar er is zoveel wat niet aan bod komt in het onderwijssysteem. Denk aan persoonlijke ontwikkeling, een goede lichaamshouding, kennis over gezondheid/voeding, mentaal welzijn, de natuur, maar ook zaken als belastingaangifte en omgaan met geld.

En natuurlijk, een deel hiervan kun je ook als ouders bijbrengen, maar na een flinke schooldag is dat wel veel om ook nog te doen. De balans is wat mij betreft dus niet goed nu.

En wie vindt het fijn om in een overvolle kantoortuin te werken? Nou, ik in ieder geval niet. :+ Maar dat is wel hoe elke dag op school is.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:38

Ladyson schreef:
Ik begrijp de overweging heel goed. Ik weet niet of ik er zelf voor zou kiezen. Het is ook nog eens ontzettend tijdsintensief en duur, want je kan niet werken dan. En het is niet voor niets een vak om docent te zijn.

Maar er is zoveel wat niet aan bod komt in het onderwijssysteem. Denk aan persoonlijke ontwikkeling, een goede lichaamshouding, kennis over gezondheid/voeding, mentaal welzijn, de natuur, maar ook zaken als belastingaangifte en omgaan met geld.

En natuurlijk, een deel hiervan kun je ook als ouders bijbrengen, maar na een flinke schooldag is dat wel veel om ook nog te doen. De balans is wat mij betreft dus niet goed nu.

En wie vindt het fijn om in een overvolle kantoortuin te werken? Nou, ik in ieder geval niet. :+ Maar dat is wel hoe elke dag op school is.

Dit is een taak voor papa en mama, niet voor docenten.
Er is tijd genoeg om ze dat allemaal te leren, daar kun je namelijk jaren over doen. Ook nadat ze van de middelbare school afkomen.

En dat laatste stuk, welkom in de echte wereld van zo ziet het erbij een hoop banen wel uit.
Dus dat vind ik echt een kulreden om je kind thuisonderwijs te geven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:38

Brainless schreef:
Op de lagere school wordt er sowieso nog gewoon geschreven en uit boeken geleerd.
Hier zijn er juist kleine klassen en hebben ze ook veel les in de natuur/buiten, hebben een eigen tuin met kruiden, bloemen en groenten/fruit en bewegen veel.

Interessant! Welke basisschool is dat?

Bij de laatste klassen van mijn zoon begon met al met het digiboard en bij ouders en grootouders hier uit de omgeving hoor ik dat er juist steeds digitaal les wordt gegeven. Helaas is de keuze hier niet zo groot aan basisonderwijs. Eigenlijk alleen overvolle klassen en de hele dag - op de pauze na - binnen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:39

Je kunt nu wel met elke commentaar met je quote komen dat je je dit topic alleen voor ervaring met thuisonderwijs hebt geopend maar er is denk ik alleen ervaring door Kimmie235.
Die zou ik gewoon een pb sturen.

Een klaslokaal is totaal niet gelijk aan een kantoortuin. In een klaslokaal werkt iedereen aan hetzelfde.

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:44

Shenavallie schreef:
Brainless schreef:

Interessant! Welke basisschool is dat?

Bij de laatste klassen van mijn zoon begon met al met het digiboard en bij ouders en grootouders hier uit de omgeving hoor ik dat er juist steeds digitaal les wordt gegeven. Helaas is de keuze hier niet zo groot aan basisonderwijs. Eigenlijk alleen overvolle klassen en de hele dag - op de pauze na - binnen.

Zulke scholen bestaan wel meer hoor, maar wellicht niet in elke omgeving.
Wij zijn bewust van de randstad naar een plattelandsprovincie verhuisd om onze kinderen vrijer te kunnen laten opgroeien. In plaats van ruim 500 schoolgenootjes hebben mijn kinderen er nu 47. En in plaats van een betegeld schoolplein hebben ze gras, bomen en een grote moestuin.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:48

@ladyson
Flinke schooldag? Hier hebben ze een continurooster tot 14 uur.
Dus genoeg tijd om thuis dingen op te pakken.

@ts
Er zijn genoeg plattelands scholen die daar aan voldoen.

Wat Colleen3 ook zegt, ook wij zijn verhuisd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:00

Ladyson schreef:

Dank je wel voor je inhoudelijke post. :j
Dat was ook mijn eerste reactie: dat het ontzettend intensief moet zijn en hoe kunnen ze de lasten dan dragen? Maar het is pas voor over vier jaar en er kan in die tijd nog zoveel veranderen. En veel kun je spelenderwijs al meegeven. Ik ben ook in de natuur opgegroeid en mijn moeder heeft mij al vanaf jonge leeftijd heel veel geleerd, waar ik nu nog profijt van heb. Niet dat ik een "grijze, wolle sok" ben, maar ik heb nog wel heel veel binding.

Wat jij schrijft over werken in een kantoortuin: zó herkenbaar. Ik kon vroeger goed leren en moest van mijn moeder naar een school om klaargestoomd te worden voor kantoorwerk. Ik werd helemaal gek op kantoor en ben er na vijf jaar dan ook subiet mee gestopt. Was een leuk salaris, maar geluk is voor mij belangrijker. Ik moet wel met plezier naar mijn werk kunnen gaan.

Ik had verder nog een hele tekst geschreven, maar toch maar weggehaald. Kortgezegd: de leerstof moet echt op het individu afgestemd worden en dat kan in overvolle klassen niet. Lesgeven na een werkdag is inderdaad echt geen doen. Ik gaf extra les aan mijn zoon op dagen dat ik vrij was. Hij was altijd voorlijk (Aspie) en 'vrat' informatie. Ook had ik regelmatig een 'native speaker' over de vloer die hem spelenderwijs les gaf. Fantastisch vond hij dat!

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:02

Maar dat kan je zoon en schoondochter dan toch ook doen? Na school vaste momenten inplannen waarin ze het kind leren wat zij willen dat het leert?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:03

friezenfan2 schreef:
Je kunt nu wel met elke commentaar met je quote komen dat je je dit topic alleen voor ervaring met thuisonderwijs hebt geopend maar er is denk ik alleen ervaring door Kimmie235.
Die zou ik gewoon een pb sturen.

Een klaslokaal is totaal niet gelijk aan een kantoortuin. In een klaslokaal werkt iedereen aan hetzelfde.

Vanwaar deze manier van communiceren? Zou niet nodig moeten zijn, lijkt mij. Ik heb gequoted, omdat je waarschijnlijk alleen op OP had gereageerd en de latere post niet gezien hebt.