Betaalbare winterslaapzak voor trekking. Zijn legerslaapzaken iets?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Betaalbare winterslaapzak voor trekking. Zijn legerslaapzaken iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 09:22

Ik ben op zoek naar een winterslaapzak voor een trekking. Ik weet het, lenen is een optie, maar ik wil graag zeker weten dat de slaapzak schoon is voordat ik hem gebruik. Nu lees ik geen negatieve reviews over smerige slaapzakken waar ik naartoe ga, maar toch, liever zelf gewassen. Wel lees ik dat soms de leenslaapzakken zo veel gebruikt zijn dat mensen zich afvragen of de dikte nog wel klopt.

Dus toch zelf maar kijken en ik heb geen zin om 500-700 euro uit te geven.
Dan zijn er een paar opties als je in ieder geval een comforttemperatuur van -15 wilt hebben:

-Ali express. Daar kosten ze zo'n 100 euro, en zouden warm genoeg moeten zijn. Maar je weet het natuurlijk nooit of de specificaties hier wel kloppen. Gewicht afhankelijk van welk model je koopt 1700-2200 gram. Maar je hebt wel nieuw en dons.

-Een legerslaapzak. En dan deze: https://www.bushpappa.nl/nl/modulaire-s ... adetracker
En dan gaat het alleen om de 3seizoenenslaapzak van 1900 gram (het totaal wordt te zwaar). Deze zou een comforttemperatuur van -19 hebben. Dit vind ik op meerdere sites, maar nergens vind ik een limiet of extreemtemperatuur. Daarmee twijfel ik dus of het wel echt -19 is voor een vrouw. Het is geen dons, maar dat maakt natuurlijk op zich totaal niet uit.

Maar zo'n legerslaapzak lijkt mij dus wel wat. Heeft iemand ervaring met winterkamperen met de slaapzak van 1900 gram? Deze is mooi compact te houden, maar het gaat mij om de warmte. Had je het koud? En zijn die slaapzakken echt nog van goede kwaliteit als je ze koopt?

Omdat ik zoiets eigenlijk niet zo snel gebruikt zou kopen neig ik wat naar een China slaapzak, maar ja, legerslaapzakken staan wel weer voor kwaliteit zou je zeggen.

Als je google gebruikt, dan zou je zeggen dat je best wel wat slaapzakken van rond de 150 euro kunt vinden die tot -20 comfort gaan, maar veelal zijn dat gewoon dropshippers. Dezelfde slaapzakken koop je voor rond de 100 euro zelf op een Ali expres. Dus mocht je een alternatief vinden van rond de 100-150 euro, dan graag niet van een dropshipper, maar van een gerenomeerd merk.
En gezien mijn lengte heb ik een L of XL nodig, vaak zijn de aanbiedingen voor mensen tot 1.70m lengte. En ik ben langer dan 1.80m.
Ook schrijven veel verkopers alleen de extreem temperatuur er op en dan is -20 niet zo veel. Dan is de comforttemperatuur iets van 0 tot +5, dus een ongeschikte slaapzak. Gewicht zo rond de 2kg max, want ik moet het zelf ook omhoog slepen.

Aight

Re: Betaalbare winterslaapzak voor trekking. Zijn legerslaapzaken iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 09:37

Je zou kunnen kijken naar tweedehands slaapzakken en dan zelf wassen. Ik zou niet vertrouwen op dat aliexpress echte dons aanbiedt en die temperaturen kan halen. Of lenen/huren en dan een in een dunne lakenzak slapen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 09:43

Ga anders naar decathlon of beversport. Die hebben een enorme keuze aan slaapzakken, en je kunt voelen hoe zwaar ze zijn en hoe compact ze opgerold worden. Ik zou zeker niet bij ali of temu of vage bedrijven online bestellen.

Zelf heb ik een decathlon slaapzak tot -10 die in normale situaties me goed warm houdt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 09:58

karuna schreef:
Ga anders naar decathlon of beversport. Die hebben een enorme keuze aan slaapzakken, en je kunt voelen hoe zwaar ze zijn en hoe compact ze opgerold worden. Ik zou zeker niet bij ali of temu of vage bedrijven online bestellen.

Zelf heb ik een decathlon slaapzak tot -10 die in normale situaties me goed warm houdt

Decathlon al geweest, maar gaat maar tot -10 inderdaad en dat is niet genoeg. Bever is te duur, online al bekeken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 09:59

Aight schreef:
Je zou kunnen kijken naar tweedehands slaapzakken en dan zelf wassen. Ik zou niet vertrouwen op dat aliexpress echte dons aanbiedt en die temperaturen kan halen. Of lenen/huren en dan een in een dunne lakenzak slapen

Mijn donssokken van Ali waren toch echt wel echt dons. Dus ik verwacht wel gewoon dons als ik dons koop, daar ben ik niet zo bang voor.
Tweedehands, leuk, maar ik kan ze niet vinden helaas. Daarom kijk ik dus ook naar die legerslaapzak. Op papier lijkt die te voldoen, maar zou graag wat praktijkervaringen lezen.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:05

Ik dacht, hoe duur kan een slaapzak zijn, dus kijk inderdaad bij de slaapzakken bij Bever die geschikt zijn voor - 20. Hemel wat een geld zeg. Snap dat je op zoek bent naar een alternatief. Waar ga je eigenlijk naartoe dat het zo koud kan zijn?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:07

De slaapmat kan heel veel voor je behoud van warmte betekenen, die heb je ook voor kou en winterse omstandigheden.

Er kan veel dierenleed schuil gaan onder producten uit China, dus dat zou ik niet aangaan. Succes met je zoektocht verder

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:16

Ik zou kijken naar een jacht-slaapzak, bijv. bij een Scandinavische webshop die internationaal verstuurd.
En als onderlegger zou ik een rendiervacht gebruiken, dat is net een verwarmde deken als je er op zit of ligt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 10:17

Emj_23 schreef:
Ik dacht, hoe duur kan een slaapzak zijn, dus kijk inderdaad bij de slaapzakken bij Bever die geschikt zijn voor - 20. Hemel wat een geld zeg. Snap dat je op zoek bent naar een alternatief. Waar ga je eigenlijk naartoe dat het zo koud kan zijn?

Ja, en betaalbaar is dan meteen weer 3-5kg, dus te zwaar.

En zo is het ook met rendiervachten e.d. Ja, warm, maar in een rugzakje niet zo fijn mee te nemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:21

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:22

Kijk inderdaad goed naar de R waarde van je slaapmat, dat doet echt heel veel. Verder doet een thermo liner ook aardig wat, weegt niet veel maar voegt al snel een paar graden extra toe (en je dure slaapzak blijft schoon). Betaalbaar en lichtgewicht gaan vaak niet samen, ik denk dat die legerslaapzak niet zo heel gek is qua gewicht. Wat moet je allemaal zelf meenemen? Ook een tent, eten en kookspullen of alleen slaapzak/mat/kleding?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:24

Defensie doet het wat dat betreft wel goed, en bij de gemiddelde dumpstore kan je echt leuk (nieuw!) spul voor niet teveel geld krijgen.

https://douwesdump.nl/kamperen-en-bivak ... akken.html

Deze zit in Ommen, wellicht kunnen zij je adviseren? Ze hebben in ieder geval een warmteindicatie bij de beschrijvingen staan.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:24

Ik denk dat als je echt warm wil blijven in de nacht, je daar toch ook wel van moet verwachten dat het wat zwaarder is.
Zou daar echt geen risico in nemen, want onderkoeling is geen pretje.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 10:57

karuna schreef:
https://www.alpiniste.fr/mammut-womens- ... nthetique/

Ik kwam deze tegen. De nederlandse site verkoopt het voor veel meer. Zit er in duitsland over de grens geen bergsport winkel?

Bergfreunde ken ik, ook wel eens wat besteld. Maar een maatje M is voor kleine mensen en dus te klein. Ik kom af en toe voor max 150 wel een leuke tegen, maar altijd voor kleine mensen. Jouw link zit ook boven budget overigens. En is ook al aan de zware kant voor slechts -10 comforttemperatuur.

Van het kerstkado van de baas kon ik bij Decathlon een donsjas kopen die tot -20 in beweging je warm moet houden. Bij 0 graden gisteren was ik in ieder geval niet koud. Maar het waaide ook niet. Dus die heb ik nu ook al. Hoef ik ook niet de jas van een ander aan, vind dat ook geen fijn idee als ik niet zelf gewassen heb of weet wie hem gewassen heeft. Ergens twijfel ik, want ik vind een skijas veel fijner. Is meteen winddicht en waterdicht. En ook warm.
Dat heb ik dus ook met slaapzakken. Koop ik zelf gebruikt, dan kan ik zelf wassen.

Ik heb al een dunne slaapzakliner voor een mummyslaapzak. Ook van Ali, lichtgewicht, goede kwaliteit. Slaapmat/matras wordt geregeld, die hoef ik niet zelf te kopen/huren.

Dit wordt een test of ik slapen in de kou leuk vind, want ergens ben ik best wel een koukleum, maar onder het ijs ben ik juist weer iemand die het langer dan gemiddeld volhoudt. Maar met slapen, ik kan thuis niet slapen als een slaapkamer koud is, mijn gezicht moet warm kunnen worden zeg maar.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:12

Voor een klein budget zou ik toch echt aanraden om een goede slaapzak te huren. Ik heb zelf goede ervaring met Surviking (pro shop). Ze gebruiken/verhuren de slaapzakken ook voor hun eigen reizen en expedities.https://www.surviking.nl/pro/verhuur/slaapzak-huren

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:46

Als je een mummy liner hebt kom je toch niet in aanraking met de gehuurde slaapzak? En waarschijnlijk heb je ook nog behoorlijk wat laagjes aan in de liner/slaapzak.
Je kan er ook voor kiezen te investeren in nog betere thermokleren. In de ultra fiets wereld telt de donsjas en donsbroek ook mee als isolatie laag voor het slapen. Dan kan je toe met een veel Lichtere slaapzak en is ook multifunctioneel omdat je die spullen ook overdag aan hebt.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:52

Decathlon heeft ook veel wat niet in de winkel is, maar wel online. Kom meerdere slaapzakken tegen -20 graden Celsius. Zit daar niets bij?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:56

Ik zou gewoon met een -10 slaapzak in zo’n geleende slaapzak gaan liggen of past dat niet?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 21:32

Ik heb jaren geleden een verrassingsveulen gehad in hartje winter, ik ging dus waken in eenlegerslaapzak zo een 3modules ding ik dacht een m10, slaapzak op een isolerendselfinfloting matje dat matjelag op een foam matje en daar zat dus een nood bivi zak je om dat is een soort alu/goudendekentje wat je bij rampen op tvziet.
ik had een ouderwetse kruik bij mijn voeten en van die wollen kriebel sokken aan die oma had gebreid. buiten was het -8 en er lag sneeuw en ik had echt geen kou gewoon niet en ik heb toch echt 18 dagen zo geslapen!gewoon op de betonvloer van de schuur!
de merrie beviel toen ik naar het toilet was, het veulen kreeg de naam below zero

zelf droeg ik een bivaksmuts,handschoenen en een set thermoondergoed

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 22:27

Maar als alles binnen budget niet de juiste kwaliteit of betrouwbaarheid heeft, en boven de budget wel dingen te vinden zijn die voldoen aan je eisen, moet dan niet gewoon je budget omhoog?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 23:44

Dus je gaat ergens heen waar ze in principe slaapzakken aanbieden? En als je nou eens een warme lakenzak koopt? Stuk lichter, goedkoper en je bent niet in contact met een eventuele vieze slaapzak.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 23:48

Sheran schreef:
Dus je gaat ergens heen waar ze in principe slaapzakken aanbieden? En als je nou eens een warme lakenzak koopt? Stuk lichter, goedkoper en je bent niet in contact met een eventuele vieze slaapzak.

Je hebt inderdaad slaapzak liners bij de Bever. Dat zou ik ook aanraden in dit geval.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 23:55

Annamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 06:05

Hier thuis zo'n legerslaapzak die tot - 40 graden zou moeten kunnen (zou alleen niet meer weten waar die vandaan komt, is namelijk al meer dan tien jaar geleden, maar ziet er ongeveer zo uit zoals in je link). Ik heb hem meegehad met wandelvakantie en ik vond het héérlijk lekker warm. Mijn tentgenoten hadden allerlei laagjes aan in hun slaapzakken en lagen nog te bibberen terwijl ik met één enkel laagje aan heel aangenaam lag te slapen. Dat deel dat je over je hoofd doet zodat alleen je gezicht onbedekt is vond ik erg fijn. Het grootste nadeel vond ik het volume, echt klein oprollen ging niet en mijn rugzak zat dan ook veel voller (en was ook wel zwaarder denk ik) dan die van de anderen. Dat vond ik het echter zeker waard :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 07:48

Ik heb al een slaapzakliner. Superdun, weegt 80 gram, maar zeer dicht geweven stof. Maar toch wil ik ergens wel voorkomen dat ik in de slaapzak van een ander moet slapen en niet weet of die gewassen is.

En vraag me dus af of zo'n legerslaapzak, en dan alleen het 3-seizoenengedeelte die volgens de verkopers (meerdere sites) tot -19 gaat genoeg is. Ik mis daar dus de limiet en extreemtemperaturen. En zou het bijzonder vinden dat een slaapzak van 1900 gram een comforttemperatuur van -19 heeft, maar aan de andere kant, het leger zal geen slechte slaapzakken gebruiken.

Op de site van Decathlon staan veel rugzakken van een derde partij, en dan van het merk Husky. Die lijken in de titel mooi warm, bijvoorbeeld -12. En dan ga je kijken, is de comforttemperatuur +8. Dus daar heb je geen fluit aan. Zelfs de zgn. -28 slaapzak is maar eentje met een comforttemperatuur van net onder 0. Ook is deze opgerold veel groter en zwaarder dan bijvoorbeeld die legerslaapzak.
Je moet dus altijd echt alles lezen. Maar het merk Husky is ongeschikt voor wat ik zoek.
En dan de extreme temperatuur vermelden in de kop is wat er heeeeel veel gebeurt helaas.
Extra laagjes aan, ja, dat zal deels gebeuren, maar je moet ook nog in de slaapzak passen. Met een breedte van 70cm zoals sommigen hebben kan ik letterlijk alleen maar als mummy liggen, en dan moeten m'n handen op m'n buik. En dan word ik even later wakker wegens slapende handen omdat de aderen dichtgedrukt worden (spreek uit ervaring). Dus ik heb wel eens slaapzak nodig van minstens 80cm breed en die breedte moet dus ook op de heupen genoeg zijn. Mannen zijn vaker breed op de schouders en vrouwen hebben de breedte bij de heupen zitten zeg maar. Maar een vrouwenmodel gaat nooit passen wegens mijn lengte. Dus het allerkleinste volume gaat niet werken. 50 bij 80cm moeten ze dus ook zijn. Nordisk had de juiste niet meer in mijn maat helaas.

Annamk, heb jij die legerslaapzak gebruikt met alleen het 3seizoenendeel, of met alles? Want alles is te zwaar helaas.